View Full Version : Tunkki petti
No niin, nyt sitten sattu jollekkin, oliko kiire vai oliko jäänyt hankkimatta pukit akseleiden alle.
No eka pudotuksesta oppii....
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012082215984176_uu.shtml
T3Syncro
22.08.2012, 15:05
Luulisi oppivan?
helmapelti
22.08.2012, 17:29
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/808804/0
Mää oon näitä kehunut ennenkin, suht tukevat ja ennenkaikkea käytännölliset.
Aina tulee alle heitettyä.
Mies oli painanteessa.. Siis maastossa? Aika harvalla on pukkeja metsässä mukana. Toi lifti on varomattomasti käytettynä kyllä arvaamaton kapistus, mutta kokemuksella oppii :rolleyes:
Monasti maastostakin löytyy jotain kivaa pukkia korvaamaan, kun vaan muistaa kiireessä katsella vähän ympärilleen.
veijon-esso
22.08.2012, 21:19
Mies oli painanteessa.. Siis maastossa? Aika harvalla on pukkeja metsässä mukana. Toi lifti on varomattomasti käytettynä kyllä arvaamaton kapistus, mutta kokemuksella oppii :rolleyes:
Monasti maastostakin löytyy jotain kivaa pukkia korvaamaan, kun vaan muistaa kiireessä katsella vähän ympärilleen.
Onnettomuus sattui porissa Musan kaupunginosassa, eli ei kait ihan metässä vai mitä sanoo porilaiset?
Byrocrat
22.08.2012, 21:54
Onnettomuus sattui porissa Musan kaupunginosassa, eli ei kait ihan metässä vai mitä sanoo porilaiset?
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=61.47909,21.743703&spn=0.007971,0.028152&t=h&z=16
Kyllä tuolla Musassa metsääkin näyttäs löytyvän :rolleyes:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/808804/0
Mää oon näitä kehunut ennenkin, suht tukevat ja ennenkaikkea käytännölliset.
Aina tulee alle heitettyä.
Mullakin on just tollasia ihan samanlaisia, tosin ne ei kestä kuin 2000kg/pukki ainakaan tarran mukaan... Enkä kyllä yhtään enempää niille uskaltais laittaakkaan..
Kaitsu67
22.08.2012, 23:03
Mies oli painanteessa.. Siis maastossa? Aika harvalla on pukkeja metsässä mukana.
Vaikka en vielä ole monella safari/metsäkeikalla ollut, niin olen yhden pukin varulta aina laittanut mukaan. Ei se niin paljon tilaa vie tai paina....
Kaitsu
Voihanhan niitä painanteita olla muuallakin kuin metsässä.
Tomppaa_
23.08.2012, 14:24
Mullakin on just tollasia ihan samanlaisia, tosin ne ei kestä kuin 2000kg/pukki ainakaan tarran mukaan... Enkä kyllä yhtään enempää niille uskaltais laittaakkaan..
Aika järeetä kalustoa saa korjata jos meinaa ylittää painorajat, tommosen pajeron koko painon sais laittaa yhen pukin päälle ;)
BJ-40/76
24.08.2012, 21:54
Jos tuo pukit on samoja, mitä minulla (en muista mistä ostin) niin tuo 2 Ton ei ole likellekkään sama asia kuin nostotarvikkeissa 2Ton!
Nuo minun pukit on niin hentoiset, että uskaltaisimpa melkein lyödä vetoa siitä;
että jos esim. HDJ-80 etuakselin alle laitetaan nuo pukit korkeimpaan asentoon, niin nautaraudasta keikuttelemalla molemmat pukit vääntyisi:o
Yksi pukki vääntyi kaverilla lähes huomaamatta, oli varmaan runkoaisan alla, ja toista runkoaisaa nostettiin hallitunkilla, siis vedettiin akselipukin kannalta sivuun...
Siis minun mielestä auto pitää varmistaa siten, että kun jotain odottamatonta:
esim. vaihteisto lipsahtaa runko-aisaa vasten tai tunkki lipsahtaa korissa, niin akselipukit tms. huolehtii siitä, että auto pysyy ylhäällä.
Lähes ilmainen henkivakuutus tallille on "vannepukki" siis vanhat vanteet pinossa: alimmaiseksi 16" vanne, päälle 15" jne.
ja vaikka päällimmäisenä on 100A datsunin 12" vanne, niin pari tonnia kestää pudottaa päälle vaaksan korkeudelta, niin vanne pinkka ei anna periksi kuin senttejä!
Toki olishan se hyvä bisnes idea alkaa myymään puolen metrin koivuhalkoja akselipukkeina, ja lisätä huomautus, että pitää tukea kunnolla että ei pääse kaatumaan....
lavanelikko
24.08.2012, 22:16
Jos tuo pukit on samoja, mitä minulla (en muista mistä ostin) niin tuo 2 Ton ei ole likellekkään sama asia kuin nostotarvikkeissa 2Ton!
Nuo minun pukit on niin hentoiset, että uskaltaisimpa melkein lyödä vetoa siitä;
että jos esim. HDJ-80 etuakselin alle laitetaan nuo pukit korkeimpaan asentoon, niin nautaraudasta keikuttelemalla molemmat pukit vääntyisi:o
Yksi pukki vääntyi kaverilla lähes huomaamatta, oli varmaan runkoaisan alla, ja toista runkoaisaa nostettiin hallitunkilla, siis vedettiin akselipukin kannalta sivuun...
Siis minun mielestä auto pitää varmistaa siten, että kun jotain odottamatonta:
esim. vaihteisto lipsahtaa runko-aisaa vasten tai tunkki lipsahtaa korissa, niin akselipukit tms. huolehtii siitä, että auto pysyy ylhäällä.
Lähes ilmainen henkivakuutus tallille on "vannepukki" siis vanhat vanteet pinossa: alimmaiseksi 16" vanne, päälle 15" jne.
ja vaikka päällimmäisenä on 100A datsunin 12" vanne, niin pari tonnia kestää pudottaa päälle vaaksan korkeudelta, niin vanne pinkka ei anna periksi kuin senttejä!
Toki olishan se hyvä bisnes idea alkaa myymään puolen metrin koivuhalkoja akselipukkeina, ja lisätä huomautus, että pitää tukea kunnolla että ei pääse kaatumaan....
Yleensä ite kun on auton alle joutunut ryömimään, niin tuupannut halpis pukit paikoilleen ja laskenut tunkin löysäksi. Sen jälkeen on autoa tönitty joka suuntaan. Sama toistetaan jokaisen tunkkauksen jälkeen. Sitten tunkki uudelleen "vähän tiukalle" ja äijä töihin. Tokihan perinteinen rasvamonttu olis parempi jo työ ergonomian kannalta, mutta näillä mennään.
Aika järeetä kalustoa saa korjata jos meinaa ylittää painorajat, tommosen pajeron koko painon sais laittaa yhen pukin päälle ;)
No kyllä ne tollasen 3,3t omapainon omaavan auton alla tuntuu aika rimpuloilta, eikä tartte ku nostaa etupää kahden pukin varaan. Jos kaikki neljä rengasta pitää saada yhtä aikaa ilmaan niin en mä alle mene vaikka joka nurkassa on tollanen pukki. Laitan 3t tunkit molempiin päihin "varmistamaan".
Esim. tollanen on jo huomattavasti parempi: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Autopukki-15109/ maasturihommiin. Vaikka onkin Biltemasta ;).
Minä koeponnistin yhden 2t halpispukin, oli kaivurin puomi painona kun taittosylkyn tiivisteet vaihdoin. Varmasti painaa tuo taaki enemmän kuin HJ:n nurkka. Kestää ne prkle...
helmapelti
28.08.2012, 09:02
Ei noi 6tn pukit mulla oo vielä hj:n alla notkunut, uskon että kestää sen mitä bilteman 3tn vaikka on halvempi..
Kaitsu67
28.08.2012, 13:56
Kyllä se 2t pukki per nurkka kestää hyvin 3t maasturinkin, painohan jakautuu kuitenkin niin ettei se kaikki tule sille yhdelle pukille.
Mulla on 2 ja 3 tonnin pukit itellä, toki se 3t pukki on järeämpi ja tukevampi.