Kirjaudu sisään

View Full Version : Mistä spacereita tai sorvauspalvelua ?


KimmoH
22.08.2012, 08:56
Tarvetta olisi kuudelle spacerille, 20mm paksua pyöreää tankoa, 20-25mm pitkiä ja keskelle 8mm reikä pultille. Olisiko vinkkejä mistä voisi Jyvässeudulla löytyä jopa valmiina tai missä voisi teettää ?

Nivan yläpallojen ja ylätukivarren väliin olisivat tulossa. Nykyiset 30 milliset ovat liian pitkät jotta saisi camber kulmat säädettyä kohdalleen.

Nemi
22.08.2012, 09:04
http://www.tommisbillet.com/

uokki
22.08.2012, 09:30
mene paikalliselle metallipajalle ja kerro asiasi,ohjaavat kyllä koneistajalle jolleivät ite tee.Jos ei toimi ni ota yhteys minuun-järkätään!

KimmoH
22.08.2012, 10:39
Paras vaihtoehto olisi tietty jos jostain löytyisi tekijä neljälle tällaiselle, 10mm paksuina. Omasta takaa löytyy 1mm paksu mallikappalekkin.

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/images/BJ_spacer_diagram.jpg

Jyväskylässä tuntuu metallipajoja olevan pilvin pimein mutta jos jollakulla sattuisi olemaan kokemusta firmoista mitkä oikeasti tekevät harrastajille tällaisia pikku töitäkin niin vinkkejä otetaan vastaan. Ei tartteisi kiertää kaikkia pajoja läpi....

Punanenä
22.08.2012, 17:51
Älä tee holkeista tai monesta eri kappaleesta korokepaloja! Yläpallonivel ottaa osakseen pituus ja sivusuuntaisia rasituksia ja sen takia korokepalan on oltava kunnollinen, ei sitten hätäjarrutuksessa satu mitään outoa:D

Tulostin joskus tuon saman laipan kuvan jonka laitoit tuohon linkkiin sen kummemmin katsomatta... Noilla mitoilla metallipaja ei pysty tekemään laippaa vaan mitat pitää ottaa itse varresta tai nivelen laipasta.

_Jape_
22.08.2012, 18:05
Onnistuu, lähetä mitat/piirros ja tarvikkeet + muutama euro. :p

KimmoH
22.08.2012, 20:27
Joo tuo kuva on mitä sattuu mutta siitä käy se periaate selville. Tuosta mallikappaleesta ajattelinkin teettää kunhan vain sopiva tekijä löytyy.

KimmoH
22.08.2012, 20:58
Tällainen (http://www.flickr.com/photos/kimmohamalainen/7839676116/in/photostream) siis 20mm paksuna olisi optimi.

Nuita Trailmaster Stage II paketin mukana tulevia "holkkeja" olen tässä vähän jännännyt, että mahtavatko kestää tuolla pallojen ja tukivarren välissä. 10.9 kovuuksisilla pulteilla tuon kasasin.

Mitä raati sanoo, uskaltaako nuilla ajaa vai puranko pois ja odotan että saan väliin kunnon spacerit ?

Punanenä
23.08.2012, 05:24
Ettei olisi tullut väärinkäsitys noitten holkkien kanssa, Niitä monesti käytetään alatukivarren ja jousilautaslevyn välissä, Siellä no ovat aivan ok mutta muistaakseni kaikki neljä holkkia ovat eripitusia että jousilautanen asettuu suoraan.
Eli holkit alatukivarteen ja laippa yläpalloniveleen

KimmoH
23.08.2012, 05:34
Näiden jousien kanssa ei tuonne alapäähän saa laittaa mitään. Nuo spacerit kuuluvat yläpallojen ja tukivarsien väliin ja nekin vain siksi että camber kulmien säädöt pysyvät säätöalueella.

Tämä kittihän pitää sisällään jäykemmät jouset, iskarit ja nuo sovitepalat camber kulmien säätöä varten.

Noo, pitänee seurailla tilannetta, muuten alusta tuntuisi toimivan hienosti. Niin ja TUV-hyväksytty settikin tämä on joten voisi kuvitella, että ajaakkin tällä uskaltaa ;)

KimmoH
23.08.2012, 21:12
Niinpä niin, eipä ne kauaa kestäneet. Aloin ihmetellä paukahdusta kun peruuttaessa polkaisi jarrua. Lopulta paikallistin paukahduksen kuskinpuolen yläpalloon. Kiristin pultteja hieman ja ensimmäisellä jarrutuksella ei mitään mutta toisella kuului taas paukahdus. Eikun kiristämään takaisin ja ilman sen suurempaa voimankäyttöä yksi pulteista poikki ja toinen oli jo valmiiksi hieman mutkalla. Eli nuilla pötkylänmallisilla spacereilla mitään tehnyt, onneksi ei ajossa hajonnut. Punanenä oli aivan oikeassa!

Tässä pulteista kuva... (http://www.flickr.com/photos/kimmohamalainen/7845949818/in/photostream)

Viikonloppuna alle vaihtuu takaisin vakio kilut ja kalut. Jatketaan harjoituksia joskus tulevaisuudessa kun saan kunnollisen laipan tuonne yläpäähän.

KimmoH
10.09.2012, 07:21
Lähestyimpä aihetta toisesta näkövinkkelistä ja unohdin nuo yläpään spacerit kokonaan. Vaihdoin yläpuolelta rajoitinkumit hieman matalemmiksi ja camberin säätövaratkin riittivät tällä 50mm korotuksella hienosti, joten ongelma ratkesi näinkin :)