PDA

View Full Version : retkukeula vatkaa


4runner 3.0 td
18.08.2012, 14:26
onko kokemuksia kellää miksi retkukeulassa renkaat vatkaa lähinnä auraa ku neliveto päällä veättää...? ei löydy vikaa ei :(

tieto
21.08.2012, 15:42
semmosia ne on

-MaTTi-
21.08.2012, 18:08
onko kokemuksia kellää miksi retkukeulassa renkaat vatkaa lähinnä auraa ku neliveto päällä veättää...? ei löydy vikaa ei :(

Sama ongelma ja 3 eri topiccia. Olis voinu ehkä koittaa kerätä samaan kaikki.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100433
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=100467

Porvoon Hilma
21.08.2012, 18:56
Onks toi 4runneri retkukeula ? Ja jos niin mistä saanut moisen nimen ?:confused:

Jappi
21.08.2012, 19:20
Onks toi 4runneri retkukeula ? Ja jos niin mistä saanut moisen nimen ?:confused:

Retkukeula= erillisjousitettu etuakselisto, ei siis jäykkä putkiakseli.

sisua45
21.08.2012, 19:24
http://www.fjcruiserforums.com/forums/attachments/maintenance-tech/26921d1225320188-help-isolating-popping-noise-ifs-fj.jpg

Retkukeula = risukeula = erillisjousitettu akseli. Noitahan on pajeroissa, 1989 lähtien hiluxissa yms. Kuvan auto tais olla tuore FJ Cruiser.

4runner 3.0 td
21.08.2012, 19:53
no ei oikestaan ainahan nuissa retku keuloissa on se ongelma ku oikeen veättää että vetää auraukselle sen kun on joku INSINÖÖRI suunnitellu päin persettä... vaan tämä että ei pystyny yhtää ajamaan 4 veto päällä niin näemmä johtuu nuista persetin välityksistä ilmeisesti tuli lasku virhe ja keulassa onki 41/10 eli 4.1 välitys 41/9 4.56:sen sijaan... :mad:

-MaTTi-
21.08.2012, 20:14
no ei oikestaan ainahan nuissa retku keuloissa on se ongelma ku oikeen veättää että vetää auraukselle sen kun on joku INSINÖÖRI suunnitellu päin persettä...

Se minnekkään vedätä kun on puslat kunnossa. Hienosti pelaa.

Näitähän IFS:iä (Independent Front Suspension) on ainakin kolmee erilaista Toyotoissa, 4Runnerista/110 Hiluxista tuttu vääntösauva ylätukivarteen -versio, HDJ100:n vastaava mutta alatukivarteen vääntösauvattu, ja sitten uudempien Land Cruiserien/Hiluxien/FJ Cruiserien joustintukiversio. Tässä viimeisin hieman modattuna:
http://www.lastgreatroadtrip.com/wp-content/uploads/2012/03/front-suspension.jpg

Bj Andy
21.08.2012, 20:24
no ei oikestaan ainahan nuissa retku keuloissa on se ongelma ku oikeen veättää että vetää auraukselle sen kun on joku INSINÖÖRI suunnitellu päin persettä... vaan tämä että ei pystyny yhtää ajamaan 4 veto päällä niin näemmä johtuu nuista persetin välityksistä ilmeisesti tuli lasku virhe ja keulassa onki 41/10 eli 4.1 välitys 41/9 4.56:sen sijaan... :mad:

No se insinööri on suunnitellu hommat kohilleen mutta jos sinne pistää eri välityksen, muuttaa korkeutta, ym. niin hommat menee perseelleen justiinsa. Eli jos sitä ruuvaa ylöspäin niin nelipyöräsuuntaus on enemmän kuin paikoillaan ja luonnollisestikin välitykset pitää olla samat molemilla akseleilla jos on saman kokoiset renkaat. Muuten tapahtuu mitä ihmeellisimpiä asioita...

Kaikki mitä siellä alustassa tapahtuu on ihan perus geometriaa mitä jokainen on opiskellu koulussa...

RIPAX
21.08.2012, 20:46
Tota edellistä komppaan ja kanssa. Apusimpukka on heikoin kohta ja se on helppo vahvistaa,puslat ynnä muu kestää kyllä jos rengas on alle 35" ja kaikenhan saa hajalle. Itellä 400tkm ajettu hiluksi jossa 35" rengas ja hyvin kestää kun nelipyöräsuuntaus on tehtu ja korotettu maltilla ja jousto rajattu niin et ei mee murrokset liian jyrkkään kulmaan. Eihän se maastossa ole se paras mut on siinä hyvätkin puolensa putkiakseliin verrattuna.

-MaTTi-
21.08.2012, 20:54
Apusimpukka on heikoin kohta ja se on helppo vahvistaa,puslat ynnä muu kestää kyllä jos rengas on alle 35" ja kaikenhan saa hajalle.

Uudemmissa hammastanko, joten ei oo tuota apusimpukka-ongelmaa, eikä muutakaan ongelmaa ohjauksen kanssa.

Arctic Trucks AT44-vehkeet on myös "retkukeulalla" ja 44" töppösillä. Ja kyllä nuo tuntuu käyttöä kestävän edelleen.

Porvoon Hilma
21.08.2012, 21:40
http://www.fjcruiserforums.com/forums/attachments/maintenance-tech/26921d1225320188-help-isolating-popping-noise-ifs-fj.jpg

Retkukeula = risukeula = erillisjousitettu akseli. Noitahan on pajeroissa, 1989 lähtien hiluxissa yms. Kuvan auto tais olla tuore FJ Cruiser. Asia selkis. Mäkin oon sitten retkukeulakuski. Hiluxin taka-akseli on siis ton retkun vastakohta eli yksi pitkä jäykkä akseli, jouset päissä + iskarit.