View Full Version : auton radio signaalin häiriö
korbimotors
17.08.2012, 07:32
Onko kukaan kokeillut laittaa autoonsa jotain ns. antennin vahvistajaa tms..? Tuossa suitsassa kuuluu radio pirun hyvin niin kauan ennenkuin laittaa sytytys virrat päälle autossa,alkaa kauhea rätinä ja sähinä ja sitten kun taas sammuttaa sytytys virrat ja jättää siihen eka asentoon vaan avaimen että soitin lähtee käyntiin niin taas kuuluu ilman mitään rätinöitä radio kanavat. se stereon merkkikin lähtee näytöstä pois kun laittaa syt. virrat päälle.
Antennivahvistin vain lisäisi rähinöitä ja sähinöitä! Ennemmin vetäisin suorat virrat akulta mankkaan,voi olla että rähinät loppuu tai sitten ei kun sähkö kulkee suorinta reittiä. Vanhan auton sähköt vaan tuppaa antamaan häiriöitä radiolaitteisiin,vialliset tulpan johdot ym.ym.ym....
korbimotors
17.08.2012, 08:09
Antennivahvistin vain lisäisi rähinöitä ja sähinöitä! Ennemmin vetäisin suorat virrat akulta mankkaan,voi olla että rähinät loppuu tai sitten ei kun sähkö kulkee suorinta reittiä. Vanhan auton sähköt vaan tuppaa antamaan häiriöitä radiolaitteisiin,vialliset tulpan johdot ym.ym.ym....
Ajattelin itsekkin et kokeilis vetää suoraa virran akulta. On tuossa kuitenkin niin valtava ero kuuluvuuden kanssa. heräte virrat päällä täydellinen kuuluvuus ja kun syt.virrat kääntää ei saa oikeastaan mitään enään tolkkua koko radui lähetyksestä ja myös sekin että ei löytänyt edes radio kanavia enään kun oli syt.virrat päällä. sitten kun sammutti syt. virrat niin löysi joka ikisen kanavan ja virheetön kuuluvuus.
Ootko laittanu led/xenon valoja, invertterin tai muuta hakkuri elektroniikkaa? Ne tuppaa haittaamaan kuuluvaisuutta. Itse aloittaisin ongelman poiston arpomalla häiriön lähteen ja koittaa rajoittaa tai poistaa rutinoita sillä tavalla. Eiku jollain taskuradiolla metsästämään syyllistä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33046&highlight=s%E4hin%E4 tuossa juttuu lisää häiriöistä.
Kesäsaunalla on 12V sähköjärjestelmä. Radio syö 9V tasavirtaa ja se on tehty jännitteen alentimella (7809 ja pari suotokonkkaa). Toimii hyvin.
Sitten vaihdoin seinällä olleisiin pariin halogeeni-kohdevalaisimeen Bilteman ledilamput. Muuten hyvät, mutta se radiota lähempi saa nyt radion suhisemaan ihan simona. Radio menee ihan käyttökelvottomaksi. Sähköjohtoa pitkin lampun ja radion väliä on n. 8m ja ilmatietä 4m. Toinen lamppu, joka on johtoa pitkin 4m kauempana ei saa radiota suhisemaan. Vaihdoin lamput ristiin, sama ilmiö.
Ainakin näissä ledilampuissa on sisällä varmasti jotakin säätöelektroniikkaa, joka saa häiriöitä aikaan.
Autoradiossa kuuluu yleensä häiriönä sytkäjohdot rätinöinä ja auton laturista tuleva vinku, jonka taajuus riippuu kierrosluvusta. Niitä saa pois siihen tarkoitukseen tehdyllä suodattimella, mutta kunnon tulpanjohdoilla (ja puolan) ja vastustulpilla voi myös olla merkitystä.
korbimotors
17.08.2012, 12:45
puolalle menevät liittimet käytin irti,vinssin johdot,lisävalojen xenonit,suoralla virta johdolla akulta ja lmankalle ei millään vaikutusta. sytkävirrat päälle alkaa armoton kähinä ja sihinä ja ei löydä edes kanavia. virrat pois ettei tule ku mankalle virta ainoastaan kuuluu täydellisesti ja löytää kaikki mahdolliset kanavat.
Antaapa olla kerta ei tahdo kuulua.
Ootkos vilassu sitä antenninpiuhan asemointia ja kuntoa? Koitas hommata uusi paremmin häiriösuojattu antenninpiuha ja katsoa antennipiuhan, antennin ja radion maadoitus kuntoon.
Maavikoja nämäkin yleensä.
Maadoita konepelti johdonpätkällä, joskus on auttanut noihin konetilasta tuleviin häiriöihin.
Vedithän suorat sähköt molempiin piuhoihin,jatkuvaan ja "virtalukon" kautta tulevaan? Tosiaan maadoitukset myös kuntoon... Kuulostaa todella oudolle että lamaannuttaa mankan melkein kokonaan. Onko rammari kuinka tuore tapaus?
Porvoon Hilma
18.08.2012, 15:23
pari kokeilua a) kokeilepa kietaista tuota häiriölähteelle menevää +johtoa ferriittisauvan ympärille muutama kierros mahdollisimman lähelle tuon laitteen +napaa. Jos johdossa loppuu pituus niin tee erillinen ferriittisauva, johon kiepität johtoa vaikka 20 kierrosta, varmistat päät teipillä ja laitat sen + johtoon. b) laita häiriönpoistokondensaattori moottorin + navan ja maan (rungon) väliin ihan napoihin kiinni. Tohon käy joku vaikka 0,47uF/200 V konkka. Olennaista on sijoittaa noi häiriönpoistojutut sinne häiriölähteen päähän, muuten ei auta mitään. Ei auta suorasyöttö akusta tai maan parannus koska toi laitteen +johto toimii antennina.
Ton konkan saa vaikka huulilasinpyyhkimen moottorista, jos sitä ei ol muuten. Ferriitisauvan saa vanhasta matkaradiosta. Tai sit voi purkaa noita pc:n videokaapeleita, niissä on kans ferriitti, mut hiukka erilainen.
Tuo antennin maadoitus kannattaa kokeilla vielä. Radiosta virrat pois. Irroita radion maajohto ja jos toimii niin antennimaadoitus on kunnossa. Jos maadoituksessa häikkää, ei toimi kunnolla. Joskus huono antennimaadoitus jalassa jopa lämmittää ko. paikkaa.
Vanhemmissa autoissa (jos mainitunlaisia häiriöitä) kannattaa virrat vetää akulta suoraan suojatulla kaapelilla jonka suojavaipan toinen pää on vedetty runkoon. Ei molempia
mulla on motonetin 12v antenni vahvistaja. ja kaikki kuuluu helvetin hyvin.
ohjeissa ei sanottu pitääkö se yksi ja ainoa johto olla plussassa vaiko maissa. laitoin maihin ni kuulu todella huonosti. plussaan ku laitto niin kuuluu.
korbimotors
22.08.2012, 19:08
mulla on motonetin 12v antenni vahvistaja. ja kaikki kuuluu helvetin hyvin.
ohjeissa ei sanottu pitääkö se yksi ja ainoa johto olla plussassa vaiko maissa. laitoin maihin ni kuulu todella huonosti. plussaan ku laitto niin kuuluu.
minne asensit sen itse vahvistimen? ne kait ei paljoa maksa edes...
On laatuaan ensimmäinen tällainen häiriö systeemi mulla nyt että sillon ottaa häiriön kun laittaa sytytysvirrat ja kun sammuttaa syt. virran kuuluu täydellisesti.
Täytyy kokeilla sitä antennin vahvistinta.
korbimotors
22.08.2012, 19:20
Tuo antennin maadoitus kannattaa kokeilla vielä. Radiosta virrat pois. Irroita radion maajohto ja jos toimii niin antennimaadoitus on kunnossa. Jos maadoituksessa häikkää, ei toimi kunnolla. Joskus huono antennimaadoitus jalassa jopa lämmittää ko. paikkaa.
Vanhemmissa autoissa (jos mainitunlaisia häiriöitä) kannattaa virrat vetää akulta suoraan suojatulla kaapelilla jonka suojavaipan toinen pää on vedetty runkoon. Ei molempia
radion maajohto??ja jos toimii niin antenni maadoitus kunnossa?
En oikein kyl älynnyt tuosta tyhmäkö lie olen ;)
minkä johdon otan siis pois? soittimen maajohdonko vai minkä? Ainakaan soitin ei lähde enää päälle edes jos soittimen oman maajohdon otan pois..
lavanelikko
22.08.2012, 19:23
radion maajohto??ja jos toimii niin antenni maadoitus kunnossa?
En oikein kyl älynnyt tuosta tyhmäkö lie olen ;)
minkä johdon otan siis pois? soittimen maajohdonko vai minkä? Ainakaan soitin ei lähde enää päälle edes jos soittimen oman maajohdon otan pois..
Väittäisin, että juuri tuon soittimen maajohdon poistamisesta on kyse. Antennin maapiuha kait maadottuu samaan runkoon soittimen piuhan kanssa. Eli tarkista mittarilla tai muuten soittimen maapiuhan kunto.
korbimotors
22.08.2012, 19:28
Vedithän suorat sähköt molempiin piuhoihin,jatkuvaan ja "virtalukon" kautta tulevaan? Tosiaan maadoitukset myös kuntoon... Kuulostaa todella oudolle että lamaannuttaa mankan melkein kokonaan. Onko rammari kuinka tuore tapaus?
soitin on pioneer ja pari kk vanha. kokeilin ensin punaiseen virta johtoon vetää suoralla virralla ja ei vaikutusta niin sitten kokeilin vielä siihen keltaiseen tuota suoraa virta johtoa. sillon oli taas punainen virta johto sielä omassa liittimessään kun tuohon keltaisen kokeilin. ei vaikutusta.
Vaikuttaako radion kuuluvuuteen mankan oman maapiuhan kytkentä että mistä maa on otettu?
korbimotors
22.08.2012, 19:35
Maadoita konepelti johdonpätkällä, joskus on auttanut noihin konetilasta tuleviin häiriöihin.
ihanko vain johdon pätkä kiinni konepeltiin ja toinen pää auton runkoon vai toinen pää suoraan akun miinukseen?
Ihan vaan korista konepeltiin, kunhan varmistaa että kosketus on hyvä. Ja antennijalan pitäisi kanssa maadoittua koriin hyvin, sitä tuolla aiemmin haettiin.
Eräs erikoisempi tapaus oli yksi JVC jonka radio ei kuulunut kunnolla ennen kuin maadotettiin johdolla se asennuskehikko...
Porvoon Hilma
22.08.2012, 21:41
soitin on pioneer ja pari kk vanha. kokeilin ensin punaiseen virta johtoon vetää suoralla virralla ja ei vaikutusta niin sitten kokeilin vielä siihen keltaiseen tuota suoraa virta johtoa. sillon oli taas punainen virta johto sielä omassa liittimessään kun tuohon keltaisen kokeilin. ei vaikutusta.
Vaikuttaako radion kuuluvuuteen mankan oman maapiuhan kytkentä että mistä maa on otettu?
tuskin, ks tossa aiemmin mun ohjeet noista ferriiteistä ja konkista.
helmapelti
23.08.2012, 20:33
Laitoin hjn etulokariin 75cm teräspiiskan 45asteen kulmaan ja vein johdon erillään muista johdoista, virta tulee mankalle suoraan akusta eikä koskaan ole radio paremmin kuulunut.Diesel ei varmaan muutenkaan anna häiriöitä kuten bensa.
Virranjakaja ja tulpanhatut varmaan oltava kunnossa, mulla oli joskus primerassa tulpanhattu löysällä ja sen huomasi vain radiosta.
Porvoon Hilma
23.08.2012, 22:06
Laitoin hjn etulokariin 75cm teräspiiskan 45asteen kulmaan ja vein johdon erillään muista johdoista, virta tulee mankalle suoraan akusta eikä koskaan ole radio paremmin kuulunut.Diesel ei varmaan muutenkaan anna häiriöitä kuten bensa.
Virranjakaja ja tulpanhatut varmaan oltava kunnossa, mulla oli joskus primerassa tulpanhattu löysällä ja sen huomasi vain radiosta.
Radiohäiriöt johtuvat kipinöinnistä. Kipinöintiä on ihan kaikkialla, mutta etenkin moottorissa oleva kommutaattori kipinöi kun siinä virran kulku katkeaa osana normaalia toimintaa. Häiriö vaimenee parhaiten tappamalla noi kipinät siellä missä ne syntyvät. Korbi, Laittelen konkkia tai ferriittiä sinne missä kipinöi.
Säätäjä_setä
23.08.2012, 22:45
Kuten Porvoon Hilma jo sanoikin häiriöiden todennäköinen lähde on kipinöinti jossain eli vikaa vaan järjestelmällisesti hakemaan. Ymmärsinkö oikein, että häiriö tulee kun virta käännetään "käy" asentoon, mutta moottori ei vielä käy?
Lähtisin hakemaan syytä erottamalla järjestelmä kerrallaan pois pelistä. Sulakkeet ja liittimet on helppoja paikkoja erotukselle. Kun häiriön aiheuttaja löytyy on vika todennäköisesti helppo korjata. Voi olla paskaksi palanut liitin jossain tai vaikka virtalukko itsessään. Itse epäilisin ensimmäisenä laturin magnetointi piiriä jos laturi on sellainen missä magnetointi virta tulee akusta. Koita irroittaa laturille menevät "ohuet johdot". Lämppärin puhaltimen moottori (jos pyörii) voi olla myös mahdollinen aiheuttaja. Joissain mittaristoissa on bimetalli regulaattoreita(kipinöiviä kärkiä) mistä häiriö voi tulla.
Oliko vehje ruiskulla vai ilman. Ruisku järjestelmässä voi olla useitakin häiriön aiheuttavia vikoja. Jos on niin sulake irti ja kokeilu.
Tuli vielä mieleen
Sähinä ja rätinä voi olla merkki piilevästä viasta eli aiheuttaja kannattaa etsiä myös siksi. Tässä lyhyt tarina pari vuotta sitten tehdystä Vitaran ECUn korjauksesta. Näissä tietyn vuosimallin boxeissa elektrolyyttikonkat kusevat elektrolyytti nesteen pitkin piirilevyä ja sähkö hoitaa sitten loput(syövyttää levyn).
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Suzuki_ECU/Vitara_ECU/Vitara_ecu_repair.htm
Ilmeisest Vitarassa nämä raadio tekniiset ongelmat, noh...kyl täl raadio kuuluu, tuulilasis mikälie antenni..mut la-puhelin ottaa kyl reippaat häröt ku sytty virrat kääntää päälle...ja ei ei tule pentsiini pumpusta...eikä auta ferriitit..eikä sen koommin maadoituksien parannus..
radion maajohto??ja jos toimii niin antenni maadoitus kunnossa?
En oikein kyl älynnyt tuosta tyhmäkö lie olen ;)
minkä johdon otan siis pois? soittimen maajohdonko vai minkä? Ainakaan soitin ei lähde enää päälle edes jos soittimen oman maajohdon otan pois..
Juurikin noin. Vaikuttaa siltä että antenni menee vaihtoon tai antenni irti ja hiomapaperia tai teräsharjaa kontaktille. Antennijohdon vaippa on kytkettynä soittimen runkoon ja toisessa päässä auton koriin. Eli samoin kuten soittimen maajohto. Jos em. asiat on kunnossa, eli kontakti kummassakin päässä ok, laite toimii vaikka varsinainen soittimen maajohto on irti. Jos ei toimi kunnolla, antennnin maadoitus huono / sökö. Yleisin vika ruostetta antennijalan ja auton pellin välissä, eli silloin antenni uusiksi.
Testatessa ei kannata käyttää isoja volyymeja koska antennimaan kautta maadoitus pitkällä johdolla ja mahdollisesti huonolla kontaktilla. Soitin ei välttämättä tykkää hyvää jos huudattaa kovaa ja maadoitukset ei kunnossa. Laatumerkit kyllä kestää tuonkin, voivat vain sammahtaa kesken testin jos antennimaa huono.
Huono antennimaa voi aiheuttaa monenlaisia häiriöitä soittimelle.
Porvoon Hilma
12.09.2012, 20:14
Ilmeisest Vitarassa nämä raadio tekniiset ongelmat, noh...kyl täl raadio kuuluu, tuulilasis mikälie antenni..mut la-puhelin ottaa kyl reippaat häröt ku sytty virrat kääntää päälle...ja ei ei tule pentsiini pumpusta...eikä auta ferriitit..eikä sen koommin maadoituksien parannus..
no toi viittaa sitten siihen, että tuo sytytyspurkki toimii sellaisella taajuudella, että tuo Löllö-puhelin havaitsee sen, n. 27 MHz taajuinen sytytyslaitteen yliaalto.. Kyse on siis ihan suoraan sytkälootasta säteilemällä tulevasta häiriöstä. Laitapa ton lootan ympärille alumiinifoliota kokeeksi maadoittaen sen lyhyellä piuhalla. Voit myös kokeilla tohon lootaan meneville johdoille ferriittiä, mutta tuo voi vaikuttaa itse sytytykseenkin. Edellen. Häiriö tapetaan häiriölähteellä.
Tupakansytkärin virrat virtalukon takana ja sytkärissä joku laite?
Mulla on DX:stä tilattuja 2A usb sytkärilatureita ja ne tekevät ihan hitosti häiriötä radioon. Läjässä olevan JVC:n radiovastaanotto heikkenee huomattavasti ja '06 Focuksen vakiorammari menettää kaikki radioasemat lähes kokonaan.
Porvoon Hilma
13.09.2012, 22:44
Tupakansytkärin virrat virtalukon takana ja sytkärissä joku laite?
Mulla on DX:stä tilattuja 2A usb sytkärilatureita ja ne tekevät ihan hitosti häiriötä radioon. Läjässä olevan JVC:n radiovastaanotto heikkenee huomattavasti ja '06 Focuksen vakiorammari menettää kaikki radioasemat lähes kokonaan.
oot tainnut saada EMC-normit täyttämätöntä tavaraa, ns. kiinanpaskaa. Ehjä ja testattu hakkuripoweri ei häiritse tuolleen. Palauta, vaadi rahat takaisin ja ilmoita Tukesiin. Ei nää potaskan tuojat muuten opi.