View Full Version : lj70 vs. silverado
LarsRiedel
14.08.2012, 20:27
Kertokaapas mielipiteitä kumpi kannattaisi hankkia?
Harrastuksien ja työn vuoksi tarvitsen maastoautoa, mutta tarvitsen myös kuljetuskapasiteettia. Offia ei ole tarkoitus ajaa, mutta talvella pitää päästä umpihangessa.
Eli siis tarve on nelivedolle, maavaralle ja vähintään paikat viidelle.
Silverado houkuttaa edullisen kuorma-autoveron vuoksi, mutta lj houkuttaa sen maineen vuoksi.
Joten auttakaa miestä mäessä ja kertokaa tiukkoja faktoja niin puolesta kuin vastaankin!!!
-Lasse-
Jos ei tarvi olla toyota ni sitä silveradoa suosittelisin juuri sen veron takia. 5paikkasen lj:n verotus on jotain ihan käsittämätöntä.. Jos taas toyotaa mielit ja 5paikkaa on oltava ni sit ehkäennemmin rj. Ei oo sitä kiskurihintaista dieselveroa..
LarsRiedel
14.08.2012, 21:10
Näinpä, mutta mulla on tiedossa lj, joka on rekisteröity pakettiautoksi vanhaan hyvään aikaan. Eli takana on penkki...
tapsa4x4
14.08.2012, 21:12
Ei mietis yhtään SILVERADO.
läjät usein tosi mätiä,perä heikkoja,kone aivan paska (2lt) ja tehoton.ajettu aina paljon ja kaikki paikat aivan loppu,jos istuimet 5-henk kuljetus kapasiteetti olematon. nämä omia kokemuksia 2xlj70 1xrj70 1xlj73.
murkula_
14.08.2012, 21:20
Samaa mieltä tapsa4x4 kanssa.
Joten ääni täältä silveradolle.
Ja toki lj:ssä on paaaljon pienemmät sisätilat. Eli taas chevyä suosittelen jos jotain kaljalaatikkoa isompaa meinaat kuskata. Ja jos toyotaan meinaat viis ukkoa tunkee niin aika ahdasta tulee..:) Chevyn kestävyydestä ei minkään näköistä kokemusta ja tojostakin vain sen verran että kaiken saa rikki..:D
edit: pari ukkoo kerkes ensin..
Kertokaapas mielipiteitä kumpi kannattaisi hankkia?
Harrastuksien ja työn vuoksi tarvitsen maastoautoa, mutta tarvitsen myös kuljetuskapasiteettia. Offia ei ole tarkoitus ajaa, mutta talvella pitää päästä umpihangessa.
Eli siis tarve on nelivedolle, maavaralle ja vähintään paikat viidelle.
Silverado houkuttaa edullisen kuorma-autoveron vuoksi, mutta lj houkuttaa sen maineen vuoksi.
Joten auttakaa miestä mäessä ja kertokaa tiukkoja faktoja niin puolesta kuin vastaankin!!!
-Lasse-
Melko erityyppisiä vehkeitä,5 ukkoa ljssä on tiukka paketti,ja silloin tavara tilaa ei juuri ole. Moottorit kestää n.400tkm vähintään ja 700 tonnia ajettujakin on. Tehoa on joku 90hv eli ei mikään raketti,naftaa menee n.9 litran kantturoissa ja maastokelpoisuus on parempi ku silveradossa. Voimansiirtoa ei vakio renkailla ja tehoilla rikki saa,puolen millin jälkeen toki loppu on lähellä. GM voimansiirrossa on heikkojakin kohtia esim. etuperä eikä kestä mitään älytöntä rääkkiä. GM vehkeissä on enempi harmeja ollu tekniikan kanssa muutenkin ja senkään korjaus ei ole halpaa,yleensä eivät ole yhtä mätiä ku lj ja jenkeissä on yleensä parempi varustelu esim. ilmastointi ja ljssä ei. Naftan kulutus on tietty isompi GM autoissa mut tavara ym. tilaakin on paljon,eräs ongelma on peräkärryn veto kun jarrullisella kärryllä vaaditaan jo E kortti jota ei monella ole. Itse valitsisin ljiin mutta jos tila on välttämätön ni sitten Silverado.
toyota4x4
14.08.2012, 22:10
jos noitten välimaastosta kävis niin osta multa toi 98 patrolli mm. ilmastointi ja kytkettävä lukko. 3500kg vetokoukku
Nuhapumppu
14.08.2012, 23:53
Jos väen vängällä pitää jenkin olla toisena niin 2gen Rami ennemmin kuin Silverado,koneet 1000xlujempia kuin GM:n,oikeinkin mukavia ajettavia,yllättävän pieni ruokaisia ja osia löytyy helposti ja halvalla.
Sen verran vierestä vaan seurannut kun tutuilla molempia on ollut ja on yhä,tässäkin vain on sitten se merkki uskollisuus ja se että kumpi tuntuu enemmän omalta autolta.
LarsRiedel
15.08.2012, 06:22
Tätä minä juuri arvelin, vaikea valinta...
Normiverollinen maasturi ei ole kauhean kannattava vaihtoehto.
Lisäpenkeillä kulkevat oikeastaan lapset, aikuiset ei niinkään. Joten Lj olisi se juttu, mutta....
Tässä vaihtoehdot:
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4943053
http://www.nettiauto.com/chevrolet/silverado/4826377
Onko näistä yksilöistä henk.koht. tietoa?
-Lasse-
Mä jo ajattelin että on niin eri maailmasta nuo vaihtoehdot, mutta olikin K3500 tuo Chevy (GMT400). Silverado oli tuon ikäisissä vain varustetaso. Vuosituhannen vaihteessa tuli käyttöön Silverado mallinimi (GMT800).
Kyllä tuossa '93 vuotisessa mätävikaakin voi jo olla, hytin helmat ja lokarin kaaret kannattaa kattoa. Moottori on vielä mekaanisella pumpulla joten ei ole riesaa FSD-boksin lämpenemisestä ja käsittääkseni on pienempi ruokainenkin sähköpumpulliseen verrattuna.
Mettässäkin tolla kyl pääsee, mut kannattaa varautua kosmeettisiin vaurioihin. Tukevat helmaputket on melkein välttämättömyys.
Onhan tuo chevy nyt helvetin paljo miehekkäämmän näkönenkin..:D
Jesmender
15.08.2012, 07:48
Kyllähän se tahtoo loppua tila Läjässä kesken, varsinkin jos takapenkki paikoillaan. Eipä sinne tosiaan kaljakoria isompaa kyytiin mahdu.
Jos noista kahdesta ois pakko valita niin ehkä Chevy..
On tuossa LJ:ssä aika reipas hintakin...
LarsRiedel
15.08.2012, 09:19
Taitaa joutua kääntämään Toyotan miehen haudassaan ja siirtyä ameriikan rautaan.
Se ei riitä että lapset mahtuu kyytiin, vaan pitäisi vielä saada jääkiekkokassit kyytiin. :)
Yksi vaihtoehto on Suburban, tiedä sitten niistä....
-Lasse-
tapsa4x4
15.08.2012, 10:26
Yksi vaihtoehto on Suburban, tiedä sitten niistä....
-Lasse-
Mulla on -94 6.5td suburban k2500. Tilaa on hyvin 5 isollekkinmiiehelle.
Mulla on korotettu 5" ja alla 35" oon ajanut puolessatoista vuodessa yli 40tkm ilman mitään ihmeempiä. Ainetta menee noi. 14-15l sataselle ja iso traileri kulkee hienosti.
Nää moottori/vaihteisto viat on aika jännä juttu yleensä näistä kertoo sellaiset jotka ei yhtään oo sellaista omistanut ja fsd kerhon porukalla aika vähän on vikoja ka pitää muistaa että suurin osa on 20vuotta vanhoja ja 400-500tkm ajettuja.
Ite oon omistanut useita hj60/61 lj70 hiluxseja patrolleja ja mun valinta jos tiellä ajetaan niin ostan subbari tai uudemman 6.6duramax pickupin.
Mullahan on sama tilanne kuin Tapsalla, -94 Subbarilla menee kaikki ajot. Tekniikaltaan Suburbani on käytännössä verrannollinen tollaseen pick-uppiin. Sellanen 35-45tkm tulee vuoteen, noista kilsoista about 10tkm iso kärry (yli 3 tonnia) perässä. Soppaa menee sekalaisessa ajossa sellanen 14-15l sataselle, maantiellä oon päässy reilusti alle 13l kulutuksiin auton omapainon ollessa n. 3400kg... Uskoisin että nätisti 80-90 ajaessa menis alle 12l sataselle.
5" korotettu, 33" renkaat ja 4.10 perävälitykset, muutenkin modattu jonkun verran. Tehoa kolmen LJ:n verran (perjantaina käyn penkittämässä niin loppuu spekulointi:) ). Pysyy ongelmitta muun liikenteen mukana. Kun auto tuli mulle täysin vakiona niin maantiellä meni soppaa sellanen 15l sataselle, nurkkapyörityksessa 16-18l. Eli mitä enemmän ottaa tehoja pihalle ja korottaa sitä pienemmällä menee ;).
Ominaisuuksia/vikoja näissä on ainakin kädettömälle tarpeeksi, osat on pääsääntöisesti halpoja tai erittäin halpoja ja niitä saa helposti. Korjaaminen/muutosten tekeminen on helppoa, ja apujakin saa. Mätävikaa näissä on vähemmän, mullakin on ikäisekseen käytännössä ruosteeton pohja, ovien alareunoissa ja helmoissa on ruostepilkkuja kun kivet on hakanut maalit pois. Toinen takakontin ovi täytyis laittaa uusiks kun on joskus aikanaan saanut kipeetä ja lähtenyt siitä ruostumaan. Mä ajan lähes joka viikko jollain kaivoksella/louhostyömaalla, kivipölypaska lentää ja menee kyllä jokaikiseen rakoseen. Peseminen on säännöllisen epäsäännöllistä, täytyis ottaa oikein tavaksi toi alusta peseminen.
Mettäautoks tollasesta Suburbanista ei kyllä ole jos jotain vakioautoreittejä haasteellisempia pätkiä meinaa ajella. Lähes 3,5m akseliväli, 3000kg omapaino yms. LJ menee ihan eri tavalla jo vakionakin. Jos maasto-ominaisuudet ovat etusijalla niin ehdottomasti LJ. Jos tarvii tilaa&kuljetuskapasiteetti, vetokykyä, mukavuutta, varusteita niin Chevrolet.
Noista mutu-puheista että Letukan moottorit ja vaihdelaatikot on paskoja oon kyllä Tapsan kanssa samaa mieltä, helvetisti tuntuis löytyvän kaikenlaisia "asiantuntijoita" mitkä ei ikinä oo yhtään kyseistä autoa omistanut.
Kannattaa kuitenkinpitää se tosiasia mielessä että tossa hintaluokassa autot on n. 20 vuotta vanhoja ja sen 500tkm ajettuja. Vikaa on ja tulee varmasti molempiin.
Ääni letukalle.
LJ on ihan hauska, mutta onhan se tuohon letukkaan verrattaessa, vähän niinkuin kuuntelisi pornoa radiosta. Ei siinä paljon pääse meisseli keulimaan.
LarsRiedel
22.08.2012, 08:21
Tuossa olisi yksi vaihtoehto:
http://www.nettiauto.com/gmc/suburban/4969195
Onko tietoa?
Jos ei ole ihan mätäpaska, niin tuohon saattaa joutua vaihtamaan.
Mutta nyt tuli vielä HJ61 yhdeksi vaihdoehdoksi...
Prkl, että tämä on vaikeata!!!!
rokkitane
22.08.2012, 08:43
Pakko pistää kommenttia kun omistanut läjiä ja letukoita ja sen kumminssi Ramin.
Suburban ihan helvetin janoinen(kajaani-Helsinki 15 litraa sataselle, sama pätkä Ramilla 10 litraa sataselle) verrattuna Ramiin, läjä taas suhteessa vielä janoisempi. Läjässä lyhyt akseliväli, ukko kiikkuu vielä puoli tuntia kotiin tulon jälkeen. Suburbanissa uskomattomat sisätilat, tosin jos asuu muualla kuin maakunnissa tai pienemmissä kaupungeissa, parkkitilaongelmia luvassa.
Oikeestaan tähän on mielestäni yksi oikea vastaus, se on Subikka Cumminssin moottorilla. Se on näistä vaihtoehdoista ehdottomasti paras ajaa, kulutus kohdillaan ja helppo virittää ja eivät yleensä ole mätiä. Menee se sillä 6,5 sellakin parhaaksi vaihtoehdoksi.
^ Noita Subuja Cumminsilla on aika paljon tarjolla. :D
Yksi loistava vaihtoehto on , että ostat minulta ton Ramin. Pitäisi lähteä vuodenvaihteen jälkeen maailmalle, niin joutaisi myydä pois.
Nettiautoon (http://www.nettiauto.com/dodge/ram/4929912)