View Full Version : land cruiser kj90 mitkä talvirenkaat?
Olis aikomus hankkia nastakumit talveksi, rengaskauppiaat tyrkkää nokian hakkapeliittaa235/85r16 mutta sopiiko tuo koko vakio cruiseriin?
Olis aikomus hankkia nastakumit talveksi, rengaskauppiaat tyrkkää nokian hakkapeliittaa235/85r16 mutta sopiiko tuo koko vakio cruiseriin?
Sopii, mutta vähän tolkummanki kokonen sopis, esim 265/75R16. Mut jos tykkää kapeista niin noi on ihan jees.
tekniikkamies
14.08.2012, 08:48
Mul on Hiluxissa talvirenkaana Hakkapeliitta LT 235/85/16. Kokemusta on tästä vanhemmasta versiosta:
http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10360776&group=2.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+LT
Kantavuusindeksi on 120. Ainakin henkilöauton renkaisiin verrattuna nämä on painavat jöötit, jotka on tarkoitettu jo jonkinlaisiin akselipainoihin. Ainakaan tämä versio ei rullaa kylmässä mitenkään mielettömän hyvin, mutta tuntuu pelittävän hyvin pitemmässä matkassa.
Renkaat on tukevan tuntuiset ajossa ja ilmanpainetta säätäen saa valita halutun tukevuuden. Jos mulla olis vaikka Land Cruiser 100, siihen kokeilisin vielä näitä samoja renkaita.
Tämän renkaan kanssa voi ajatella vielä ketjujenkin käyttöä. Korkeus on hyvin paljon samaa luokkaa kuin 265/75/16.
Mulla oli KZJ95:ssa Cooper Discoverer M+S nastoilla 235/85R16 kokoisena.
Hyvin meni syvässä lumessa, jäisellä pito minusta ehkä vähän hakkapeliittaa huonompi.
Tosiaan noissakin kantavuusindeksi 120, eli aika painavat ja kovat jyristimet tuon painoiseen autoon. Noitten jälkeen kun vaihtoi kesäksi 265/70-16 Bridgestone Dueller H/P:t alle, tuntui auto lentävän sukkasillaan..
tulee varmaan ajettua lumiteillä niin 235/85r16 ois ok kumi,mutta entä vanteet 7*16? ja millä etllä pitää/kannataa ottaa?
tulee varmaan ajettua lumiteillä niin 235/85r16 ois ok kumi,mutta entä vanteet 7*16? ja millä etllä pitää/kannataa ottaa?
Itellä on tällä hetkellä renkaina 265/75:t ja et on noissa vakio aluvanteissa +15 ja ulkonäön puolesta sais tulla ulommaksi, eli ET0 vois olla hyvä ko on vielä laillinenki... Muuten ei varmaan noilla 235/85:llä ole suurta merkitystä, onko esim. tuo +15 vai 0 ET
Olikohan tarpeeksi vaikiasti selitetty ;D
Ei oo paljoo vaihtoehtoja ET:lle 7x16" koossa, tuppaa olemaan aina jotain +13 tai +20. Sinällään ok, mutta eipä se haittais vaikka tulis likemmä levikkeen reunoja jos levikkeellinen malli eli nollille kuten D_Bar tuossa jo mainitsikin. Mut jos ei levikkeitä niin tuo ET+13 näyttää ihan fiksulta.
Onhan noita tosin ET0:llakin näemmä: http://korjaushuolto.com/kauppa/vanteita-vanteita-bullface-modular-black-modular-black-7x16-jako-6x1397-p-3667.html
tekniikkamies
14.08.2012, 22:20
Tosiaan noissakin kantavuusindeksi 120, eli aika painavat ja kovat jyristimet tuon painoiseen autoon. Noitten jälkeen kun vaihtoi kesäksi 265/70-16 Bridgestone Dueller H/P:t alle, tuntui auto lentävän sukkasillaan..
Noista kantavuusindeksin 120 Hakkapeliitoista samansuuntainen kokemus, että onkin aika jöötin tuntuiset jytkyt alla ja rengaspainettakin on tullut laitettua aika reippaasti, jotta pyörisi kevyemmin...
Hyvänä puolena kuitenkin urheilulliset ajo-ominaisuudet ja ei olekaan vetelän tuntuiset kuten tuli kuviteltua ennen kokeilua ;)
Noista kantavuusindeksin 120 Hakkapeliitoista samansuuntainen kokemus, että onkin aika jöötin tuntuiset jytkyt alla
Mulla oli 285/75R16 Kumhon KC11:t männä talvina alla. Ne oli kyllä ihan mainiot ja vaikka kantavuusindeksi 122, niin kevyet ja lerpparunkoiset ku henkilöauton renkaat olis ollu ku käsissään pyöritteli ennen ku olivat vanteilla. Oli kyllä mukavatkin.
Hakkis LT:llä ajelin Kumhoja ennen 3 talvee koossa 265/75R16, mutta ei jääny kovinkaan positiivinen kuva. Kovat ja liukkaan oloiset. En tiijä mikä oli, mutta 4Runneri (3.0TD) jakso jauhaa takapotkulla vielä satasen vaudissa tyhjää niillä jäisellä tiellä. Nastoista mureni kulmat pois aika joutuin, se varmaan osasyynä tilanteeseen. Mitä lie nastoja? 1/4 renkaasta oli paremmat nastat ja uudempi paistopäiväys.
tekniikkamies
15.08.2012, 21:52
Hiluxi josta mun kokemukset on edustaa ajokunnossa jotain n. 2000 kilon painoluokkaa ja siinä 235/85/16 Hakkis LT:n tää vanhempi versio, joka viel myynnis, tuntuu edustavan aika lailla leveintä mielekästä rengasta ja tuntuma on sensuuntainen, että nämä on tarkotettu ehkä johonkin 3000 kilon autoon.
Noista mun renkaista positiiviset kokemukset on hankittu kun ne oli aika pakasta vedetyt ja nyt suunnittelen jo tekeväni niistä kesärenkaat kuin jonkinlaiset all terrainit osittain siitäkin syystä kun olen tykännyt niiden ominaisuuksista tavanomaisiin paku kesärenkaisiin verrattuna esim. sänkipellolla, märällä ruoholla jne.
Tämä tarkoittaisi, että pitäs hankkia uudet talvirenkaat, ehkä sen verta "lapsellinen" olen, että haluisin koittaa 255/85/16 renkaita, mutta niitä ei näytä olevan pahemmin asiallisina talvirenkaina, renkaida ei taida saada katsastettua nykyiseen autoon, ketjujen käyttä ei varmaankaan enää tulisi kyseeseen.
Oma valintani uudeksi talvirenkaaksi olisi ehkä tuo uusin Hakkapeliitta LT2 235/85/16.
Hakkapeliitta 7 SUV renkaiden kokovalikoima ei ole makuuni kun ne on matalaprofiilisia. Se on valitettavaa koska positiivista kokemusta henkilöauton renkaana on Hakkapeliitta 7 205/65/15 henkilöautokäytössä. Se on ihan eri tuntuinen kevyt ja mukava rengas kun tuo Hiluxin Hakkis LT 235/85/16.
Käytännön tasolla huono puoli noissa LT:eissä on ollut, että tuntuu vievän kylmänä soppaa ihan miehekkäästi.
haluisin koittaa 255/85/16 renkaita, mutta niitä ei näytä olevan pahemmin asiallisina talvirenkaina
Mitä rengasta olet suunitellut?
Itse olen harkinnut toyo'a vaikka ei tuo nyt ihan paras talvikumi ole
http://www.camskill.co.uk/m64b0s2354p58910/TOYO_TYRES_4X4_TOYO_MT_OPEN_COUNTRY_TOYO_M_T_-_255_85_R16_LT_123P_TL_
tekniikkamies
16.08.2012, 11:35
Mitä rengasta olet suunitellut?
Itse olen harkinnut toyo'a vaikka ei tuo nyt ihan paras talvikumi ole
http://www.camskill.co.uk/m64b0s2354p58910/TOYO_TYRES_4X4_TOYO_MT_OPEN_COUNTRY_TOYO_M_T_-_255_85_R16_LT_123P_TL_
Se idea on mun haihattelua ;)
Otteesssa on 235/85/16, pitäs vissiin hommata erilaiset vähän leveemmät vanteet ku alkuperäset, jotka vissiin 6 tuumaa leveet. Näil suunnitelmil talvirenkaista tulee ehkä jo ens kesäks "all terrainit" ilman nastoja. Sit seuraavaks pitää hankkii mahollisimman hyvät talvirenkaat.
Tos on omas autos 235/85/16
https://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/oli%20pikkasen%20lunta.jpg
Tossa taitas olla 255/85/16
http://0.tqn.com/d/4wheeldrive/1/0/2/b/Brian_AZ_04ToyTacoma_RR.jpg
Isompaa kokoa vois ajatella jos olis myös semmonen auto, jossa niitä varmasti voi hyödyntää hyväl menestyksellä - jos Hiluxiin osoittautuvat epäkäytännölliseksi mm. byrokratiasyistä. Omasta mielestä kivoja autoja olis vaikka Landcruiser HDJ100 tai Ford Econoline Powerstroke dieselillä mielellään entinen ambulanssi (se pakun näköinen versio), siitähän sais kivan monitoimiauton kuorma-autoksi rekisteröitynä.