Kirjaudu sisään

View Full Version : 2L Pumpun vaihto ja avautumispaineet??


TeaM-PKR
09.08.2012, 23:48
Vaihdoin ahdettuun 2L koneeseenn TD E carinan VE/10xxxxxxxxxxx pumpun ja nyt motti on lähes käyntiin lähtemätön. (juuri ja juuri lähtee käyntiin ja käy vain matalilla kierroksilla hököttäen ja tuupaten aikaslailla savua). Carinassa suuttimien a.paine autodatasta katottuna 137-157 bar ja L koneessa (Avautumispaine - uusi/käytetty bar 113-121/102-121) että tuota onkohan ny käyny niin että L koneen suuttimet kusee tolla uudella 10 np. pumpulla??? Suutin suosituksia otetaan vastaan! (esim hj 61??) :)

BryGgi
10.08.2012, 03:40
Pumppu 180 astetta pielessä. juurikin semmoiset oireet! Been there, done that

TeaM-PKR
10.08.2012, 07:27
Pumppu 180 astetta pielessä. juurikin semmoiset oireet! Been there, done that

Ei saakeli. Kokeilimme kaikki 4 asentoa 90 asteen välein ja "pari" muutakin ajotusta ja ainut tämä merkkien mukainen ajoitus millon ees lupaili... väittäisin että ajoitukset on kohallaan.

smgt
10.08.2012, 09:41
irrota yksi suutin kannesta ja kokeile minkä näköinen sumu siitä tulee.
minkäväristä savua sieltä tulee? jos on vaaleeta ja silmiä kirveltävää niin viittais että on myöhäsellä.

onhan nokka akselikin oikeassa asennossa?

savustin
10.08.2012, 19:52
Paljonko ennakkoa siinä nyt on kellolla kato myös että ykkönen on samassa kohti kummassakin pumpussa suuttimet ei pitäis olla käynninesteenä vaikka paineet olis alhaalla savutus vaan kasvaa

Mikki
10.08.2012, 21:46
Jos ootte kokeillu kaikki pytyt erikseen, niin onko pyörimissuunta oikea, ettette ajoita pumppua ruiskutuksen "loppupäästä" koneeseen nähden....

Oireet viittaa juuri myöhäseen ruiskutukseen;)
Tai sitten mahtiluokan ilmavuotoon!!!:cool::cool:

BJ-40/76
10.08.2012, 22:21
Tuo avautumispaineiden ero:
jos nimenomaan noin päin; siis pumpulle alunperin tarkoitetut suuttimet aukeaa suuremmalla paineella, niin ollaan "oikealla puolen"
siis tuo avautumispaine on se paine, milloin suutin alkaa päästämään dieseliä läpi. todellinen paine voi sitten olla jotain aivan muuta. Ja noissa uusissa common rail- yhteispaine- järjestelmissä ilmoitetaan paine, mitä jakotukista jaetaan suuttimille.

Onko tuo pumpun luovuttaja suorasuihkudiesel? jos on, niin ennakkokäyrä ja ennakko on huomattavan paljon eri, ja myös suihkutus aika?

Onhan tuo pumppu varmasti toimiva? (ettei olisi kummin kaiman nesteettä ajetusta, serkkupoijalta halvalla ostettu....)

Tarkista tosiaan tuo, että pumppu pyörii oikein päin (kun kyse toyotasta, niin varmaan pyörii samaan suuntaa?)

Olisiko mahdollista että suihkuputket olisi ristissä parilla pytyllä?
Tarkista järjestys sekä luovuttajalta että vastaanottajalta, ja nimenomaan nykyinen!

Ja kun käy tyhjäkäyntiä, niin aukaise jokaista suuttimen putkea vuorotellen, ja kirjaa ylös, ei vaikuttanut/vaikutti pienentävästi kierroksiin/ jne....

Ja sitten tuo pakoputki: kun käy tyhjäkäyntiä, niin haiseeko se savu puoliksi palaneelle dieselille, kitku, tarttuu vaatteisiin, on vaaleanharmaata?

ja jos mustaa, niin silloin dieseli on palanut liian vähällä ilmalla -> yksi pytty käytää koko konetta?

Ja tuo ennakkokysymys; jos ennakko aikaisella, niin kone käy karkeasti, ja jos taasen myöhäsellä, niin pehmeästi, ja tosi myöhäsellä kitkuaa.

Ja tuossa hj-61 suutimissa on taasen pari ongelmaa, eivät sovi ristiin sitten millään:cool:


P.S olisko missään 2L-T:n pumppua edullisesti? vaikka muutamalla satasella:confused:

Jappi
11.08.2012, 02:03
Td karsinan pumpussa on sitten se sähköinen ennakonsäätö... Eikä ihan satasella sovi samoille merkeille eri moottoriin vaan pitää kellolla ajoittaa...

TeaM-PKR
11.08.2012, 09:54
Td karsinan pumpussa on sitten se sähköinen ennakonsäätö... Eikä ihan satasella sovi samoille merkeille eri moottoriin vaan pitää kellolla ajoittaa...

Tätä väitettä en kyllä pysty allekirjoittamaan tämän pumpun osalta. Ainoat sähköt pumpussa ovat jakopäästä katottuna vasemmalla ilmeisesti joku pumpun ratasta lukeva pyörimis anturi ja sammuttimen takana oli epoksi möykky jossa luki "fuel cut control" jonka poistettua alta paljastui ihan normaalin näköinen sammutus solenoidi joka naksahtaa kun siihen virta tuodaan. Käsittääkseni sisäisen ennakon säätö on pumpun oikealla puolella alaosassa, ja näyttää kyllä niin mekaaniselle kun vakiopumpussakin.. lisäksi oikealla puolella on nesteen lämmön mukaan.. onko sekin nyt sitten ennakkoa säätävä laite??? Muuutta taitaa mennä kellohommiks.. :)

Jappi
11.08.2012, 15:12
Jaa, eipä olekaan sähköjä säädössä. Sehän tulee vasta anjoviksessa.

TeaM-PKR
13.08.2012, 22:17
Pumppu 180 astetta pielessä. juurikin semmoiset oireet! Been there, done that

Onko 2l kampuran ja nokan merkit 1:n vai 4:n ruiskutukselle?? Kokeilimme ajottaa noille merkeille ykkösen ruuttausta 3 pykälää ennakkkoon ja 3 pykälää myöhäselle 1 ruuttauksen huipusta mutta ei sitten luvannukkaa... ei kello paljon lämmitä jos nyt on käyny niin että väärää ruuttausta ajotetaan väärälle pytylle :)

savustin
14.08.2012, 07:29
Kampuran kiila ylös päin siinä jakorattaassa on merkki joka tulee vastamerkkiin .nokka-akselin rattaassa on piste joka tulee kannen pinnan kanssa vaakaan edestä katsottuna oikealle( joissakin malleissa suoraan alas parempi avata venakoppa niin näkee nokasta ) sen jälkeen pumppu ykköseen ja pari hammasta ennakkoa jollei ole kelloa jos on niin n.1mm nostoa tällä pitäis ruveta höpöttämään lopullinen säätö hihnapyörän merkki sitä piikkiä kohti ja kellolla 1.16mm

TeaM-PKR
20.08.2012, 17:08
Nyt käy! Itse itselleni vastaten että TD carinan pumppu 2L koneessa ajotetaan merkkien mukaan... :) (yllätys). Syy miksi motti ei käynyt oli ilmeisesti pumpun kannessa ja carinan syöttöruuvin asennossa ja tai kaasuvivun asennuksessa. Ei saanu soppaa ni ei saanu... :D Kiitos kaikille vinkeistä!