View Full Version : Rangeen OM603+turbo
HelaKone
09.08.2012, 08:39
Kirjoitellaanpa tänne pientä työkuvausta projektista, jos vaikka löytyy joku viisas neuvomaan pikku kysymyksissä ja toivottavasti saan annettua vähän vinkkiä jos joku muu onneton samanlaiseen savottaan ryhtyy.
Pitkään muhinut projekti sai kipinän jatkoon kun vihdoin löytyi edullinen setti moottorin sovitukseen.
Aihio on -89 RRC. Alunperin auto on diesel, VM siis.
Moottori hankittiin jo muutama vuosi sitten tätä projektia varten. Pata testattiin toimivaksi antamalla sille kyytiä talven jääratariennoissa. Toimii. Auto paaliin ja kone hallin perälle.
Pitkään palvellut 3.5 EFI sai lähteä uusiokyttöön ja MB:n pataa alettiin sovittaa syntyneeseen koloon. Moottori on siis vaparikutonen, mutta koska vaparin pakosarjasta toinen lähtö törmää suoraan koneenkorvaan, oli turbon pakosarja sopiva vaihtoehto. Pelkkää pakosarjaa etsiessä minulle tarjottiin koko turbosettiä. Ja kun halvalla sai...
Sovitussarja on ruåttalaisten tekele. Muuten asiallinen setti, koneenkorvat vaativat hieman vahvistusta, niiden kestävyyttä alkuperäismallisina epäilen.
Laittelen vähän kuvia ja jatkoa tarinaan, kunhan ehdin.
Juu, kuvia odotellessa ...
HelaKone
28.08.2012, 21:10
Kuvat edelleen muistikortin syövereissä, mutta jatketaan suusanallista pikkupätkä.
Sovitussarja on siis ruotsalaisen pajan tekele.
Pätevä sarja ja hyvin tehty. Palikat sopii paikalleen just.
Ainoa miinus muuten hyvissä ohjeissa on kieli, mikä on tuo toinen kotimainen.
Alla linkki:
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=4&Display=3
Joskus kyselin sarjan hintaa, oli muistaakseni 600€:n luokkaa.
Kyseinen setti löytyi tämän foorumin kautta melko mukavaan hintaan.
HelaKone
02.11.2012, 13:01
Nyt on kuvia!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5479&pictureid=117098
Kuvassa pata vielä vapariversiona.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5479&pictureid=117095
Etupalkkia joutuu vähän veistelemään, jos ei halua irroittaa laatikkoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5479&pictureid=117094
Välilevy paikallaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5479&pictureid=117097
Koneenkorva. Kolmiopala on hitsattu jälkeenpäin. Epäilytti vähän tuon kestävyys.
ei oikeen uponneen näköstä saunaa tossa jalassa.
Samsonite
02.11.2012, 17:42
Juu rupes oikeen palentaa.
Onko kone vielä irrallaan, jos saisi laipasta ja vpyörän sovitteesta mitat ?
HelaKone
03.11.2012, 09:01
Kone on jo paikallaan.
Itse en alkais tuollaista levyä ja muita osia askartelemaan. Ruottalaiset ovat tehneet melko hyvää työtä, kaikki reiät sopii kohdilleen just ja sarjan mukana tuleva ohje on hyvä. Koneenkorvat ovat ainoa hiukan heikonoloiset osat.
Kävi se silti mielessä, että olis piirtänyt levystä tarkan mallin vastaisuuden varalle, mutta jäi siinä sovitteluhuumassa sitten tekemättä.
Jos tuo paketti osoittautuu toimivaksi, on tarkoitus jossain vaiheessa päivittää myös tuon toisen Rankun tekniikka esim mersun 5-pyttysellä turbolla. Täytyy siinä vaiheessa laittaa kyselyä kimppatilaukseen kiinnostuneista. Jos sais hinnasta jonkun kruunun pois.
Juu
Ilmoittele jos tulee kimppatilaus
Usko tai älä - tuollaselle setille vois koht SITTENKIN olla tarvetta :c:eek:onfused::o:D:cool:
Älä sitten revi tuosta vaparikoneesta kovin kummosia heposia ulos...
Ei kestä pidemmän päälle. Orkkis turbokone olisi aina paras.
HelaKone
04.11.2012, 08:04
Älä sitten revi tuosta vaparikoneesta kovin kummosia heposia ulos...
Ei kestä pidemmän päälle. Orkkis turbokone olisi aina paras.
Mitäs eroa noissa koneissa on? Mersut kun ei varsinaisinaisesti o oma laji.
Eikä nuo Rangen vetaritkaan taida aivan mahdottomia kestää.
vilenius
04.11.2012, 08:30
käytännössä kaikki on vahvempaa tossa orggis turpokoneesa.mutta männät ja kanget on heikko kohta tossa vaparikoneesa.kanget vääntyy tai halkee.varmaa kestää jos pidät vakioelementtisen pumpun.
MikkoVuorsola
04.11.2012, 09:36
Suurin ero lienee että turbokoneessa on matalammat puristukset, muistaakseni 18,5 ja vaparissa 22, ja turbokoneessa on öljyn suihkutus mäntien alle. Lisäksi turbossa on tukevammat laakerit ja tosiaankin kangetkin saattoi olla hiukan väkevämmät. Mutta on niistä vapareistakintehoa otettu vaikka kuinka, mutta parisataa heppaa ei varmöastikaan aiheuta offiauton kilometreillä minkäänlaisia kestävyys murheita, kunhan jäähdytys on kunnossa.
Niin juu, jos kone on vielä irrallaan niin vaihtakaa ihmeessä kampiakselin takapään stefa, pikku vaiva eikä maksa kovinkaan paljoa. Vamhat kovettuneet vakio stefat alkaa 100% varmuudella vuotamaan öljyä jossain vaiheessa ja laatikon irrottaminen ihan muuten vaan on kuitenkin jonkin verran isompi projekti. Eikä tietysti se kampiakselin etupään stefan vaihtokaan haitaksi olisi.
vilenius
04.11.2012, 10:46
turbon kangissa ei ole kangen läpi menevää öljy kanavaa heikentämässä.se on mun mielestä heikoin lenkki vaparissa.
itellä oli 2.5 vaparista tehty mutta turbon kanget vaihoin ja kesti 365hp jäärata käytössä:)
Turbossa on korkeammat puristukset. 21.5 vs. 22.
Turbossa on eri männät, männäntapit, kanget, kk-laakerit, öljypumppu, esikammiot , pakoventtiilit, lohko ( öljykanavat+ öljyruiskut)
Öljynjäähdytys on myös turbossa omalla kennolla auton keulalla.
Mutta kyllä se tosiaan sen parisataa kestää. (vakio pumpusta saa sen 140-150hv irti) Nykyään vaan tuntuu olevan kaikilla villityksenä virittää tuollainen mersun kutosmosa tappiin eli sellainen 500+hv jota on ihan turha edes ajatella tekevänsä vaparikoneesta.