|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
korotusjousiinkin oltava TÜV-paperit! (kumottu asetus nykyään)Tätä päivää on arveltu tulevaksi ja nyt se tuli; 1996 ja uudempiin EU-tyyppihyväksyttyihin autoihin asennettaviin korotusjousiinkin pitää olla auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistus. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4F39C...imuutoksin.pdf Eli jeeppimiesten ameriikanjouset jäänee tästä lähtien leimaamatta. OME:n jousiin ilmeisesti yleensä löytyy paperit, mutta Dobinssonille ei taida olla? En tiedä osaisiko kyseinen tuning-putka auttaa: http://www.tuningstudio.fi/portal/fi...stus_-palvelu/ No, entä spacerit ja muut korotusholkit? En tiedä, tarttee kysyä.
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 31.12.2017 14:31 Perustelu: päivitin nykyään harhaanjohtavan otsikon |
#2
|
|||
|
|||
Onko tiedossa kuka on lobannut nuo sivutörmäysvaatimukset?
Tuli varmaan LuKi virhe noissa 295mm ja 305mm mitä nimenomaista automallia tässä potkitaan päähän? |
#3
|
||||
|
||||
No voihan nyt hevonvittu.. ei sitten tarvi vissiin enää Jeeppejä tai muita amerikanvehkeitä tosiaankaan korottaa millään järkiosilla. En oikein jaksa uskoa että jenkkiläiset korotussarjojen valmistajat tai satunnaiset pienet maahantuojat niitä alkaa hyväksyttämään. OME:n sarjoista tosiaan voi hyväksynnät löytyä, mutta eihän niitä saa kuin pienillä korotuksilla, ja OME:lta et saa tukivarsia, panhardeja, ohjausosia yms...
Eli mitenkäs tässä nyt suhtaudutaan esim. tukivarsien, panhardien tai niiden kiinnikkeiden vaihtamiseen? Vaatiiko TÜV- hyväksynnän nekin? Meinaan vaan että useimmat korotussarjojen mukana tulevat tukivarret ym.s osat on huomattavasti alkuperäisiä vahvempia ja parempia.. eikä koskien vain Jeeppejä, vaan monia muitakin jenkkipelejä. Muista en tiedä kun ei ole kokemusta. Jos tukivarretkin vaatii TÜV- hyväksynnän yms., niin onhan tämä touhu mennyt ihan pelleilyksi. Outoa, että autoon ei saa laittaa osia mitkä on alkuperäistä selvästi paremmat ja kestävämmät.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
||||
|
||||
Mitäs noita riippumattomia tutkimuslaitoksia on muita kuin TÜV?
Ja on muuten TYHMIÄ nuo trafin insinöörit ja päättäjät. Mitata nyt lokarinkaaresta korkeutta. Tai oikeastaan hyvä niin |
#5
|
||||
|
||||
Niih.. totta kyllä puhut LaaLaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
|
#7
|
|||
|
|||
Kai niitä alkuperäsiä kierrejousiakin saa "säätää" pidemmiksi, ja siinähän ne maalaa samalla ja laittaa jotkin kivat tarrat, muttei vaihda :-)
|
#8
|
||||
|
||||
Kertauksena muistakaa "Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot)"
Eli suurinta osaa harrastajista ei koske (toistaiseksi). Ja sivutörmäystestistä, "Sivutörmäystestissä kuljettajan puoleisen auton oveen törmää 30 cm:n korkeudella maasta vaunu, jonka nopeus on 50 km/h." Tuon takia juuri 295 & 305mm mitat.
__________________
Harbor Cruisers |
#9
|
||||
|
||||
No, kai tässä kuitenkin on vielä sama homma kuin karjapuskureidenkin kanssa, että onhan ne jouset siellä jo olleet monta vuotta...
__________________
-Pauli- |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
Piirtelin paperilla, mitä tuo käytännössä tarkoittaa: jos joku matala auto on kestänyt tuon möntin iskeytymisen juuri tuolla 300mm ilmoitetulla korkeudella, ja auton kynnyskoteloon tuo 295mm maasta ja sitä lasketaan 50 mm niin OK, mutta jos se auto on varustettu hivenen korkeammilla talvirenkailla, että 10mm aiempaa ylempänä, niin ei kelpaa Sehän on tuon puolisen metriä korkean möntin kannalta ratkaiseva ero p.s Onko "AKE:n" Kuitunen menettänyt kumileimasimen, kun ei ollut allekirjoittajana, kun keskustellaan maastureiden muutoksista? p.s.s Milloinhan hitsataan tyv- hyväksyttyjä korjauspaloja noihin autoihimme, ja milloin tarvitaan tyv- hyväksyntä vinssillxxxxx (en uskalla sanoa ääneen) |
#11
|
||||
|
||||
Ei oo Valtiovarainministeriön vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen AKE:ssa töissä, eikä oo käsittääkseni koskaan ollut mitään katsastusohjeita kirjoittelemassa.
|
#12
|
||||
|
||||
Mites korin korotuspalikat? Pitääkö nekin olla hyväksytty? Tai lehtijousien riiput?
Tuossa oli, jotta jousia on luvallista vaihtaa myös toisista autoista. Onko varaosana myytävät vieterit automaattisesti tüv-hyväksyttyjä? |
#13
|
||||
|
||||
koskeeks tää myös kevytkuorkkeja... saattaa moni RAMpe ym pompata sitten seuraavalla leimalla
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Korin korotuspalikat ei oo jousituksen korotusta, eli ei tarvii. Lehtijousien riiput todnäk, kuten myös muutkin blokit. Selvinnee pian. Varaosavieterit ei oo TÜV-hyväksyttyjä, eikä tarviikkaan jos ei korota tai madalla. |
#15
|
|||
|
|||
Mulla meni sekasi tekniikka ja verotLainaus:
Esimerkiksi täydellä verolla henkilöautona maahantuotujen vanhojen maasturien, jotka katsastettiin suomessa kaksikäyttöautoksi pehmyellä takapenkillä ja pakun dieselverolla, ja kuitunen määräsi nämä takautuvasti henkilöauton dsl verolle. Mutta tässä topiikissa kysehän on noista tyv-jutuista, ja niihin tämä ei liity. |
#16
|
||||
|
||||
Ja mitä tekee Autoliitto? Ei mitään, kuten tapoihin kuuluu
|
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#18
|
||||
|
||||
No onneks ei oo noin uutta kalustoa pihalla, ja tuskin tuleekaan. Taidan lähteä toiseen suuntaan, josko vaikka -70 luvulle,,,,
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#19
|
|||
|
|||
Mites saksankautta tilatut? mulle tuli just pro compin 2 1/2" setti tüvin papereilla!
|
#20
|
||||
|
||||
Saksalaisethan on vaatinu TÜV-papereita melkein joka väliin, on vanteista ja takaspoilereistakin TÜV:in dokumentit. Eli varmaankin Saksan kautta saa varmimmin paperit pakettiin samalla vaivalla.
|
#21
|
||||
|
||||
No voi nyt p******le!
Tais sitten just tulla tarve vaihtaa vanhempaan. Näin sitä liikenneturvallisuutta edistetään. Just kun olin saanut alle melkein kakstuhattaluvun auton, pitääkin taas alkaa kattelemaan jotain 70-80 luvun pelejä. |
#22
|
||||
|
||||
Löytyyhän noita
Noissa jousissa ainakin viitataan TUV juttuihin.
http://www.hotcarparts.de/section/fa...ler_grand.html Mutta koskeeko myös tukivarsia? En kyllä haluasi peltisiä laittaa takaisin.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
"Das Komplettfahrwerk enthält ein TÜV-Teilegutachten"
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos ajatteleen juuri esim. Jeeppejä, niin ne alkuperäiset ~1,5mm pellistä prässätyt rimpulat ei kestä kunnolla kuin katuajoa. Huomasin itseltäkin toisen alkuperäisen alatukivarren jo vääntyneen parin metsäkeikan aikana, eikä edes mitään kovaa kohtelua ole käyttöauto siellä saanut! Jos ei saa jälkimarkkinavarsia laittaa tilalle mitkä on kuitenkin välillä 30- 51mm halkaisijaltaan ja yleensä ~6-7mm seinämällä, parhaimmillaan vielä CroMo- varsia niin sitten ajan niillä ilman leimaa/ muutoskatsastusta. En todellakaan ala ajaa paljon heikommilla, paskemmilla ja vaarallisemmilla varsilla sen takia, että jotkut perkeleen Trafin idiootit on sitä mieltä että tehtaan alkuperäinen rimpula on parempi tai turvallisempi
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#25
|
||||
|
||||
Siis eikös tämä nyt voimaan tullut vaatimus edellytä sen että alustan korkeuden muutossarja (sisältää tukivarsia tai ei) pitää kokonaisuudessaan olla hyväksytty.
Ja jos se ne varret sisältää, niin sitten on oltava juurikin ne varret. Jos ollaan vaihtamassa pelkästään tukivarsia, niin tämä ko. määräys ei sitä koske, vaan tukivarren vaihdot käsitellään niin kuin ennenkin. Edellyttäen että ei ole muutettu sellaiselle alustasarjalle jossa varret on. Näin mää tän käsittäisin.... |
Luokat |
hyväksyntä, korotusjouset, paperit, tuv, tüv |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan asuntovaunu, 4 nukkumapaikkaa oltava | junnu78 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 28.05.2010 17:01 |
Onko renkaassa oltava kokomerkintä? | tmx50 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 06.02.2009 22:05 |
O:Patrol, oltava katsastettu ja hintaa max.2500€ | vannika | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 30.11.2007 00:54 |
O: Maasturin runko, oltava paperit. | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 05.11.2006 06:12 |