|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
'96 Suzuki Vitara 1,6 16valve, tyhjäkäynti 3200 rpmApuja kaivataan, eli onko kenellekkään tullut vastaavia oireita Vitaran kanssa vastaan? Tyhjäkäynti on 3200rpm, kuumana aina joskus laskee normaaliksi. Vaihdettu tyhjäkäynti venttiili ja kaasuläpän asentotunnistin, joissa molemmissa oli vikaa ja käynti "parantunut" vaihdon jälkeen. Kaasuläpän asentotunnistimen vaihdon jälkeen tyhjäkäyntiä saa tunnistimen asentoa muuttamalla säädettyä 3200-3900 rpm alueella, aiemmin tunnistimella ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Imuvuodot tarkastettu, ei ole. Kaasuläppä vaikuttaa hyväkuntoiselta, ja säädöissä olevalta. Tyhjäkäynnin säätö ei ole vaikuttanut millään tavalla (tehty ihan ohjeen mukaan ne pari johtoa sillattuna). ECUn sisälle katsottu, konkat ei ole vuotanu piirilevylle. Öööö, mitäs muuta vielä.... no, ainakin kaikki mieleen tulleet vaihtoehdot on käyty läpi. EDIT: + vikakoodeja ei ole yhtään mistään tullut missään vaiheessa.
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" Viimeksi muokannut DarkestMessiah : 26.04.2011 11:58 |
#2
|
||||
|
||||
En tiedä onko mitään tekemistä vitaran koneen kanssa, mutta omassa 1.3gti koneessa tyhjäkäynti alkaa pomppimaan tuhannen ja kahden tuhannen välillä jos ruisku ei saa koneesta lämpötietoa. Pari kertaa piuha irronnut lohkon kyljessä olevan anturin juuresta, ja aina menee tyhjäkäynti sekaisin.
__________________
-Pauli- |
#3
|
||||
|
||||
Lämpöantureita ei oo vaihdettu, mutta johtojen irrottaminen ei ainakaan oo vaikuttanu käyntiin vähäisimmässäkään määrin.
Ja ne lukuisat alipainerasiat ja letkutkin on testattu ja todettu ehjiksi... alakaa järki loppua pikkuhiljaa tän rometon kans
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#4
|
||||
|
||||
Jostain repii ilmaa väärästä paikasta. Monesti yleisin syy moiseen, vaikka ois tarkastettu sen sata kertaa.
Onks ecu varmasti nollaantunu korjausten jälkeen?
__________________
RUMARACING Esla T4 Viimeksi muokannut Reetu : 27.04.2011 00:10 |
#5
|
||||
|
||||
Ulkomaan foorumit kerto vielä senverran että lämpöanturi viat aiheuttaa kiekkojen nousun karvan alta 2000 rpm, mutta ei 3000+
ECUa on nollattu ihan kunnolla, akku olla irti "vähintään" riittävän kauan, ja useaan otteeseen. Jos on ilmavuoto, niin ainakin on pirun hyvin piilossa
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#6
|
||||
|
||||
Mullahan oli samaa vikaa ja vaihtelin melkein kaikki anturit.
Sitten tyhjäkäynti rauhottui kun säädin sitä ruuvia, jota vasten tyhjäkäynnin alipainekello työntää. Ollapa kuva, niin helpottaisi selitystä. Mullahan se alipainekello vielä vatkasi koko ajan. |
#7
|
||||
|
||||
Ookei, tuo kuulostaa lupaavalta. Saa työkaveri käyttää illan ton tutkailuun raportoin huomenna kuinka meirän käy
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#8
|
||||
|
||||
Ja ei auttanu..... harjoitukset jatkuu mysteerin kanssa. ECU alkaa epäilyttää ainakin itteäni aika vahvasti, mitsuista kerätyn kokemuksen perusteella se timantti boxi ei voi olla kovin hyvä.... vaikka konkat ei olekkaan vuotaneet
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#9
|
|||
|
|||
Jostain sen täytyy saada ylimääräistä ilmaa,ei muuten voi kierrokset nousta noin paljoa...
Jarrutehostin? |
#10
|
||||
|
||||
Lisätutkimusten välitulos: tyhjäkäyntiventtiili ainakin päästää sikamaisen paljon ilmaa läpi, eli jostain syystä venttiiliä käskytetään auki enemmän kuin on tarpeen....
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#11
|
|||
|
|||
Hallo, rakentelen emännälle vitaraa ja löytyi vastaava ongelma jonka tarkkaa syytä ei ole vieläkään selvinnyt. Mutta vaihdoin anturit ja kaikki alipaineletkut sekä liittimet sen jälkeen perussäädöilla päästiin siihen lopputulokseen että käynnistäessä nostaa 30sek ajaksi kiekat 2000rpm josta tuon 30sekunnin jälkeen normalisoituu! En tiedä oliko mitään jeesiä mutta näin.
__________________
No en tiedä mut kokeillaan... Jos se hajoo niin vahvistetaan... ------------------------------- Toyota Land Cruiser HJ60 82 Suzuki Vitara 91 Honda CR-V 99 |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pidetään tämäkin vaihtoehto mielessä. Raporttia pukkaa taas kun kerkiää tutkimaan edes vähän
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#13
|
||||
|
||||
jos tyhjäkäyntisäätimen tulppaa niin romahtaako käynti? jarrutehostimesta hörsi yksi auto ilmaa... eikö siinä ole vielä ihan mekaaninen kaasuläppä? jos on niin boxi vika ei voi nostaa tyhjäkäyntiä noin korkealle millään tyhjäkäyntisäädin tukittuna!
|
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mekaaninen kaasuläppä on juu Pitääpäs tutkia taas tämäkin
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#15
|
||||
|
||||
Minkä tekee jos nollaa ecun ja odottaa virrat pääl että tyhjäkäyntisäädin ajaa ittensä nollalle, ja tempaisee sit piuhan irti siitä virtojen ollessa vielä päällä? Sit käynnistys, jos on kiekat kurissa niin sit ei oo alipainevuotova ja kiekat nousee ohjattuna jostain syystä?
En tiiä kyl et onks sellanen systeemi vituras, et tollei pystyy tekemään, kun en oo moisen kans taistelt.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#16
|
||||
|
||||
Suoritin empiirisen tutkimuksen oman vitaran kanssa ja ennen auton käynnistämistä nyppäsin tyhjäkäynnin kellolta letkun irti. Tyhjäkäynti pomppas 2900rpm normi kahdestatonnista. Liekö se mikälie sähkömötikkä poissa pelistä, mikä on ennen tyhjäkäynninkelloa. Eli ihan venakannen etupäässä apparin puolella oleva judanssi..
Plus se kaasuvivun ruuvi turhan kireällä, niin tuo 3200rpm ei kuulosta mitenkään mahdottomalata ja voihan se kello itessäänkin vuotaa.
__________________
RASOR Viimeksi muokannut Mutis : 02.05.2011 18:07 |
#17
|
||||
|
||||
Hmmmm. Tänään ku käynnistettiin Vitara, niin tyhjäkäynti oli kolmessa tonnissa vajaan pari minuuttia, ja sitten tipahti itsekseen 1500rpm.
Kaikki letkut kokeiltu tulppaamalla läpi, ja vihdoinkin yhdestä tuli tulos. Tyhjäkäyntiventtiilin letkun tukkiminen saa kiekat tippumaan 860rpm, paras tulos tähän asti kokeillaan vielä onko tuosta mitään apua kun kone on taas kylmä. Johdot irti venttiilistä tiputti kierroksia ihan pikkiriikkisen siitä 1500:sta, letku tulpattuna ei vaikutusta.
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#18
|
||||
|
||||
Sitä tuos pohdinnassai vaa just tuumin, et ymmärtääks se venttiili mennä nollille/ecu tietonen siitä missä on sen perusasento. Ainaki letukan ruutalle sen joutuu ihan opettamaan nollailemalla ja piuhajumpalla.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#19
|
||||
|
||||
Ainakaan lähdekirjallisuudesta ei löydy mitään tietoa tuommoosesta löydy.
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#20
|
|||
|
|||
eihä tuo tyhjäkäyntiventtiili oo vaa karstottunu ja jää jumii se kara siel sisällä, tai luultavasti siellä on sellane liukukara mikä päästää ilmaa läpi? irti ja bensalla huljuuttelua ni vois tehä jotai....?
|
#21
|
||||
|
||||
Nii juu oliko B-varaosa? Automaattisest tul oletettuu et on vaihettu uuteen. Letukka tul pelkäl putsauksel 800 kiekkaa alas, ecun opetuksel loput sataset.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Juuri sellainen sieltä löytyy, alipaine sähköhässäkkä...ittellä kadottaa välillä tyhjäkäynnin... Eli tämän näköinen helvetti: ..ja tältä ainakin kone sammuu kun letkun puristaa kiinni.. |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
Aamulla kun itara on jäähtyny ihan kunnolla, tietää taas vähän enemmän että auttaako tukkiminen kylmänäkin, vai vain lämpöses konees.
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#24
|
||||
|
||||
Kylmänä huutaa vaikka letku on niin umpitukos ku vaan ikuna pystyy
Illemmalla ihmetellään taas lisää
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#25
|
||||
|
||||
Ny kerittiin ihmettelemään, ja löytämään vika.
Tyhjäkäyntiventtiili rikki, mutta ei tuo tossa kuvassa näkyvä venttiili, vaan kaasuläpän alla, täydellisesti piilossa, oleva vahapatruuna tyhjäkäyntiventtiili. Eli tommosessa itarassa on 2 tyhjäkäyntiventtiiliä
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Suzuki Vitara AVO -90 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 21.08.2009 19:19 |
m: suzuki vitara 4x4 1.6i | toyotahilux | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 15.04.2008 20:44 |
M: Suzuki vitara/grand vitara "levikkeet" | rocky4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.04.2007 18:07 |
O: Suzuki Vitaran -94 kansi 1,6l 16valve | hector | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 20.12.2006 13:13 |
M -suzuki sj & vitara | jami63 | O/M/V Muut | 0 | 21.09.2004 11:55 |