|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
HJ60 MilsimmerProjekti: HJ60 SOA + kaikkea muuta mukavaa Laittoaika: Noin vuosi + johtuen totaalisesta kokemattomuudesta alalla. Käyttötarkoitus Jokapäiväisessä ajossa oleva citymaasturi jolla voi käydä tarvittaessa möyrimässä maastossakin. Rakennettu myös toista harrastusta tukemaan (tästä nimi milsimmer). Asennetut osat: Arb lukot molemmissa aksuloissa, TML vetarit, TML puskuri, TML 12000 Vinssi, Emun iskarit, Tuplanivelkardaani, Trail-Gear highsteer sarja, Maxixen Crawlerit (35"), TML safariteline, Safari Snorkkeli yms pientä kilkettä. Asennettavat ja to do listaa: Puhallin (sarja on, puhallin uupuu), välitys-sarja Lähden näin alussa hiukan projektin lopusta kertomaan, lisään siis lähtökohdat yms. myöhemmin. Tässä vaiheessa auto oli käytännössä jo melkein valmis. Auto valmistui viimein, siirtokilvet oli noudettu ja "ei ole totta että sain sen kuntoon" fiilis oli tapissaan. Klo 2400 astui kilvet voimaan ja samalla sekunnilla piti lähteä kokeilemaan millainen kiikku se SOA oikein on. Tässävaiheessa edessä ei ollut kardaania sillä reiät eivät käyneet kohdalleen ja tarkoitus oli tänään ajaa laitos offroadtarvikkeelle loppulaittoon/ katsastustarkastukseen. Ajoin noin 2km ja käännyin hiekkatielle, kerkesin kiihdyttää noin 40 vauhtiin kun auto lähti vänkäämään oikealle ja ei totellut ohjausta. Liinat kiinni ja hiukan haukkasi ojasta. Kuului raju pamaus ja pieni "notkahdus". V-käyrä lähti välittömästi nousuun. kun autosta nousin, asiaa ei auttanut kun emäntä vieressä sanoi "Etkö sinä osaa oikeasti edes suoralla tiellä ajaa". Kurkasin alle ja öljyt valui ulos. Piemeässä en nähnyt paremmin joten luulin että etupää oli leipassut kiinni koska napalukko oli toiseltapuolelta kiinni. Vähän aikaa siinä noiduin vissiin aikas lujaankin ääneen kun tien molemmilta puolilta tuli isännät aamutakeissaan kyselemään jotta mikä hätänä. Oletin siis että perä paskana. Hinuripaikalle ja sain lampun vihdoin. Näin nopsaan katsottuna että kaikki pakat on poikki toiseltapuolelta, eikä toisellakaan puolella ollut kehumista. Näytti siltä että auto oli sylkässyt öljyt ulos joko koneesta tahi perästä, tahi pahimmillaan molemmista. Nokka kohti kotia ja taisin rikkoa maailmanennätyksen oluenjuonnissakin, sillä tölkki oli tyhjä jo ennekuin siitä kuului se sih ääni (tai ainakin siltä se oli emännästä vaikuttanut). Hinuri roudas auton pihaan ja en illalla enään jaksanut ruveta ihmettelemään vaurioita. Tänään menin nyt kurkkaamaan läpi kaiken. Vauriot olivat onneksi pienemmät kuin luulin. Kardaanin kiinnityspiste (onko tämä nyt laippa?) oli iskenut öljysuodattimesta läpi ja öljyt valuivat siis täältä ulos. Molemmat pakat siis käyttökelvottomia, mutta muita onglemia ei nähtävästi ole. Tässä on hyvä esimerkki siitä että vaikka loppusuora lähestyy, ei kannata lähteä täräjämään ja hoppuilemaan, vaan varmistaa että kaikki on kiinni hyvin ja huolella. Traction bar olisi auttanut ja ehkäissyt, en tiedä olisiko pelkkä kardaanikin jo riittänyt, mutta kun on malttamaton, on malttamaton.
Viimeksi muokannut milsim : 21.09.2008 11:13 |
#2
|
||||
|
||||
Piti jo kysyä miksi ei totellut ohjausta, mutta sitten pisti silmään tuo kuva. Olisko mutterit löysällä ja ohjausvarsi "pyörinyt pitkäksi"? No ainakaan henkilövahinkoja ei ilmeisesti tullut, mitä nyt vähän kuskilla maksa kärsi |
#3
|
||||
|
||||
Juu tuo unohtui auki ja toisesta päästä oli niin huulillaan että irtosi, joten ei auttanut vaikka pyöritti kopissa käsiään kun ämpärinpesiä konsanaan kun ei ollut varsi enään kiinni. Henkilövahinkoja ei tullut, luojan kiitos. Laskin että saman matkan olisin tänään ehtinyt ajamaan niin laitos olisi pettänyt ohitustiellä perheen ollessa kyydissä, joten onni onnettomuudessa.
Viimeksi muokannut milsim : 30.07.2008 11:16 |
#4
|
||||
|
||||
Siis täh..?
Miten voi pakat mennä poikki noin vaikkei niissä ilmeisesti ollut sen suurempaa rasitustakaan? Kaikkea sitä näkee kun nuorena elää. Onko jousipedit akselissa varmasti samalla asteluvulla? |
#5
|
||||
|
||||
Sanoppa muuta, oletin itsekkin että ratkaisu kestää nyt edes tavan ajoa. Tosin vänkärin rengas haukkasi ojaan, ja renkaat oli kääntyneet tuolloin jo runsaasti ojaanpäin myös, joten kulma, jolla rengas otti ojanpohjaan oli aikas raju, joten vääntöä tuli runsaasti pakkaan. Tämä on oikeastaan ainoa selitys minkä keksin. Kuljettajanpuolen hitsisauma myös petti iskarin kiinnikeessä joten tämäkin oli yksi syy siihen että aksula pääsi kääntymään todella rajusti.
Olipahan perkule semmoset "joustot" etten ole missään nähnyt. Tosin joustot oli nyt vähän väärään kulmaan, mutta joustot kun joustot Tuo petien kulma on myös asia mikä pitää tarkistaa nyt kun akselin joutuu taas kerran pois ottamaan. EDIT: Tässä vielä yksi kuva kuskinpuolelta. On ainakin tarpeeksi notkeet pakat nyt katsastukseen Viimeksi muokannut milsim : 30.07.2008 12:05 |
#6
|
||||
|
||||
oho on kyllä aika rajusti tainnu töpätä ojan penkkaan! on saattanu ne kääntöpäätkin kärsiä jos on renkaat linkussa ottanu ojan penkkaan...
|
#7
|
|||
|
|||
Miten tuo näyttää ettei siinä akselin ja pakan välissä ole mitään petiä... saattaa silmissä olla rähmää..
|
#8
|
||||
|
||||
Hiukan huonosta kulmasta otettu, kyllä siellä pedit on. Noh, huomenna pärähtää veturi tulille ja viedään lavalla laite Juukaan ja katsellaan vauriot ja virheet tarkemmin. Päivittelen kun totaalivauriot ja niiden korjaukset ovat selvillä.
|
#9
|
||||
|
||||
Onko navat käännetty etuakselista,tuon kardaaninkulman muutoksen jälkeen?Kannattaa muuten laittaa se kallistuksenvakaaja paikoilleen jos meinaat leimata ton,ainakin katsastuksen ajaksi.
|
#10
|
||||
|
||||
6% käännettiin napoja (leikkausjälki näkyykin yhdessä kuvassa, leikattiin hiukan kauempaa kuin normaalisti), vakaaja ei ole tuossa kiinni, mutta löytyy kyllä. Oli aikas jännän kiikkerä ajettava, joten taidan sen paikalleen laittaa, sillä enemmän tällä kadulla ajellaan kun metsikössä möyritään.
|
#11
|
||||
|
||||
Itellä ei kyllä huomaa juurikaan eroa olipa vakaaja paikoillaan tai ei,mutta kyllä se nytkin on paikoillaan johtuen juuri suoritetusta katsastuksesta.Se kyllä harmittaa sitten leimalla jos muuten on auto kunnossa mutta vakaajan puuttumisen takia pomppaa,hyvä idea se on sinne laittaa.
Muuten,kuinka paljon kauempaa sieltä akselinpäästä te sen napojen käännön suorititte? |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eikä munkaan mielestä kyllä tartte vakaajaa muuta kuin leimalla. |
#13
|
||||
|
||||
Juu tuossa isossa kuvassa se näkyy, noin 5cm pedistä levyjen suuntaan. Ei ollut mitään lämmitysvälineitä tahi vastaavia laitteita millä olisi voinut taivutella kohdalleen siitä mistä normisti tehdään, joten tehtiin tuolta kauempaa.
|
#14
|
||||
|
||||
voisin suositella tuon hitsatun banjoputken vahvistamista reilulla teräsmäärällä. Toi hitsattu banjoputki saattaa antautua, tai sitten se saattaa olla yhtä sitkeä kuin uutena. Ite käänsin etunavat varovasti rälläköimällä tuon entisen kääntökuulan hitsisauman auki, ja naputtelemalla vasaralla oikeeseen kulmaan. Se kääntökuulan tumppi menee jonkun matkaa siihen akseliputken sisään ja tukeutuu vähän silleenkin kiinni. Aattelin, ettei käy niinku Uglylle venäjällä ja katkee koko akseli...
|
#15
|
||||
|
||||
Kuvassa näkyy cut&turn hitsisauma jousipakan ja iskarikiinnikkeen välissä. Tuohon auttaa lääkkeeksi uusi akseliputki, johon teet navan käännön siitä alkuperäisestä saumasta. Vanhalla akseliputkella en ajaisi metriäkään. |
#16
|
||||
|
||||
Täysin samaa mieltä kivisen kanssa. Miksi se on pitänyt katkaista tuosta huomattavasti heikommasta kohtaa kun valmiita ohjeita kuvineen oikeaoppiselle käännölle on netti pullollaan
|
#17
|
||||
|
||||
Niinkuin muutkin jo huomautti on tuo akseliputken hitsaus noin suoritettuna aikas vaarallinen.
Mutta mika aiheutti vaurion? Jos kerta etukardaanikaan ei ollut paikoilaan? Oliko noita jousia lammitelty? |
#18
|
||||
|
||||
cut ja turnin teko tuohon kohtaan oli tilapäinen mielenhäiriö, tuolloin ei sattunut silmään oikeita ohjeita vaikka niitä kovasti haeskeltiinkin (noh, ei nyt niin kovin kovastikkaan, oli taas niin hätä saada äkkiä nopeesti ). Pitää katsoa jos juukaan olisi jäänyt jonnekkin nurkkaan putki pyörimään johon voisi tehdä kunnon vehkeillä oikeaan kohtaan tuon leikkauksen.
Vaurion aiheuttajasta ei edelleenkään ole tietoa ennenkuin päästään viemään auto juukaan. Jousia ei oltu lämmitetty, vaikkakin kyseessä oli aikas veltot pakat jo originaalina. Ratkaisuna tilalle olen ajatellut takuupalautuksena tulleita "liian laiskoja" dobinsonin pakkoja, sillä nehän olisivat pirun hyvät juuri tähän. Mielenkiintoinen viikonloppu kuitenkin edessä. Otan kuvia vaiheista ja kirjoittelen sitämukaa kun touhutaan. Viimeksi muokannut milsim : 31.07.2008 11:45 |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#20
|
||||
|
||||
ottamatta kantaa varsinaiseen syyhyn, noissa muutoksissa, joissa voi vaarantaa itsensä tai muiden tielläliikkujien turvallisuuden, tulisi paneutua ei äkkiä vaan kasaan asenteella
en haluais kuulostaa ikävältä, mutta onni oli tuossa kyllä vahvasti mukana... muistetaan nämä asiat kun innokkaat "uudet" harrastajat kyselevät palstalla joskus neuvoja, eikä aina ajatella että etsikööt netistä,,, ei herneitä, Pekko
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#21
|
|||
|
|||
juuri näin.
|
#22
|
||||
|
||||
"muistetaan nämä asiat kun innokkaat "uudet" harrastajat kyselevät palstalla joskus neuvoja, eikä aina ajatella että etsikööt netistä,,,"
Tämä oli hyvin kiteytetty!!! |
#23
|
||||
|
||||
aiheeseen liittyen muuten, hj:n SOA:a tehdessä, tarviikos napoja kiepauttaa tuplanivelkardaanin kanssa?
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#24
|
||||
|
||||
Tuplanivelkardaanilla pitäs pinionin pään nivelen kulma olla melkolailla nollassa, eli varmaankin tarvii.
|
#25
|
||||
|
||||
Kyllä mä ainakin käänsin, pinjoni kun sojottaa suoraan jakikseen niin casteri on päin vtua.
|
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Hj-60 | Luigi81 | O/M/V Ajoneuvot | 9 | 12.02.2009 06:53 |
hj60 GX | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.04.2008 16:03 | |
O:HJ60/61 | O/M/V Muut | 0 | 16.08.2005 19:38 | |
hj60/61 | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 24.08.2004 18:25 | |
M: hj60/61 5v laatikko+muita hj60:sen osia | Ahma | O/M/V Muut | 14 | 26.07.2004 20:19 |