Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.08.2016, 22:20
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

12 voltin agrekaattia suunnittelemassa


Olisko chit-shät ollut parempi paikka?

Siis tarkoitus olisi tehdä kannettava 12 Voltin agrikaatti, jolla vois ladata 12v akkuja.


Generaattoriksi suunnittelin n. 40-120 Appeerista Bosch- merkkistä auton laturia, ulkoisella tuulettimella olevaa ns. 1980 luvun mallista. (se on oikein käytettynä ällistyttävän luja/huoltovapaa peruskunnostuksien välissä).


Mutta mistä voimalähde: Helpoin ja varmaankin yksi parhaista olisi esim. ruohonleikkurin Hondan pystyakselikone.


Mutta jos jostain löytyisi pieni, noin 2-8 hv vesijäähdytetty nelitahtikone, niin se olisi hiljaisempi, ja tuota hukkalämpöä voisi hyödyntää lämmityksessä.

(siis k.o agrekaattia voisi käyttää kesällä veneessä, tuo yleisesti käytetty pieni 230v Hondan? invertteriagrikaati uimatasolla ja 7-25 Amppeerin akkulaturi ei oikein sytytä)


Muutaman perämoottorin olen elämäni aikana huoltanut/korjannut, ja noissa viime vuosituhannen koneissa tuo vesijäähdytys on niin paljon "naimisissa" pakokaasujen kanssa, että olisi melkein helpompi tehdä kiinalaisesta ilmajäähdytteisestä nestejäähdytetty....


Mopo Skoottereissa on noita vesikoneita, mutta kaikki taitaa olla 2-tahtisia.


"Vara ratkaisuna" sähkön loppumiseen on jo luonnosteltu/suuniteltu: Husgvarna 244 laippa ja teräketju korvataan telineessä olevalla 90 A bosch, ja telineestä lähtee letku purkkiin, jossa tuo teräketjusta modattu hampaaton "vetoketju" asuu BIO-teräketju öljyssä toisen vastaavan kanssa


Tuossa on se huonopuoli, että tankkaus/huolto pitää tehdä noin 5-20 minuutin välein, ja ääni häiritsee muutaman kilometrin säteellä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.08.2016, 22:56
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Hiukka samankaltaista ite joskus ajatellu,lähinnä tyhjentyneen akun lataamiseen ja jos esim. autosta laturi pamahtaa ni sais agrekaatin lavalle.. Moottoriksi ois hyvä olla pieni Hondan raivaussahan tai vesipumpun moottori,niitä on 20-30 kuutioisia ja hiljaisia nelitahtisia,ilmajäähdytteisiä kylläkin,joissain kiinan skoottereissakin on nelitahtista mut ilmajäähdytteisiä. Miten sitä vesijäähdytystä vois hyödyntää esim. auton lohkon lämmittämiseen,jollain vesikierron liittimilläehkä,Volvon lappareissakin oli jotku semmoset. Tai jotenkin muuten?
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.08.2016, 23:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Hiukka samankaltaista ite joskus ajatellu,lähinnä tyhjentyneen akun lataamiseen ja jos esim. autosta laturi pamahtaa ni sais agrekaatin lavalle.. Moottoriksi ois hyvä olla pieni Hondan raivaussahan tai vesipumpun moottori,niitä on 20-30 kuutioisia ja hiljaisia nelitahtisia,ilmajäähdytteisiä kylläkin,joissain kiinan skoottereissakin on nelitahtista mut ilmajäähdytteisiä. Miten sitä vesijäähdytystä vois hyödyntää esim. auton lohkon lämmittämiseen,jollain vesikierron liittimilläehkä,Volvon lappareissakin oli jotku semmoset. Tai jotenkin muuten?
Siis minulla on käsitys, että tuolla avaustopiikin systeemillä saisi nestejäähdytyksen kautta suuruusluokkaa tuplat energiaa, mitä laturilta.

Ja normaalit Hydrauliikan pikaliittimet kestää jäähdytysnestettä, ja on itsestään sulkeutuvia, siis jäähdytysnestettä valuu ulos vain suuruusluokkaa 1 ml?
ja jos pieni 12v sähköpumppu, esim. n. 10 Wattia, niin tuo muutama kilowattia ei ole ongelma, jos tavoite on suuruusluokkaa +20 moottorilämmöt.

Ja noista Hondan puutarhatyökaluista ei kokemusta, oletus että sopisi vain hätäapuun????
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.08.2016, 00:22
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis minulla on käsitys, että tuolla avaustopiikin systeemillä saisi nestejäähdytyksen kautta suuruusluokkaa tuplat energiaa, mitä laturilta.

Ja normaalit Hydrauliikan pikaliittimet kestää jäähdytysnestettä, ja on itsestään sulkeutuvia, siis jäähdytysnestettä valuu ulos vain suuruusluokkaa 1 ml?
ja jos pieni 12v sähköpumppu, esim. n. 10 Wattia, niin tuo muutama kilowattia ei ole ongelma, jos tavoite on suuruusluokkaa +20 moottorilämmöt.

Ja noista Hondan puutarhatyökaluista ei kokemusta, oletus että sopisi vain hätäapuun????
Eli ajatus oli et hyödynnetään agrekaattimoottorin hukkalämpö käynnistettävän moottorin lämmittämiseen? Ja liitäntä tapahtuu molempien vesikierto yhdistämällä pikaliittimin? Mihin sitä 12v pumppua enää tarvii kun kaikissa vesijäähdytteisissä moottoreissahan on kiertopumppu? Kyllähän siinä isompikin lohko lämpiää jonkin verran jos akkua ladataan vaik tunti ja pikku moottori puskee täydellä teholla,näin pauttiarallaa laturissa olis 800wattia antoteho ni polttomoottorista tarvis joku 1.2-1.5 kw tehoa. Miksi Hondan vesipumppumoottori ei sopis? voihan joku vesipumppukin laulaa tuntitolkulla,tähän tarkotukseen se vesijäähdytteinen olis tietty parempi,ei taida löytyä vesijäähdytteisenä muita ku prätkän moottoreita ja niissä on vaihteisto integroituna lohkoon et ei sikäli hyvä. Voishan ilmajäähdytteisessäkin tehä vaan jonku tötterön jolla johdetaan ilmaa öljypohjan alle,no ehkä aika onneton lämmittäjä...
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.08.2016, 05:29
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus

Meillä on mökillä ite tehty agre.
Vanha b&r ruohonleikkuri kone pyörittää vanhaa pikkusta auto laturia.

Muuten toimiva peli mutta pitää antaa koneen käydä hetki ennen laturin herätystä että se jaksaa vetää.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.08.2016, 05:58
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tehty on, biltemasta 100A yleislaturi ja hongkongista deuzer moottori. Toimii kyllä juu ja tehoa on takuulla riittävästi, moottorin hihnapyörä on rautaa ja siksi iso että jaksaa moottori puksutella tyhjäkäynnillä pienemmällä mölyllä. Kolmannen version jos tuosta niin pienemmällä laturilla ja moottorilla tekisin. Sopivaa pientä moottoria ei vaan ole ihan just helpolla löytymässä. Videossa näkyvät renkaat ja irrotettava vetokahva kun ei ole yhtään liiottelua jos siirtymää on enemmän kun 5m. Ensimmäinen versio oli B&S moottorilla työnnettävästä ruohonleikkurista, mutta ei ollu ihan kompakti. Lautaussäädin pitäisi vielä muokkailla semmoseksi, jossa on paluu johto akulta, kompensoi pitkien johtojen häviötä.
https://youtu.be/6vmi5Kjay_s
__________________
Offi videoita: klik
Videot myös utreonissa
TurataanHuttua: klik
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.08.2016, 06:03
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 700
Perusasetus

Halvin ja helpoin on todennäköisesti hyödyntää ruohonleikkurin moottoria. Äänen saa siedettävälle tasolle, kun tekee paremman pakoputken moottoriin. Moottorin alkuperäinen nyrkin kokeinen pakoputki ei paljon vaimenna.

Jos/kun uuden pakoputken väsää, niin siihen putkeen voi tehdä sen vesikierron, jolla lämmittää toista moottoria. Vaatii tosin erillisen kiertovesipumpun. Ja teho on aika heikko.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.08.2016, 09:26
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Ruohonleikkureiden koneista noita on jokunen tullut tehtyä, muuten ajavat ihan asiansa mutta riksrattonien muovihel**ttikaasarit on syvältä, vanhat metallikaasarit on parempia. Kiinalaiset vaaka-akselimoottoritkin todettu ihan soiviksi kun niille tekee käyttöönottohuollon. Käyntiäänikään ei ole yhtä rasittava kun riksrattonissa. Vesijäähdytteisinä ja nelitahtisina pikkukoneita ei oikein ole. Ja vähän epäilen miten joku 20-30 kuutioinen 2-tahtinen jaksaisi laturia pyörittää kun 4 hepan riksrakskin tahtoo sammua kun tyhjää akkua rupee lataamaan, saati sitten jos vielä starttaa avustettavaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.08.2016, 22:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Niin, se Nestejäähdytetty 2-8 hv nelitahti, mistä?


Siis haluaisin nimenomaan nestejäähdytteisen koneen, siis että tuon hukkalämmön saisi joko "paleltuneen-" moottorin lämmitykseen, taikka sitten veneen vesikeskuslämmitykseen tai lämmönvaihtimen kautta mereen.

Ja kun joku kyseenalaisti sähköisen kiertovesipumpun tarpeen; niin koneen oma kiertovesipumppu riittää yleensä alkuperäisessä kokoonpanossa, ja jos touhutaan -30 asteen pakkasessa, niin kestää olla aika paljon vastusta pienentämässä kierrätettyjä litroja/minuutti, varsinkin jos paluuneste on pakkasen puolella....
Mutta jos agrekaatti on veneen äänieristetyssä (lue lämpöeristetyssä-) tilassa, ja imuilman tms. lämpö vastaa huonostilämmitettyä saunaa, niin tilanne on hivenen toinen...

Ja jos laturi välitetään niin, että edes normaaleilla kierroksilla pyörii sen 6000 rpm, niin tyhjäkäynnillä ei lataa paljon mitään...

Joskus jostain muistelen lukeneeni, että kiilahihnavetoisen laturin hyötysuhde on noin suuruusluokkaa 50%?
-> siis teoriassa esim. 90 Amppeerin Bosch vaatisi tuon muistelon mukaan 90x14x2= 2520w, siis 3,5 hv.

Ja tuollakin teholla vaatisi varmaan """pikkasen""" rajoitusta magnetoinnille...
(sähkövehkeissä tuo teho on usein se, mikä taataan k.o käyttöaikaan, esim. normaalista 3-vaiheisesta oikosulkumoottorista saadaan tehoa tuplasti, ja kyse ei ole sekunneista... polttomoottoorin huipputeho, esim 3 kw/3600 rpm
saadaan juurikin optimiolosuhteissa, mutta jos k.o moottoria kuormitetaan 5% antoteoa suuremmalla teholla, niin se sammuu muutamassa sekunnissa.

Ja tuo puhallinjäähdytteinen 90 A bosch todella ottaa tehoa, jos virralle riittää tarvetta. esim. veneessä tyhjäkäynnillä chevy 307 sb kierrokset niiaa selvästi, kun tarvitaan sähköä.

Yritin ostaa uudehkoa kolaroitua nestejäähdytettyä 2 tahti skootteria, mutta hinta karkasi...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.08.2016, 20:47
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Itekkin mietin tuota laturin hyötysuhehommaa kun magnetointiinkin mennee jo amppeeri poikineen ja polttomosasta ei irtoa kuin n.puolet siitä mitä kopassa lukee. Joka sekin on maksimi joka on mitattu ilman änäriä ja ilmanputsaria...

Vaan noilla käyttötunneilla lienee helpointa siirtää lämpöä joko sähkönä tai sitten vaan pakoputkeen lämmönvaihdin ja ottaa siitä ne kilowatit talteen....niin toimii myös ilman vettä tai voi lämmittää vaikka kylpytynnyriä jos tarvii...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.08.2016, 22:36
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Yks missä vois olla,Caterpillarin tms. "penikka" on joku alta 10hv ja uudemmissa taitaa olla nestejäähdytteinen. Mistä saa ja mitä maksaa on toinen juttu,jostain maansiirtokone purkaamosta vois kysellä,niitäkään nyt ei paljon ole. Nyt jos joku ei tiedä mikä on penikka ni se on esim. pillarin lappurattorin moottorin käynnistämiseen tarkoitettu pieni pensa moottori joka on helpompi käynnistää jossain siperiassa ku se 15L Diesel,penikka narusta käyntiin ja vivusta käännetään veto samalle hammaskehälle mistä varsinainen starttimoottorikin vetää,jos Diesel on haluton käynnistymään ni pistää penikalla väkisin pyörimään vaikka tunniksi ja lorauttaa öljy/löpö sotkua ilmanputsarin kurkusta sisään ni ennen kevättä käynnistyy.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.08.2016, 08:37
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Yks missä vois olla,Caterpillarin tms. "penikka" on joku alta 10hv ja uudemmissa taitaa olla nestejäähdytteinen. Mistä saa ja mitä maksaa on toinen juttu,jostain maansiirtokone purkaamosta vois kysellä,niitäkään nyt ei paljon ole. Nyt jos joku ei tiedä mikä on penikka ni se on esim. pillarin lappurattorin moottorin käynnistämiseen tarkoitettu pieni pensa moottori joka on helpompi käynnistää jossain siperiassa ku se 15L Diesel,penikka narusta käyntiin ja vivusta käännetään veto samalle hammaskehälle mistä varsinainen starttimoottorikin vetää,jos Diesel on haluton käynnistymään ni pistää penikalla väkisin pyörimään vaikka tunniksi ja lorauttaa öljy/löpö sotkua ilmanputsarin kurkusta sisään ni ennen kevättä käynnistyy.

En ole löytänyt sitä penikan käytön opetus videota, missä pistävät ison pillarin käyntiin
Toodella mahtavan kuulonen ensin pärisee sen penikka sitten se rääkyy ja mustaa alkaa tulla isosta hormista, sit kun pillari syttyy se karjahtaa niin et isommatkin linnut tippuu puista kilsan säteellä



Sit aiheeseen yks väitti, et hänellä ois vanhasta moottorisahasta tehty tasavirtalaturilla oleva kenttä laturi

Tunnissa kuulemma elvyttää dieselin siihen kuntoon, et jaksaa pyöräyttää startilla

Valitettavasti kyseisestä epelistä ei tiedä koska valehtelee ja kuinka paljon
Audiin on kuulemma hänellä sellainen avain, et audi kuin audi aukeaa vaikka ois 2012 mallinen ja fordiin pääsee lyömällä nyrkillä takakontin kanteen



Monessa paikassa ollut tarvetta, et ois sellainen reissulaturi millä sais virtaa.
Talvella kaivuria ois tarvinnu. Jakso startata, mutta hehkutus vei mehut ettei enää jaksanu, hehkutukseen ois riittäny se reissulaturi


Onko kukaan tutkinu niitä ruottalaisten agrekaatteja jotka antaa ulos 24v?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.08.2016, 09:53
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus

tää penikka on varmaan vähä isompi kun 10heppanen. kuutioita oli 1300cc
ainaki liian painava siirrettäväksi mahtaa olla

tää pillari on d8 ja ellen väärin muista moottori on 32litranen.
tässä penikan pakoputki menee ison moottorin imusarjan läpi, joka toimii imuilman lämmittimenä.
moottoria pyöritetään sammutin päällä että se lämpiää ja hyväksi havaitun hetken päästä aletaan laittaa syöttöö päälle. jos savu on mielyttävää niin kone tulille. jos ei niin pyöritetään lisää sammutin päällä.

https://www.youtube.com/watch?v=j4uc...ature=youtu.be
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.08.2016, 21:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

On noita penikka startteja pienenpiäkin.


Esim. -80 luvun belarus 80/82, suomessa 805/825, nestejäähdytteinen suorasuihku 4,75 litran nelonen (n.90hv ja max vääntö alle 1000rpm, ja tuntuu myös siltä... lumitöitä ei voi tehdä takakuormaajalla muuten kuin ison puolen pakilla, ja pikavaihde nopealla, kun ei ole kettinkejä. siis pitää kuulla/tuntea, millon kauha ei halua edetä... muuten ainut aistimus on renkaan harkkojen sutimisesta aihetuva "lopatus" ja erikoinen tärinä)

Ko belarusta on saanut itänaapurissa 2-T penikkastartilla, ja periaate on juurikin se, että tuo
penikkastartti on käynnistetty tavalla taikka toisella "Doopattuna", (nykyiset huoltoasemien startti spreyt kevyttä kamaa)
Mutta tuo arviolta noin 100cc yksipyttyinen narukäynnisteinen kone "nykästiin käyntiin" ja kun kävi kunnolla, niin sitten otettiin kuormaksi tuo pääkone, nimenomaan sammutin päällä! ja kun sekä penikka että pääkone on samassa vesikierrossa, niin aikanaan lämpenee myös pääkone.
Muistaakseni tuo penikka puhalsi pakokaasut öljypohjaa kohden?
Ja aina välillä voi kokella sammuttimen vapauttamista, ja kun vaalena harmaa muuttuu mustaksi kaameen metelin keraa, niin tuo muutamasta sekunnista tunteihin oleva käynnistys on ohi.

Ja aikanaan tuota "penikkaa-" harkitsin, mutta kun pyörittelin sitä käsissäni, niin jotenkin tuli mieleen, että akut on halpoja, ja laturi on jo päivitetty...
(Oli nimittäin aika raskas paketti, ja nimenomaan "suunniteltu vaativiin olosuhteisiin", siis helppokäytteisyys oli....)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.08.2016, 22:24
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Ite miettiny et oishan se helppoa vehkeisiin joilla ei ole lähdöllä kiire, kaivuri halkosirkkeri jne jne

Noihinhan ois penikka startin tilalle onnen omiaan

Sen kuorma-auton akun tilalle vois laittaa sen penikan tankin, sit hehkuttelukin jäis pois kun penikan putki hehkuu punasena imarissa

Ei huolettaisi unohtuko ny se akku ja paleltuuko se sinne metriseen hankeen ja oishan siinä sekin, ettei kakarat tai aikasemmatkaan varkaat sais vehkeitä käyntiin
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 08.09.2016, 19:42
miksi miksi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.10.13
Sijainti: Nastola
Viestit: 78
Perusasetus

Joskus rapiat 20 vuotta sitten käytiin hesassa kaupungin huutokaupassa ostamassa niitä kadunvarsilta kerättyjä autoja. Niissä oli yleensä akku, mutta ei virtaa ja vara-akut mitä oli matkassa ei ollut kauhean pitkäikäsiä jos 20 autoa niillä käynnistetään puoliväkisin.

Silloin piti kehittää kevyt ja nopea laturi matkaan. Pengoin varastosta vanhan moottorisahan oli vissiin Solo merkiltään ja siihen kytkinpakan tilalle pätkä vesijohtoputkea tulppahitsillä ja siihen hihnapyörä. Lattaraudasta rungon pätkää missä oli lucas 18ar tms laturi omalla säätimellä. Piuhat kiinni laturiin ja sopiva remmi koneen ja laturin väliin niin päästiin koekäyttään. Ensimmäisellä kerralla meinas tulla tenkkapoo kun saha ei ottanutkaan kierroksia, kävi vain tyhjäkäyntiä, kaasarin putsauksen jälkeen sen sai käymään sopivasti ja siitä koko kierrosalueen puoleen väliin kierrokset kiinteästi.
Jakso ladata nopeasti akkuja jos ne oli yhtään älyssä, ei pitänyt pahaa ääntä savutti vain reilusti kun mitä lie jätebensaa oli tankissa. Palveli kenttäkäytössä 10 vuotta ja on nyt vissiinkin heinolassa setämiehellä käytössä.
Koskaan en mitannut aikaa kauanko se latas akkua tyhjästä täyteen mutta tankillisella se rupsutteli muutaman tunnin.

Mä olen kanssa ettinyt pientä bensa- tai dieselkonetta nestejäähytteisenä, pariin eri projektiinkin. Pienimmät bensakoneet on skoottereissa mutta ne on liian väännöttömiä mun tarkoituksiin. Eikä sitä päkätystä jaksa kuunnella jos se huutaa 8000 korvan vieressä.

Toi moottorisaha oli siitä kiitollinen että vaikka se kaatu välillä siinä kentällä, niin se jatko käymistään normaalisti. B&S koneet tarttee aina telineen että ne pysyy oikeassa asennossa.
Noita pystyakseli koneita on kyllä nurkissa ilmajäähynä.


Muoks.
Samalla tavalla siihen saa 24v laturin kiinni, pitää vaan huolen ettei koneen teholukemaa tosiaan ylitä laturin teholukemalla.
12voltin laturi joka on 100a antaa sen 100a tietyllä kierrosluvulla. Sen kun ottaa ja muokkaa 12*100 onkin 1200wattia, eli moottorin koko pitäs olla sellainen 2,4kw että se ei ole hetkessä kuollut.
24v 50a laturi on sitten 1,2kw sekin..
Tokikin kone voi olla just samantehoinen kuin laturi, siinä vaan tulee huomaamaan sen kuinka paljon laturi nappaa tehoa, se voi sammua kuin seinään.

Viimeksi muokannut miksi : 08.09.2016 19:57 Perustelu: Lisätty jorinaa, kun muisti toimii pätkien.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 08.09.2016, 22:08
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.773
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi Näytä viesti

Muoks.
Samalla tavalla siihen saa 24v laturin kiinni, pitää vaan huolen ettei koneen teholukemaa tosiaan ylitä laturin teholukemalla.
12voltin laturi joka on 100a antaa sen 100a tietyllä kierrosluvulla. Sen kun ottaa ja muokkaa 12*100 onkin 1200wattia, eli moottorin koko pitäs olla sellainen 2,4kw että se ei ole hetkessä kuollut.
24v 50a laturi on sitten 1,2kw sekin..
Tokikin kone voi olla just samantehoinen kuin laturi, siinä vaan tulee huomaamaan sen kuinka paljon laturi nappaa tehoa, se voi sammua kuin seinään.
Saa se laturi olla vaikka 200Ampeerinen.
Harvassa on ne akut jotka ottaa varautuessan yli 50A virtaa vastaan.
Sekin vain hetkellisesti tyhjänä. Varauksen kasvaessa latausvirta tippuu kuin lehmän häntä.

Toki saahan sitä virtaa menemään kun nostaa latausjännitettä vaikka 15Volttiin. Ja keittää akut kuiviksi.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.09.2016, 08:17
miksi miksi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.10.13
Sijainti: Nastola
Viestit: 78
Perusasetus

Starttitilanteessa se ottaa kaiken mitä laturi voi antaa, jos tuollasta kevyttä kenttälaturia käyttää.
Lisäksi noita on käytetty muutaman kerran valaistuksen tekemisessä pihalle. Silloin siinä akku on vain puskurina, kun kaikki virta tulee kuitenkin siitä laturista ulos.

Jos pelkkiä akkuja lataa niin silloin siinä on ihan sama olla se 200A laturi.
Kuullostaa ainakin mun korvaan pahalta jos tuollanen pikkunen kone huutaa itteään hengiltä siinä kuuloetäisyydellä.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 11.09.2016, 00:45
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.259
Perusasetus

Pyydän anteeksi koska en yhtään lukenut koko viestiketjua. Olen pieneesä kaljassa, ja ei kiinnosta.

Ostin tuollaisen Bosch 750W aggregaatin viime syksynä armeijan huutokaupasta Kalkusta. Viikko sitten se tuotti virtaa jääkaapille, hienoa oli juoda kylmää kaljaa kuuden tunnin sähkökatkon jälkeen.

Kyseinen värkki tuottaa 220V virran lisäksi 12V ja 24V. Noita viimeksi mainittuja virtoja en ole kokeillut.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	CIMG5576.jpg‎
Views:	189
Size:	127,5 Kt
ID:	73291  
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 11.09.2016, 18:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Saa se laturi olla vaikka 200Ampeerinen.
Harvassa on ne akut jotka ottaa varautuessan yli 50A virtaa vastaan.
Sekin vain hetkellisesti tyhjänä. Varauksen kasvaessa latausvirta tippuu kuin lehmän häntä.

Toki saahan sitä virtaa menemään kun nostaa latausjännitettä vaikka 15Volttiin. Ja keittää akut kuiviksi.
Tuo liian suuri laturi on todella ikävä käytössä:

Jos esim. bosch puhallinjäähdytteinen 90 A laturi tuottaa 33 Amppeeria/14 volttia 1500 kierroksella ja hyötysuhde esim. 70% hihnaväliryksen kanssa, niin tehoa polttomoottorissa pitää olla silloin noin 0,7 kW!
Ja jos välitys on esim. 1:1, niin pitää olla aika iso moottorisaha.... (siis että jaksaa antaa tuon 1500 kierroksella)

Ja jos ei ole, niin polttomoottori ei jaksa pyörittää laturia niin lujaa.
-> siis polttomoottorista loppuu voima, huutaa kaasu pohjassa reilua tyhjäkäyntiä, jos jaksaa pysyä käynnissä.
Ja sama efekti, jos yrittää startata. (siis mottorin kiekat putoaa, samaten latausvirta, moottori voi jopa sammua)

tuo mainitsemasi 200 A laturi tarvitsee nimellisvirralla noin 4 kW moottoritehoa, ja jos vähänkään haluaa varmuutta, niin 6kW olisi minusta sopiva...

Ja noiden "romuautojen" tyhjentyneiden akkujen lataaminen 15 voltin jännitteellä, varsinkin laturilta mitattuna, ei ole erikoisen vaarallista saati herkkä hiehuttamaan akkua kuivaksi, sillä kukaan ei varmaankaan huudata tuota generaattoria yhtään pitempään kuin on pakko. (akku ei juurikaan kiehu, kun ottaa virtaa vastaan, kiehuminen voimistuu silloin, kun akku on läynnä.)
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 11.09.2016, 18:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi Näytä viesti


Mä olen kanssa ettinyt pientä bensa- tai dieselkonetta nestejäähytteisenä, pariin eri projektiinkin. Pienimmät bensakoneet on skoottereissa mutta ne on liian väännöttömiä mun tarkoituksiin. Eikä sitä päkätystä jaksa kuunnella jos se huutaa 8000 korvan vieressä.



12voltin laturi joka on 100a antaa sen 100a tietyllä kierrosluvulla. Sen kun ottaa ja muokkaa 12*100 onkin 1200wattia, eli moottorin koko pitäs olla sellainen 2,4kw että se ei ole hetkessä kuollut.
24v 50a laturi on sitten 1,2kw sekin..
Tokikin kone voi olla just samantehoinen kuin laturi, siinä vaan tulee huomaamaan sen kuinka paljon laturi nappaa tehoa, se voi sammua kuin seinään.
Missä skootterissa on nelitahtinen vesijäähdytetty kone?

Siis minusta tuo 4- tahtikone olisi parempi, ja pakoputkenhan voi tehdä uusiksi, saa varmaan suhteellisen hiljaiseksi.

Vesijäähdytetyn koneen voi sijoittaa vaikka ilmastoituun laatikkoon, ja tuommoinen ulkoisella tuulettimella oleva laturi on aika tehokas ilmapumppu....
Vielä jos moottoriöljylle saisi jonkinlaisen jäähdytyksen, niin vois olla pitkäikäinen
Öljynjäähdytyksen voisi toteuttaa esim. kierrättämällä moottorin öljyjä öljynjäähdyttimen läpi henkilöauton ohjaustehostimen pumpulla.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 11.09.2016, 19:25
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.773
Perusasetus

ei mittään.....
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 14.09.2016, 21:21
miksi miksi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.10.13
Sijainti: Nastola
Viestit: 78
Perusasetus

nelitahtista en oo löytänyt, mutta kaks tahtisia on ainakin tälläset
http://www.nettimoto.com/peugeot/speedfight-3/1974243 mutta kaks tahtia vain

Myös minarellin koneet on osittain nelitahtisia ja vesijäähdytettyjä
http://www.moto-hame.fi/index.php?ma...i5pa04ul3m0p87
Tuossa jotain luetteloa, en kyllä löytänyt juuri myynnistä noita.

ja kannattaa muuten muistaa tässä se miten ne kierrokset menee kaks tahdissa ja nelitahdissa. Ei se moottorisahakaan kilju varmaan 3000kierrosta siinä, se on sen kampiakselin kierrosluku, nelarissahan kampura juoksee kaks kertaa sen nokan lukeman, kun työkierrokset on ne mistä luetaan kierrokset.

Viimeksi muokannut miksi : 14.09.2016 21:41
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 15.09.2016, 09:26
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.313
Question

Siis...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi Näytä viesti
ja kannattaa muuten muistaa tässä se miten ne kierrokset menee kaks tahdissa ja nelitahdissa. Ei se moottorisahakaan kilju varmaan 3000kierrosta siinä, se on sen kampiakselin kierrosluku, nelarissahan kampura juoksee kaks kertaa sen nokan lukeman, kun työkierrokset on ne mistä luetaan kierrokset.
Mitä tarkoitat tällä?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 15.09.2016, 09:42
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.313
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ostin tuollaisen Bosch 750W aggregaatin viime syksynä armeijan huutokaupasta Kalkusta. Viikko sitten se tuotti virtaa jääkaapille, hienoa oli juoda kylmää kaljaa kuuden tunnin sähkökatkon jälkeen.

Kyseinen värkki tuottaa 220V virran lisäksi 12V ja 24V. Noita viimeksi mainittuja virtoja en ole kokeillut.
Mielenkiintoisen tuntuinen vekotin. Oletko kurkistanut sisään, minkä firman moottori siellä on? Onko 2- vai 4-tahtikoneella?

Minulla on paljon töitä tehnyt pikku-Honda, jolla akkuja tulee ladattua ja palvelee se myös monenlaisessa sähkötyökalukäytössäkin. Jatkuvaa tehoa ei anna ihan noinkaan paljon. Sen verran sillä on jo tunteja takana, että nyt joutuu ajoittain lisäämään öljyä, kun öljyvahti on sammuttanut sen kesken käytön. Ennen ei 100h huoltovälillä lisätä tarvinnut. Kai se 76-kuutioinen sivuventtiilikone alkaa olemaan jo vähän väljä, kun männän ohi se öljy poistuu, ei vuoda ulospäin.

Mutta siis akkuja lataan tehokkaalla verkkovirtalaturilla, jota se pikku-aggre jaksaa syöttää. Silloin ei tarvitse olla ladattavat akut niin lähellä, kun siirtojännite on korkeampi ja latausvirta muodostetaan hakkurivirtalähteessä siinä ihan akkujen vieressä.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Läjä erilaisia 12 Voltin LED-valaisia yms. EI HV! PÄÄTTYY tänään 22.00! Morjenz O/M/V Muut 7 24.01.2014 16:16
Myyty 24 voltin karamoottoreita khonkonen O/M/V Muut 7 23.01.2014 19:19
Ostetaan 12 voltin härveleitä Tractor O/M/V Muut 26 21.03.2010 11:55
Mistä 24 voltin flekti? patroltd Tekniikka & Jutustelu 4 14.08.2009 11:49
Myyty 12 Voltin pieni hydrauliyksikkö ja sylinteri blomi O/M/V Muut 8 04.01.2009 10:28


Sivu luotu: 17:47 (GMT +2).