|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Maasturi traktori tmv rekisteriin?Ruotsissa on jonkunverran, yllättäen enimmäskeen 740-Volvoista rakennettuja, 2-paikkaisia menopelejä. Persiissä on "hitaan ajoneuvon kolmio". Liekö nämä jonkin sortin "traktoreita"? Kellään tarkempaa tietoa? Ajatuksena tuo olisi mainio; ei katsastusta, tieliikennekelpoinen liikennetraktori max50km/h ei lokasuojia (max 40km/h), ei rengaskoko-ongelmia, ei veroja, halpa vakuutus. Onko tätä aiemmin spekuloitu tai onko joku ottanut Akeen oikein yhteyttä asiassa? Mitä nyt äkkiä traktorin edellytyksistä luin: - Istumapaikkoja vain kuljettajan vieressä. - Ei kuormatilaa tai lavaa. Eli takaoenkit ja koppa räpspois? Jonkinmoinen rajoitin pitäisi olla? Mieluummin nopeutta rajoittava (ja napista posikytkettävä)
|
#2
|
||||
|
||||
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#3
|
|||
|
|||
Luin tuonkin jo...
Suomessa EPA-traktorit luokitellaan henkilöautoiksi, mutta niitä ei voi saada rekisteriin, koska ajoneuvoa on muutettu liian paljon. Ruotsissa rekisteröidyllä EPA-traktorilla ajaminen Suomessa vaatii B-luokan ajokortin. Huhtikuussa 2014 kansanedustaja Simo Rundgren teki kirjallisen kysymyksen EPA-traktoreiden hyväksymisestä myös Suomessa, koska hän piti niitä mopoautoja turvallisempina. Vaan kovin vanhaa tietoa. Tarkoitus olis rekisteröidä traktoriksi tai mieluummin vielä tieliikennetraktoriksi. Miten esim mönkkärit on saatu traktorirekisteriin? Paino alle 600kg? Ja On jouset takana yms. Ainoat erot liikennemalliin on; valoissa (ei saa olla kääntyvää valoa???) selkänoja/"turvapenki", peruutuspeili,rajoitin. Nuo kaikki, pl. Rajotin, löytyy autosta. Rajoitin olis helppo tehdä "mallia artic-cat" joka rattaa kaasuvivun liikettä ruuvilla... Mutta varmaan kuorma-auton rajoittimesta saisi toimivamman, joka antaisi kaiken voiman käyttöön kunnes vauhti yltyy |
#4
|
|||
|
|||
Traktori, moottorityökone ja maastoajoneuvo
Traktori Traktori on ajoneuvo, joka on erityisesti suunniteltu maa- tai metsätaloustöihin käyttämään siihen liitettäviä koneita sekä vetämään perävaunuja. Traktorit jaotellaan rakenteensa perusteella useisiin eri luokkiin. Luokkiin T1, T2 ja T3 kuuluvat pyörillä kulkevat EY-tyyppihyväksytyt traktorit. Yleisimmät maataloustraktorit kuuluvat T1-luokkaan. Niiden suurin sallittu nopeus on 40 km/h ja omamassa yli 600 kg. T2- ja T3-luokkiin kuuluvat traktorit ovat mitoiltaan ja massoiltaan T1-luokan traktoreita pienempiä. EY-tyyppihyväksyntöjä edeltävänä aikana traktorit tyyppihyväksyttiin kansallisesti. Näiden traktorien ajoneuvoluokka on T. Luokkaan C kuuluvat telaketjuilla varustetut traktorit, jotka tyyppihyväksytään kansallisesti. C-luokan traktorit ovat kuitenkin Suomessa hyvin harvinaisia. Liikennetraktori on kansallinen ajoneuvoluokka, jonka suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Liikennetraktorilta vaaditaan aina rekisteröintikatsastus riippumatta siitä, onko se kansallisesti tyyppihyväksytty. Liikennetraktorit ovat yleisimmin 40 km/h kulkevien maataloustraktoreiden muunnoksia. Lisävaatimukset verrattuna muihin traktoreihin koskevat pääosin jarruja sekä pyörien roiskesuojia. Liikennetraktorin ajamiseen vaaditaan LT-luokan ajokortti. Traktoreiksi ei lasketa erityisesti metsätalouteen suunniteltuja koneita, kuten juonto- ja kuormatraktoreita tai maansiirtokoneiden alustalle rakennettuja metsäkoneita. Nämä ajoneuvot ovat moottorityökoneita. Yksityiskohtaiset traktoriluokkien määritelmät ovat ajoneuvolain (1090/2002) 14 §:ssä. Perävaunun tai muun hinattavan laitteen kytkemisestä traktoriin säädetään asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992). Moottorityökone Moottorityökone on työkoneeksi rakennettu ajoneuvo. Moottorityökoneita ovat esimerkiksi kauhakuormaimet, puominosturit ja lakaisukoneet. Moottorityökoneeseen saa kytkeä perävaunun tai muun hinattavan laitteen, mutta siinä on sallittua kuljettaa vain koneen omia poltto- tai voiteluaineita ja työssä käytettäviä varusteita. Yksityiskohtainen moottorityökoneen määritelmä on ajoneuvolain (1090/2002) 15 §:ssä. Maastoajoneuvo Tavallisimpia maastoajoneuvoja on moottorikelkat ja tieliikenteeseen hyväksymättömät mönkijät. Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on korkeintaan 500 kg painava telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle. Maastoajoneuvoiksi ei lasketa maastoautoja tai muitakaan ajoneuvoja, jotka on tarkoitettu käytettäväksi myös tiellä. Yksityiskohtainen maastoajoneuvon määritelmä on ajoneuvolain (1090/2002) 16 §:ssä. Maastoajoneuvolla tulee olla liikennevakuutus, vaikka sitä ei käytetä tiellä. Auton alustalle rakennettu työkone Auton alustalle rakennettu työkone on N2- tai N3-luokan ajoneuvo (kuorma-auto), joka on varustettu erityisillä välineillä työn tekoa varten ja jota ei ole tarkoitettu muun tavaran kuin työssä tarpeellisten työvälineiden ja tarvikkeiden kuljettamiseen. Auton alustalle rakennetussa työkoneessa ei saa olla tavaran kuljettamiseen tarkoitettua kuormatilaa tai lavaa eikä muita kuin kuljettajan vieressä olevia matkustajapaikkoja. Esimerkkejä ajoneuvoista, jotka on hyväksytty auton alustalle rakennetuksi työkoneeksi: aurausauto (N3-luokka), josta on poistettu soralava ja kippi ja johon on kiinteästi asennettu betonipaino, lumiaura ja alusterä nosturiauto betonipumppuauto (ei betonisäiliötä). Auton alustalle rakennettuun työkoneeseen saa kytkeä perävaunun tai muun hinattavan laitteen, mutta siinä on sallittua kuljettaa vain koneen omia poltto- tai voiteluaineita ja työssä käytettäviä varusteita. |
#5
|
||||
|
||||
|
#6
|
|||
|
|||
Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa Euroopan unionin ajoneuvolainsäädännön vaatimusten taikka liikenneturvallisuuden tai ympäristönsuojelun kannalta tarpeellisia määräyksiä L-luokan ajoneuvojen alaluokista.
14 § (12.12.2014/1042) Traktori T- ja C-luokan ajoneuvo sekä liikennetraktori (traktori) on moottorikäyttöinen pyörillä tai telaketjuilla varustettu ajoneuvo: 1) jossa on vähintään kaksi akselia; 2) jonka suurin rakenteellinen nopeus on vähintään kuusi kilometriä tunnissa; 3) jonka toiminta perustuu ensi sijassa vetävään voimaan; sekä 4) joka on erityisesti tarkoitettu vetämään, työntämään, kuljettamaan ja käyttämään tiettyjä maa- tai metsätaloudessa käytettäviksi tarkoitettuja vaihdettavissa olevia laitteita taikka vetämään maa- tai metsätaloudessa käytettäviä perävaunuja. Traktori voi olla varustettu kuormien kuljettamiseen maa- tai metsätalouden harjoittamisen yhteydessä, ja siinä voi olla matkustajien istuimia. Traktoriksi ei kuitenkaan lueta erityisesti metsätalouskäyttöön suunniteltuja koneita, kuten juonto- ja kuormatraktoreita, jotka määritellään standardissa ISO 6814:2009, eikä maansiirtokoneiden, jotka määritellään standardissa ISO 6165:2012, alustalle rakennettuja metsäkoneita. Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin: 1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri; 2) T2-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, pienin raideväli alle 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään 0,60 metriä; jos traktorin painopisteen korkeusarvo maanpinnasta mitattuna jaettuna kaikkien akseleiden pienimpien raidevälien keskiarvolla on yli 0,90, suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 30 kilometriä tunnissa; 3) T3-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa ja omamassa ajokuntoisena enintään 0,6 tonnia; 4) T4-luokka: erityiskäyttöön tarkoitetut pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa; 5) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa; 6) C-luokka: telaketjuin liikkuvat ja ohjattavat traktorit. Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa Euroopan unionin ajoneuvolainsäädännön vaatimusten taikka liikenneturvallisuuden tai ympäristönsuojelun kannalta tarpeellisia määräyksiä traktorien alaluokista. Mikä kohta EI täyty ajoneuvolle vaadittujen kohtien osalta? Siis poislukien tuo nopeudenrajoitin? Vai kaatuuko asia vain siihen että kuten viimeisessä lauseessa todetaan? Erästä kansanedustaa, entistä ministeriä siteeraten. EI VAAN KÄY... |
#7
|
||||
|
||||
"traktori"mönkijä on T3 luokan ajoneuvo, omapaino alle 600 kg. Eihän tuosta monta vuotta ole kun kysyinen aivopieru Eu:ssa syntyi.
Alkupään malleissahan nopeus rajoitettiin kaasuvivusta, uudemmissa sähkösesti joita pojanmossit sitte pappabetalar rattoreista sitten virittelevät pois. Luojan lykky että sillä kun sitten tutkaan ajaa reilusti yli 40 km/h ja vielä kun menee yli 50 niin kalliiksi tulee. Voisin koittaa ettiä tapauksia tähän liittyen. |
#8
|
|||
|
|||
Tiedän, mulla on tuollanen tr-mönkkä. Ruuvista avaamalla ottaa helposti satasen, kuulemma. En ole itse kokeillut
Samalla perusteella pitäisi auto mennä T1 luokkaan rajoitettuna. Olen kyylä liikennetraktoreitakin nähnyt, mutta ei niissä kyllä runko-ohjausta ole? Esmi T142, on etujousitettu, muuten täysin sama kuin jousittamaton t1 luokkanen. Mahtaako ne Trafissa itsekään tietää mikä mikin on? Leima vaan paperiin silmät kiinni ja seuraava asiakas mitä laitetaan : |
#9
|
||||
|
||||
Tuliko vastaan termi "nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu kuormaa kantava liikennetraktori" ? Kyseessä on edesmennyt nimitys rekisteröidylle dumpperille, joka on poistunut vuosituhannen vaihteessa. Nykyisin dumpperi on mahollista rekisteröidä moottorityökoneeksi, mutta kuormaa ei saa tieliikenteessä olla.
|
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ruottissa näky olevan keltaista traktori kilpeä dumpperissa ja vauhtia sen 60 ylämäkeen täydessä kuormassa Suomaliassa on paaaaljon typeriä lakeja ja kekkoslovakia aikasia säädöksiä Otetaan vaikka hilux josta ei enää leimalle ole kannatusta laittaa, mutta runko sun muut on ehjät Jakolaatikko lukitaan hitaalle ja napataan 4 ja 5 rattaat parempaan käyttöön jolloin nopeus on max 50Kmh ja keltanen kilpi eteen ja hitaan kolmio taakse Ja rakentelu vapaa, itellä tulis todennäköisesti "fifth wheel" ja karikka kärry Sit nää ite tehdyt puunajohärvelit jotka ei kuljekkaan kuin sen 40Kmh, niin aivan hyvin vois niitä leimata työkoneeksi tai traktoriksi jotta sais sen rankakuorman kotiin ajella samalla Härvelit palstaa kun lueskenteli niin sen näköistä linkku ohjattua osa tekee, ettei ite tehdyksi tunnista Sit mites sille kävi kun yhessä vaiheessa kurottajaa sais traktoriksi eli kärry perään ja tielle
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#11
|
||||
|
||||
Kurottajan voisi saada katsastettua teollisuustraktoriksi, diisseliä kun on tankissa tai traktorin päivämaksu maksettu niin tavarankuljetus kärryllä lienee sallittua ?
Esim. Hymas / Valmet 9000 sarjan kaivurikuormaajia on teollisuustraktorina ja vakuutukset traktorin mukaiset, työkoneessa ne on jonkun verran kalliimmat. Pyöräkoneita ja X120 Valtran omistaneena.. Ruotsisa työkonesäännökset on täysin erilaiset, pyöräkoneetkin on 50 km/h ja diisseliä tankattava. |
#12
|
|||
|
|||
millä ihmeellä valtran 9000 on saatu traktoriksi kun kaivuriosa on kiinteästi kiinni niin moottorityökoneeksihan se menee ja vakuutusmaksut sen mukaiset - hieman hintavat....
TT |
#13
|
||||
|
||||
Olisko alkupään Valmet 9000 / Hymas TM 9:ssä kiinteä kaivuri, 9000 SX:ssä (Hymas) se oli kuten Länkkärissä koukuilla ja kahella tapilla.
Jos ruotsi taipuu niin sama sanotaan tuossa esitteessä uudemmasta ysitonnista, täällään tuota on myyty Valmet 9000S:nä. http://www.lundberghymas.se/upload/b...almet-9000.pdf Tuokin että joitain yksilöitä 9000S ja SX malleista on traktoriksi saatu, taitaa olla aikanaan siihen tyyppikatsastettu. Ei sekoiteta Valtroja tähän, erin pajan tuotantoa kuin Valmetin linkut ja jäykkärunkoiset jotka on siis Hymasin tehtaalta. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan O. maasturi, pick up, traktori, tms. | jukkan | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 25.10.2013 17:45 |
Ostetaan merikontti (tmv. säilytystila), 6m tai alle | katkera | O/M/V Muut | 4 | 11.11.2012 21:39 |
paku rekisteriin?+ | Heikki L | Chit-Chat | 28 | 03.12.2007 08:02 |
M:vinssi esim:traktori/maasturi yms käyttöön | akp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 27.09.2007 07:49 |
O: BJ-42 tmv vetoautoksi | O/M/V Muut | 0 | 24.01.2005 12:05 |