|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Unimog 411:seen 200 D ???Pihan perillä on Unimog 411 purettuna, runko paljaana, hytti ja lava irroitettuna ja ilman moottoria. Nyt on alkanut taas poltella aloittamaan jotain rojektia ja Moggi olisi mielenkiintoinen askel Suzukista eteenpäin. Alku visiona on Moggiin laittaa Mersun 200 d kone ja automaatti laatikko. Tilaa siinä on, koska edellinen omistaja (palstalainen) oli siirtänyt päälaatikon taaksepäin, jolloin kone laatikoineen mahtuu tontilleen. Mutta nyt se kysymyksen ydin: Unimog 411 moottorina on 1.8 litran diesel jossa tehoja kokonaista 34 heppaa ! Ja jos siihen istuttaa Mersun om601 2 litran dieselin, jossa tehoja on 72 heppaa, niin saako tuolla tekniikalla Moggia millään ilveellä takaisin kilpiin ?? Tilavuus pysyy rajoissa, mutta tehot tuplaantuu. Ja googlettamalla en löytänyt tietoa että 411:sta olisi tehty bensa koneella jota voisi käyttää verrokkina. Moggi on rekisteröity kuorma autoksi, joten koskeeko samat lait kuin henkilöautojen tekniikan muutoksissa ?? Pöytäpuheissa olen kuullut ettei laki koske kuorma autoja, on vain Trafilta ohje soveltaa samaa lakia.
|
#2
|
||||
|
||||
Ei siel pituuden puolest onGelmia lie.
Tuolla aiheesta, klikkaa niitä sinisiä kuvataGeja ... http://www.unimog-mania.com/t7238-mon-adaptation-om601
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
Ihan siistiä työtä on ranskikset tehnyt.
Tarkoitus olisi yhdistää laatikot kartaanin pätkällä. Kun kaikki on päältä riisuttu, niin moottorin kuin myös hytin asemointi on melko helppoa. |
#4
|
||||
|
||||
syötöt ja ilmansaanti pienelle ja dynossa laput ulos 40hv ja silleen?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#5
|
|||
|
|||
Aika siron näköisen väliadapterin näkyvät laittanen. Ilmeisesti se on noin pieni hytin takareunan vuoksi? En osannut tekstistä lukea, minkälaista materiaalia se on. Kaipa se kestää. Jos kone on tuettu moggimaiseen tapaan edestä ja laatikko takaa, niin matka kiinnitysten välillä on aika pitkä ja raudat on painavia. Ei se adapteri ihan helpolla siinä pääse.
__________________
Jukka |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
mut eiks se muuttunu et nykyää katotaa nyyttöneista? onks väännöissä paljon eroa? |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
130 Nm on OM 601 ssä about Ja tuolla nuo wanhat OM 636 ja 621, noin 10 - 11 kg eli saattais onnistua http://www.mbzponton.org/valueadded/...al/techdsl.htm
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 01.07.2015 19:48 |
#9
|
|||
|
|||
Heh, periaatteessa noilla vääntö luvuilla tosiaan voisi mennä läpi. En vain vielä ole löytänyt om636 Moggi version vääntö lukemia onko ne 11 kg kieppeillä.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin vaparista ei saa penkittää matalampia tehoja, mutta jospa turbottaisi niin silloinhan vaaditaan teholaput, ja tehot voisi olla vaikka 40 heppaa.....varsinkaan kun Mersulla ei ole om601:stä turbo versiota vertailu moottoriksi..... |
#10
|
||||
|
||||
Eikös Vitosta löydy 601 ahdettuna, vai onko ne aina moniventtiilejä ??
Mä voin kaivella sulle sen MoGin koneen väännön, kun paat valmistenumeron alun näkösälle, eli 411 xxx ??? EDIT PIAF: Kyllä repii ...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 01.07.2015 21:13 |
#11
|
|||
|
|||
Ai perhana, taitaa olla vitossa om601:sen turbo versio...muistaakseni kylläkin 2.3 litrainen, mut on kuitenkin....
Mogin mukana tuli runsaasti kirjallisuutta mukana, pitänee kahlata läpi jos sieltä löytyis jotain. Mie otan joka tapauksessa runkonumeron ylös niin jos nimm. pee voisit valaista tilannetta numeron perusteella. |
#12
|
||||
|
||||
Tehoraja säilyy,kaveriksi sille tulee tuo vääntöraja.
__________________
RRC -87 |
#13
|
|||
|
|||
Käyttöohje kirjasta ei vääntöarvoja löytynyt. Mutta tuossa olis runkonumeroa :
411 117-023274 |
#14
|
||||
|
||||
411 117 viittais mun raamatun mukaan vuosimalli väliin 1957 - 1963 ja "pitkään" akseliväliin, 2120 mm
Valmistenumero 023274 loppuvuoteen 1962 mun ymmärryksen mukaan Näin ollen väittäisin koneen olevan OM 636.914 eli 32 hevosvoimainen 1767 kuutioinen mutta vääntöä en löydä ilmoitetun. Lienee kuitenkin pienempi, kuon vastaavan ikäisten henkilöautojen kymmenkunta kiloa, koska kierroksia huipputehollakin on vähemmän, eli 2550 rpm Rosenlewin puimureissa oli muuten pitkälti samaa mottia.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#15
|
|||
|
|||
Samanlaiseen tulokseen tulin itsekin kun kahlasin nettiä. Kyllä se varmaan alle 100 nm väännöt jää.
Sikäli mielenkiintoisia pointteja tuli ilmi, om 636 konetta on käytetty mm. DKW 102:ssa ja jossakin Fiat 124 lisenssi versiossa ! Ei kuitenkaan Ladassa. Voi vain kuvitella ajo ominaisuuksia kun tuommoinen malmi kasa nostetaan DKW:n 2-tahtikoneen tilalle.... |
#16
|
||||
|
||||
Kaikenlaisia huhupuheita oon kuullu vuosikymmenien aikana kuorma-autojen moottorivaihdoista, niin piti hieman etsiskellä, jotain aiheeseen liittyvää löysin:
"LM:n päätös ajoneuvon rakenteen muutoksista koskee käsittääkseni vain M1/M1G- ja N1/N1G-luokan autoja ja muita "soveltuvin osin". En löytänyt mitään mainintaa moottorin vaihtamisesta kuorma-autoon, eli N2/N2G- tai N3/N3G-luokkaan edes AKE:n antamista tuon päätöksen soveltamisohjeista. Ehkä se ei sitten koske kuormureita." Löytyy tuolta -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=7117 Laki vaatii kuorma-autoon riittävän tehon. Ja se tehovaatimus on 5 kw / kokonaispainon tonni. Löytyy tuolta -> http://www.overdrive.fi/forum/viewto...21392&start=15 |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#18
|
|||
|
|||
Pitäsköhän laittaa 80 luvulta Daihatsu Charaden 1000 kuutioinen 3 pyttyinen dieseli Moggiin, siinähän on muistaakseni 38 heppaa. Eipä menis tehot ja väännöt yli.....mutta kuutiot taitaa mennä rosentti rajojen yli, nyt väärinpäin...
No asiaan, pitänee ottaa dokumenttiä Mogista ja om601+automaatista riittävästi mukaan ja astella joku päivä katsastusmiehen luo juttusille. Kertoa visiot ja käydä läpi mitä saa lain puitteissa tehdä ja mitä ei. Näin olen aikaisemmin toiminut myös Suzukia rakentaessa, niin eipä tule ylläreitä. Jos nyt yleensäkään saa siunausta tuolle rojektille... |
#19
|
||||
|
||||
Vaikee uskoa ettei onnistuis, vaikka huippunopeus tuplaantuukin ...
Peukkua aiheelle !!
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#20
|
|||
|
|||
Kyllä mie suhtaudun positiivisesti asian läpimenoon ihan katsastuskonttori tasolla. Mutta jos pitää hakea lupia trafilta niin menee asiat liian vaikeaksi ja vedän henkselit koko jutulle. Koska silloin pitää olla todistusta riittävästä moottorin kiinnityksestä, voimansiirron kestävyydestä, jarrujen riittävyydestä jne jne.
Jos voima riittäisi niin voisi olla hurjaa tuommoisella vempeleellä ajella reilua satasta....Voi jo 70 km vauhti tuntua sataselta..... |
#21
|
|||
|
|||
Eikö noita mokkeja ole bensakoneella? sieltä vaan kunnon mylly vertailukoneeksi...
|
#22
|
|||
|
|||
Ei vissiin ole bensa koneella 411:sta. En ole ainakaan löytänyt netin kautta.
|
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
p.s tuo 34 hv lienee jo tehokkain!.... ja noita tehoversioita on useampia... |
#24
|
|||
|
|||
404:ssä taisi olla lähemmä sataheppaista bensaversiota saatavana.
411 oli vissiin 401:sen kehitysversio, eli pienin Moggi. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unimog 411 | mokkero | Maasturiprojektit | 28 | 18.01.2015 16:47 |
Ostetaan Unimog 411 osia | rymmyrammi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 10.04.2011 09:55 |
Myydään unimog 411 osia | JV73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 24.11.2010 18:20 |
Myyty unimog 411 | VesaN | O/M/V Ajoneuvot | 24 | 16.08.2009 13:12 |
O: Vinssi unimog 411 | MOGGI | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 16.08.2006 19:39 |