Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.08.2014, 20:23
datsun 3.3d datsun 3.3d ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 66
Perusasetus

hj-61 välitys


olen tuumaillu josko sitä lähtis toyotan välityksiä muuttamaan..onko mitään järkeä..ko.peli myös siviili ajossa duuni matkaa kertyy 13km sivu josta 5km 80km aluetta muuten 50-60kmh..muutenkin köröttelen 80kilsan nopeudella..elikkä kyse olis välityksien lyhetäminen..mikä vakio välitys? ko.pelissä lukolliset akselit..kuinka paljon voi/kannattaa lyhentää va kannattaako ollenkaan..autossa 35" pallot alla ja niillä meinasn ajella..
mistähän noita välityksiä saa ja kuinkahan kallis projekti moinen olisi(jotta voin varotella kotona "kun auto taas rikki")...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.08.2014, 20:29
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.954
Perusasetus

uudet 4.88 välitykset ja uudet laakerit periin+ työtä 200e (shimmaus siis ja laakereiden vaihto) niin noin 800euroa per murikka.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.08.2014, 22:30
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Pelkät välitykset ~340e/kpl. Eli vaikka ite vaihtelis välitykset eikä laakereita vaihtais, niin yhteensä joku 800e

Viimeksi muokannut Viipo : 24.08.2014 22:36
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.08.2014, 09:22
datsun 3.3d datsun 3.3d ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 66
Perusasetus

vakio välitys?


mikähän moisessas 89vm laittessa vakiona? kun noita tuntuu olevan vaikka kuinka ja paljon eri välityksiä..mistä tietää ettei mene liian lyhyeksi?
...3.70-5.29 sillä välillä myynnissä ainakin...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.08.2014, 11:40
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Eikös hoojiiden perävälitys ole kautta linjan 3,7. Automaattilaatikolla varustetuissa oli sit joku vähä lyhkäsempi, mut niitähän ei kai oo suomeen edes tuotu?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.08.2014, 13:28
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 937
Perusasetus

Onhan niitä myös 4.11 välityksiä esim bj ssä muistaakseni ja käyvät suoraa hj.. itellä 4.88 ja oon ollut tyytyväinen niihin..taakse uusin samalla laakerit kun vaihoin mut eteen laittoin entiset kun olivat kunnoltaan hyvät ja ei sitä etusta joka päivä tarvii..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.08.2014, 13:39
datsun 3.3d datsun 3.3d ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 66
Perusasetus

tarttee rupee tuumailee jos ton 4.88 hommais...vois päästä vaikka 5 vaihdetta käyttämään....vai muuttuuko niin paljoa välitykset?..kuinkas kierrokset jos ajaa 80-100kmh?..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.08.2014, 14:01
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mulla takaperän laakerit oli 550tkm niin paskoina että ihme kun pyöri enää.
Etuperä ok etuseks. Laitoin 5.29 perät itse ja parempi tehdä itse, shimmataan tarkasti ja saavutetaan paras lujuus. Jos oikein haluaa euroillensa katteen niin tarkistaa välykset kuormitetun sisäänajon jälkeen.

Itse en antaisi hommaa muille, kun viitsii shimmata 0,05 tarkkuuteenkin niin palikat kiittää myöhemmin, toivottavasti. Et voi mistään tietää jos välyt onkin 0,3-0,5mm suurempi, vasta ääni paljastaa ylisuuret välykset ja silti perä kestää 30-100tkm. Maastossa hampaat voi kadota hetkessä.

Jos auto tulee maastoon niin en epäröisi 5.29 väliä, toisaalta maantiellä kone huutaa mutta maastossa akselit paukkuu ennen välityksiä. Ne pitää tietenkin olla tiukoiksi asennetut, vakiovälitys voi kestää hullut välykset mutta tiheä ei.

Säädin 0,1 backlashiks joka jo pieni mutta sillä hammaskosketus oli mielestäni ns turvallisella puolella.
Uudet ölyt, sisäänajon seuranta ja laakerikuormien tarkistus pitäisi johtaa hyvään kestävyyteen.

Välityksen valinnassa käyttöautoon ei kannata vaihtaa lainkaan, jos offaa niin tiheällä pärjää 35" renkailla maantielläkin. Mulla nyt maantiellä 33" ja 80kmh 2500rpm vitosella joka kova mutta samalla vaihteisto ja kytkinremppa siirtyy. 80-lätkällä ei tule ylinopeussakkoja.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.08.2014, 06:45
datsun 3.3d datsun 3.3d ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 66
Perusasetus

tarttee tota viel tuumata ja miettiä..toi 80 lätkä homma on viel kysymys kun omani on vm89 ja rek.huolto/pakettiauto mutta ei 80 lätkää..ja ilman lätkää ollu jo 2 leimaa(ei minulla)..saas nähdä joutuuko semmosen liimaamaan kun konttorille ajelee..33/12.5" pyörät otteessa..ei taida noilla 35silla konttorille mennä..satunnaisesti ajan maastossa jatkossa ehkä enemmän mutta siviililiikenne on pääasiallinen käyttö..siksi auton pitää olla korkea isotrenkaat ja kun aikaseks saan ni snorkkeli ja safariteline..on hienoa ajaa töihin jaguaarien ja mersujen väliin parkkiin...johan sen autosta näkee että valtionvirkamies liikkeellä...kiäh kiäh
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.08.2014, 07:08
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

jossei sulla oo abseja ja airbagia siinä, niin kyl se 80-lätkä pitäs siellä nököttää... Katsurit sitä välttämättä niin kyttää, mut tien päällä saattaa sen puutteesta rapsut saaha.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.08.2014, 08:23
datsun 3.3d datsun 3.3d ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 66
Perusasetus

jep..kaveri kävi viimeviikolla leimalla ja hällä samanmoinen peli(ilma turboa) ja eipä siellä konttorilla tosiaan 80lätkästä ollu puhetta..
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.08.2014, 09:57
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Voihan sitä ajaa ylipäänsä ylinopettakin, jos ei vaan jää kiinni , sama tuon 80-läkän suhteen. Omaani moisen 80-lätkän suosiolla liimasin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.08.2014, 10:14
tapsa86 tapsa86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: orimattila, Finland.
Viestit: 213
Perusasetus

välitykset


mulla on 5,29 välitykset toisis murikois. miettinyt kans et meneeks liian tiuhaks 35" renkail tiellä.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.08.2014, 10:32
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.729
Perusasetus

35" renkaille 4,11 on mun mielestä aika optimi välitys. mittarikin näyttää just oikeen. ei ainakaan tiuhempaa laittais jos tielläkin ajaa. nyt päästelly väliin 37-38,5 renkaillakin tiellä, mut vähän sais olla tiuhemmat...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.08.2014, 11:01
datsun 3.3d datsun 3.3d ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 66
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa86 Näytä viesti
mulla on 5,29 välitykset toisis murikois. miettinyt kans et meneeks liian tiuhaks 35" renkail tiellä.
eikö isompi rengaskoko pidennä välityksiä?
vakiona kiva ajella kestopäällysteellä mutta ei 5 vaihdetta ollenkaan voi käyttää...millä renkailla kumeilla toi 5.29 on hyvä?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.08.2014, 15:55
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mun mielestä 35" kumit + 5.29 välit +5vaihdetta on kierrosten ylärajoilla maantiellä.
Noilla ei vielä mielellään pitkää siivua ajele, toisaalta isommat renkaat on vielä epämukavampia ja laittomia.
38" alkais olemaan hyvä halkaisija mutta ei niillä maantiellä hullukaan ajele tai ainakin ajomukavuus ja polttoainetalous on karmea.

Jos vaihteistoa ja kytkintä ei ole rempattu kuten mulla niin noilla tiheillä perillä voi niiden remonttia lykätä eteenpäin, jos perässä on 80 lätkä niin ei saa ylinopeussakkoja. Tai ainakin mun korvaan 2500rpm on jo huudattamista. Huonoa vitostakin uskaltaa käyttää kun kierroksia on tarpeeksi, vasta jyrkissä ylämäissä ahdot nousee maximiin. Esim. sarkolan ahde turuntiellä, pintakaasulla sitten kiipeää ylös kepeästi.

Siinä mäessä kaikki lähtee ohittamaan ja matkailuautot hyytyy mäkeen kun pidän tasakierrokset, kaasusta kiihtyy hyvin jos leikityttää.

Käyttöautoon suosittelen vakioperiä ja 33" renkaita at kuviolla, niilläkin vähän offaa mutta maantiellä on nautinto ajaa. Vakiovälityksiä tai periä saa huokeasti jos takaperän laakerit paskana.
Jos menet laittamaan käyttöösi liian tiheät perät niin rahat ja työ menee hukkaan.
Isot renkaat voi syödä 30% enemmän soppaa maantiellä ja ne kuluu nopeasti.

Jotkut offaa vakioperillä 38 renkaillakin, jos kuitenkin haluaa parantaa maastoajettavuutta ja säästää kytkin/vaihteistoa niin 5.29 ei kaduta. Sanoisin että jos hjllä ajaa työmatkaa niin 30km suunta tiheillä perillä vielä menee. Kulutus ehkä 11l keskimäärin, 38 pyörillä 15l 80kmh.

Mulla muuten noi 35" ihan loppuun ajetut, uusilla pidemmät välitykset. Voipi olla merkitystä oikealla ulkohalkaisijalla, vyörenkaat kuitenkin maantielle.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 26.08.2014 15:57
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.08.2014, 16:16
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mielestäni hj on viimeisiä tieliikenteessä tapaamiani käyttömaastureita, se ei ole hyvä käyttöauto mutta varsin kelpo maantieajettava offikulkine. Alkaa olla poikkeus jos vastaantuleva hj ei morjesta.
Jos hjllä tykkää ajella niin tiheät perät ei merkittävästi heikennä mitään, maantielle löytyy paljon parempia kulkineita.
Jos tykkää nautiskella maastossa ajelusta ja aikoo periä uusia niin en epäröisi 5.29 periä.
Kompromissi voisi olla että ajelee pikkuritsalla talven ja kesän offihjllä 35" at renkailla, ajoihin 38" ja pysyy kivasti muiden mukana. Tehoja ei tarvi kaivaa lisää mielettömästi niin voimansiirto kestää.

Akselit ei ole erityisen vahvat jos ruuvaa täydet tehot ja ruovittelee 38 pyörillä, maltillisesti kuitenkin vievät leimapeliä kiitettävästi maastoon ja pois sieltä.
Nämä siis mun kokemuksia, muilla voi olla muita. Mekaaninen vinssi on kuitenkin jumittunut kun sille on ollut vähän käyttöä. Kiva turva se kuitenkin on jos yksin poikkeaa oudoille urille.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.08.2014, 21:29
Mela-Antero Mela-Antero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.06.14
Sijainti: Keuruu
Viestit: 195
Perusasetus

Ebaysta törmäsin trail gearin 5.29 välityksiin 179€ rahti about 35€, sit oli jotain usa specciä 200€ mutta ilmotuksessa luki että ei suositella kadulle... pitääkö 5.29:sille vingutella murikkaan lisää tilaa tmv ? Taidan pistää tilaukseen nuo välsät jahka saan kierteytyksen loppuun
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 26.08.2014, 22:07
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mela-Antero Näytä viesti
Ebaysta törmäsin trail gearin 5.29 välityksiin 179€ rahti about 35€, sit oli jotain usa specciä 200€ mutta ilmotuksessa luki että ei suositella kadulle... pitääkö 5.29:sille vingutella murikkaan lisää tilaa tmv ? Taidan pistää tilaukseen nuo välsät jahka saan kierteytyksen loppuun
Löytykö trail-gearia 9,5" perään? 5.29 välityksille saattaa joutua jyrsimään sitä akseliputken aukkoa hiukan isommaksi, jotta saa murikan menemään paikoilleen. Se pinjoni on siinä vaiheessa jo niin pieni ja lautasratas paksu, jotta se ottaa kiinni banjoputken aukon reunoihin.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 27.08.2014, 06:10
Mela-Antero Mela-Antero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.06.14
Sijainti: Keuruu
Viestit: 195
Perusasetus

Pitää vielä varmistaa, mutta pakko tyhmänä vielä kysyä, että 61 lukkoakseli on 9,5 " ?
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 27.08.2014, 08:28
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Yleensä. Cros4wd.fi sivuilla se on jostain syystä ilmoitettu 8,9" peräksi.

Hilux (toyota pickup), runner, LJ, RJ, HDJ etuperä on sitten 8" murkuloita.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 27.08.2014, 09:14
Mela-Antero Mela-Antero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.06.14
Sijainti: Keuruu
Viestit: 195
Perusasetus

Kiitokset !
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 27.08.2014, 09:16
datsun 3.3d datsun 3.3d ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: nurmijärvi
Viestit: 66
Perusasetus

omassani tosiaan noi melkein uudet 35" kumhot tuntuu vaan kovin liukkailta kun nyt ahtaa 1.0bar ja ahdonalaista 1 kierros avattu..ei kärsi kovin kiihdytellä risteyksissä kun tuntuu lyövän joutavaa..ehkä ne välitykset tarttee vaihtaa..katsotaan ensin mitä remonttia leimasetä keksii..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Hj:n 3.7 Välitys Temutin O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.05.2014 23:28
Ostetaan 4.88 välitys hj 61 akseliin suzukimies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 24.04.2014 15:04
hj 61 jakolaatikon välitys??? Glutton Tekniikka & Jutustelu 8 16.08.2013 11:47
Ostetaan Hj60/61 Korotaavat jouset+ lukkoperän välitys(vakio) MörköHJ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 16.03.2011 11:47
Myydään hj.n 61 välitys+vetarit jiikone O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 12.03.2009 13:24


Sivu luotu: 15:53 (GMT +2).