Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.05.2006, 08:41
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

iskarien kiinnitys / joustojen etsintää


onko kellään käsitystä, mikä vaikutus iskarien kiinnitystappien suuntauksella on jousituksen herkkyyteen. pitääkö kiinnitystappien olla akselin suuntaisesti vaiko poikittain akseliin nähden vai pitääkö iskarin esim alasilmä olla erisuuntaan kuin yläsilmä...ymmärtääkö tuosta mittään. luulisin että lehtijousitetussa alustassa tuolla ei ole merkitystä, mutta kierrejousilla on, koska panharditanko heittää akselia sivusuunnassa joustoliikkeen aikana.
takapäässä bj:ssä tapit näyttäs olevan poikkisuunnassa akseliin nähden.




Edited by - paksubertta on 23/05/2006 14:52:52

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.05.2006, 11:15
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Joo poikkisuuntaan akseliin nähden on mulla (kuvia profiilissa) joustaa ristiripunta tilanteessa paremmin oli ekaks toisin päin ja jousto jä olemattomaksi. Tietysti riippuu onko tappi vai lenkki kiinnisyt iskarissa.
Mulla tappi ylhäällä ja lenkki alhaalla

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.05.2006, 11:41
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Mitä jos tuohon tekis tappikiinnityksen alapäähänkin?

Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA
Montenegros#10
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.05.2006, 16:08
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Joo poikkisuuntaan akseliin nähden on mulla (kuvia profiilissa) joustaa ristiripunta tilanteessa paremmin oli ekaks toisin päin ja jousto jä olemattomaksi. Tietysti riippuu onko tappi vai lenkki kiinnisyt iskarissa.
Mulla tappi ylhäällä ja lenkki alhaalla

bj:n etuakselille laitoin iskarit, jossa kummassakin päässä lenkit ja kiinnitystapit / pultit on akselin suuntaiset. joustot ei toimi siihen malliin kuin odotukset oli, joten siksi kyselen. pohjaamisesta eikä iskarin iskunpituuden puutteesta ole kysymys, vaan jokin muu kangertaa. pitkittäistankojen rungon puoliset kiinnikkeet on oikeassa asennossa eli jousitus kuormittamattomana kiinnikkeen holkit ovat suorassa tukitangon tapissa. jousitus pelaa sisäänpäin ok, mutta ulosjoustoa ei vaan löydy...?!

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.05.2006, 19:21
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Kuvia...
Millä tukivarsilla?
Onko tukivarret oikein linjassa?
"Risti"joustoko puuttuu? vai jousto yleensä?
Rungonpään puslat minkälaiset?


Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.05.2006, 21:23
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kokeile ottaa iskarit irti ja yksi akselinpään puslan pultti pois, näin selviää ainakin onko ahdistus enemmän rungon vai akselin päässä. Sitten sama iskarien kanssa, niin näkee vaikuttavatko ne minkä verran.

Kuinka pitkä isku iskareissasi on? Tuskin kyse on siitä?

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.05.2006, 22:06
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kuvia...
Millä tukivarsilla?
Onko tukivarret oikein linjassa?
"Risti"joustoko puuttuu? vai jousto yleensä?
Rungonpään puslat minkälaiset?


- tukivarret lj:n etupäästä.
- tukivarret asennettu siten, että etupäästä auraavat muutaman sentin ulospäin
- rungon pään puslat on lj:n alkuperäiset, vanhat ja löysät...
- iskareissa iskun pituus 350 mm

iskarit nyt irti, vaiva ei poistunut kokonaan, mutta voi olla että joustaa hieman paremmin. nyt kun autoa nostaa tai painaa keulasta siten, että keula nousee tai laskee tasaisesti molemmat puolet samalla tavalla, jousitus tuntuu humpaavan aika helposti, mutta kun yrittää ristijoustoa, niin eipä löydy enää ulosjoustoa samalla tavalla. kun vaan hoksais mitä pitäs muuttaa...


Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.05.2006, 22:13
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kokeile ottaa iskarit irti ja yksi akselinpään puslan pultti pois, näin selviää ainakin onko ahdistus enemmän rungon vai akselin päässä. Sitten sama iskarien kanssa, niin näkee vaikuttavatko ne minkä verran.

Kuinka pitkä isku iskareissasi on? Tuskin kyse on siitä?

hetkinen...akselinpään puslan pultti...onko väliä minkä niistä, pitääkö samalla kertaa molemmilta tukivarsilta vai miten tarkotit ?

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.05.2006, 22:24
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Yksi vain, esimerkiksi ulompi. Eli kolme kappaletta jää vielä jäljelle. Sitten ristijoustoissa voi panna merkille kuinka paljon puslan reikä liikkuu suhteessa akselin reikiin...

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.05.2006, 22:31
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Yksi vain, esimerkiksi ulompi. Eli kolme kappaletta jää vielä jäljelle. Sitten ristijoustoissa voi panna merkille kuinka paljon puslan reikä liikkuu suhteessa akselin reikiin...

- pitääkö reikien pysyä siis ristijoustossa kohdakkain ?
- jos eivät ole kohdakkain, niin mitä se mahdollisesti kertoo, elikkä osaatko sanoa mitä pitää osata tutkia seuraavaksi...mahdolliset muutokset ...?

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.05.2006, 05:59
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Yksi vain, esimerkiksi ulompi. Eli kolme kappaletta jää vielä jäljelle. Sitten ristijoustoissa voi panna merkille kuinka paljon puslan reikä liikkuu suhteessa akselin reikiin...

- pitääkö reikien pysyä siis ristijoustossa kohdakkain ?
- jos eivät ole kohdakkain, niin mitä se mahdollisesti kertoo, elikkä osaatko sanoa mitä pitää osata tutkia seuraavaksi...mahdolliset muutokset ...?

Ei pysy välttämättä. Onko tukivarsissa tuplaholkilliset puslat? Ne on pirun jäykät poraamalla puslan kumiin 4-5mm reikiä molemmille kehille muutaman se auttaa vähän.
Onko tukivarsien ja kiinnitys lappujen välissä riittävästi väliä ohessa kuva kuinka mulla on (LJ:iin tukivarret)
Niin ja eihän tukivarsi "lepää" akseliputken päällä?? Eli kautta linjan pitää jäädä liikkuma tilaa varrelle noin 5-10mm joka puolella.
Tai näin mulla on oon rakentanut noi kiinnikkeet jokusen kerran uusiks ja nyt akselit liikkuu kokolailla hyvin. tosin iskarissa vain 285mm liike mikä rajoittaa nyt.

Tossa ekoja kokeiluja näkyy välys tukivarella sivusuunnassa


Tossa yks vaivanen kuva joustoista mitä oli viimmekesänä siitä on hivenen nyt edistytty mut ei paljoo..





Edited by - SoSo on 23/05/2006 08:19:14
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.05.2006, 08:01
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

holkeissa näyttää olevan kumin keskiosalla jotain epämäärästä...olisko siis tuplaholkilliset, vanhat kuitenki.

tukivarsien ja kiinnityslappujen väliin en jättänyt yhtään ylimäärästä tilaan, elikkä laput on vedetty suoraan holkkien pintoja vasten. kumiholkkien keskellä oleva putkenpätkä on noin viis milliä pitempi holkin molemmin puolin, eli sen verran tilaa on. sulla näyttää olevan jotain prikkoja holkkien ja lappujen välissä. voisko tuo asia olla jarruna ulosjoustolle ?

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.05.2006, 08:59
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Mahdollisesti estää hivenen. Mulla parani jonkin verran kun jätti väliä.Puslat on poratut tuplaholkilliset.(kiitos LaaLaan vinkin)
Mutta onko akseliputken ja jakarin alapinnassa rakoa? mulla on noin 10mm.
Siitä kiikasti ekalla koetus kerralla ainakin mun tapauksessa.

Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.05.2006, 13:48
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Mahdollisesti estää hivenen. Mulla parani jonkin verran kun jätti väliä.Puslat on poratut tuplaholkilliset.(kiitos LaaLaan vinkin)
Mutta onko akseliputken ja jakarin alapinnassa rakoa? mulla on noin 10mm.
Siitä kiikasti ekalla koetus kerralla ainakin mun tapauksessa.

tein aikanaan nuista kiinnitysosista cadilla kuvat, ainaki sen kuvan mukaan pitäs olla noin 7 mm väliä...onko sitä sitte enää jouston aikana, en pysty nyt sanomaan vaan se pitää tarkistaa tallilla.

miten tuo poraaminen kannattaa tehdä, kuinka konta reikää ja mihin kohtiin ?

Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.05.2006, 17:46
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

soso
laita mulle numero mistä sut saa kiinni, nii olis kiva jutella puhelimessa asiasta. mun numero 050 3779560

Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.05.2006, 12:32
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

tilanne nyt että vaihtoon menossa kaikki akselinpään puslat. vanhat olivat ihan kivikovat. saa nähdä onko vaikutusta joustoon. uudet puslat tilattu korjakumilta, kiitokset rojotalle vinkistä.

lisäksi tehdään hiukan muutosta tukivarsien akselinpuolen kiinnityslappuihin, tarkotus saada hieman lisää liikkumavaraa varsille.

Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.05.2006, 13:43
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.944
Perusasetus

En tiiä mitkä ranken puslat näissä on mutta ihan on löllöä toi kumi ja joustaa tosi hyvin. Taisin just noi jakarit ostaa offipajalta joskus ja niihin oli laitettu kaikki uudet hilut.



Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 24.05.2006, 21:20
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Lainaus:
quote:
tilanne nyt että vaihtoon menossa kaikki akselinpään puslat. vanhat olivat ihan kivikovat. saa nähdä onko vaikutusta joustoon. uudet puslat tilattu korjakumilta, kiitokset rojotalle vinkistä.

lisäksi tehdään hiukan muutosta tukivarsien akselinpuolen kiinnityslappuihin, tarkotus saada hieman lisää liikkumavaraa varsille.

Korjakumin puslat on halvat ja tasan samat kun alkuperäset eli kaks holkkiset. Mulla on tosin ihan samat mut vielä poraamatta...

Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 24.05.2006, 21:31
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.080
Perusasetus

Lainaus:
quote:


Korjakumin puslat on halvat ja tasan samat kun alkuperäset eli kaks holkkiset. Mulla on tosin ihan samat mut vielä poraamatta...

mulla kesti noi korjakumin puslat kaksi venäjän reissua. ainakin yhdestä irtosi se sisempi holkki ja kalvoi kumin väljäksi.

Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 24.05.2006, 22:10
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:


Korjakumin puslat on halvat ja tasan samat kun alkuperäset eli kaks holkkiset. Mulla on tosin ihan samat mut vielä poraamatta...

mulla kesti noi korjakumin puslat kaksi venäjän reissua. ainakin yhdestä irtosi se sisempi holkki ja kalvoi kumin väljäksi.

onko muita vaihtoehtoja..?

Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 24.05.2006, 22:17
Rojota:n Avatar
Rojota Rojota ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.05.04
Sijainti: vaasa
Viestit: 490
Perusasetus

On varmaan melko yleisesti tiedossa että nuo korjakumin puslat eivät ole sieltä kestävimmästä päästä eivätkä jousta erityisesti ainakaan ilman reikien porausta kumiin. Juuri alhaisen hinnan johdosta nuo ko. puslat moneen harrastepeliin päätyvätkin ja kukin niihin parhain avuin koettaa saada vähän eloa. Noiden offroadkäyttöön soveltuvien lj:n akselin pään jakaripuslien kanssa tuntuukin olevan vähän saatavuusongelmia. Ainakin Cros4wd:n alustatuotevastaava jokin aika sitten kertoili, että paremmin harrastustoimintaan soveltuvien uretaanihelojen valmistus ko. jakareihin on lopetettu, eikä niitä ole enää saatavilla oikein mistään. Rungon puoleisen pään kiinnityspuslia on vielä kuitenkin saatavana uretaanivalmisteisena.

Mitä vaihtoehtoja lj:n tukivarsien pusliin on tarjolla? Joku taisi taannoin viritellä Scanian korityynyistä puslat läjän jakareihin halkaisemalla korityynyn kahtia jne, mutta luulisi sitä olevan helpompiakin vaihtoehtoja olemassa. Rangen jakarit ovat sikäli parempi vaihtoehto noihin kierreprojekteihin, että niihin on saatavana puslia huomattavasti monipuolisemmin ja vieläpä kovin sopuisaan hintaan.

------------------------------------------------
Worrying is like Jeep - it never gets you anywhere
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.05.2006, 03:43
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:


Korjakumin puslat on halvat ja tasan samat kun alkuperäset eli kaks holkkiset. Mulla on tosin ihan samat mut vielä poraamatta...

mulla kesti noi korjakumin puslat kaksi venäjän reissua. ainakin yhdestä irtosi se sisempi holkki ja kalvoi kumin väljäksi.

Katos perkelettä toi oli uutta mulle.
Varaosa numero ja valmistusmaa viittaa kovasti alkuperäiseen mutta ilmeisesti näin ei olekkaan...
Voisin koittaa teettä tollaset puslat on pitänyt teettä jo pitkään mutta olin unohtanut jo.Pitää pistää asia vireille uudestaan.

Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 25.05.2006, 11:27
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

Lainaus:
quote:
En tiiä mitkä ranken puslat näissä on mutta ihan on löllöä toi kumi ja joustaa tosi hyvin. Taisin just noi jakarit ostaa offipajalta joskus ja niihin oli laitettu kaikki uudet hilut.



mikjus
mittaatko rangen puslien mitat: holkin ulkohalkaisija ja leveys sekä pulttikoko.
mistä näitä voi ostaa ja mitä maksaa.
jos sovittais nämä lj:n varsiin...?

Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 25.05.2006, 17:03
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.211
Perusasetus

Miulle tuli ToyoRangeen Omenpuslia kierros, etu ja takapitkittäis tukiin... Cros4WD;ltä että tossa kuukausi sitten Matti niitä vielä tilas. Vuosimalli 73, ja siis tukivarret on rangen... samoin puslat. Saahan nuita offipajaltakin vakiopuslia, ja sieltä saa myös jotain sinisiä kovempiakin. Josko tää mitenkään ketään valaisi?



RankeRover
L200 4WD,
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 25.05.2006, 18:29
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:mittaatko rangen puslien mitat: holkin ulkohalkaisija ja leveys sekä pulttikoko.
mistä näitä voi ostaa ja mitä maksaa.
Kaksi vaihtoehtoa:
Pienempi (vanhempi) dia 50.8/16.0 pituus 37/47 mm
Suurempi (uudempi) dia 50.8/16.0 mm, pituus 48/58 mm

Pituudet siis ulko/sisäkehä. Toi 58 mm ei välttämättä ole ihan tarkka, pitäisi tarkastaa.

T, Antti
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sähkökaavion etsintää Kunnossa kiitos vinkeistä? SoSo Tekniikka & Jutustelu 15 31.01.2009 12:16
BJ40 etu iskarien pituus? päne Tekniikka & Jutustelu 5 31.01.2008 09:49
Ikkuna-avaimen etsintää? Shuttle Chit-Chat 0 03.01.2007 01:28
iskarien kiinnikkeiden modaus? Dojo Tekniikka & Jutustelu 1 16.01.2006 17:04
Iskarien/jousten pituus Dojo Tekniikka & Jutustelu 5 03.07.2005 18:37


Sivu luotu: 10:09 (GMT +2).