Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.09.2008, 13:22
Kuuno Kuuno ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 20
Perusasetus

HJ:lle paras tierengastus


Hojo hojo.

Työ muuttui sen luonteiseksi, että vedettävät kuormat kasvoivat ja autoa piti isontaa, eli HJ61 tuli enemmän kuin tarpeeseen. Vedän raskasta kärryä ja pitkiä siivuja, joita ajellessa ehtii miettiä, mikä olisi optimirengastus hojoon maantiellä.

Nyt siinä on alla 15 tuuman korskeilla alumiinivanteilla 235/75 Hankookit. Mikäpä niillä ajellessa, kun ensin pyörittelin renkaat silmämääräisesti samaan suuntaan (siitä parin sentin harituksesta jossa ne olivat auton tullessa minulle) ja kiristin simpukan ruuvia noin neljä kierrosta.

Kokemus on kuitenkin osoittanut, että tarkkaan ohjaustuntumaan leveä rengas ei välttämättä ole hyvä. Kaikin mokomin olen valmis palaamaan 16 tuuman vanteelle ja 205 tai 215-leveyteen. Löytyykö asiassa kokemuksen tuomia ehdotuksia?
Kilometrejä tulee niin paljon, että polttoaineen kulutuksellakin on merkitystä.

Maastoajo on kesärengaskaudella minulle liki tuntematon käsite.
Talvirenkailla kahlataan loppukaudesta syvässäkin lumessa ja käväistään silloin tällöin tien ulkopuolella hakemassa hirvi talteen.
Talvirenkaillekin tulee tieajoa niin paljon, etten aio isontaa nykyisestä kohtuullisen kokoisesta 15-235/75-sarjasta.

Luovun muuten kohtuullisella välirahalla noista 15-tuumaisista alumiinivanteista, jos jollain on vaihtaa ne katseltavan näköisiin 16-tuumaisiin. Jos kiinnostuneita löytyy, voin laittaa kuvaa.

Mikä muuten on oikea säätöarvo HJ61:n eturenkaiden auraukseen? Ajattelin pyöritellä itse. Jätetään nelipistelasersuuntaus vähän tarkemmin pidettävien kamppeiden hommiksi - vai löytyykö tähän asiaan poikkeavia näkemyksiä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.09.2008, 15:08
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Aurauksen arvo on -1+-2mm tuollai puol kierrosta renkaita pyörittämällä. Itellä auraus ollut nollissa. 33" duelerit kuluu ihan tasaisesti koko renkaan leveydeltä. Haritusta en laittaisi, paitsi ehkä jos aina ajais nelivedolla mikä ei kyllä ole suositeltavaa hjn kovalla jakiksella.

205R16 renkaita en itse laittaisi alle kun meno on kuin jousia ei olis lainkaan. Ajomukavuus on ihan toista luokkaa jollain vähemmän jäykillä kyljillä varustetuilla renkailla. Kantavuus toki huomioitava. 33" ei varmaan ole paras maantieajoon mut mielestäni edelliset 31"x10,5x15 oli aika hyvät huomioiden välitykset ja ajomukavuuden. Ja onhan ne jo melkein renkaat verrattuna 205 Talvirenkaat on nastoitetut 265/75/16, nekin on ehkä turhan suuret ajatellen kulutusta. Ja pitoa ei talvella ole samalla lailla kuin kapeammissa.

Joku optimi maantierengas voisi olla noin 9" leveä ja noin 31" korkea.

33x12,5x15 vetelee urissa melkoisen paljon verrattuna johonkin 235 leveeseen. 33 ja 2" korottavalla alustalla on vakio koukkku auttamasti liian korkeella ajatellen normi kärryjä.

HJn rengasjuttuja löytyy haulla vaikka kuinka.
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Viikonpäivistä paras... Kelaperse Chit-Chat 22 03.03.2007 13:25
Paras pilkkisaalis ????. Rassi Chit-Chat 15 17.03.2006 11:57
M/V: MB 420 SEL, tod. näk. suomen paras O/M/V Ajoneuvot 0 22.01.2006 13:08
Lantikka on paras! -P- Chit-Chat 11 21.01.2006 23:07
Paras spyde. Dev Cooking & Food 0 02.03.2002 13:57


Sivu luotu: 15:09 (GMT +2).