Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.07.2023, 20:54
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.558
Perusasetus

Peräkärryistä kysymystä


Onko raadilla vahvaa tietoa jarruttomista peräkärryistä joiden rakenne sallii enemmän painoa kuin se 750/825kg??
En halua näihin mun kuskauksiin jarrullista kärryä vaivoiksi, ja Rankulla ei ole vaikeuksia painavammankaan kuorman kanssa.

Takavuosina kaverilla oli joku jarruton kaksiakselikärry joka oli rakenteeltaan identtinen jarrullisen kanssa miinus ne jarrut ja vetopää, noita kaksiakselisia/keinutelikärryjä vähän katellut mutta mistä näistä tietää menemättä paikanpäälle. Toi mun AKU on ollut jo pitkään vähän alamittainen kun puita kuskailee ja sen kaveriksi olisi hinku hankkia joku astetta tymäkämpi jarruton kampe.

__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.07.2023, 06:26
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 499
Perusasetus

Helppo lähtökohta, hitsattu kärry.Unohda niiteillä tai ruuveilla kasatut.
Putkesta valmistettu aisa, ei pokattua peltiä.

Merkkeinä ainakin Kärppä/Majava, Muuli Pro, Respo.

Ei noitakaan silti ole tarkoitettu tonnikuormille, eivät tule kestämään ylikuormia pitkään.
Navat, keinutelit, renkaat porsivat. Iskarit repeilevät irti, pohjavaneriin tulee reikiä. Mutta aikansa menevät.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.07.2023, 07:18
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.110
Perusasetus

Respo on ainakin kestänyt, Aku lienee nykyään saman valmistajan, näyttää ja tuntuu myös vankalta
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.07.2023, 08:10
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.848
Perusasetus

Broidi osti muinoin Tekno-Trailerin 3m pitkän keinuteli kärryn. Eipä siitä huonoa sanottavaa ole. 10v iässä aika normi settiä, eli se vaneri pohja alkoi olla melko heikossa hapessa ja sähköissä oli vähän häikkää. Ois pitänyt pohja uusia ja tehdä sähköt uusiksi. Ei maksa vaivaa. Koska vanhasta paskasta saa niin hyvät rahat ja uusi ei silloin maksanut kovin paljoa. Joten 200€ hintaero jäi uuteen kärryyn kun vanhan hävitti. Mitään järkeä noiden vanhojen pelien hinnoissa. Tuon keinutelin etu oli, että se oli melko tunnoton kuormalle. Lisäksi se ei todellakaan pomppinut. Töyssyisellä tiellä se meni melko vakaasti kokoajan ja siellä uskalsi hyvin kuskaa vaikka lasia.

Tilalle otettiin sitten 1-akselinen tekno-trailer. Sama juttu. 10v iässä se pohja sitten alkoi olla heikossa hapessa ja sähköt ois pitänyt tehdä uusiksi. Ei kannata. Se hävitettiin. Tuo yksiakselinen oli muuten paljon kevyempi vetää perässä, mutta se sitten pomppi. Mitä tekee varmaan kaikki 1-akseliset?

Noilla kummallakin vietiin kyllä reiluja ylikuormia. Tuon yksiakselisen runko vääntyi keskeltä kärryä kun eräs kärryn lainaaja oli laittanut siihen 1500kg painoisen betonihärpäkkeen. Ei kyllä enää sen jälkeen se lainaaja saanut kärryä lainaan. Hieman yllätti, ettei renkaat räjähtänyt siitä sillä kuormalla. 2-akselisella vietiin monta kertaa ylikuormaa ja ei se näkynyt siinä kärryssä mitenkään. Kerran taisi tuo 2-akselinen päätyä ojaan talvella kun väistettiin vastaantulevaa rallisankaria. Siinä vääntyi aisa. Mutta koska se oli pultattu kärry niin se aisan vaihto oli todella helppo nakki, eikä ollut edes kallista.

Mut tuon yksiakselisen korvasi IKH:sta ostettu rosteri peräkärry. Aivan paska kärry. Älä ikinä osta. Siitä pyörän napa irtosi kesken ajon. Ja syynä on se kun kyseisessä kärryssä pitäisi 300km välein kiristää navat. Jota ei kyllä missään kerrottu, mutta kärryn valmistaja kyllä kertoi sen. 300km on aivan naurettava matka. Tuossakin IKH pesi kätensä koko ongelmalta, mutta kärryn valmistaja sitten maksoi uuden navan siihen vaikka takuu ei ollut voimassa. Ihan sama mitä kuormaa siihen laittoi niin alkuperäinen jousitus tuppas menemään ihan pohjaan. Riitti kun kyydissä oli 3 ihmistä niin jousitus oli melkein pohjassa. Vaihdettiin siihen hieman järeämmät jouset alkuperäisten tilalle niin sillä uskalsi viedä kuormaa. Lisäksi melkein uutena sen kärryn pohja piti uusia kun niitit petti ja se vanerilevy alkoi olla irti. Oltuaan 4 viikkoa korjattavana se vaneri vaihdettiin liian pieneen vaneriin. Ennen se vaneri oli ollut ihan reunoissa kiinni. Uusi vaneri jätti reilu sentin tyhjää reunoihin joka suunnassa. Jolla oli taas hieman vaikutusta siihen, että se kärry muuttui ihan rimpulaksi. Mut aivan paska kärry tuollainen IKH rosteri kärry. Älä ikinä osta sellaista. Ainut hyvä asia siinä on, että lokareiden takana on pienet säilytyslaatikot, mihin saa liinoja. Ainut, että niihin on eri avaimet. En tiedä miksi sama avain ei mene niihin? Mut loppupeleissä niitäkin on todella vähän käytetty kun ikinä ei muista kummalle puolelle se avain on. Sanoinko jo, että aivan paska kärry EDIT: Tämä IHK kärry muuten oli ensimmäinen missä oli se reilu 800kg painoraja.

Niin ja nuo kaikki oli aina samankokoisia. Eli 150x300.

Viimeksi muokannut Nerd-O : 06.07.2023 08:13
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.07.2023, 16:32
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.558
Perusasetus

Pikkuinen AKU ollut yli 10v, eikä oo viety pelkkiä terveisä. Tuo on käsittääkseni niitattu kärry mutta rakenne on edelleen täysin ehjä. (en varmaan ole kuormittanut sit kuitenkaan tarpeeksi)
Tuo vaan kun kuskailee isohkoja kuormia niin vois olla topakampi kärry, ihan vaikka rekvisiitaksi.
Tommonen kaksiakselinen vois olla just oman mielen rauhoittamiseksi ok ratkaisu.

Sinänsä tuo nykyinen AKU on ihan kelpo kärry mutta nämä puunajot on vähän kovaa hommaa sille. Joku tommonen +3m kärry vois olla passeli niin ei oo turhan iso.

Nii ja tämä AKU ei pompi. Ilmeisen hyvin onnistunut lehtijousi/iskari combo. Toki jostain isosta töyssystä saattaa hypähtää mutta muuten on tosi kiva kärri vedellä perässä, tämänkin takia varmaan saa miettiä seuraajaa/kaveria ettei tule isoja pettymyksiä kun joku rämisevä ja vikuroiva kärry raivostuttaa.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.

Viimeksi muokannut AVRO : 06.07.2023 16:36
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.07.2023, 19:25
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 937
Perusasetus

Meillä on ollut joku kärppä (majava) kohta 17v. Ei isommin moitittavaa. Ostettiin rakennushommien alussa, ja oli ensimmäiset viisi vuottaan kohtuu runsaassakin käytössä. Nykyään palvelee klaanissa kolmen talon kimppakärrynä. Pihapiirissä on viety melko rajuja kuormia, maantiellä koitettu pysyä pykälien puitteissa. Kerran kun lipsahti väärinkäsityksen vuoksi noin 800 kg soraa, renkaat ilmoittivat kyllä heti. Ei toki jousissakaan paljon varoja ollut.

Jousissa ei tosiaan ole hurjasti ylikuormavaraa, mutta kärry on vastaavasti asiallinen vetää tyhjänäkin. Aika paljon on sorateillä kuskattu kevyttä soutuvenettä, eikä sekään rymise pahasti. Renkaat päivitin keväällä vähän kantavampiin, vanhoissa oli rungot lopussa. Nyt näyttää renkaatkin kantavuuskuormilla järkeviltä.

Pohjan tuohon joutuu varmaan tekemään parin vuoden sisään. En taida tuota ainakaan toiseen jarruttomaan kärryyn vaihtaa. Sen verran olen tuotteeseen tyytyväinen. Tosin nyt voisi olla enemmän tarvetta jarrulliselle parin tonnin kärrylle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.07.2023, 11:45
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Onko raadilla vahvaa tietoa jarruttomista peräkärryistä joiden rakenne sallii enemmän painoa kuin se 750/825kg??
En halua näihin mun kuskauksiin jarrullista kärryä vaivoiksi, ja Rankulla ei ole vaikeuksia painavammankaan kuorman kanssa.
Aika paha jos kaatuu siihen katsastukseen joka toinen vuosi.
Mukavampi se on jarrullista tien päällä vetää, kun pysähtyy nätimmin.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Takavuosina kaverilla oli joku jarruton kaksiakselikärry joka oli rakenteeltaan identtinen jarrullisen kanssa miinus ne jarrut ja vetopää, noita kaksiakselisia/keinutelikärryjä vähän katellut mutta mistä näistä tietää menemättä paikanpäälle. Toi mun AKU on ollut jo pitkään vähän alamittainen kun puita kuskailee ja sen kaveriksi olisi hinku hankkia joku astetta tymäkämpi jarruton kampe.
Kaksi akselia kantaa enemmän kuin yksi.
Faijan 90-l alun peltinen traveller ei tykännyt tonnin kuormista, mutta käytössä edelleen. On vaan pitänyt pultata ja niitata vahvemmin kasaan ja kuulakytkinkin meni soikeaksi.
Tää koko ajatus tymäkämmästä kärrystä ja suuremmista ylikuormista tien päällä on kovin kummallinen.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.07.2023, 14:19
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.925
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Tää koko ajatus tymäkämmästä kärrystä ja suuremmista ylikuormista tien päällä on kovin kummallinen.
X2
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.07.2023, 14:24
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.558
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
.
Tää koko ajatus tymäkämmästä kärrystä ja suuremmista ylikuormista tien päällä on kovin kummallinen.
Niin on. Perimmäisenä ajatuksena ei ole vedellä mitään ihan älyttömiä kivikuormia tms. Siksi en halua liian isoa kärryä koska nälkä vaan kasvaa syödessä, vuosien varrella kärryn tarve on muotoutunut tiettyyn kuvioon johon tommonen pikkukärry on inan nafti.
Jarrullisessa kärryssä ei ole se katsastus joka häiritsee vaan ne jarrut jotka ovat kuitenkin sökönä tasaisin väliajoin koska käyttö ei ole päivittäistä ja kärry on aina ulkona.

Selittely on aina selittelyä, nykyistä kärryä muutama kymmenen senttiä pidempi laitos tuplapyörillä toimisi hienosti vallitsevaan kuljetustarpeeseen. Lisäpituus auttaisi esim puutavaran kuljetuksessa, tuo 275 jää just ärsyttävän lyhyeksi pitkän tavaran kanssa. Lisääntynyt pyörä/akselimäärä vähentäisi rasituksia, ellei sitten joku tee kärryjä joissa 750/825 kärryssä on jotku riukuakselit jolloin tilanne ei muutu mihinkään?
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.07.2023, 19:33
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 499
Perusasetus

Eipä noiden jarrujen kanssa paljon tarvitse painia. Anssemssin trailereista olen pariin otteeseen säätänyt jarrut 200 tkm matkalle. 4 eri kärryä kyseessä ja kuormaa vedetty ihan oikeasti.

Muulin venetrailerista ruostui kerran jarrut kiinni ihan omaa tyhmyyttä, ei ehtinyt kaikki vesi lähteä 300 m matkalla ja kärry kuukausitolkulla pihalla.

Turhaa viisastelua varmaan, mutta mielestäni järkevintä on hommata suurin kärry mille tuntuu olevan tarvetta. Ei niitä ole aina pakko täyteen lastata.

Halvempaa on maksaa yhden kärryn maksuja kuin kuuden. Ja vähemmän vie tilaa. Jos nyt perustella pitää.

Mutta - makuasioita.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.07.2023, 06:27
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.268
Perusasetus

Itse haluaisin myös tuollaisen isomman jarrullisen kaksiakselisen vajaan kolmetonnisen. Lähinnä juuri puiden ajoon kotitilalta. Tuo nykyinen on Respo on loistava mökkiralliin ja yhden kelkan/mönkkärin/ajettavan ruohonleikkurin ja metsätyötarvikkeiden kuljetukseen. Ei tarvitse kaikkea koettaa autoon pakata kun ajoa on paljon - kärry on perässä kuitenkin joka viikonloppu. Mönkkäriin ei saa kyllä kärryä samalla mukaan, mikä on harmi. Kevyet ylikuormat menee, mutta en minäkään satoja kiloja tuohon liikaa lastaile. Jousituksen pitää toimia. Kotitilalta pitäisi hinailla kopiton Ford 4000 kotiin (160km) ja siihen hommaan pitää vuokrata kunnon kuljetustraileri. Tämä olisi se isoin tarve omalle kärrylle, mutta pelkästään tämän yksittäisen vetotarpeen takia en investoi 3500kg kärriin - ei kestä perse.

Kaksiakselinen kärry on hyvä - entinen vanha kärry oli sellainen, kunnes hyppäsi motarin rampilla koukusta - mutta se on jäykkä käännellä käsin, jos tarvitsee sellaista tehdä esim. tilojen ahtauden takia.

Tuossa omassa Respossa nokkapyörän kiinnitys on perseestä. Keulapainoisella kuormalla käisin työntäessä pyörä voi taittua alle. Se on ainoa huono puoli johon olen toistaiseksi puolentoista vuoden yhteiselon aikana törmännyt tuon kuorman painorajoitteen lisäksi.
__________________
-TimoV

Range Rover Sport 2.7d SE, 2007
BMW 520xda, 2016
Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Linhai 500 IRS, T3 2016

Range Rover 2.5dse 1998(ex)
Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)

Viimeksi muokannut TimoV : 10.07.2023 06:32
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.07.2023, 14:13
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Jarrullisessa kärryssä ei ole se katsastus joka häiritsee vaan ne jarrut jotka ovat kuitenkin sökönä tasaisin väliajoin koska käyttö ei ole päivittäistä ja kärry on aina ulkona.
Oma kärry seisoo ulkona ja käyttö vähäistä, mut jarruihin ei oo katsastusta varten tarvinnut vielä 12v aikana koskea
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.07.2023, 07:21
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Jarrullisessa kärryssä ei ole se katsastus joka häiritsee vaan ne jarrut jotka ovat kuitenkin sökönä tasaisin väliajoin koska käyttö ei ole päivittäistä ja kärry on aina ulkona.
Oma kärry seisoo ulkona ja käyttö vähäistä, mut jarruihin ei oo katsastusta varten tarvinnut vielä 12v aikana koskea
2700 kg kokonaismassainen Saris on seissyt taivasalla käytännössä aina. Ostin sen uutena kymmenkunta vuotta sitten. Käyttöä sille on aika harvoin. Jarrujen kanssa ei ole ollut muuta varsinaista huolta kuin pari-kolme talvista liikkellelähtöä, kun 1-2 jarrukengät on olleet jäätyneenä kiinni rumpuihin. Pari kopautusta vasaralla vanteeseen niin irtoavat.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.07.2023, 09:06
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.848
Perusasetus

Miten porukalla noi jarrulliset muka menee aina leimasta läpi ihan ilman mitään huoltoja? Yksikään asuntovaunu ei ole mennyt ilman jarruhuoltoa ja niitä sentään tulee aika paljon vedettyä varsinkin kesäisin. Talven ne sitten seisoo toki. Broidilla on traileri, joka pitää jokaiseen leimaa katsoa ne jarrut kuntoon. Aina jäänyt juurikin jarruista kiinni. Kaverin trailerissa täsmälleen sama ongelma. Aina on jarrujen kanssa taistelua leimalla.

Itse viimeksi vaunun kanssa totesin, että vien sen ensin huoltoon jarrujen säätöön ja vasta sitten leimalle niin ei ollut ongelmaa. Eikä tuo säätö maksanut kuin 60e ja säästi uusinta katsastuksen hinnan.

Ja sit taas kun itse noita jarruja alkaa sääteleen niin voi hemmetti kun se menee aina jotenkin perseelleen. Ne kärryjen jarrut toimii jotenkin niin erilailla, ettei ainakaan itse onnistu ikinä siinä säätämisessä. Ja se ongelma yleensä tulee siinä, että ne menee jarrutettaessa lukkoon tai kun peruuttaa niin jarrut menee päälle. Itse todennut, että toi 60e huollolle rahaa siitä, että ne katsoo ne kuntoon ei ole kovin paha. Eipä tule vitutusta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dollysta kysymystä La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 108 18.05.2020 18:16
Ilmastointilaitteesta kysymystä hiluvitkutin Chit-Chat 12 19.08.2018 22:37
syylarista kysymystä hitoy Tekniikka & Jutustelu 5 25.05.2015 10:05
pakosarja kysymystä. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2009 13:34
Kysymystä pukkaa... Tekniikka & Jutustelu 15 16.07.2004 10:12


Sivu luotu: 20:42 (GMT +2).