Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.01.2021, 11:22
Festo Festo ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 15.01.21
Sijainti: Tampere
Viestit: 7
Perusasetus

Suosituksia auton hankintaan


Hei,

Tuli tarve autolle jolla pääsee mäkeä ylös kelissä, kun kelissä. Uutena tulokkaana arvelen, että tältä foorumilta löytyy suomen paras tietämys nelivetojen suhteen joten päätin rekisteröityä ja pyytää hieman apua.

Hieman taustaa. Tähän saakka olen päässyt paikasta A paikkaan B aina etu- tai takavetoisella. Kelejä ja teitä on ollut monenlaisia mutta aina on jotenkin päästy ryömimään eteenpäin (tai peruuttamalla lumista metsätietä, kun etuperin ei päässyt). Kerran olen päässyt kokeilemaan ihan oikeaa nelivetoa kunnon metsäsafarilla (deep lake safari). Autot oli isoja ja rumia ja kamalia ajaa metsätiellä mutta, kun tie loppui niin oli itseasiassa aika kivoja ajaa

Nyt tuli tarve päästä työn merkeissä näkötornille päivittäin ja yleensä tavaroiden kanssa. Yritin omalla etuvetoisella ja matka tyssäsi viimeiseen jyrkkään mäkeen (tiesin kyllä jo etukäteen, että ei mene mutta piti kokeilla). Nyt olisi tarve hommata auto millä tuon mäen pääsee ylös AINA. Tarvittaessa myös peräkärryn kanssa. Peräkärry ei ole välttämätön peilijäällä. Tarvittaessa voidaan käyttää ketjuja renkaissa (ostetaan jos tarvitaan). Autolla ajetaan n. 10km kohteeseen ja viimeinen pätkä on noin 800m. Joskus olisi kiva käydä autolla myös itä-suomessa maantietä pitkin ja joskus olisi kiva ajella myös huonossa maastossa. Umpimetsään ei ole pakko päästä.

Auto voi olla etu tai takavetoinen normaalisti mutta tarvittaessa kaikki pyörät pitäisi saada vetämään ilman ihmeellisiä viskoja/elektroniikkaa (saa olla jos toimii). Autolla ajaa yleensä parempi puoliskoni, joten jonkinlainen siisteys / helppokäyttöisyys olisi suotavaa. Itse voisin autolla vähän 'harrastaakin'. Hintaluokka voisi alustavasti olla jotain 3-5t€ eli mitään uutukaista ei olla hankkimassa. Auto saisi mielellään olla 2000 luvulla tehty ja jotenkin kohtuullisilla kilometreillä. Tarvittaessa ja hyvillä perusteluilla voidaan budejttia hieman nostaa.

Äkkiä katsottuna nettiautosta osui silmiin Land Roverin Freelanden, Jeepin Compass. Kaverin Mersun ML:llä käydään kohteessa viikonloppuna kokeilemassa. Jyrkähkössä mäessä liukkaalla on ilmeisesti ajoneuvon keveydestä hyötyä (Fysiikkaa)? Joten mitään kovin massiivista autoa ei kannattane harkita?

Eniten kaipaisin Merkki/Malli ehdotuksia.

Kiitos jo etukäteen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.01.2021, 14:50
Navara Navara ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.10.20
Sijainti: satakunta
Viestit: 31
Perusasetus

Muijalle hommattiin syksyllä 2013 mallin Duster metsästysautoksi.
Olen yllättynyt tuon kulkukyvystä, aika pahoista paikoista menee ja hyvä ajaa maantielläkin.
Tuossa kyllä 40mm korotus, joten ei jää heti vattaankannatukselle.
5000 eurolla voi saada jo 2010 luvun alkupuolen nelivedon .Esim https://www.nettiauto.com/dacia/duster/11865232
Niissä siis normi etuveto. Auto asento(vetää tarvittaessa takapäästäkin) Lukittu 4wd (ns tönkkö/yhtäpuuta)
Noissa vanhahtavaa koeteltua tekniikkaa ja osatkin halpoja.
Eikä ole paskemman näköinenkään Romanialaiseksi halpisautoksi. Itsetunto tietyski pitää olla kunnossa kun Dusterilla ajaa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_6237.JPG‎
Views:	283
Size:	223,4 Kt
ID:	98253   Click image for larger version

Name:	IMG_6269.JPG‎
Views:	236
Size:	187,6 Kt
ID:	98254  

Viimeksi muokannut Navara : 15.01.2021 16:53
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.01.2021, 14:54
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.630
Perusasetus

Mä sanoisin et kannaattaa kattoa ja kokeilla myös kia sorento.

Mulla oli tommonen 2.5crdi automaatti. Hyvä ajaa pitkääkin matkaa, aikaluotettava oli mulla ainakin vaikka yli 400tkm ajettu, ketterä takavetoisena ja isokin kärry tuli hyvin perässä,polttoaine kulutus oli mun mielestä tommoseksi kohtuullinen alta 10l maantiellä.
Lämmin talvella ja hyvät varusteetkin.
Ruoste taitaa noissa olla suurin murhe ja vähän tehoton mun makuun alkupään mallit.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.01.2021, 18:54
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.882
Perusasetus

Jos vielä jostain löytyy siisti yksilö niin Terrano II, jos ei ole laho niin ostamisen arvoinen. Alusta on wanhaa tekniikkaa ja neliveto kanssa, sähköä ole kuin malliksi moottorissa mutta mihinkään vikavaloon ei sen liikkuminen pysähdy..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.01.2021, 20:00
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Tohon budjettiin esim. Honda CR-V, bensa Impreza. Mihin tahansa nelivetoon päädyt niin ihan mitä tahansa kuka tahansa sanoo, niin se neliveto pesee etenemiskyvyssä aina sen etu tai takavedon. Me asutaan paikassa mihin ei oo talvella asiaa muilla kuin nelivetoisilla ja aika montaa erilaista nelivetoa on tullut kokeiltua. Surkein on ollut nelikko Suzuki Liana. Paras perus auto nelikkona on ollut Subaru Impreza, mutta kaikki nelikot pesee ne vajaavetoiset. Terranokin ollut ja se on myös hyvä mutta vaikea löytää vähäruosteinen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.01.2021, 21:21
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.902
Perusasetus

No en sano tähän, että osta HJ mutta eikö noi Freelanderit ja Kompassit ole melkosia vikapesäkkeitä katsastusraporttien ja hintojen perusteella? Haluaako sitten sellasen riesakseen?
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.01.2021, 23:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
No en sano tähän, että osta HJ mutta eikö noi Freelanderit ja Kompassit ole melkosia vikapesäkkeitä katsastusraporttien ja hintojen perusteella? Haluaako sitten sellasen riesakseen?
On, ne on syytä kiertää kaukaa ja katella Toyotaa pihaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.01.2021, 19:50
upi_268 upi_268 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.10.09
Sijainti: taivalkoski
Viestit: 12
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Festo Näytä viesti
Hei,

Tuli tarve autolle jolla pääsee mäkeä ylös kelissä, kun kelissä. Uutena tulokkaana arvelen, että tältä foorumilta löytyy suomen paras tietämys nelivetojen suhteen joten päätin rekisteröityä ja pyytää hieman apua.

Hieman taustaa. Tähän saakka olen päässyt paikasta A paikkaan B aina etu- tai takavetoisella. Kelejä ja teitä on ollut monenlaisia mutta aina on jotenkin päästy ryömimään eteenpäin (tai peruuttamalla lumista metsätietä, kun etuperin ei päässyt). Kerran olen päässyt kokeilemaan ihan oikeaa nelivetoa kunnon metsäsafarilla (deep lake safari). Autot oli isoja ja rumia ja kamalia ajaa metsätiellä mutta, kun tie loppui niin oli itseasiassa aika kivoja ajaa

Nyt tuli tarve päästä työn merkeissä näkötornille päivittäin ja yleensä tavaroiden kanssa. Yritin omalla etuvetoisella ja matka tyssäsi viimeiseen jyrkkään mäkeen (tiesin kyllä jo etukäteen, että ei mene mutta piti kokeilla). Nyt olisi tarve hommata auto millä tuon mäen pääsee ylös AINA. Tarvittaessa myös peräkärryn kanssa. Peräkärry ei ole välttämätön peilijäällä. Tarvittaessa voidaan käyttää ketjuja renkaissa (ostetaan jos tarvitaan). Autolla ajetaan n. 10km kohteeseen ja viimeinen pätkä on noin 800m. Joskus olisi kiva käydä autolla myös itä-suomessa maantietä pitkin ja joskus olisi kiva ajella myös huonossa maastossa. Umpimetsään ei ole pakko päästä.

Auto voi olla etu tai takavetoinen normaalisti mutta tarvittaessa kaikki pyörät pitäisi saada vetämään ilman ihmeellisiä viskoja/elektroniikkaa (saa olla jos toimii). Autolla ajaa yleensä parempi puoliskoni, joten jonkinlainen siisteys / helppokäyttöisyys olisi suotavaa. Itse voisin autolla vähän 'harrastaakin'. Hintaluokka voisi alustavasti olla jotain 3-5t€ eli mitään uutukaista ei olla hankkimassa. Auto saisi mielellään olla 2000 luvulla tehty ja jotenkin kohtuullisilla kilometreillä. Tarvittaessa ja hyvillä perusteluilla voidaan budejttia hieman nostaa.

Äkkiä katsottuna nettiautosta osui silmiin Land Roverin Freelanden, Jeepin Compass. Kaverin Mersun ML:llä käydään kohteessa viikonloppuna kokeilemassa. Jyrkähkössä mäessä liukkaalla on ilmeisesti ajoneuvon keveydestä hyötyä (Fysiikkaa)? Joten mitään kovin massiivista autoa ei kannattane harkita?

Eniten kaipaisin Merkki/Malli ehdotuksia.

Kiitos jo etukäteen.



Suosittelisin bensa subarua 2.5l koneella ja nasta renkaita. Itellä on outback 06 automaatti.ajettu 4000 000km.kolome etellistä talavea ollu raskaassa työkäytssä.vejetty yli1000kg.kärryä joka säällä ja ylleensä oltu ennen auraautoa liikenteessä ja aina on perille päästy! Iliman kärryä ja mihcelinin nastarenkailla on aina hyväkeliajella. Vähät on ollu remontit takalaakeri ja vetoakseli ainoita tähänmennessä. Suurin osa osista on tosi halapoja verrattuna moneen muuhun merkkiin.esim. täyd.vetoakseli skf merkkinen n100€.laakeri myös n100€. Jakopää+vesipumppu.200€. on helppo itelläkin huoltaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.01.2021, 20:20
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.861
Perusasetus

Aika paljon kertyy kilsoja vuoteen. Hyvin on kestänyt.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.01.2021, 20:44
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 834
Perusasetus

Älä osta ollenkaan jos et oikeesti tarvii....


Auto universumin huonoin hankinta....Arvonalenemasa puolesta.
Ja suurin syy: Kuinka moottoriiliikkujaa verotetaan tässä yhteiskunnassa ja universumissa.
Näiden perusteella jätä hankkimatta jos haluut kuluttaa sitä mitä oot
3 tai 5v. sitten tienannut. Ja jos haluut joskus ostaa sitä mitä haluut, muuta kun moottori kulkineita.

Viimeksi muokannut uteiN_H : 17.01.2021 20:46
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.01.2021, 11:24
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Nissan Terranossa 2:ssa on vakiona kitkalukko taka-akselilla, tai on ainakin ollut kolmessa mitä olen itse omistanut. Menee sun budjettiin helposti. Ruostejutut kannattaa tosin tarkastaa tosi huolella, mutta hyviäkin yksilöitä varmasti on.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.01.2021, 12:43
Festo Festo ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 15.01.21
Sijainti: Tampere
Viestit: 7
Perusasetus

Jeep


Hei,

Tänään tein kaupat 2006 Jeep Grand Cherokeesta (wk). Tuolla nyt tuntuu ainakin pääsevän mihin tahansa autolla pitää päästä Auto on lisäksi siistin näköinen. Vähän mentiin yli budjetin mutta ainakin olen tyytyväinen hankintaan.

Kiitos foorumille avusta ja vinkeistä.

Jos jollain on vielä hyviä suosituksia missä tuollaista kannattaisi jatkossa huollattaa Tampereen seudulla niin saa vinkata.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.01.2021, 21:44
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja upi_268 Näytä viesti
Suosittelisin bensa subarua 2.5l koneella ja nasta renkaita. Itellä on outback 06 automaatti.ajettu 4000 000km.kolome etellistä talavea ollu raskaassa työkäytssä.vejetty yli1000kg.kärryä joka säällä ja ylleensä oltu ennen auraautoa liikenteessä ja aina on perille päästy! Iliman kärryä ja mihcelinin nastarenkailla on aina hyväkeliajella. Vähät on ollu remontit takalaakeri ja vetoakseli ainoita tähänmennessä. Suurin osa osista on tosi halapoja verrattuna moneen muuhun merkkiin.esim. täyd.vetoakseli skf merkkinen n100€.laakeri myös n100€. Jakopää+vesipumppu.200€. on helppo itelläkin huoltaa.
Kova on vuosisuorite, irtoperiä vetelevien puolikkaan nuppien luokkaa. Miksei tästä oo uutisoitu enempää, kalpenee jo aikoinaan TM:ssäkin esitellyn kakssataasarjalaisen postia kuskannneen farkkuvolvonki saldo...

Aina ollu misukat talvella alla? Sarja per vuosi, vai riittääkö ees, paljonko tulee talvikilsoja?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.01.2021, 23:28
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

-Nissan Terrano II, jos jostakin löytyy järjellisillä kilometreillä.
-Jeep Cherokee, hintataso alkaa olla myös kohdillaan...
-Land Rover Discovery varauksin - voi tulla enempikin harrasteauto kuin ajoauto...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.01.2021, 00:39
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja upi_268 Näytä viesti
Suosittelisin bensa subarua 2.5l koneella ja nasta renkaita. Itellä on outback 06 automaatti.ajettu 4000 000km.kolome etellistä talavea ollu raskaassa työkäytssä.vejetty yli1000kg.kärryä joka säällä ja ylleensä oltu ennen auraautoa liikenteessä ja aina on perille päästy! Iliman kärryä ja mihcelinin nastarenkailla on aina hyväkeliajella. Vähät on ollu remontit takalaakeri ja vetoakseli ainoita tähänmennessä. Suurin osa osista on tosi halapoja verrattuna moneen muuhun merkkiin.esim. täyd.vetoakseli skf merkkinen n100€.laakeri myös n100€. Jakopää+vesipumppu.200€. on helppo itelläkin huoltaa.
Itse käyttöautoilen XC70 Volvolla, ja muutenkin Volvoja ollut vuosikaudet ajossa, eikä varmasti ole huono vaihtoehto tuommonen noin 2004-2007 XC70. Mutta siitäkin huolimatta ihmettelin jo että eikö kukaan ehdota Subarua. Forester ja Outback ehdottoman hyviä vaihtoehtoja. Jos Subarulta löytyisi luotettava diesel niin sellainen olisi itselläkin ajossa (perhe piirissä on yhdet kovat oppirahat Outbackin diesel-koneesta maksettu).

Eli lyhyesti, bensakoneinen Subaru Outback tai Forester katseluun. Ruoste lienee suurin huolenaihe, muuten yksilöitä. Outbackissa lienee 2.5 järkivalinta, Foresteria löytynee myös turbona.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.01.2021, 15:52
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Miten olis joku nelivetoinen pick-up? Lavalle menis se mitä peräkärryssä olis tarkoitus kuljettaa.

Toyota Hilux esim. Toki tuossa hintaluokassa joutunee katteleen 90-luvun pelejä, mutta ovat pomminvarmoja vehkeitä...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.01.2021, 19:19
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.241
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Radis Näytä viesti
Miten olis joku nelivetoinen pick-up? Lavalle menis se mitä peräkärryssä olis tarkoitus kuljettaa.

Toyota Hilux esim. Toki tuossa hintaluokassa joutunee katteleen 90-luvun pelejä, mutta ovat pomminvarmoja vehkeitä...
Hmm...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Festo Näytä viesti
Autolla ajaa yleensä parempi puoliskoni, joten jonkinlainen siisteys / helppokäyttöisyys olisi suotavaa.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 18.01.2021, 21:25
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 344
Perusasetus

Alkuperäinen kirjoittaja*Festo*

"Autolla ajaa yleensä parempi puoliskoni, joten jonkinlainen siisteys / helppokäyttöisyys olisi suotavaa."

Hilux täyttää hyvin tämän kriteerin. Vaimollani oli -89 LN110 kymmenen vuotta käytössä ja tykkäsi kovasti autosta....

Tässäpä esimerkiksi:
https://m.nettiauto.com/toyota/hilux...nt=14&vifNav=Y

Viimeksi muokannut Radis : 18.01.2021 22:03
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kierretappisarjoista suosituksia? Heering80 Chit-Chat 9 23.09.2019 16:37
Rengas suosituksia. JJH Tekniikka & Jutustelu 48 03.06.2016 00:06
Auton hankintaan neuvoja Tekniikka & Jutustelu 31 01.04.2007 15:28
apuja suzukin jousten hankintaan.. Tekniikka & Jutustelu 31 23.07.2006 20:45
Suosituksia GM:n osiksi? Tekniikka & Jutustelu 0 08.05.2003 08:17


Sivu luotu: 10:00 (GMT +2).