|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
Isojen renkaiden ohjauksen "woblaus"Olisi lopultakin saatu leima "kumi ankkaan" Ja katsaastus renkaat vaihdettu ajopyöriin mutta... Kun nopeus nousee 57km/h alkaa ratti hakata tolkusti ja jos koittaa silti nostaa nopeutta niin meno vain pahenee. 70km/h vauhdista ei ajokaista riitä ja tuntuu että koko etuakseli lähtee mäkeen. Patrollissa on siis 38,5-16,5r16 Greepy Grawlerit alla ja tässä on hj61 lukko akselit. Lj:n tukivarsilla. Kaikki nivelet ja puslat on pakka uusia. Asensin jo hydroassistenkinkin etuakseliin mutta ei vaikutusta. Renkaissa paineitta kokeiltu 0,8 ja 1,0bar. Etusissa on n. 2mm aurausta. Onko vika siis paineissa, ohjauskulmissarenkaiden tasapainoituksessa vai missä? On tätä varmaan muillakin ollut joten neuvoja saa antaa.
|
#2
|
|||
|
|||
Oliko tuossa etuakselissa semmosta track baria, eli joku tanko minkä toinen pää on nivelöity runkoon ja toinen akseliin estämään akselin liikkuminen sivusuunnassa runkoon nähden?
Kuinka kovalla taajuudella hakkaa, tuleeko samanlaisella taajuudella kuin tuon kokoisen renkaan yksi kierros vai ihan konekivääritulella? Gopro kuvaamaan alustaa ja koeajolle? Jäykällä etuakselilla auraukset pitäisi saada kaiketi mahdollisimman lähelle nollaa. Jos ton kokoisiin renkaisiin osuu yhtään heittoa sivusuunnassa niin varmaan kaikenlaista jännää voi tapahtua. Death Wobble hakusanalla löytää täältä ja intternetistä vaikka mitä juttua, joku töyssy tai heitto renkaissa antaa lähtölaukauksen pikku resonanssille ja sitten lähteekin jo ohjaus kiertoradalle.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#3
|
||||
|
||||
Nuo creepyt ei yleensä ole pyöreät. Voit koittaa pöyristää ajamalla matalilla paineilla renkaat kuumiksi ja sitten täydet paineet sisään ja takasin tielle. Tämä korjaa ongelman siksi aikaa kun autolla ajetaan, mutta heti kun seisotat pitempään on pyörä taas kantikas.
Etupäähän kannattaa laittaa haritusta ja tarkastaa casteri. Niillä paranee |
#4
|
||||
|
||||
Noin pienillä paineilla kun seisottaa tollasta rohjoa,Niin varmasti hakkaa ensimmäiset pari kilsaa tai enemmänkin riippuen miten kylmä keli on,Sen jälkeen jos vielä tekee..niin sitten on jotain muuta..
Kokeile laittaa 2-2.5bar ja kokeile uudelleen. -Paljon on pysty heittoa jos nostaa pyörää vähän ilmaan ja pyörittelee? -pyörähtääkö rengas aina tiettyyn kohtaa jos nostettu ilmaan?(sikäli mikäli ettei jarru kahnaa yhtään). -Täysin paskana oleva iskari korostaa kanssa rengaspompotuksia,Mutta tuskin jos on juur leimattu... |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
käy kysymässä autosi kanssa nyt paikalliselta a-asemalta,saako tähän asentaa cd-soittimen.
|
#7
|
||||
|
||||
Tasapainota ny ensin ihan oikeasti. Sitten kaikki kulmat kohdilleen eli auraus ja nuo casterit....
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#8
|
|||
|
|||
Tota harrasti hj.kin alussa että pitkillämatkoilla posketpuutui ja horisontti näkyi kolmena,Käytin renkaat painotuksessa ja koslan nelipyörä mittauksessa siihen se loppui ainoastaan vähän vetelee sinnetänne mutta tienäkyy.
|
#9
|
||||
|
||||
Jos nyt on 2mm aurauksella niin koitappa mitä tekee kun säädät n.2mm harittamaan ja myös casterin pitää olla kohillaan
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#10
|
|||
|
|||
Onko ohjausvaimenninta?
Monesti tuo voblaus johtuu osaltaan tehottomasta(rikkinäisestä) ohjausiskarista.
Toki esim. renkaiden epätasapainoa tai munan muotoisia renkaita se ei korjaa. puhumattakaan virheitä geometriassa ja /tai alustan rakenteissa Kannattaa katsoa tasapainokoneessa, että paljonko renkaat heittää, ja mihin suuntaan. Joskus pinnattuja renkaita on jouduttu kääntämään eri kohdalle hivenen kieroa vannetta, että saisi sivuttais- ja korkeusheiton minimiin. Isot renkaat, varsinkin huonosti varastoidut (esim. 3 rengasta pinossa, yksi päällä pystyssä), pitää monesti tasapainottaa uudestaan 100 km ajon jälkeen. Asemoituvat vanteelle kun lämpävät, ja kun ajaa, niin rungossa olevat "painumat" palautuvat. |
#11
|
|||
|
|||
Caster-kulmalla on suuri vaikutus woblaukseen.
Pitää olla plussalla 2-3astetta jotta ajettavuus on hyvä. |
#12
|
||||
|
||||
Nusnus pilkkua, nää on varmastikin ristikudosrenkaat eli ei tuota R:ää tossa koossa vaan tavuviiva. Eniveis reilumpia aurauksia (tai sit harituksia) tän tyyppisille.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ ja 35" renkaiden katsastus | jmk | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 24.03.2018 23:00 |
Myydään **Toyota Hilux ohjauksen "bumerangi" ** | MakeO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 03.01.2013 19:31 |
Renkaiden saatavuus "isot" | pesix | Chit-Chat | 12 | 27.04.2012 21:43 |
ISOJEN renkaiden tasapainotus.... | SukiSuki | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 13.11.2010 17:12 |
taas renkaiden mm ja tuumamitoista 15" ja 16" | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 31.10.2009 23:08 |