|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
Putkiremontti sukittamallaTaloyhtiöön tulossa putkiremppa ja suurin osa asukkaista kannattaa tätä nykyaikasta putkiremonttia "sukitusta". Ilmeisesti valetaan uusi putki muoviseoksesta vanhan sisään. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että remontti on täyttä huuhaata eikä se todellisuudessa kestä luvattua 30-50 vuotta. Helppo valinta sinänsä hintansa puolesta, suomalaisiin kun puree helposti tuo remontti "halvemmalla" sekä nopeammin ja vaivattomammin. Onkos kenelläkään kokemusta moisesta omassa taloyhtiössä/ tuttavapiirissä?
|
#2
|
|||
|
|||
Takuutakin remontissa kun miettii, niin näinhän se menee:
"Takuu on voimassa niin kauan kuin yritys on pystyssä. Kun tulee paljon takuukorjauksia,firma kaadetaan,samalla kaikki takuut loppuvat. Uusi firma ja uudet kujeet. Sukitus on humpuukia, mutta hyvä konsti rahastaa hölmöjä.." Taitaapi olla muuton paikka |
#3
|
|||
|
|||
Lainaus:
Voi olla niinkauan hyvä kun lasimassa/epoksi pysyy ns. "happamien" viemäriputkien sisäseinillä..... siinä vaiheessa kun "korjausmassat" rojahtaa alas tukkien viemärin niin kaikilla haisee "kakka" ja edessä on myös sukittamalla tehdyn putki rempan kustannuksien lisäksi ns. perinteisen putkiremontin kustannukset. ps. yritykset tarjoaa tolle sukittamiselle pitkiä kestoikiä, takuita ym. eivät varmaan ole enää olemassakaan kun vastuu kysymyksistä aletaan keskustelemaan. ps.ps. Taloyhtiötkin voisi käyttää järkeään putkiremppojen suhteen, koska isännöisijät on saneerausyhtiöiden puolesta "maasutettuja" jolloin päätökset runnotaan läpi vaikka todellinen tarve olisi 10:nen tai 20:nen vuoden päästa. ps.ps.ps. Viemäriputki kuluu aina putouksen mutkasta jossa suurin dynaaminen/mekaaninen rasitus. Eli jos kannaittais vaihtaa ensin ne mutkat tai ultrata ne jos on rauta putket. Yleensä nämä paikat sijaitaevat kellarikerroksessa jossa k.o paikat näkyvissä. Mun mielipide: 90% suomalasisista taloyhtiöiöiden hallituksista ei tiedä mitä ne tekee, joka tulee TODELLA kalliksi taloyhtiöiden osakkaille. Tämä oli syy miksi muutin taloyhtiöstä omakotitaloon jossa saa itse määrätä remontin kohteen ja ajankohdan. |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
Niin, autotkin kannattaa hitsata asettipillillä kun 50-luvullakin niin tehtiin... Ei herneitä mutta maailma muuttuu.
Tokihan voi piikata valut auki, vaihtaa putket ja sitten rakentaa pinnat uusiksi kostean valun päälle kuten nykyaikana on tapana kun ei ole aikaa kuivatella... Se homepommi kun paljastuu niin siihen viroon rekattuun firmaan mikä voitti kilpailutuksen, saattaa olla vaikea saada yhteys vaikka olisi alle vuosi tapahtuneesta... Eikä ole suhteita/kaunoja suuntaan jos toiseenkaan jos sitä alkaa epäillä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
||||
|
||||
Olen toiminut alalla vuodesta 2008 kotimaisen alan yrityksen palveluksessa. Aikanaan yritys toi suomeen pinnoituksen, jatkoi siitä putkituksella ja viimeiset vuodet ollaan tehty pelkästään sukitusta.
Ensimmäinen asia on erottaa noi 3 menetelmää toisistaan. Tässäkin topicissa ne on jo ehditty sekottaa keskenään Eli noin yksinkertaistettuna pinnoitus on putken sisäpinnan maalaamista, putkituksessa putken sisäpintaan harjataan tai ruiskutetaan itsekantava putki jollain massalla ja sukituksessa epoksihartsilla kyllästetty sukka ammutaan vanhan putken sisään. Näistä pinnoitus on väistymässä, onneksi. Se lisää VTT:n tutkimusten mukaan putken kestoikää vain 10-15 vuotta. Pinnoituksen ongelma on juurikin pinnoitteen irtoaminen vanhan putken seinästä. Oikein tehtynä putkitus on paljon parempi vaihtoeehto, voidaan rehellisesti puhua 20-40 vuoden kestoiästä. Tosin näiden menetelmien ongelma on se, että tekijän kädenjälki näkyy voimakkaasti tuloksessa. Eli kiire + osaamattomuus niin sutta syntyy. Sukituksen kestoikä on ihan oikeasti 50-100 vuotta. Me käytetään Saksalaista tuotetta ja sille paikallinen VTT on sertifioinut käyttöiäksi yli 50 vuotta. Vastaavasti Suomen VTT on antanut samalle tuotteelle käyttöiäksi yli 100 vuotta. Eli oikein tehtynä sukitus todellakin kestää kauan. Maailman vanhimmat sukitukset ovat edelleen käytössä, eli tuo 50 vuotta on ihan todellista tietoa, ei pelkkää simuloitus kestoikää. Sukituksessa käytetty epoksihartsi on sinänsä vanha ja tutkittu tuote, se on monessa mukana tänä päivänä. Valitettavasti tällekin alalle on pesiytynyt ns. helppoheikkejä. Eli laitetaan firma pystyyn, otetaan halvalla urakoita, tehdään ne nopeasti laadusta tinkien, rahat häviää ties minne verottajan ulottumattomiin ja lopulta firma laitetaan konkurssiin. Ja hetken päästä sama alkaa uudestaan. Eli taloyhtiöiden ei todellakaan kannata tuijottaa hintaa vaan myös yritysten taustoja. Mihinkään isoon remontiin ei tietenkään pidä lähteä ilman kunnollisia tutkimuksia. Eli viemärit kun asianmukaisesti tutkitaan, niin niiden kunto ja oletettu kestoikä saadaan selville. Ja ne putket ei todellakaan kulu ensin mutkakohdista Taloyhtiöiden hallitusten tehtävä on valita asiantunteva valvoja & suunnittelija remonttiin. Jos alkuvaiheessa säästetään periaatteellla "tehdään itse" niin katastrofin ainekset on käsillä. Niin ja sana "putkiremontti" menee lehtiartikkeleissa usein sekaisin, joskus puhutaan vesiputkista ja joskus viemäriputkista, toisinaan kummastakin sekaisin.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 14.11.2013 06:50 |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
Se että kestäis sata vuotta on kyllä taas sellasta legendaa että morjens. Varmasti pystyy ongelmaa siirtämään tuonnemmas mutta ei se sitä poista kokonaan. Jos esim kerrostalossa asuu +60 ikäisiä niin varmaan helpoin/halvin tapa "korjata" ongelma tuonnemmaks kun ei tarvi sitä seuraavaa sataa vuotta enään asua siellä |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tosin jos rakennus kaipaa jo täysremonttia muutenkin, niin ei muuta kuin lattiat ja seinät auki. Siinä vaiheessa tosin kannattaisi koko taloyhtiön muuttaa väliaikaisesti johonkin muualle, on noi putkiremontit sellaista helvettiä. Tuossa mihin rakennetaan vaimon kanssa uutta taloa, niin kaupunki juuri sukitti 1400mm halkaisijaltaan olevan runkoviemärin muutaman kilometrin matkalta. Sen sijaan että olisi ollut katualueet koko matkalta auki useita kuukausia, niin nyt liikenne sujui ilman mitään häiriöitä, ja viemäritkin toimi aivan normaalisti koko työn ajan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
|||
|
|||
Onhan se niin, että pienessä kiinteistössä voi jopa toimia. Suureen kerrostaloon en kyllä lähtisi sukitusta/ ruiskuvalua suosittelemaan. Ovat sen verran kovassa käytössä. Yksimielisyyten on miltei mahdotonta tässä asiassa päästä. Toki nämä alan miehet ja suunnitelijat suosivat omaa luomustaan, sehän on sanomattakin selvää. Päättäköön jokainen omassa pienessä mielessään kannattaako moiseen touhuun lähteä. Oma päätös on ehdoton ei, nyt ja tulevaisuudessa.
|
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Noita sukituksia on käytetty esim. Saksassa jo kymmeniä vuosia, käsittääkseni ruotsissakin ties kuinka pitkään. Kokemukset niistä pääosin olleet hyviä. Jostain käsittämättömästä syystä Suomessa edelleen on vallalla ajatus, että vain kaikki paikat auki repimällä ja uusiksi rakentamalla saadaan toimiva lopputulos. Tuolla samalla ajatusmallilla ajeltaisiin edelleen hevosvankkureilla, ja asuttaisi savimajoissa. Tekniikka kehittyy, kannattaa yrittää hyödyntää toimivaksi todettua tekniikka kuin jääräpäisesti tapella sitä vastaan jonkun "musta tuntuu"- periaatteen takia. Tottahan se on että toi sukitus/ putkitus ei kaikkialla toimi, jos kohde esim. muutenkin vaatii jo reilumpia sisäremontteja, sähköjen uusimista yms., niin ei muuta kuin paikat auki ja kaikki uusiksi. Mutta kankattaa tutkia ennekuin hutkitaan..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 14.11.2013 14:22 |
#13
|
||||
|
||||
Taloyhtiöstä soitetaan lauantai-iltana ,saunatilojen suihkuhuoneen lattiakaivo tukossa,
Niin myös viereinen wc ja muut alakerran viemärit . Päivystäjä paikalle ja aukaisemaan viemäriä konerassilla,hetkinen eikös tässä talossa Ollut putkiremontti alle vuosi sitten,oli eli ei saa aukaista putkia konerassilla ,takuu loppuu Siihen . Sitten soitto meikäläiselle ,mitä tehdään No loka-autolla paikalle ,miten saadaan Talon viimeiseen nurkkaan painehuuhteluletku kadulta , ei mitenkään helposti tai nopeasti No kuvataan missä kohtaa se tukos on .kamera viemäriin ja löytyhän syy ja seuraus vasta Pinnoitetussa viemärissä tai selleisen lasikuidun väristä ainetta ruiskutettu putken sisä Pintaan joka ei ollut tarttunutkaan putken kattoon vaan roikkui puolessa putkessa Ja vähän eteenpäin isoja ruoste pilkkuja tulee läpi monesta kohtaa ,eli kaikki ei ole oikein Onnistunut remontissa.onneksi oli vanha lattiakaivo mistä mahtui 1" huuhtelu letku Läpi ja sai tukoksen auki En tiedä kuka korvasi tai maksoi mitäkin mutta kalliimmaksi avaus ainakin tuli.
__________________
maasturistit M.O.C |
#14
|
||||
|
||||
Sukituksessa on vielä sekin etu valurautaan nähden, että on yhtä pötköä haaraan asti. Aina silloin tällöin tulee vastaan tapauksia, jossa valuraudan panta on löysällä/vinossa/kumi huonosti. Ja tuo nykyajan valurauta on tosiaan melko hötöä..
Yksi mikä monesti vaikuttaa valintaan on vesieristeiden kunto/ dokumentointi niistä. Jos seinät joudutaan avaamaan niiden takia, on yleensä kannattavampaa avata samalla hormit ja tehdä perinteisellä. Nytkin tehdään vesijohtoja kerrostaloon, jossa asukkaat on pääosin eläkeikäisiä. Viemärit sukitettiin ja asukkaat pystyivät asumaan asunnoissaan remontin ajan. Taloyhtiön hallituksen jäsenen kanssa keskustelin ja hän kertoi, että hyvää palautetta oli tullut asukkailta. Itse olen sattuneesta syystä 5-6 vuotta päässyt seuraamaan parinkin sukituspuljun toimintaa melko läheltä ja täytyy kyllä todeta, että laatuerojakin on, jopa firman sisällä työmiesten välillä. Yleensä yritys kuitenkin kuvaa sukituksensa ja niistä saa vielä videon muistoksi..
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#15
|
||||
|
||||
Vakuutus yhtiöt muistaakseni vaativat tuon VTT:n sertifikaatin sukituksesta.. Niitä ei löydy ihan joka putiikista.
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kuka maksaa? Tuskin urakoitsija. Viime kädessä taloyhtiön osakkaat. Halpaakin kuin saippua. Tosin halvemmaksi tehdä viemäriputkien remontti ns. perinteisellä tavalla. Ei tarvitse maksaa kuin yhden kerran eikä tarvii arpoa tekijoitä ja niiden ammattitaitoa ym. asioita. Rautaputki kestää varmaan saman mitä muillakin tekniikoilla tehdyt, sekä kun kertaalleen on timantilla tehdyt uudet linjat oikeissa paikoissa huoltoystävyys huomioon otettuna niin seuraavan kerran putkien vaihtokin on helpompaa. Sukituksen ja pinnoittamisen puolustajille..... Luultavimmin 90% lukijoista on ns. auto miehiä tai naisia. Kuinka hyvin pysyy kitit tai pakkelit ruosteisessa tai puhtaassa pellissä kiinni jos ovat jatkuvasti ns. kosteana toiselta puolelta. Pakkeleiden, kittien kuin pinnoitus/sukitus möömmöjen kiinnittyvyys pellin/putken pintaan vaatii puhtaan ja ruostumattoman kiinnitys pinnan sekä 100%:sti tiiviin kerroksen. Ja vielä ennakkoon arvaamattomat asiat. Viemäriin ei pitäisi joutua vieraita esinetä, mutta jos se sun poikas siinä pinnotetussa/sukitetussa kerrostalossa 5.stä kerroksesta heittää vessanpönttön faijan tuoman helvetinkoneen laakerin kuulan jonka halkaisja on 2cm...... ja kun se kuula putoaa 5 kerrosta ja törmää pinnoitteeseen...... Onko pinnoite vielä mielestäsi kunnossa? Uskokoon tohon pinnoitukseen, sukitukseen tai jumalaan ken haluaa, mutta mä en. Eikä parhaimmatkaan saarnamiehet asian puolesta saa mua siihen uskomaan. Viimeksi muokannut H_Nietu : 15.11.2013 00:33 |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
Itselle tutumpia putkiliitoksia on vaikkapa pakoputket tai paineilmaputket. Vaikuttaa myös mitä putkissa virtaa, kuinka paljon on painetta, mikä on lämpötila/lämpötilapuutokset ja täriseekö putket. Mäntäkompressorin paineilmaputket lisäksi saa paineiskukuja jatkuvasti. Varmemmalta kuin mömmöjen ruiskuttaminen jälkikäteen putkeen tai jonkinmoinen sukka tuintuisi, että putket ovat tehdastekoisia ja sellaista materiaalia ettei niistä voi irrota mitään. Mieleen tulee myös yksi huono puutarhaletku joka puhkeaa jatkuvasti kun muut kestä veden ruiskuttelua paljon pitempää. Sama havainto on muuten kevyestä paineilmaletkusta, joka ei kestä lämpöä. Omat havainnot tukee käsitystä, että myös kiinteistöihin laitettavilla putkilla on kestossa suuriakin eroja ja jatkossa tulisi suosia ratkaisuja, jotka kestää pitkään. Tämä on osittain ristiriidassa sen kanssa, että nythän on tapana purkaa muutaman vuosikymmenen ikäisiä rakennuksia. Koko kertakäyttö mentaliteetista tulisi hankkiutua eroon! |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos ei edes uusia taloja osata rakentaa kunnolla siten, että työt olisi kunnolla tehty, ja esimerkiksi sellaiset pienet kosteiden tilojen asiat kuten kaatojen oikeellisuus (tai yleensä se että kaatoja edes olisi johonkin), niin miten se touhu olisi sen parempaa remontoidessakaan? Ei se sukitus/ putkitus mitään autuaaksi tekevää ole, kyllähän sinnekin piireihin mahtuu monenmoista vipeltäjää niinkuin rakennusalalle muutenkin. Mutta jo se että välttyy lattioiden auki repimiseltä, niin on ainakin yksi korjauskohde vähemmän tehtävänä. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Ei kaikki asiat ole huuhaata, vaikka olisi vähän helpompaa tai halvempaa toteuttaa, tai on uudempaa tekniikkaa (vasta muutaman kymmenen vuotta vanhaa). Perseelleen meneviä projekteja löytyy joka asiasta, ja kun puhutaan rakentamisesta ja remontoimisesta niin tosiaan sitä uutta tehdessäkin syntyy käsittämätön määrä paskaa tulosta varsinkin noissa isommissa kohteissa. Ei se tilanne tunnu olevan remontoinnin osalta yhtään sen parempi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#19
|
|||
|
|||
Kaikki kiinteistöön tai putkiremontteihin liittyvät henkilöt ei muutes ole kovin hyviä vaikkapa hitsaamaan tai juottamaan putkiliitoksia. Voisiko jopa olla, että nämä taidot on vähenemässä ja uusia konsteja tulossa tilalle.
Kun putkia liitetään toisiinsa, niin oleellista on miten hyvin tunnetaan se mitä ollaan tekemässä ja mikä soveltuu mihinkin käyttöön. Itse näin pari päivää sitten kaverilla puhjenneen kupariputken jäätymisen johdosta. Nyt putkessa ei ole tietenkään painetta ja se vaikuttaa voiko muita putkistoja ja öljylämmitystä ottaa käyttöön kyseisessä rakennuksessa. Vaikkei ole kun näin pienestä asiasta kyse, pitää korjauksessa olla ajatus mukana ja onko nykyinen rikkinäinen lämmitystapa edes järkevää ottaa käyttöön koska korjattavaa varmaan on muuallakin. Vaikka laitteisto toimisikin, oma kysymyksensä on kannattaako ruveta ostamaan öljyä vai olisiko fiksumpaa täsmälämmittää muulla tapaa vain silloin kun tarvii lämpöä. |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tietyissä paikoissa kyllä nuo liitokset hieman epäilyttää, mutta onhan noita tutkimus- ja hyväksyntälaitosten toimesta tutkittu ympäri eurooppaa. Joten kuluttajana on kait vain luotettava siihen että ne toimii - ainakin niin kauan kun vakuutusyhtiö ko. menetelmät hyväksyy Siinä olen kyllä ihan samaa mieltä että kertakäyttökulttuuri ja "kaikki äkkiä helpolla nopeasti halvalla"- meininkiä on vähän liikaa. Jos tähän aiheeseen liittyen, niin olen ehdottomasti sitä mieltä että nämä sukitus/ putkitushommat pitää aina katsoa tapauskohtaisesti. Jos esim. rakennuksen muun kaluston kunto riittää siihen että vasta esim. 20 vuoden päästä tarttisi isompaa remonttia mutta viemärit jo loppu, niin tuo uuden putken teko vanhan viemärin sisään ei varmastikaan ole huono vaihtoehto. Saadaan viemärijärjestelmälle kohtuuhintaan helppo ja siisti korjaus joka oikein tehtynä kestää riittävän pitkään. Voidaan sitten rauhassa kerätä taloyhtiölle fyrkkaa parikymmentä vuotta isompaa remonttia varten ja tehdä sitten kaikki kerralla. On niin tapauskohtaista mitä ja miten kannattaa tehdä, että ei pitäisi sulkea mitään vaihtoehtoja pois vaan ajatella ihan järjen ja faktojen perusteella mikä on kokonaisuudeltaan kustannustehokkain ratkaisu missäkin tilanteessa. Kustannustehokkuus siis tarkoittaen aiottua käyttöikää, aiheutuneita hyötyjä/ haittoja, korjauskustannuksia, lopputuloksen laatua, yms.. Tämä siis tarkoittaa että halvin ei välttämättä ole se kustannustehokkain.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.11.2013 11:09 |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
H-Nietu saa koska tahansa tulla meidän hallille hakkaamaan sukitettua putkea oikein sielunsa kyllyydestä, ihan satavarmasti kestää
__________________
Tumpula Racing Team |
#22
|
||||
|
||||
Kyllähän nuo vähän semmosia huuhaametodeja on ei siitä mihinkään pääse..
Onhan noita rakennustyömailla nähty monenlaista |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
itse kuitenki yritän maksaa tätä OMAKOTITALOA omaksi ja mulla ei ole tota ongelmaa.. kun joskus päätin etten maksa vuokraa kuin pankille,, ei tulis missään kohtaa mieleen muuttaa taloon jota ei saa ajankuluttua omaksi
__________________
vapari ei ole vaihtoehto Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#25
|
|||
|
|||
Tee uusi omakotitalo ja putkiremppa ei ole väistämätön, sulle. Taistelkoot perikunta, stana...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |