Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.01.2013, 17:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Maakaasujutustelua (CNG)


Laitetaas tämmönen thread pystyyn. Eli minkälaisia kokemuksia kaasuautoilusta ja siihen liittyvistä mahdollisista ongelmista.

Itellä Lovaton EasyFast -setti 90-litran pullolla asennettuna -07 FJ Cruiseriin. Kulutus n. 7.7-8.6 kg/100 km normityömatka-ajelussa.

Itteeni mietityttänyt nyt talvisaikaan mittareiden myydyt kilot suhteessa paineeseen, esim. kesällä Tattarisuolta sai tyhjään pulloon n. 14,3 kg paineen ollessa reippaat 200 bar. Nyt välillä saanut 14,9 kg ja painetta vain about 185 bar. Viimeksi tuntui about loogiselta 14,0 kg/185 bar. Hyvinkäältä ei kesällä saanut koskaan 14 kiloa, nyt joulunaikaan lykkäs pariin kertaan 15,8 kg/200 bar. Mistä on kyse? Pakkasella baareja vähennetään, se on selvä, mut miksi kaasukiloja muka sopii noin selvästi enemmän?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.01.2013, 18:58
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Pikaisesti kuvittelisin että kylmän kaasun tiheys on suurempi, kuten tilanne on ilmankin osalta...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.01.2013, 19:16
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Paine kasvaa ku lämpötila nousee. Varastosäiliöt pakkasessa, auton tankki lämpimässä? Kylmää kaasua mahtuu säiliöön enemmän ja sen lämmetessä sitten paine nousee.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.01.2013, 19:22
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Myös tullut huomattua sama asia. Itsellä maakaasu vehkeet 728iA bemarissa.
Kulutus reipas vauhtisessa työmatka-ajossa ollut n.6,2-7,5€/100km.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2013, 20:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Pikaisesti kuvittelisin että kylmän kaasun tiheys on suurempi, kuten tilanne on ilmankin osalta...
On joo, mutta ei kai -5°C vs. +15°C voi tehdä 10% eroa täyttöasteessa? Jos ja kun maakaasu on nesteenä vasta -163°C:ssä, ei tuommonen 20°C pitäis mun ymmärryksen mukaan noin isoa eroa tehdä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Paine kasvaa ku lämpötila nousee. Varastosäiliöt pakkasessa, auton tankki lämpimässä? Kylmää kaasua mahtuu säiliöön enemmän ja sen lämmetessä sitten paine nousee.
Tankatessa kaasun lämpötila nousee, tankissa taas jäähtyy, joten esim. tämmösellä -10°C pakkasella tankatessa tankki täyteen, se on muutaman tunnin päästä jo selvästi vajaa vaikka ei ajais metriäkään. Sopii yli kilo lisää tommoseen 14,3 kg/90 litran tankkiin jos tankkaa uudestaan täyteen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Metal_ Näytä viesti
Itsellä maakaasu vehkeet 728iA bemarissa.
Kulutus reipas vauhtisessa työmatka-ajossa ollut n.6,2-7,5€/100km.
Kulkeeko muka alle 5 kilolla satkun?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.01.2013, 20:27
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kulkeeko muka alle 5 kilolla satkun?
Tuohon olen päässyt muutaman kerran aivan väkisin yrittämällä. Ja lisäys mäntsälässä (ST1) taitaa olla suomen halvin kaasu.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.06.2013, 08:07
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Metal_ Näytä viesti
Myös tullut huomattua sama asia. Itsellä maakaasu vehkeet 728iA bemarissa.
Kulutus reipas vauhtisessa työmatka-ajossa ollut n.6,2-7,5€/100km.
Paljonko sulla on säiliötilavuus, ja toimintasäde per tankkaus?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.07.2013, 16:38
Nosferatu Nosferatu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.09.12
Sijainti: Tampere
Viestit: 31
Perusasetus

Tietääkös kukaan onko tuota venttiilien suoja-ainetta Tampereen seudulla myynnissä? Ei huvittaisi ajella aina Helsinkiin tai ruveta netistä tilailemaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.07.2013, 20:15
_Metal_:n Avatar
_Metal_ _Metal_ ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Hausjärvi, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Paljonko sulla on säiliötilavuus, ja toimintasäde per tankkaus?
90l säiliö. Toimintasäde kaasulla jotain 200-260km riippuen jalan asennosta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 31.05.2013, 22:52
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kulutus n. 7.7-8.6 kg/100 km normityömatka-ajelussa.

Itteeni mietityttänyt nyt talvisaikaan mittareiden myydyt kilot suhteessa paineeseen, esim. kesällä Tattarisuolta sai tyhjään pulloon n. 14,3 kg paineen ollessa reippaat 200 bar. Nyt välillä saanut 14,9 kg ja painetta vain about 185 bar. Viimeksi tuntui about loogiselta 14,0 kg/185 bar. Hyvinkäältä ei kesällä saanut koskaan 14 kiloa, nyt joulunaikaan lykkäs pariin kertaan 15,8 kg/200 bar. Mistä on kyse? Pakkasella baareja vähennetään, se on selvä, mut miksi kaasukiloja muka sopii noin selvästi enemmän?
Aukeni mulle tääki homma tässä ilmojen lämmettyä, auto piristyi selvästi ja kulutus tippui reippaasti tekemättä mitään, nyt kuluu n. 7.2-7.7 kg/100 km, eli toimintasäteeseen tuli jopa 50 km lisää (150->200 km). Elikkäs nyt järkeiltyäni asiaa mullahan on röpöttäny toi kampe pakkasaikaan ihan liian rikkaalla, kaasun tiheys tosiaan muuttuu reippaasti lämpötilasta riippuen, joten seosta pitää laihentaa viileemmällä säällä. Softassa on joku kylmäkompensointi, mutta en sitä älynny kun ihan ookoo tuntui toimivan, nyt pitää perehtyä asiaan ennen syksyä. Talvella saa siis saman kaasumäärän pienemmällä paineella, joten seoksen pitää laihentua lauhallakin säällä varmaan 10% ellei enemmänkin, paukkupakkasilla varmaan 20%.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.06.2013, 13:37
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 331
Perusasetus

Ai siitäkös se johtuu kun jeepin kulutus on taas tippunut entisiin lukuihin , tarttis vissin ostaa se softa tohon purkkin jotta vois testata säätämista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta pee Tekniikka & Jutustelu 693 24.09.2020 09:37
Jutustelua Xenoneista ärjyy70 Tekniikka & Jutustelu 178 11.03.2016 14:05
Jutustelua Elmo Jokes 0 21.08.2006 12:33
Pieniä huomioita ( jutustelua) Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 2 11.09.2004 18:06
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) IironSika Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2004 20:00


Sivu luotu: 07:59 (GMT +2).