Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.11.2005, 21:17
liero:n Avatar
liero liero ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.05
Sijainti: jämsä finland
Viestit: 868
Perusasetus

aura ja virkavalta???


kohta sitä lunta pukkaa ,ja pihaakin olisi kolattava, kiinostaakin jotta miten auravarustuksen voi ns.katsastaa ,vai voiko? ja ajella tienpäällä ,vai nikkaroinko suosiolla nopeasti irrotetavan mallin? irroitettavassa on toki etunsa mutta se laiskuuss...

saippua ei aja antibiootin asiaa...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.11.2005, 21:20
¤Offi-Osku¤:n Avatar
¤Offi-Osku¤ ¤Offi-Osku¤ ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 12.07.04
Sijainti: Ikaalinen, Finland.
Viestit: 4.316
Perusasetus

Ohan noita monessa kiinteistöfirman autossa.. eikös siinä valoja tartte siirtää..

<center>-87 Lada Niva ¤projekti kesken¤-

Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk</center>
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.11.2005, 21:46
NKH:n Avatar
NKH NKH ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: Pälkäne, Finland.
Viestit: 1.685
Perusasetus

Joo voi leimata, mä viime talvena aurailin Suzukilla johon oli rakennettu hydraulitoiminen aura.
Siinä oli karjaraudassa toiset ajovalot ja toiset vilkut, ajovalot toimi vaihtokatkasijalla: omat &lt;-&gt; karjarautavalot.
Otteessa luki että auravarustus, kahdennetut ajovalot ja tarvittava määrä lisävaloja &lt;- eli kattovalot oli sallittu.



VAZ 2121 Niva
SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk
Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.11.2005, 14:16
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Kysyin kanssa uazin auran leimaamisesta konttorilta.

Ei olisi mikään paha homma. Lisävalot, jos alkuperäiset ei näytä tarpeeksi. Etuakselipaino ei saa ylittyä, paitsi valmistajan luvalla. Tähän mulla tökkäsi leima.

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.11.2005, 16:44
joojoomies:n Avatar
joojoomies joojoomies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.04.04
Sijainti: vesilahti, Finland.
Viestit: 412
Perusasetus

Mulla on pajerossa mayerin sähköhydraulinen aura otteessa lukee lisä ajovalot ja vilkut 105cm korkeudella erillisellä kytkimellä niin että ei saa ajossa päälle.Ajo nopeus auran kanssa 50 km/h

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.11.2005, 16:53
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Etuakselipaino ei saa ylittyä, paitsi valmistajan luvalla. Tähän mulla tökkäsi leima.
Jos autossa ei tarvita auraustilanteessa muuta kuormaa, niin etuakselia saa vähän kevennettyä asentamalla kiinteää lisäpainoa taka-akselin taakse (mahdollisimman kauas). Lisäpainon tarpeen voi laskea kaavalla:

Lisäpaino = Kevennystarve * Akseliväli / Lisäpainon etäisyys taka-akselin keskiöstä

Ei tietty pelasta satoja kiloja, mutta jos jää kiinni vaikka muutamasta kymmenestä kilosta, niin onnistuu, ainakin autoissa, joissa pitkä takaylitys.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.11.2005, 20:30
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Perusasetus

Mistä tuo nopeusrajoitus 50 km/h on keksitty? On tainnut katsastusmies soveltaa omiaan? Olen aikas monia lumiauroja erilaisissa ajoneuvoissa nähnyt ja tuo nopeusrajoitus oli ihan uusi juttu. Joissain USA auroissa (esim. Meyer) saattaa olla aurassa valmistajan tarra jossa nopeusrajoitus, mutta en tiedä onko tuolle nopeusrajoitukselle Suomessa mitään perustetta. Ainakaan missään aura-autossa en ole moista nähnyt,

Hessu
Lumenaurausta jo vuodesta -87

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.11.2005, 20:44
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Sen rajoituksen voi antaa auton valmistaja. Edellä puhutun akselipainon ylityksen ehtona voi olla alhaisempi nopeus.

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.11.2005, 21:42
JAWA:n Avatar
JAWA JAWA ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.11.04
Sijainti: vantaa, .
Viestit: 23
Perusasetus

Kyllä se ihan kokonaispainoraja aura- ja hiekoitusvarusteilla varustetussa (lelu)avolavassa. Jos se ylittyy niin 80 ei saa enää körötellä.

Jo vuodesta -99 työkoneella aurannut.

NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.11.2005, 01:27
A45 A45 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.457
Perusasetus

50 tulee nopeusrajaksi ja kilpikin pitäis siitä olla takana. Ohjaustehostin pitää olla. Valot siirrettävä ja vaihtokytkin sellaisessa paikassa ettei voi ajossa käyttää. Jos etuakselipaino ylittyy tarvitaan valmistajan/maahantuojan hyväksyntä.
Näin ake kirjallisesti minulle -93 kun auraa asentelin.

-Maastoautossa on jäykkä etuakseli-
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.11.2005, 09:22
Hessu_Hopo Hessu_Hopo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.06.05
Sijainti: Heinola
Viestit: 282
Perusasetus

Siis jos kokonaispaino ylittyy niin sitten tulee tuo nopeusrajoitus? En ole moiseen törmännyt mutta kuulostaa ehkä loogiselta. Itselläni on aurausvarusteltuna SJ410 suikka, Defender ja Chevy eikä näissä ole otteessa mitään nopeusrajoituksia. Suikassa ei etuakselin painot riitä mutta maahantuojan/valmistajan todistuksella siihenkin saa aurausvarustuksen.

Hessu

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.02.2010, 13:23
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Lainattaas tätä, aika monessa Suzuki Vitarassa tuntuu olevan autavarustus otteessa. Omasta moinen puuttuu, vai voiko se olla "peseytynyt" pois joskus? 95´ vuosikerta kyseessä.

Mitkä mahtais olla omavalmiste auralle leimaamis mahdollisuudet?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.02.2010, 13:29
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Exclamation

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lehis Näytä viesti
Lainattaas tätä, aika monessa Suzuki Vitarassa tuntuu olevan autavarustus otteessa. Omasta moinen puuttuu, vai voiko se olla "peseytynyt" pois joskus? 95´ vuosikerta kyseessä.

Mitkä mahtais olla omavalmiste auralle leimaamis mahdollisuudet?
Ei oo mikään ongelma...
Punnaavat auton, ja jos aura ei nouse omien ajovalojen tielle, niin ei vaadita edes aurausvaloja...
Jos etuakselipaino tosiaan nousee "liikaa" niin nopeus tippuu 50km/h...
Kirjoittaa nimim. 10v maasturilla aurannut...

Ja periaatteessa voi poistua otteesta, jos inssi ei ole katsonut sellaista enään olevan...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.02.2010, 15:27
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.189
Perusasetus

Minulle tuli Vitaran otteeseen maininta auravarustuksesta silloin kun uudet otteet tuli käyttöön muutama vuos sitten. Eikä tuossa ole koskaan ollut auraa keulilla. Silloin ei vain aken uudesta tietokannasta saanut muun laista paperia ulostettua.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 01.02.2010, 20:13
huru-ukko huru-ukko ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.05.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 137
Perusasetus

Omassa Hilussa on ollut joskus aikanaan aura keulassa,otteessa merkintänä ainoastaa maksinopeus 50km/h,neliveto kytkettynä. Valoista tai muusta ei ole merkintöjä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 01.02.2010, 20:22
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

mites, kun otteessa on merkintä "etuakselimassa valmistajan luvalla 1350kg, jolloin nopeus 50km/h"

Otteessa on etuakselille merkattu 760kg, rintapellin lätkässä kuitenkin 1300kg. Tuon 1300kg vissiin sais muutettua ihan konttorilla käymällä tuonne otteeseen? Taka-akselillekkin on merkattu otteeseen 1450kg, mut tyyppikilvessä on 1500kg.
Ja vaikuttaakos nuo akselimassamuutokset nyt muuhun, kuin siihen jotta sais ajella "laillisilla massoilla"? Vinssit, karjarauda, ja panssarit keulilla ei varmasti jää etuakselin massa paljoa alle tonniin...
Mites jos tuo 1300kg ei ylity auran kanssa, niin eikös sillä saa päästellä kaheksaakymppiä?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 01.02.2010, 20:25
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
mites, kun otteessa on merkintä "etuakselimassa valmistajan luvalla 1350kg, jolloin nopeus 50km/h"

Otteessa on etuakselille merkattu 760kg, rintapellin lätkässä kuitenkin 1300kg. Tuon 1300kg vissiin sais muutettua ihan konttorilla käymällä tuonne otteeseen? Taka-akselillekkin on merkattu otteeseen 1450kg, mut tyyppikilvessä on 1500kg.
Ja vaikuttaakos nuo akselimassamuutokset nyt muuhun, kuin siihen jotta sais ajella "laillisilla massoilla"? Vinssit, karjarauda, ja panssarit keulilla ei varmasti jää etuakselin massa paljoa alle tonniin...
Mites jos tuo 1300kg ei ylity auran kanssa, niin eikös sillä saa päästellä kaheksaakymppiä?
Niin ja kokonaismassa taitaa nousta jos nuo laittaa otteeseen, jolloin uuden veron myötä verot kasvaa
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 01.02.2010, 20:32
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Mutta otteessa on jo merkintä "suurin tieliikenteeseen sallittu kokonaismassa 2210kg " ja sama on myös tuolla rintapellissä ja jota ei vissiin voi nostaa mitenkään...

Yhdistelmän suurin massa oli rintapellissä kai 4210kg, ja otteessakin oli merkattu 2000kg kärry jarruin.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 01.02.2010, 21:06
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

50 km/h nopeus perustuu valmistajan ilmoittamaan nopeuteen korotetulla etuakselimassalla. Jos sitä ei ole mahdollista korottaa tai vaikka olisi, mutta ei ole merkattu, nopeus on 80 km/h aura kiinni.

779/1998:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Finlex
25 §
Tilapäisesti asennettavat kiinteistönhuoltolaitteet

1. Kokonaismassaltaan alle 5000 kg:n autoon saa muutoskatsastuksessa hyväksyä tilapäisesti asennettavaksi kiinteistönhuoltolaitteita, jotka autoon kiinnitettyinä aiheuttavat auton yhden akselin osalta sille auton valmistajan yleisesti salliman akselimassan ylityksen auton valmistajan erityisehdoin salliman akselimassakorotuksen puitteissa.

2. Jos auton valmistaja sallii akselimassan korotuksen vain tietyllä alennetulla ajonopeudella, tulee kiinteistönhuoltolaitteiden ollessa autoon kiinnitettyinä autossa olla alennettua suurinta sallittua nopeutta kilometreinä tunnissa osoittava taakse näkyvä ja muilta osiltaan rakenneasetuksen 98 §:n 1 momentin säännösten mukainen kilpi.

3. Akselimassan korotuksesta johtuvasta auton suurimman sallitun nopeuden erityis- rajoituksesta tulee olla ohjaamoon kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu nopeus kiinteistönhuoltolaitteiden ollessa kiinnitettynä autoon.
LJ:n kokonaismassa on 2210 kg. Se ei nouse vaikka etuakselimassan muuttaisikin valmistajan sallimaan 1300 kg:aan, niinkuin sen pitäisi ollakin nykyään. Ennen vanhaan jostain syystä merkittiin jollakin ihme tyylillä olemattomia massoja, kuten tuo 760 kg mikä ylittyy jo kun autoon ruuvaa lisävalot kiinni.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 01.02.2010, 21:10
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Jumankekka, uusitermi "Leimaaura" tekee matalan että omat valot riittää ja kevyen että kantavuus piisaa :-))
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 02.02.2010, 09:58
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.729
Perusasetus

mitäs siitä seuraa jos ajelee auran kanssa siirtoajoa, mutta ei lue otteessa?
mulla on tollanen 2,5m aura joka on vinossa niin ei ole hirveen levee, mutta on se nokka aika pitkällä!
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 02.02.2010, 12:33
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Saiskohan mistä tiedon onko tuossa vitarassa ollu aura otteessa? Ja siis olis myöhemmin pesty pois, jos sillä verukkeella saisi sen takaisin otteeseen?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
o aura varustus tonnisata O/M/V Ajoneuvot 0 08.05.2008 15:45
aura sheriff O/M/V Ajoneuvot 3 19.01.2007 14:13
Virkavalta ja renkaat... Vihavainen Tekniikka & Jutustelu 8 01.07.2006 14:27
Pilariputki hiluksissa/virkavalta Jukka4x4 Tekniikka & Jutustelu 1 24.06.2005 10:44
Isommat renkaat kuin otteessa ja virkavalta Tekniikka & Jutustelu 27 14.04.2005 08:21


Sivu luotu: 15:38 (GMT +2).