Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.02.2006, 16:56
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

4runnerin takajouset ja tankin huohotusputki


Moro!

Nyt kun juuri luotettavaan käyttökuntoon saatu Läjä on vaihdettu paremmin perhe-elämää palvelevaan automalliin, herää heti myös uusia kysymyksiä. Eli auto on -91 2,4TD 4runner.

Mistä muualta kuin toyotalta saa runneriin uusia takajousia? Vai olisiko jollakulla paremmin vehkeeseen sopivaa jousta tiedossa, esim jonkun toisen pirssin vieterit? Takapäähän pitäisi saada alkuperäinen ryhti palautettua. Mitä pitäisi samalla ottaa huomioon kun olen ajatellut laittaa 31" kumit kesäksi.

Miten tankin huohotus on rakennettu? Ilmeisesti kulkineesta on jäätynyt huohotusputki kun tankissa on noin paljon alipainetta. En pikaisella kurkkauksella päässyt jyvällä mistä putkesta se huohottaa. Vänkärin lokasuojasta luukun avaamalla saa näkyviin täyttöputken ja tankkauksen huohotusputken, mutta missä on varsinainen huohotusputki?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.02.2006, 18:29
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

hesa laakerilta saa aika hyvin maastureihin tarvike jousia.. siis vakioita...

My Toyota is F*k*ng Sh*t
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.02.2006, 19:46
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

vallilan takomolta

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.02.2006, 19:56
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.992
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Moro!

Nyt kun juuri luotettavaan käyttökuntoon saatu Läjä on vaihdettu paremmin perhe-elämää palvelevaan automalliin, herää heti myös uusia kysymyksiä. Eli auto on -91 2,4TD 4runner.

Mistä muualta kuin toyotalta saa runneriin uusia takajousia? Vai olisiko jollakulla paremmin vehkeeseen sopivaa jousta tiedossa, esim jonkun toisen pirssin vieterit? Takapäähän pitäisi saada alkuperäinen ryhti palautettua. Mitä pitäisi samalla ottaa huomioon kun olen ajatellut laittaa 31" kumit kesäksi.

Miten tankin huohotus on rakennettu? Ilmeisesti kulkineesta on jäätynyt huohotusputki kun tankissa on noin paljon alipainetta. En pikaisella kurkkauksella päässyt jyvällä mistä putkesta se huohottaa. Vänkärin lokasuojasta luukun avaamalla saa näkyviin täyttöputken ja tankkauksen huohotusputken, mutta missä on varsinainen huohotusputki?

HDJ80:n takajouset käy kai heittämällä, mutta on semmosenaan turhan pitkät vakiopirssiin (n. 10 cm korkeammat). Voihan niistä laikata pari kierrosta pois, suorat jouset kun ovat.

Täällä näyttäisi myös olevan 4Runnerin korotusjousia (kts. sivun alareuna): http://www.jmtech.fi/intrax.htm

Kannattanee vaihtaa 1.5"-2" korotusjouset taakse niin saa auton ryhtiin, tai vähintäänkin jotkin heavy duty -vieterit. Kato vaikka tää:
http://www.4x4wire.com/toyota/4Runne...nsion/cody.htm

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.02.2006, 20:16
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Onko kokemuksia vallilan takomosta? Onko kuinka hinnakas pulju tommonen erikoisliike? Laiton postia jo kun ei nettisivuilta oikein selvinnyt. Joku on "korjannut"jousia noilla kumisilla korotus/jäykistys paloilla joilla ei tee yhtään mitään missään kohtaa, liekkö edes lailliset.
Kannattaiskohan käydä paikallisella purkaamolla etsimässä vietereitä vai tilata suoraan uudet. Jos laittaa taakse heavyduty-mallit niin täytyykö etupäätä kanssa ryhdistää?

Tuo huohotin ongelma mietityttää. Liekkö siellä kuinka monta metriä letkua tankinpäällä vai minkälainen sovellus sieltä löytyy? Räjäytyskuvia olen etsinyt mutta ei oikein onnaa.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.02.2006, 00:33
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Vallilan takomosta jouset puoleen hintaan toyotan tiskin hinnasta,muistaakseni toyotalla 160/kpl. Takomon jouset noin 20-30% jäykemmät, perä nousi noin 7cm.Huohotin löytyy tankin päältä meno ja paluuputkien kanssa samassa laipassa, tuppaavat mätänemään. Tankki alas ja tutkimaan. PS. jousia ei löydy vallilan luettelosta soittamalla selviää.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.02.2006, 10:41
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Vallilan takomosta jouset puoleen hintaan toyotan tiskin hinnasta,muistaakseni toyotalla 160/kpl. Takomon jouset noin 20-30% jäykemmät, perä nousi noin 7cm.Huohotin löytyy tankin päältä meno ja paluuputkien kanssa samassa laipassa, tuppaavat mätänemään. Tankki alas ja tutkimaan. PS. jousia ei löydy vallilan luettelosta soittamalla selviää.

Note! This message was posted anonymously!
Pitänee pirauttaa putiikkiin. Katselin jo tuon laipan. siellä on alkavaa ruostetta mutta ei niin paha kuin kuvittelin.

Mites tuo 7cm korotus, tuleeko siitä ns. teini malli, vai pitääkö sivaltaa kiekka pois että olisi etupään kanssa samaa paria? Vai olisiko etupäälle jotakin tehtävissä helposti ja nopeasti? Ei ole risukeulaisista aiempaa kokemusta.

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.02.2006, 20:31
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.992
Perusasetus

Lainaus:
quote:

Mites tuo 7cm korotus, tuleeko siitä ns. teini malli, vai pitääkö sivaltaa kiekka pois että olisi etupään kanssa samaa paria? Vai olisiko etupäälle jotakin tehtävissä helposti ja nopeasti? Ei ole risukeulaisista aiempaa kokemusta.

Sen näkee sitten, lopullinen korkeus on aina arvoitus. Etupäähän säätyy helposti ylemmäksi jos tarve vaatii: http://www.off-road.com/toyota/tech/torsion/


Ja voithan sä nuukailla (niinkuin mäkin) ja laittaa taakse vaan tällaset kiekot väliin: http://www.roadlessgear.com/Merchant...SU/TOY-4CS-001



LaaLaallahan on kimppatilaus tonne suunnitteilla, joko lie tilaus lähtenyt? Sorvaahan tosin tollaset näppärä jätkä itsekin...

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.02.2006, 20:58
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:

Mites tuo 7cm korotus, tuleeko siitä ns. teini malli, vai pitääkö sivaltaa kiekka pois että olisi etupään kanssa samaa paria? Vai olisiko etupäälle jotakin tehtävissä helposti ja nopeasti? Ei ole risukeulaisista aiempaa kokemusta.

Sen näkee sitten, lopullinen korkeus on aina arvoitus. Etupäähän säätyy helposti ylemmäksi jos tarve vaatii: http://www.off-road.com/toyota/tech/torsion/


Ja voithan sä nuukailla (niinkuin mäkin) ja laittaa taakse vaan tällaset kiekot väliin: http://www.roadlessgear.com/Merchant...SU/TOY-4CS-001



LaaLaallahan on kimppatilaus tonne suunnitteilla, joko lie tilaus lähtenyt? Sorvaahan tosin tollaset näppärä jätkä itsekin...

Onkos nuo kiekat lailliset? Tommoset kiekathan minä sinne sorvaan jos ne kelpaa katastukseen, ja harkitsen jatkossa parempaa sovellusta.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.02.2006, 22:14
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Juu se tankin huohotusputki on juuri siitä samastalaipasta mistä menopaluutkin polttoaineelle. Kyllä ne näkyy sieltä autonalta,suunnilleen takamatkujtajan jalkatilankohdlta , lähteevät sitten runkoopitkin eteenpäin. Mutta huomaat sitten sen huohotusputken sieltä alta kanssa, sieltä noin auton keskivaiheilta pitäs kurvata runkopalkin sisään sellasesta kumireunasesta läpiviennistä, siinäputkessa on sitten ainakin yksiventtiili - se on eka mikkannattaa tarkistaa . Luultavasti se on tukossa . Joissakin on lisäksi kuristusta ite siinä putkensisällä, sellanen huoviholkki , tunnet jos puristelet putkea , ei o kaukana siitä ventiilistä ollut. Jos alipainetta tulee tankkiin, silloinhan letkujenlähdöt ovat vielä ehjät - ja ilmansaanti on estynyt muualta - eikös vaan , ja tuosta venttiilistä löydät syyllisen - jos paikat autossa on vielä alkuperäiskuosissa ...

joopajoo
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.02.2006, 20:07
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Juu se tankin huohotusputki on juuri siitä samastalaipasta mistä menopaluutkin polttoaineelle. Kyllä ne näkyy sieltä saanti on estynyt

joopajoo
Katotaan tuo jutska, kiitos!

Mutta onkos nuo muovikiekat miten lailliset vehkeet? Ilmeisesti on?

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.02.2006, 20:09
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Se olin minä

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.02.2006, 23:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.992
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Mutta onkos nuo muovikiekat miten lailliset vehkeet? Ilmeisesti on?

Note! This message was posted anonymously!
Onhan ne, miks ei? Korotuspalat on oltava "asianmukaiset" lakitekstin mukaan.

Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.02.2006, 21:32
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Kiitos, eli sorvaamme niistä asianmukaiset.

Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.02.2006, 12:39
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Aines on hankittuna (nylon halk. 180mm)ja sorvaamisen voisi aloittaa. Olisko kellään mittoja tallessa "tehdas" tekoisista spring spacereista? Saahan ne mitat jos kömpii pirssin alle ja mittaa, mutta jos jostakin saisi mittoja vertailukohteeksi. Ajattelin tehdä noin 2" paksuiset kakkarat.

Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.02.2006, 00:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.992
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Aines on hankittuna (nylon halk. 180mm)ja sorvaamisen voisi aloittaa. Olisko kellään mittoja tallessa "tehdas" tekoisista spring spacereista? Saahan ne mitat jos kömpii pirssin alle ja mittaa, mutta jos jostakin saisi mittoja vertailukohteeksi. Ajattelin tehdä noin 2" paksuiset kakkarat.

Mittailen huomenna mitä päältäpäin voi. Mulla on tollaset ylläolessa kuvassa näkyvät.

Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.02.2006, 09:35
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Mittasin päältäpäin mitä voi, mutta mutta..Siellä jousilautasessa on sellainen kartiomainen juttu ohjaamassa vieteriä kohdalleen. Se kartio on vielä toiselta laidalta jyrkempi niin siksi kiinnostaisi paljonko myynnissä olevissa spacereissä on seinämävahvuutta. Tarkistelin muita mittoja noista ylhäällä olevista kuvista.

Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.02.2006, 10:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.992
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Mittasin päältäpäin mitä voi, mutta mutta..Siellä jousilautasessa on sellainen kartiomainen juttu ohjaamassa vieteriä kohdalleen. Se kartio on vielä toiselta laidalta jyrkempi niin siksi kiinnostaisi paljonko myynnissä olevissa spacereissä on seinämävahvuutta. Tarkistelin muita mittoja noista ylhäällä olevista kuvista.

Olisko tästä asennuskuvasta mitään apuja? Kyllä siitä vähän reunusta näkyy. Enpä mäkään viitti ruveta puristelemaan jousia vaan mittausta varten...
http://www.photoalbum.cc/showpic.php...=2265&uuid=255

Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.02.2006, 11:00
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Kiitti, kyllä tuo tukee omaa käsitystä. Tuossa sinun tapauksessa näyttää olevan jousen puolelle tehty kavennus matalampi kuin netissä olevissa kuvissa. Jousi näyttää uppoavan noin jousen paksuuden verran eli 14-15mm. Netistä löytyneistä kuvista laskeskelin saman mitan olevan noin 20mm. Eli teen noin 15mm:n kavennuksen johon jousi nätisti istuuntuu.

Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 08.03.2006, 20:44
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Juu se tankin huohotusputki on juuri siitä samastalaipasta mistä menopaluutkin polttoaineelle. Kyllä ne näkyy sieltä autonalta,suunnilleen takamatkujtajan jalkatilankohdlta , lähteevät sitten runkoopitkin eteenpäin. Mutta huomaat sitten sen huohotusputken sieltä alta kanssa, sieltä noin auton keskivaiheilta pitäs kurvata runkopalkin sisään sellasesta kumireunasesta läpiviennistä, siinäputkessa on sitten ainakin yksiventtiili - se on eka mikkannattaa tarkistaa . Luultavasti se on tukossa . Joissakin on lisäksi kuristusta ite siinä putkensisällä, sellanen huoviholkki , tunnet jos puristelet putkea , ei o kaukana siitä ventiilistä ollut. Jos alipainetta tulee tankkiin, silloinhan letkujenlähdöt ovat vielä ehjät - ja ilmansaanti on estynyt muualta - eikös vaan , ja tuosta venttiilistä löydät syyllisen - jos paikat autossa on vielä alkuperäiskuosissa ...

joopajoo
Huohotusputkessa on tosiaan toyota-mallin filtteri joka oli tukossa. Löytyy minun pirssistä tankin päältä. Tökkäsin tilalle bensa-filtterin. Lienee aika turha kapine mutta olkoon toistaiseksi.

Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 08.04.2006, 21:43
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Nonniin, Nyt on takajousitus fixattu, joten ajattelin laittaa muutaman sanan jos joku joskus vaikka tarvii saman homman tehdä. Coil spacerit tein nylon-tangosta jota saa paikallisesta muovituotteita myyvästä putiikista. Nylonia siksi että sillä hetkellä se oli ainut vaihtoehto ehtyneistä varastoista. sorvilla sopivat kakkarat ja eikun paikalleen. Ei kannata vakioautoon tehdä yli 2" kakkaroita. Minun on pikkusen vaille 2" ja se näyttää ja tuntuu oikein hyvältä. Kyllä se kummasti tuntuu persauksen alla kun jouset toimii oikein, ilman mitään pling pling kumitylleröitä.










Kiitti mutta TÄSTÄ-nappihan toimii ainoastaan IE:llä...

Edited by - Samppa79 on 08/04/2006 22:58:14

Edited by - Samppa79 on 08/04/2006 23:02:13

Edited by - Samppa79 on 08/04/2006 23:03:16
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 11.04.2006, 22:41
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.992
Perusasetus

No niin, hienothan noista tuli ja Runneri saatiin ryhtiin. Ite tein vielä paineesäätöventtiilin vivun akselinpuoleiseen päähän saman verran korotusta, on autossa takajarrut täysissä paineissa korotuksen jälkeenkin. Latta vaan siihen väliin.

Mitä toi tankin alipaine tekee pahaa (muuta kun pahaks äityessään vetää tankin ruttuun)? Oon huomannu että viimeaikoina on suhahtanu aina kun aukasee korkin, ei paljon mutta vähän kuitenkin.

Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 12.04.2006, 05:16
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Tuo venttiilijuttu pitää katsoa vielä kun jarrut on tosiaan hiukan erilaiset. Ei vaarallisella tavalla mutta kumminkin eli siihen tarvii sen pulikan myös. Tankin alipaine korjaantui filtterin filtterin vaihdolla. Siellä tosiaan on huohotusputkessa suodatin tankin päällä, laitoin siihen tavallisen bensiini suodattimen.

Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 12.04.2006, 06:04
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.345
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Mitä toi tankin alipaine tekee pahaa (muuta kun pahaks äityessään vetää tankin ruttuun)? Oon huomannu että viimeaikoina on suhahtanu aina kun aukasee korkin, ei paljon mutta vähän kuitenkin.

Perämoottori ainaki lopettaa käymisen 50 metriä rannasta, jos tankin ilmaruuvi on kiinni veneeseen kantamisen jäljiltä.

Ei oo kokemusta diisselistä, muutaku että appiukon hiasteen tankin korkki on sihahtanu vähän niin kauan ku muistan. Kai tuo ainaki saa koneen etsimään ne pienimmätki ilmavuodot putkistosta.

EDIT: typoja
______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Edited by - HJ60 on 12/04/2006 07:06:16
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 12.04.2006, 22:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.992
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Mitä toi tankin alipaine tekee pahaa (muuta kun pahaks äityessään vetää tankin ruttuun)? Oon huomannu että viimeaikoina on suhahtanu aina kun aukasee korkin, ei paljon mutta vähän kuitenkin.

Perämoottori ainaki lopettaa käymisen 50 metriä rannasta, jos tankin ilmaruuvi on kiinni veneeseen kantamisen jäljiltä.

Ei oo kokemusta diisselistä, muutaku että appiukon hiasteen tankin korkki on sihahtanu vähän niin kauan ku muistan. Kai tuo ainaki saa koneen etsimään ne pienimmätki ilmavuodot putkistosta.

EDIT: typoja
______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Edited by - HJ60 on 12/04/2006 07:06:16
Mutta kaippa toi syöttöpumppu jaksaa imeä ja pumpata ihan samaan tahtiin? Vai voisko olla että ei sais kakkua ihan niin hyvin?

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin tankki. Tekniikka & Jutustelu 6 22.12.2010 20:21
Hj-61 tankin huohottimet TexasCruiser Tekniikka & Jutustelu 4 27.07.2007 15:09
O: 4Runnerin kuskin ovi -MaTTi- O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 17.08.2006 18:50
M:4Runnerin osia O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 19.03.2006 18:27
Tankin sijoitus Mörkö Tekniikka & Jutustelu 1 19.02.2005 14:27


Sivu luotu: 10:42 (GMT +2).