|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Ilmajousitus maastoajossaMoro, eli olen tässä miettinyt tuon Hiluxin jousituksen korottamista, ja yhtenä vaihtoehtona pohtinut ilmapussien laittamista lehtijousien sisään. Ottais vaan enimmät lehdet pois, jolloin auto olisi enimmäkseen pussien varassa, ja lehtijouset toimisivat kuitenkin pyöräntuentana. Tälläisia virityksiä on näkynyt ainakin matalissa lava-autoissa ym. kikottimissa, mutta ei niinkään nelivedoissa. Hyvänä puolena ilmajousissa olisi mielestäni mahdollisuus maantiellä pudottaa autoa alemmas ajettavuuden parantamiseksi ja maastossa taas ylös. Huonoina puolina ainakin tulee mieleen pussien vikaherkkyys rymytessä, ja samoiten ilmalinjojen herkkyys. Onko näistä kellään kokemuksia/ajatuksia maastoautossa?
|
#2
|
||||
|
||||
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=36321
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=4100 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51184
__________________
-Pauli- Viimeksi muokannut Palex : 24.02.2012 15:49 |
#3
|
|||
|
|||
Toinen kysymys tähän, miten yleensä purkamoilta löytyy noita palkeita? Esim. raskaasta kalustosta?
|
#4
|
||||
|
||||
Raskaan kaluston jouset on halkaisijaltaan aika isoja!
Tuolta tommoset on oman Suzukin alla. http://www.paddockspares.com/rkb1012...449-clips.html |
#5
|
|||
|
|||
Hyttijouset vois olla aika sopivat...
|
#6
|
||||
|
||||
Niissä yleensä iskari rakennetu sisään ja liikevaraa n. 10cm...
Sovitettu kuplaan, muttei toiminu
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#7
|
||||
|
||||
Hyttijousia on sovellettu vähän eri projekteihin, mutta niissä on vähä turhan lyhyt joustovara.
Esim. Scanian Topline -hytti painaa n. 1,5t ja on neljän pussin varassa. Joka pussissa on lisäksi keskellä oma iskari. Ongelma on se, et joustoa on n. 18cm, ja jos joutuu paljon laittamaan painetta, tulee melko tönkkö alusta. Jos laittaa keskemmäksi akselia, jollon saa joustoja ääripäihin, niin muuttuu kiikkeräksi. |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#9
|
|||
|
|||
Jaa, eipä noita tullut niin paljon tutkittua. Ajattelin vain halkaisijan puolesta tuota hommaa.
|
#10
|
|||
|
|||
Mites paineilmasylinterit toimisi ilmapussien sijasta?
|
#11
|
||||
|
||||
Toimii jotenkin, mutta jokaisella sylinterillä pitää olla oma säiliö että siihen toimintaan saa edes jotain jousimaisuutta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#12
|
||||
|
||||
Hämeenlinnan miesten GMS Jimmyssä ainakin oli ennen ilmasylinteri jolla voitiin vetää takajousitusta kasaan pylpyrän kautta kulkevan vaijerin välityksellä. Ja muistaakseni Marjoniemen Pro-Modi BJ:ssä oli ilmasylinterit etupäässä, mutta olikohan siinä jouset lisäksi? En tiedä miten sylinteri oli kytketty, eli käytettiinko sitä nostamiseen, laskemiseen vai molempiin.
|
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Linkkien takaa löytyikin hyviä jousivaihtoehtoja, SNoylta rekkatarvikkeet, tai sitten Roverin tahi LandCruiserin originaaliosia. Ja Yölento tervetuloa katsomaan, jos tämän toteutan. En kyllä näe mitään fataalia estettä pussien laittamiselle lehtien sisään. Vaikkakin sisemmäs asentaminen lisäisi tietty joustoja ja sikäli olisi fiksumpi. Syynä lehtijousien käyttöön olisi asennuksen helppous, ja jostain lukemani jousituksen muuttamisen katsastusvaatimukset, eli pyöräntuentojen muuttaminen tukivarsille on kait katsastusvaatimuksiltaan aika savotta? |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Traction barin joudut kuitenkin tekemään niiden karsittujen latien kaveriksi, menevät muuten poikki turhan helposti.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#15
|
||||
|
||||
tuommoset virittelin, aika pehmee kyyti. mut taka-akseli taipui, vaihdoin pitkän akselin ja hitsasin jäykisteet akseliin, nyt on kestänyt.
edessä caminon ilmaiskarit, nekin oli hyvät vaan nyt vuotavat. taka palje hyvä kun on kompura ja venttiili millä säädellä maastossa, kaltevassa paikassa voi madaltaa pelin ni ei ole kaatumatautinen. eikä ole takapää ollut risuille yms. altis. etupäästä letkut irronneet. Viimeksi muokannut hiluvitkutin : 25.02.2012 16:39 |
#16
|
|||
|
|||
Vallilan takomossa taitaa olla jobkunlaisia sarjoja.
|
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta asennuspaikkana akselin ja rungon väli on parempi jos liikut maantiellä, on vakaampi ajaa. Jos taas puhtaasti maastokäyttöön niin murikan päällä on hyvä paikka, suojassa ja akseli elää paremmin. Ja tuon painoiselle kuormalle ei tarvitse huolehtia raskaan kaluston palkeiden kestoa, on sen verran paksua kumia, ennemminkin paikallaan pysymistä koska käytettävät paineet ovat väkisinkin melko matalat. |
Luokat |
bagit, ilmajousitus, ilmapussit, pussit |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ilmajousitus | jaiksis | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 30.09.2007 11:28 |
Range roverin ilmajousitus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 10.05.2007 15:41 | |
Range classic ja ilmajousitus | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.08.2006 00:36 |