|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
bypassille tai dumpille alipaine? (3b+turbo)Mistä kohtaa kannattaisi ottaa alipaine (3b)? pitäisikö porata reikä kaasuläpän alla imusarjaan vai onnistuisiko ottaa siitä letkusta (T-haaralla) mikä lähtee kuskin paikalta katsottuna vasemmalta puolen kaasuläpän kohdalta pumpulle? eikös siihen tule alipaine läpän ollessa kiinni? vai onkohan siinä kokajan jonkunlainen alipaine? Niin ja kumpiko noista kannattaisi laittaa jos laittaa, bypass vai tuo dump valve?
|
#2
|
||||
|
||||
Siitä en tiedä tuleeko alipaine, riippuu meneekö poraus läpän alle vai ei.
Valinta riippuu siitä haluatko tosi motorsporttiset äänet kaasua löysätessä vai et, by-pass päästää paineen takas imuputkistoon ennen turboa, dump valve pöläyttää ylimääräiset ilmat pihalle (ja aina kun ilmaa liikkuu yli 1 barin absoluuttisen paineen vapaasti ilmatilassa niin ääntä tulee) |
#3
|
||||
|
||||
by pass kierrättää lämmintä ilmaa ja dumppi pöläyttää lämminneen ilman pihalle joten minun mielestä kannattaa laittaa dumppi. en tunne bertan konetta joten alipaine kysymykseen en osaa vastata
|
#4
|
||||
|
||||
Me just porattiin b koneen imusarjaan ihan läpän alle reikä saabin bosch bypassin ohjaukselle.
Minä en ymmärrä mikä ero on dumpilla ja bypassilla? Oma bypassi pöläyttää paineet konehuoneeseen kun läppä menee kiinni ja alipaine imee venttiilin auki. Onko dumppi samanlainen toteutukseltaan mutta siitä puuttuu vaan letkulähtö että ilman voisi kierrättää takaisin vaikka putsariin? Sitten vielä on nää blow off venttiilitikin? |
#5
|
||||
|
||||
Mun mielestä tuosta sun venttiilistä tulee bybass jos vedät sieltä letkun turbon imupuolelle, johon ilmat puhalletaan.
Dumppi on ehkä kuitenkin sinällään parempi niinkuin jo edellä mainittiin, että ei työnnetä kuumaa ilmaa uudestaan kiertoon, jos sillä nyt mitään suurta merkitystä on. |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Blow off taitaa olla vain jousikuormitteinen varoventtiili. |
#7
|
|||
|
|||
dumppi = jousikuormitteinen/kalvo sekä alipaine ahtopaineet lasketaan ympäröivän ilmaan
jousi on tasapainottamassa ali/ylipaine kuormaa siten, että imusarjasta tuleva alipaine vetää dumpin auki(eli kun ahdin ahtaa ja kaasuläppä menee kiinni esim pykältäessä) bypass = muutoin samanlainen mutta poistettavalle ahtopaineelle on liitäntä, jotta se saadaan takaisin kietoon(jotkut bensa koneet tarvitsi tämän esim ilmamäärämittarin takia, sekä jotta auto olisi äänettömämpi) niin ja näiden tarkoitushan oli estää ahtopaineen "kinpoaminen" takaisin ahtimelle, joka aiheuttaa ahtimen sakkautumista ja rasittaa ahdinta suht paljon(se jännä kikattava ääni..) dumppi/bypass olisi hyvä sijoittaa ahtoputkeen mahdollisimman lähelle kaasuläppää. jos käytetään yli baarin paineita tuo boschin bypass ei välttämättä(oli ainakin kahden mallista noita toinen kesti toinen ei) kestä pitkään ja lisäksi se voi käydä "ahtaaksi" jolloin se ei sulkeudu/avaudu oikein... tollaisia joskus tutkittu kyselty kokeiltu... se alipaineen otto on melkein aivansama kunhan kaasuläpän jälkeen |
#8
|
||||
|
||||
kumpiko?
Ton 2H moottorin ahtamista oon täs suunnitellu ja kait siihen olis toi dumppi viisasta laittaa ni mistä se alipaine pitäs ottaa? Mietin tota by-passia kans ku auto kuiteskii ui kurassa ja paskassa ni oiskohan tollanen suljettu järjestelmä sit parempi? hä? Vaikka ei kai sen sisäänpäin pitäs mitää imeskellä. Dumpissakos avautumispainetta voi säätää ja by-passissa ei jos oon oikeen ymmärtäny? ja näitäkin tietty sataa eri mallia?
Kuis noi Bilteman "tyhjennysventtiilit" uskaltaako sieltä ottaa? |
#9
|
|||
|
|||
Eikö siihen voi laittaa imusarjaan ihan tavallisen ylipaineventtiilin
|
#10
|
||||
|
||||
??? oli venttiili nyt mikä hyvänsä niin kai se pitäs kuitenki pistää ahtoputkeen, eli ennen läppärunkoo.
|
#11
|
|||
|
|||
http://personal.inet.fi/cool/nettiju...a/imusarja.gif
Tuossa on pajeron imusarjoista kuvia, niissä näkyy se venttiilin paikka. Eikö tuo 2h ole myös diesel. |
#12
|
||||
|
||||
pajerossa ja patrollissa on pop off/blow off venttiilit, koska niissä ei ole kaasuläppää, josta voisi ottaa ohjauksen dumpin/by-passin kellolle.
Tuossa mikjussin kuvassa on muuten toi venttiili väärinpäin. 2H koneessa kun on kaasuläppä imusarjassa, niin siihen voi porata reiän ja laittaa siihen letkulähdön painekellon venttiilille. Ideahan tuossa painekellossa on se, että kiihdyttäessa ahtopaine kasvaa tasaisesti molemmin puolin kaasuläppää, koska läppä on auki. Dumpissa on vain pieni jousivoima ahtopuolella pitämässä venttiiliä kiinni, ja toiselle puolelle mäntää tulee samanlainen painevoima ohutta putkea pitkin, jolloin venttiili ei vuoda. Kun kaasu himmataan ja kaasuläppä sulkeutuu, kasvaa ahtoputkiston paine hyvin nopeasti ja tämä vastustus kuormittaa ahdinta. Niimpä suurin osa paineesta pääsee sitten purkautumaan venttiilistä ulos, kun jousivoima yksistään ei jaksa pidätellä painetta imusarjassa. |
#13
|
|||
|
|||
Ei dumppia.
Itellä oli hiluksissa dumppi ja mummot kauhistu ja ihmiset pui nyrkkiä ja sotaveteraanit tähyili taivaalle sen puhinan takia,six siirryin bypass tyyppiseen ratkaisuun. Sit siinä bypass mallissa on semmonen ominaisuus et asennus tavast riippuen se hieman "puhdistaa ilman putsaria,kai sen paineen vaihtelun takia. Ja periaattes se pienentää alipainetta putsaris joten ahtimen pitäs jäädä paremmin pyörimään esim. vaihtotilanteessa. Eli suosittelen bypassia mut jos haluu aiheuttaa pahennusta ni dump. Noi kalvomallin venttiilit on aika perseestä joten mäntämallinen on parempi jo säädettävyydenkin takia.
|
#14
|
|||
|
|||
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)
Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone. TT |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
1,5bar ahdoilla kuulostaa turbon sakkaus aika mielenkiintoselta esim. vaihdetta vaihtaessa. |
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#17
|
|||
|
|||
Olen joskus miettinyt, etta onko dumppi nyt ahtimelle suurikaan helpotus, kun paineet laitetaan vauhdilla alas. Luulisi sen ottavan akseliin ja siipiin aika lailla kun paine putoaa kertalaakista. Mutta viisaammat kertokoot.
TT |
#18
|
|||
|
|||
Eikös se just vähennä sitä siipien ym. kuormitusta kun ei ole painetta vastassa? Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna se ahdin pyörii "vapaalla" sen vaihdon ajan.
|
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Koska tiukkaakin tiukemmassa kiihdytyksessä ahtopaineiden ollessa tapissaan,seuraavaa pykälää sporttisesti sisään heitettäessä ja kaasuläpän äkisti sulkeutuessa,niin.... ....Siellä säätökalvon toisella puolen on kilon ylipaine,ja toisella puolenkilon alipaine, itelläni meni alkuun noita kalvoja kerran vuoteen. Ja a 40 egee kipale plus vaihdon vaiva,niin silloin tuommoinen dumppi tai bypass on kylllä jo hintansa ansainnut. Tosin miulla ei oo kumpaakaan,vaan varoventiili siinä kaasuläpän yläpuolisessa letkussa....mutta ajanee saman asian. Ja se blow job venttiili on puhdas varoventtiili joka estää konerikon jos vaikka hukkiksen painekello menee rikki. Tai jos ei ole koko hukkista,niin päästää liiat paineet aholle.(esim. kuulaana syysaamuna kun ilma on oikein hapekasta). |
#20
|
||||
|
||||
Eli mitäs raati nyt tohon 2H koneeseen laittas (vai ei mitään) ku ahtimeks tulossa 12HT:n ct 26 ja kuuleria ei tuu? Ahdot tulee varmaan pysyyn alle kilossa, ku tässähän haetaan ny semmosta luotettavaa perus safarointiin kelpaavaa konetta. Kuhan ny sais vähän lisää voimaa ja äänenvaimennusta.
|
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Laita vaan se dumppi tai bypass,tai ainankii joku varo sinne yläletkuun. |
#22
|
||||
|
||||
Ja dumpin kanssa turbon pyörintä ei pääse hidastumaan kaasuläpän kiinni menon aiheuttaman vastapaineen takia, mutta tuskin sillä nyt on mitään merkitystä näissä vehkeissä kun ei olla kuitenkaan missään stripillä viilaamassa sadasosia
__________________
-Pauli- |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#24
|
|||
|
|||
Ei tullut mieleen, että tuo Tojon kone olikin läppäkone vaikka joskus semmonen itselläkin hetkisen oli. On sen verta mystinen systeemi turbona, että enpä osaa sanoa dumppiasiaan siinä mitään. Mutta asiallisia on vastaukset olleet, vaikka oma kommenttini eiihan sitä ollut ;-)
TT |
#25
|
|||
|
|||
Noin se on 2L-T koneessa,mutta näissä isommissa sen kaasuläpän ensisijainen tarkoitus on ohjata syöttöpumppua.Toki auttaa tuohonkin öljyllä käymiseen.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj jarrutehostimen alipaine? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.10.2007 18:07 |
O:alipaine pumppu tai laturi pumppuineen | badboy69 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 19.10.2007 06:23 |
hj:n nelivedon alipaine letkut/putket | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.10.2007 22:37 | |
M: Chevy Hei alipaine V8/ vaihto TBI | SuurSyömäri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.01.2006 12:12 |
O:volvon 303,304,306 lukon alipaine kalvo. | O/M/V Muut | 4 | 01.04.2005 23:14 |