|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Odes ATV 400 KönpijäOnko kenelläkään kokemusta tai kuulopuheita kyseisestä keksinnöstä,kannattaako ostaa? mitä pahimpia puutteita/vikoja?
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#2
|
||||
|
||||
Minulla on ollut tuollainen vehje puolitoista vuotta. Se on jäykällä taka-akselilla ja jalka vaihteilla. Kilometrejä on tullut vähän, mutta pahoissa paikoissa. Vakiona eturenkaat ovat paljon takarenkaita matalemmat, vaikka kumpikin on 25" korkea. Ostin taakse uudet 12.5" leveät. Takana olleet 10" olisi tarkoitus laittaa eteen. Vakiorenkaat ovat lisäksi kovat.
Varsinaisia vikoja ei ole ollut. Akku väsähti viime talvena, kylmä talli ja vähän ajoa. Onneksi saa narusta käymään. Käymään lähtö on ollut hyvää luokkaa kylmässäkin. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset ovat korkealla, kunnes moottori lämpiää. Moottori käy tehtaan jäljiltä hiukan turhan laihalla. Talvella kone puutuu vedätettäessä. Porasin suuttimia isommaksi, ja Odes jaksaa syörittää paska rinkiä huuruisella asvaltilla kakkos vaihteella. Ennen sanoi vain "muuuu..." Tehoa voisi toki olla lisää, 16.5 hevosvoimaa ei ole paljon. Joskus kakkosvaihteella esim sorakuopalla eteneminen lakkaa kun renkaat eivat jaksa ruopia kunnolla. Ns. laatumerkkien omistajat haukkuvat Odesia halvaksi paskaksi. Yleensä heillä ei ole henkilökohtaista kokemusta ko merkistä. Samaa virttä lauletaan Uazeita ja nivoista. Ekassa öljyn vaihdossa tuli metallin hohtoista öljyä tasauspyöristä ja moottorista. Normaalia kiinalaisille. Moottori on Hondan kopio. Jostain luin että hondan öljyn suodatin käy. Täytyy joskus kokeilla. Moottorin käyntiääni on pienillä kieroksilla miellyttävän hiljaista, isommilla kierroksilla ääni muuttuu raaemmaksi. Vinssi on äänekäs, mutta riittävän tehokas "normaaleissa" paikoissa. Vaijeri on vähän halvan oloista, narun voisi ostaa. Puskuri muovi on kovaa. Meillä se hajosi toisella metsä keikalla kannon nokkaan. Sen poistaminen ei ole haitannut tahtia. Etupään puskuriputkia muokkaamalla saa hieman lisää maavaraa. Alusta on kohtalaisesti suojattu. Astinlaudan reunat saa rikki kivikossa rymytessä. Jousitus oli aluksi kova maastoajoa ajatellen. Se on muistaakseni viisi asentoinen. Nykyään alkaa jo joustoja löytymään paremmin. Vaihdepoljin on vähän jäykkä, ja hankala toiminen, mutta sen kanssa pärjää ihan hyvin. Kaiken kaikkiaan vähän sellainen karu ja karski laite. Japsit ovat hienostuneenpia. Uudemmista erillisjousitetuista ja nappivaihteellisista Odeseista en osaa sanoa mitään. Tosin muu tekniikka on käsittääkseni samaa. Näitä Odeseja myydään suomessa ainakin viidellä eri merkillä ja nimellä. Olen hiukan gooooogletellut, ja tätä laitetta myydään mm Austraaliassa, Kanadassa, USA:ssa, ja ties missä. Jos ei Odesista tykkää, niin laittaa vaan 2-3 kertaa enemmän rahaa likoon ja ostaa Hondan. Vakiorenkailla jäi tuohon kun oli hiljainen vauhti. Onneksi on vinssi. Takana uudet Kenda Bear Clawit, 25-12.50x12. Etenee ihan eri tyyliin. Tämä rengas on mönkijä maailmassa vähän samanlainen legenda kuin Bogger autopuolella.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 08.10.2008 22:44 |
#3
|
||||
|
||||
ihan nyt ot ja asiasta mitään tietämättä niin motonetissa oli tuon kokoisia suht karkeita renkaita vanteineen 70 kipale...
|
#4
|
||||
|
||||
onx noi orginaali vanteilla vai mimmosilla?
__________________
Mouho Motorsport |
#5
|
||||
|
||||
Kahdella kamulla ollut sama yksilö, sen mitä muistan niin: vaihteensiirrin hajosi, vinssi poiki, lokarit halkes, takavetari katkes vakiorenkailla, ym. muita pikkuvikoja.
Jälkimmäinen omistaja huokas helpotuksesta kun pääsi eroon. Ensimmäinen hommasi Renegaden ja jostain syystä ajonautinto on kasvanut. |
#6
|
||||
|
||||
Orkkikset joo, 8x12" kooltaan. Paras olisi 9 tai 10 leveä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
jos päivittelis tohon omaan vähän kumeksia...
__________________
Mouho Motorsport |
#8
|
||||
|
||||
Heivasin alkuperäiset 25-8x12 kummit edestä pois, ja laitoin takapyörät 25-10x12 eteen. Orkkis etupyörä on muuten noin 23 tuumaa korkea, vaikka kyljen tekstit väittää muuta. Vanteina alkup 6x12.
Katteet ovat tosiaan kovaa muovia. Takapään olen saanut uuteen uskoon, pieni pakki puuta päin talvella riitti.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
||||
|
||||
ja pysyy ilmeisesti ihan huvin vanteilla ja mahtuu kääntymään?
__________________
Mouho Motorsport |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Uudet kendat takana auttoivat paljon etenemistä. Nuo takaa otetut wan da-merkkiset kummit nostivat keulaa, ja auttavat vähän. Leveillä renkailla ei niin uppoa pehmeässä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#11
|
|||
|
|||
Odesista ei o kokemusta, mutta kinkki mönkijä Linhaisat kyllä. Ne jotka haukkuu nuita kineksiä ei joo toella välttämättä ole kokenut enempää kinkeistä kuin mönkkäreistä yleensäkään!
Toi mun kinuski on ollu nyt, vissiin kolme vuotta ja toimii kuin kello... Katteet on rikiti, kun ei kestäny ajaoa vasten suomalaista visakoivua.. Lankomiehen kanssa ylleensä offailaan yhessä ja sillä on se mainio can-am 400 cc.. Sille häviän voimassa, mutta muuten eisitä metässä huomaa.. Ja enemmän sillä on ollu omassaan vikoja ku mulla. Sen warnin vissi (joka oli vakiona ostaessa) meni poikki jo ekena talvena. Samaten sen etulevy porsi, oli niin hepposta kamaa. Eli mulla ei ole kyllä kiinan mönkkäristä kuin hyvää sanottavaa. Pakko myöntää että kiinalasiten laatu on saavuttanut jo meidät, ja joissakin menee muuten jo ohi ja komiasti! Valitettavasti suomalasiten ittensä työn laatu alakaa monesti olla melko paskaa. Yritetään kiireellä tehä hirveesti voittoa. Oho meni offitopikiks.. Kiitos ja anteeks. |
#12
|
||||
|
||||
Pikku vinkki Odes kuskeille...
Alkuperäinen Odes öljynsuodatin maksaa suomessa 7-10 euroa + toimitus kulut päälle. Mutta Odesiin käy Hondaan tarkoitettu KN-113 öljynsuodatin: http://www.knfilters.com/search/prod...px?Prod=KN-113 Tuommoista "konna" suodatinta saa halvalla esim Ebaystä. Itse tilasin sellaisen talvella, ja nyt se on paikoillaan. Maksoi muistaakseni noin 5 e omaan postilaatikkoon toimitettuna. Tietysti orkkis Hondan suodatinkin käy, mutta tuota K&N putsaria myydään enemmän Ebayssä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#13
|
||||
|
||||
Pientä Odes päivitystä... Nyt on joka nurkassa ketjut alla. Koska kyseinen mönkijä on melko arvokas sijoitus, niin ketjut ovat huippulaadukkaat ja kalliit Biltemat. Biltsun 25-10x12 ketjut sopivat täydellisesti 25-12.5x12 takarenkaille. Sillä logiikalla ostin 25-8x12 ketjut 25-10x12 eturenkaille. Paskan marjat, liian pienet. Kyllä ne pysyy päällä, mutta täytyisi vähän jatkaa niitä. Huomaa pitkät pyörän mutterit. Lähikuva muttereista. Ne ovat ihan tavalliset pitkät mutterit, joihin olen sorvannut toiseen päähän kartion vanteelle. Kierre tavallinen harva M10. Kahdessa mutterissa jo vähän jatkoa asennettu. Ta-daa, paripyörä mönkijä. Vanhat, liian matalat 25-8x12 etu kummit ovat nyt ulommaisena. Eivätkä ota paljoa edes lokareihin kiinni. Tarkoitus on pysyä hangen päällä. Idean tähän hullutukseen sain Tekniikan Maailmasta. Siinä oli mönkkäri, jossa oli renkaat korkuiset "muoviämpärit" vanteissa kiinni. Niiden tarkoituksena oli kelluttaa vehjettä suolla. Kuulemma toimivat. Koeajo vahvisti spekuloinnit, keula ei uppoo niin herkästi, ja kyllä tempoo ohjausta. Puuterilumessa keula pysyi kohtalaisesti pinnalla, mutta perä tahtoi upota. Pahinta oli se, että moottorista loppui kakkos vaihteella teho. Ei vaan jaksa mennä, vaikka olisi kaasu pohjassa. Kun mönkkäri painuu 10 cm lumeen, niin voima loppuu. Vanhoilla jäljillä jaksaa toki mennä, kun ei uppoo. Ykkösvaihteella vauhti ei taas riitä hangen päällä pysymiseen, niin ruovitaan pohjia myöten. Mutta paljon paremmin menee nyt lumessa. Kun tulee plussan keli, niin uskon pysyvän paremmin pinnalla. Kaksi uutta 8x12 takavannetta löytyisi vielä, mitähän niille keksisi...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#14
|
||||
|
||||
Päheetä!
__________________
Mouho Motorsport |
#15
|
||||
|
||||
millanen homma mahtaa olla muuttaa jalkavaihteet napille odeksessa? muksut innostus ajamaan mutta jalkavaihteet tuottaa tuskaa
__________________
Mouho Motorsport |
#16
|
||||
|
||||
Eihän siihen tarvitse kuin joku sopiva lineaarimoottori, napit, johtoa seka avointa mieltä ja värkkäilyä.
__________________
Joop |
#17
|
||||
|
||||
Tai sitten uudemmasta mallista osia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#18
|
|||
|
|||
Mistä muuten olette löytäneet halvalla osia tähän v*tun kiinan ihmeeseen?
Oneseven.se ja virosta löytyy jotain. Mutta suomesta ei kannata tilata mitään nimeltä mainitsemattomilta firmoilta. Menopelimarket sentäs toimitti mitä piti ja vielä suht nopeasti... Mutta ei sieltäkään kaikkea löydy. Muuten toimiva kampe mutta varaosien saanti ahdistaa. Ja se ku nuita on vielä kaksi pihassa, toinen toimiva ja toisessa "jotain" häikkää... Ja jos positiivista pitää löytää niin ei se piru syö bensaa yhtään mitään ja on se parempi kulkemaan mitä tuo -95 hondan bigred, ja on vielä korkeampi maavara. |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
glaanssilla hirveään hintaa saa varmaan kaikkea
__________________
Mouho Motorsport |
#20
|
|||
|
|||
Kyllä ne kaikki osat tahtoo olla vähän hankala hommata. Glanssilta en tilaa mitään vaikka olisi pakko, ja wandamotor... No, vaikeaa se oli ja osia en saanut koskaan.
Oneseven taas oli siitä hyvä kauppa, että sovittiin kun yksi osa puuttui niin perutaan koko homma. Pitää vielä kokeilla miten nuo viron kaupat toimii. |
#21
|
||||
|
||||
Tarviis mökille hankkia joku edullinen mönkkäri leluksi, lähinnä olis meininki vähän ajella metässä. Ei mitään extreme-ajelua vaan sellaista kevyttä safarointia. Olis tollanen Odes 400 saatavilla, oliskohan siitä tollaseen hommaan ? Tuossa aikasemmin puhuttiin varaosien huonosta saatavuudesta mutta pikaseen kun kuukkeloin niin aika hyvin nettikaupoissa on tuohon osia. Ja tietty Hondan osat vielä päälle, niiden sopivuudesta en tosin tiedä. Varmaan näiden kanssa pitää tehdä huollot ennen kun mikään hajoaa, niin on aikaa ettiä osat rauhassa. Onko muita kokemuksia näistä kiinanhimmeleistä ?
__________________
Tumpula Racing Team |