Viestiketju: Lapsen hoito + työ
Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 04.04.2013, 21:47
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Lapsen hoito + työ


Lisää ongelmia ongelman perään. Tässäkin vedotaan taas lakiin?

Eli kävihän tässä niin että emäntä sitten katkas koipensa työaikana (työtapaturma) Ja se leikattiin samaa kyytiä. 2kk saikkua, Tiistaista 2.4 lähtien.
Talossa 5-vuotias lapsi, joka nyt ei kuiteskaan 100% itsenäisesti toimeen tule, ei kokkaa, mutta rokkaa.
Äiti ei sitten pysty liikkumaan kun keppien avulla. Mitenkä hän tekee ruokaa lapselle kun isä vuorotyössä. Mitenkä hän vie lapsen tarhaan kun isä töissä. Mitenkä hän hakee lapsen tarhasta kun isä töissä. Eli suurinosa askareista on vielä semmosta joita lapsi ei pysty/saa vielä itse tehdä. (kuten tulla tarhasta kotia/mennä sinne, ruokaa ei osaa tehdä, muutakun leipää ja maitoa)
Ajallisesti lapsen pitäs mennä tarhaan aamulla, sillonkun kaikki sukulaiset myös töissä. Eli äiti viennyt yleensä, paitsi isi joskus kun vuorot sen sallii ja tarve. Äiti ei pysty tekemään oikein mitään kun kädet varattuna koko ajan. Ja toisessa jalassakin on lievä syntymävika, ja kinkkaus on kieletty "terveellä jalalla"..

Mitenkä tässä tapauksessa nytten sitten laki puuttu peliin. Työnantaja on sen verta hankala että vuorotyöstä ei pääse edes pois lääkärin kirjallisella todistuksella vedoten henkilökohtaiseen terveyteen jota vuorotyön katsotaan pahentavan. Työantaja ei ota kuuleviin korviin tätä asiaa, Lupailee pääsyä (3-vuoden ajan jo) päivävuoroon joka onnistuisi 100% varmuudella, mutta ei vaan hoida asiaa.
Soitin tossa jo pomolle ja otin pekkasia pariksi päiväksi että saataisi järjestettyä jotakin hoitoapua kotiin. Mutta kyllä se aika toivotonta on kun kaikki on töissä, ja viikonloppuna kaikki haluaa lomailla. (silti viikonloppun saa hoidettua helpommin)

Onko minulla oikeus olla jollakin kelan sairaspäivärahalla tai jollain muulla syyllä olla kotona hoitamassa lasta. Emäntähän nyt pärjää jokseenkin 8h ilman mun apua, mutta pieni lapsi ei.
Toinen vaihtoehto olisi että saisin siirron päivävuoroon. Silloin saisin lapsen mahdollisesti ajoissa tarhaan (myöhästymättä itse töistä) ja haettua sen ajallaan. En voi velvoittaa sukulaisia hakemaan lasta 2kk aikana useaa kertaa viikossa/saatikka viemään sitä tarhaan.
Oma mummoni 85-vee olisi kotona. Mutta hänestä ei ole apua kun hänkin tarvitsee apua. Eli pari "rampaa" ei nytten auta mitään.
Itse kyllä voisin mennä töihin jos joku saisi hoidettua perheasiat puolestani.

Vai pitääkö tässä ehotella pomolle että tulen töihin, ja kun emäntä soittaa menen käymään kotona (max 5-min työmatka autolla) tulen takaisin kun avuntarve loppuu. Minulle se on sama onko tämä aika palkatonta vai ei, kunhan tuo lapsi saa tarpeensa.

Mielellään mitään ulkopuolista avustajaa en halua.
Yövuoroja ei tarvitse tehdä, on vain iltaa ja perään aamua..

Pitääkö tässä keskustella terveyskeskuksen, työpaikan ja kelan kanssa. Vai rupeanko soittamaan liittoon ja keskustelemaan heidän kanssaan asioista (kuten tuohon henk kohtaiseen terveystila/vuorotyö laillisuuteen. Lääkärin sanan pitäs kuiteskin olla painava sanoi liitto aikanaan kun kysyin.)

Vastaa lainaten