Näytä yksittäinen viesti
  #44  
Vanha 01.09.2012, 17:47
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Upataampas tämä vielä kun tuli ajankohtaiseksi.

Ongelmaksi säätämisessä muodustuu se että puhutaan samoista asioista eri nimillä. Toiset tykkää puhua savun rajoituksesta ja toiset ahdonalaisesta syötön lisäämisestä.
Mulle selkein ajatus on syötön ns säätöramppi, siis syötönmääräkäyrä paperilla jota ahtopaine säätää.Ahtopaine nousee ja se lisää syöttöä.
lIlmeisesti hj61 pumpussa on kartiokara tai vipusysteemi joka ohjautuu ahtopaineen vaikutuksesta.

Ahdonalaisen säädön ruuvit vaikuttaa niin että toisestapäästä voidaan säätää karan tms ohjaamaa syötön aloitussyöttömäärää ja toisestapäästä sen maximimäärää. Näin olen ymmärtänyt.
Pumpussa on joku ylikuumenemissuojasammutin eikä se vaikuta syöttöön jos se ei kanna sitäkohtaavaan vipuun. Se siis sammuttaa kun siisä oleva "lämpörele" työntää vipua edellään.Näin olen ymmärtänyt.

Ahdonalaisen syötön akselin läheisyydessä kannen alla on säätöruuvit tuon säätörampin säätämniseksi.
Toinen vaikuttaa alasytön aloitusmäärään ja toinen maximisyötönmäärään.Näin olen ymmärtänyt.
Eli mielestäni olisi mielekästä muokata ahdonalaisen syötön säätökelloa vastaamaan käytettävää ahtopainetta, eli jos max ahtopaine on 1bar niin max syöttö saavuttettaisiin sopivasti sitä ennen.
Alasyöttö säädettäisiin niin että esim savutus on hyväksyttävää. Maksimoimalla ahdonalaisen syötön säätövara saataisiin paras teho/minimi savutus optimaalisella säätökellon jousivastuksella.
Jossain pumpuissa sääkellon jousi on säädettävissä tai siellä on liikerataa rajoittava holkki, nuo säätömahdollisuudet ovat mielestäni tärkeimpiä tekijöitä syötön lisäyksessä.

En oikestaan tiedä pumpuista mitään joten toivoisin jonkun viisaamman kertovan mitä kaikkea pumpussa oikeastaan voi säätää. Yleensä asiat ei ole niin yksinkertaisi kun äkkiä luulisi ja varsinkin vipusysteemit aiheuttaa monesti säädettäessä muita vaikutuksia.
Kiristin max kierrosten säätöruuvia ja mielestäni se ei vaikuttanut muihin säätöihin ennen 500rpm max kierroksia.Eli pienensin maxkierroksia n 600rpm.
Aiemmista viesteistä voi olettaa että ahdonalainen syöttö rajoittuu jo ahtopaineesta ruuvista huolimatta koska 8r avauksella 0,7bar paineilla tehoa tuli n 15hp eikä savua nimeksikään.

Säädöt ei varmaankaan ole systeemeistä riippuen lineaarisia ja esim jos pumpussa on ns. säätökara niin sitä muokkaamalla varmaan voi säätöä saada progressiivisemmaksi jota itse haen.
Kaikki tieto ja kokemukset varmaan kiinnostaa muitakin.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 01.09.2012 18:11
Vastaa lainaten