Näytä yksittäinen viesti
  #207  
Vanha 14.03.2011, 14:43
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Ehdotus kisan keston määrittelystä:

Kisa kestää XX kierrosta tai YY minuuttia, käytän tässä esimerkissä 8 kierrosta ja 60 minuuttia,
näitä säädettäköön kulloiseenkin kisaan sopivaksi.

Ensisijaisesti siis lasketaan kierroksia, kuka ekana ajaa 8 kierrosta on voittaja, ja kukaan ei sen jälkeen
pääse uudelle kierrokselle. Voittaja lopettaa kisan heti kierrosten täytyttyä, mut ajavat loppuun viimeisen
kierroksen, jonka ajamiseen on aikaa ZZ (esim. 10 minuuttia, riippuu radan/kierroksen pituudesta, esim.
normaali hyvä kierrosaika + 50% jotta hieman hitaamminkin ajava ehtisi viimeisen kierroksen loppuun).

Samalla kieroksella olijoiden keskinäinen paremmus ratkaistaa sillä, kuka tuli ensin viimeisen kierroksen
loppuun pärjää. Jos kieros jäi ajoajan (kisa+10 minsaa) puitteissa kesken, pidemmälle päässyt pärjää.

Jos kukaan ei ehdi 60 minuutin kuluessa ajaa 8 kierrosta, niin uudelle kierokselle pääsy loppuu kun
aika tulee täyteen ja sitten toimitaan kuten kierrosten täytyttyä. Eniten kierroksia (60+10 minuutissa)
ajanut voittaa (paitsi jos ko. auto hylätään jostain syystä), ihan sama missä kohtaa kisaa kierrokset
ajettiin tai pääsikö auto viimeisen kierroksen loppuun.

Maalia ei siis varsinaisesti ole, eli maaliin ei voi tulla, on vaan ratakierros ja kierroksia lasketaan jostain
kohtaa rataa. Lähtö voi olla lähellä kierrostenlaskupaikkaa tai muualla radan varrella, ei isommin väliä.

Kierros- ja minuuttimäärä tulee ilmoittaa kilpailijoille ennen kisaa, eikä niitä saa muuttaa kesken kisan.

Ketään ei katsota keskeyttäneeksi mistään syystä.Matkanteko vaan hidastuu syystä tai toisesta, eikä
syyllä sinällään ole väliä. Ekan kierroksen alkuun hajonnut auto vaan todennäköisestil löytyy tulosluettelon
loppupäästä.

Mahdolliset hylkäykset tietty erikseen, voidaan jättää pois tulosluettelosta tai kirjata sen loppuun
tulosella "hylätty" (ja syynkin voi ehkä laittaa näkyviin jos tilaa riittää; opiksi muille ja jälkipolville).

Tulosluettelossa olisi erittäin suotavaa näkyä myös ajettu kierrosmäärä, että kilpailijat voivat tarkistaa
oman suorituksensa.

Jos lähtöjä per luokka on useampi kuin yksi (käytännössä kax?), niin lähdön kesto tulisi pitää korkeintaan
tunnissa. Lähtöjen välille pyrittävä järjestämään huoltoaikaa, esim. rytmittämällä lähdöt luokittain, esim.
pikku-iso-pikku-iso tai atv-pikku-iso-atv-pikku-iso.

Koko kisan paremmuus ratkaistaan sijoituspistellä, eli vähiten yhteenlaskettuja sijoituspisteitä saanut on
voittaja. Jos pistet menevät tasan niin viimeinen lähtö ratkaisee (eli jos AutoA on eka lähdön voittaja ja
toka lähdön toinen, AutoB ekassa lähdössä 2. ja tokassa 1. niin molemmilla on 3 sijoituspistettä, mutta
AutoB voittaa koska oli parempi jälkimmäisessä lähdössä). Palkintosijoja ei jaeta, tarvittaessa ratkot (ei
enää paikalla -> luovuttaa ratkot) tai vaikka arvonta. Muut kuin palkintosijat voidaan jakaa.

Jos joku ai osallistu johonkin lähtöön, niin katsotaan jääneen lähdön viimeiseksi. Eli jos AutoC ja AutoD
eivät osallistu jälkimmäiseen lähtöön jossa oli 6 autoa, niin molemmat saavat 7 sijoituspistettä.

Tässä on siis tarkoitus vääntää rautalangasta just rittävä määrä, eli pitää sääntö lyhyenä ja selkeänä,
mutta kuitenkin ottaa huomioon järkevä määrä erikoistilanteita, että kaikille on etukäteen selvää miten
missäkin kohtaa pitää toimia.

-Paavo
Vastaa lainaten