Pientä hiljaiseloa ollut tämän kanssa. Nyt tuli pientä laittoa, kun takanorra sanoi riks-raks ja jouset meni vaihtoon. 135 tuhatta km ja vähän vajaat 8 vuotta kesti.
Takemmassa näkyy, kun norra on poikki kiristyslautasen reunalta. Pysyi onneksi sidepannan avulla kasassa, ettei lähtenyt Thaimaan ihme vauhdissa lepikkoon. Ratti oli liki varttikierroksen vasemmalle, että kulki suoraan. Jouset pois, jarrujen purku (ei saa muuten käsijarruvaijereita pois), jarruletku irti, iskarit irti, jarruvoiman tasaajan jousi irti ja aksula pois.
Otin aksulan kokonaan pois, kun on ajatus laittaa nyt se tarpeen oleva traction bar ja sipaista vähän maalia pintaan korvakkeiden hitsaamisen jälkeen. On saattanut akselin kiertyminen edesauttaa jousen katkeamista. Toisen jousen etupään tapin pultti ja kummatkin iskarin alapään pultit tykkäsi olla kovasti kiinni. Tapin pultti katkesi jo kun näki lenkkiavaimen ja iskarin alapäät piti laikata irti. U-pultit lähti yllättävän helposti auki, samoin riiput. Toistaiseksi vielä kohtuu helppo homma.
Ipe64:ltä tilasin Dobinssonin jouset ja puslat.
Muutama kuva stripatusta aksulasta jousia odotellessa ja traction barin korvakkeita miettiessä.

Pinionin stefa vähän hikoilee, mutta ei vielä mitään ihmeellistä.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin isompi kuva aukeaa yllä olevaa klikkaamalla.

Tässä isompi valuma on jarrunestettä.
Pyörittelyn perusteella välitys on 1:4.44-4.45 (23 akselikierrosta 102.25 pinionin kierroksella). Sopii yhteen ainakin taulukkotietojen kanssa. Löysin tuollaisen monenlaisia välityksiä sisältävän PDF:n firmalta nimeltä
Diff Lapping and Repairs Pty Ltd, Kedron, Brisbane (DownUnder)
http://www.difflap.com.au/publications/RATIO.pdf
missä on tämä Taiwanin ihme:
<pre id=code>
FORD/MAZDA COURIER/BRAVO PE,PG,UN,PH GL 99 -03 UTE,2WD,4WD 11X41,3.7,9X40,4.1
FORD/MAZDA COURIER/BRAVO PE,UN 99,00 UTE,PETROL,2WD,HEX CW BOLTS 4.44,11X41
FORD/MAZDA COURIER/BRAVO UF, 87 - 96 UTE,DIESEL,L/O ,2.6 12V EFI 3.6,3.7,11X41,4.444,9X40
FORD/MAZDA COURIER/BRAVO 1999 UTE,FRONT DIFF, TAIWAN MADE DANA Email for details
FORD/MAZDA SPECTRON,ECONOVAN UTF,ME,UF 87 - 94,99 MAXIVAN,VAN,H/D,8/87,4CYL,DRUM,L/O,
9X37,9X40,4.44</pre id=code>
Vähän jotakin mittoja:
- vanteet "toyota-jako"
- välitys 1:4.44
- laipasta laippaan 1480mm (n. +-2mm)
- jousipakat k-k 1020mm (n. +-2mm)
- jarrurumpu sisähalk. 295mm (hylkyraja 296.5mm)
- jarrurumpu ulkohalk. uloimmasta pinnasta 345mm
- jarrurummun reunasta laipan pintaan (kenkien tila) 75mm
- jarrukengän kitakamateriaalin leveys 54mm
- iskari kiinni n. 37cm
- iskari auki n. 61cm
- iskarin yläsilmukka 20mm, holkin pituus 43mm
- iskarin alasilmukka 12mm, holkin pituus 40mm
- jousen silmukat, kumpikin pää sisältä n. 31mm
- jousen puslat, tapin halkaisija kumpikin pää 18mm
- jousen etupuslassa putkiholkki sisällä, pit. 70mm sisähalk. 18mm
- jousen etukorvakkeen ja riipun alapään leveys sivusuunnassa (puslien leveys) n. 70mm
Edited by - JiiPee on 29/01/2008 12:48:42