Näytä yksittäinen viesti
  #384  
Vanha 03.03.2023, 12:58
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 487
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60_Jussi Näytä viesti
Kävin lukemassa JasuT:n koko tekstin ja ymmärsin sisällön. Olen siis samaa mieltä että mukavuus syö tehoa akusta.
Näin kai pitäis ymmärtää. Mistä muualtakaan se lämmön vaatima energia otettaisi jos ei akusta? Pörisevässä sisätilan lämmitys ei syö loppumatkaa, kun hukkalämpöä tulee muutenkin. Teoriatasolla, loppumatka voi olla jopa pitempi kun jäähdytyksen tarve vähenee, tuskin kuitenkaan paljoa varsinkaan -28 kelissä..?

Pitäisikö siis polttomoottoriauton hyötysuhdetta pohtiessa laskea jotenkin hyöty- eikä hukkalämmöksi se mitä sisätiloihin käytetään? Se on pörisevässä mielestäni plussaa ettei mukavuudeksi mainittu sisälämmitys vaikuta matkaan. Kun vaan huolehtii että moottori on tarpeeksi (sopivasti) lämmin, niin siitä tykkää auto, ympäristö sekä kyytiläiset...

Meidän olosuhteissa ei oikein voi jättää huomiotta lämmityksen osuutta. Itseä ahdistaisi kovin, jos matkalla pitäisi pohtia kumman valitsee, paleltumisen vai matkan keskeytymisen...
Vastaa lainaten