Näytä yksittäinen viesti
  #42  
Vanha 29.07.2020, 23:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Woblaus ja Caster-(olkatapin takakallistus)kulma löyhästi yhteydessä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Uusi kesä mutta samat kujeet. Eli woblaus jatkuu. Viime syksynä laitoin kovemmat panhardin puslat niin luulin asian korjautuneen mutta se oli lyhyt ilo. Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen vaiva alkoi tulla takasin. No se riitti ku loppui ajotkin sille kaudelle. Tänä keväänä tein koko panhardin uuden uniball nivelillä niin sillä mentiintänne asti.

Nyt vien laitoksen työpaikalle ja laitan nelipyöräsuuntaus peilit kiinni todetakseni kaikki kulmat. Kysymys kuuluukin paljonko laitetaan casteria. Täällä joku sanoo 2astetta ja joku 7astetta. Heittäkää lukuja niin tiedän mitä toivoa suuntaus tuloksilta.
Mikä auto? (nähtävästi kierrejousitus, kun panhardin puslat vaihdettu, mutta tuo casterin säätäminen ei onnistu, ainakaan helposti monessakaan maasturissa joissa jäykkä etuakseli?)
Esim. hdj-80 vaatii joko ns. caster-puslat, taikka jonkin sortin pudotus- sarjoja puslien siirtämiseksi pois alkuperäiseltä paikalta.

Minulla on eniten kokemusta toyota LC BJ-40 lehtijousitetusta alustasta:
Kun caster oli pahimmillaan alle nollan, niin mieluummin ajeli 50- ja 60 km/h rajoituksia, kuin 80 km/h rajoituksia:
Alle nollan olevalla kulmalla auto haukkasi aina jompaan kumpaan suuntaan; siis ratilla piti aina pitää vastaan noin neljänneskierros.
Ja kun sivutuuli, tien kallistus tms. sai aikaan sen, että auto "haukkasi" toiselle puolen, niin silmän räpäyksessä puoli kierrosta rattia vastakkaiseen suuntaan.
Kun caster nollassa, niin levoton ohjaus, ei keskitä. (renkaat vaihtui, mutta vastannee 35-12,5-15 8" leveillä vanteilla, ja niin sisään tulevat kuin mahdollista (siis offset mahd. pieni)
Kun caster 2 astetta, niin keskittää jonkin verran, mutta ilman ohjaustehostinta kävi raskaammaksi. (ja jarrutuksessa pyrki "haukkaamaan" ei sentään yhtä pahasti, kuin pienemmillä kulmilla)
Kun 5 astetta, niin keskitti "hyvin" kulki suoraan, mutta ilman ohjaustehostinta ohjaus kävi raskaaksi jopa kaupunkiajossa
Kun laitoin ohjaus tehostimen, ja laitoin alustan uusiksi, niin laitoin olkatapin takakallistuman noin 7 asteeseen.
-> kulke kuin juna, vaikka iskarit on "loppu" toki nuo 35-12,5-15 BFG allterrain, ja on suorilla alumiinivanteilla, ja tasapainoitettu kunnolla/oikein

Hdj-80, kierrejouset ja edessä ns. Jakarit:
Kun ostin auton, niin sen jouset oli aikalailla kuoleentuneet; ja silloinhan tuo caster on suurempi, kuin normaalijousilla.
-> kulkee kuin juna, keskittää ja palauttaa hyvin.
Ja sitten käytin paikalla korokepalikoita, että sain korkeuden normaaliksi/alkuperäiseksi:
Silloin caster on muistaakseni 3 astetta.
Sekä keskittäminen että palauttaminen kärsi, siis huonompi ajaa.
Nyt on paikalla vanhat korotussarjan jouset ja iskarit:
Olisko noin 2-3 senttiä korkeampi kuin vakio?
Sekä keskittäminen että palauttaminen kärsii huomattavasti, siis huonompi ajaa... Mutta iso kärry, ja kohtuu iso aisapaino; vakauttaa menoa jonkin verran; ja HDJ:n perässä yleensä aina jarrullinen kärry....
oli tarkoitus laittaa nuo caster- puslat.... mutta en ole näköjään laittanut
(Olin tilaamassa, mutta sitten suunnittelin korvakon siirtosarjan, jolla myös akselivälin voi palauttaa alkuperäiseen, tai jopa yli...

Siis mitä eroa yleensä caster- kulmissa on 2 ja 7 asteen välillä?

Ainakin nuo toyotat on sitä parempia ajaa matkaa, mitä suurempi tuo kulma on.

Jos olisi pelkästään offiauto, jolla joskus pitää siirtymää ajaa pari kilometriä 100 km/h, niin 2 astetta vois riittää hyvin?

Ja tuo 7 astetta tarkoittaa sitä, että voit ajaa "kusitaukojen" välin muun liikenteen mukana....
Tämä yli alkuperäisen tuo mukana ongelmia; kardaanin kulmat? jos väärät, niin väristää hieman.

Kun ei mitään tietoa autosta, niin laita noin 3,5 astetta, ja korjaa parempaan suuntaan, kun tiedät enemmän ajokokemuksien myötä.

Ja voisko tuo woblaus johtua kieroista vanteista, huonosti valmistetuista/säilytetyistä renkaista tms.
Ja jos ohjausiskari on huono, niin se ei pysty imemään itseensä lämpönä tuota pientä woblausta, ja kun se pääsee vauhtiin, niin kaikki ohjausvarret yms. alkaa toimimaan kuin jousi....

Siis ennen nelipyöräsuuntausta: tarkista ohjausiskari. (pitänee käyttää irti.... ainakin noissa toyotissa, jos haluaa tietää todellisen kunnon)
Vastaa lainaten