Näytä yksittäinen viesti
  #37  
Vanha 07.01.2020, 21:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ei resepti, mutta yksi tärkeimmistä on toimiva ohjausiskari


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tämähän on jo näköjään muutaman kuukauden vanha ketju, mutta yleisimmät syyt woblaukseen on liian löysät tai väljäksi kuluneet panhardin puslat, liian pystyssä oleva casterkulma, liikaa aurausta, tai panhard ja välivarsi ei ole samassa kulmassa ja/ tai eivät ole jokseenkin saman mittaiset.

Toki aiheuttajia on monia muitakin, mutta nuo on ne tärkeimmät. Ohjausiskari taasen ei ole resepti onneen, jos ei perusasiat ole ensin kunnossa..
Minusta tuo toimiva ohjausiskari on yksi tärkeimmistä, heti tasapainon ja suorien vanteiden jälkeen.
Katsastusmiehet tuppaa huolehtimaan noista muista.... (toki nykyään vähemmän)
Katsastusmiehet ei kiinnitä huomiota ohjausiskarin toimintaan (ja en keksi miten sen testaisi noilla nykyisillä vahkeillä)

Halpa ja helppo tapa testa ohjausiskari: irroitetaan ohjausiskari jommasta kummasta päästä, ja vedellään sitä sisään-ulos.

Jos keskellä on kohta jossa liikkuu helpommin niin on kulunut
ja jos voimaa ei tarvita juuri ollenkaan, niin on loppu/kuollut

Alunperin nuo ohjausiskarit (jäykkäetuakseliset toyotat) on herkemmin (pienemmällä voimalla) liikkuvia kuin jousituksen iskarit.
En muista, onko tallessa, mutta pahin HJ-60 ohjausiskari valui omalla painollaan nopeammin sisään/ulos, kuin uusi Tokico(?) -merkkinen japanilainen iskari n. 10kg voimalla vetämällä. 33-12,5-15 bfg MT 10"(?) vanteella; woblaus loppui siihen.

Jos olkatapin takakallistus on väärään suuntaan, niin auto ei halua mennä suoraa, vai "haukkoo" laidasta laitaan.... nollassa ollessa auto jää "ohjaamaan", siis menee suoraan vaikka ratti jonkin verran kierossa, ja nimenomaan vuoroin molemmalle puolelle; helpoin ajaa ajourissa, siten että on nousemassa uran pohjalta pois, voi mennä kilometrejä ilman että tarvii yhtään kääntää rattia; riittää että pitää vaan vähän vastaan...

Liika auraus taas minun kokemuksen mukaan ei vaikuta juurikaan "woblaukseen"; toki äkkiä syö renkaat vituralleen, jos ajelee asfaltilla...

Mutta siinä ollaan yhtämieltä, että lähes kaikki vaikuttaa kaikkeen....

p.s kun laitatte noita ohjausiskareita, niin huomioikaa, että iskari mahtuu olemaan/joustamaan; siis jos korkea alusta, ja ohjausiskari simpukalta tulevan tangon ja rungon välissä, niin iskarin kiinnitykset pitää joustaa paljon joustoliikkeen mukana.

Ja jos iskari ei ole samassa suunnassa kuin tanko, niin pyrkii vääntämään tankoa mutkalle.
Paras paikka iskarille olisi raidetangon ja etuakseliputken välissä, ja vielä semmoisella kiinnityksellä, ettei jousta. siis pallonivelillä (kuten esim. BJ-/HJ-/HDJ toyotissa alunperin, toki on rungon ja tankojen välissä, siis nivelten väljyys kertaantuu... ja nuo alkuperäiset ohjausiskarit on aika pienellä männällä ja männän varrella, mutta niillä olen pärjännyt)
Vastaa lainaten