Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 19.10.2019, 22:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Aika paljon noita 2H- moottoreita olen aikanaan tutkinut, Mutta paljon uutta... HYVÄ!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Tuommonen opus löytyy hyllystä, jossa on selostettu 2H/12H-T erot melko kattavasti.





Valokuvasin tuohon kansioon tärkeimmät kohdat noista eroista:

https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8769

Löytyy mm. nokka-akselien mittaerot. Uutena tietona itelle löytyi tuosta kirjasta, että vaikka kampiakselit ovat mitoiltaan samat, on turbokoneen akselin kaulat laajemmin karkaistut. Mikä lie sitten käytännön kestävyysero..?
Siis esim. tuo 12ht imuilman pyörteily toki varmaan reilu 30 v vanha käännöskukkanen?

""" Pyörteily synnyttävä muotoilu, joka edesauttaa polttoaineen sekoittumista, parantaa palamista ja vähentää nakutusta"""

(Olisiko lipsahtanut sekaan käännöksiä 2f tai 3f moottorista?)

ainakin minun muistikuvan mukaan nuo 2h ja 12ht kannen kanavat on todellakin "pyörteily-" muotoiltu; siis pyörteily johtuu tuosta aikakauden huonosta suunnittelusta, viimmeistelemättömyydestä ja imu- ja pakosarjojen suurpiirteisistä sovituksista.

Ja ei tuo tilanne kanavien muotoilun, ja imu/pakosarjan suhteen ei ole tramaattisesti parantunut tuossa 1hdt moottorissa.

Mutta noilla käyttäjä "Jull" dokuilla selvisi minullekkin pari asiaa, joten Kiitos!

p.s nuo 2h ja 12ht koneet on pääsääntöisesti kestäneet reilu 600 tkm, ja usein käyttö on jotain muuta, kuin nykyään ajetaan katumaastureilla.....
Vastaa lainaten