Viestiketju: Dieselin hinta
Näytä yksittäinen viesti
  #164  
Vanha 02.12.2018, 15:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Tieto vai luulo? vai ihan puhdas vitsi?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Yhtään ei sähkön hintakaan nousisi, koska nykyinen verkko kantaa autokannan täyssähköistymisen kevyehkösti.
Tuo sähkön riittävyys on ongelma jo nyt.

Ja sitten tuo sähköverkon siirtokyky: (esim. 3x25A normaali sähkölämmitteisen omakotitalon liittymä ei kestä välttämättä edes 3kw laturia, puhumattakaan isommista....)

Jos katselee noita huoltoasemia viikonloppuliikenteen ruuhkahuippuina, niin saa käsityksen siitä, montako autoa käytyy ladata/tankata tunnissa.

Jos tankkaus bensalla/dieselillä kestää vaikkapa 6 minuuttia, ja sillä saa noin 500-1000km toimintamatkan, ja tankkauspaikkoja on vaikkapa 5 kpl käytössä yhtäaikaa.
Siis tunnissa tankataa 5kpl x 10autoa x 750 km = 37,5 tkm ajosuoritetta vastaava energia.

Sähköauton lataaminen kestää noin tunnin n. 100 kw pikalaturilla, ja sillä saa noin 350 km ajomatkaa.

Jos tuosta perinteisestä mittarikentästä tankataan 37500 km verran tunnissa, niin tuota vastaavan sähkömäärän lataamiseen tarvittaisi reilu 100 pikalatauspistettä.
ja nuo reilu 100kpl 100 kw latauspistettä tarvitsee sähkötehoa noin 10000 kw.... siis 10 Mw.

Ei riitä ihan pieni liittymä....

Ja tilannetta pahentaa vielä se, että yleensä autot tankataan ennen reissuunlähtöä, esim. edellisenä päivänä täyteen, ja bensa/dsl autolla ajaa tankillisella pääkaupunkiseudulta vähintään Ouluun, osalla jopa Rovaniemelle.
Sähköauto pitää ladata ensimmäisen kerran Jyväskylässä, toisen kerran Oulussa, ja sitten vielä Rovaniemellä....

Tuo BMW:n apumoottorilla varustettu sähköauto on/oli hyvä keksintö suomeen; siinähän apumoottori teki niin paljon sähköä, että sillä pääsi yli 100 km/h niin pitkään kun bensaa riitti. (oli muistaakseni aika pieni tankki)
Ja kun ajettiin hitaammin, apumoottori taisi ladata akkuun ylimääräisen sähkön, joka oli käytettävissä esim. ohituksiin?

-> jos/kun sähköautot yleistyy, niin alkaa sähkön kysyntä kasvamaan, ja sitä kautta hinta nousemaan.
No, siihanhän on ratkaisu olemassa: otetaan nuo kivihiilellä toimivat laitokset takaisin käyttöön.... (ja sähköauton hiilidioksidipäästöt on nolla)

Venäjällä alkaa olla sen verran maksukykyisiä sähkönkäyttäjiä, että sieltä ei välttämättä saada edes niin paljoa sähköä, kuin ennen/nyt....
Ja se venäjän sähköhän on turvallisesti ja ympäristöystävällisesti tuotettua....(ydinvoimalla,hiilellä ja maakaasulla, nykyään eivät vissiin enää kippaa jätteitä suoraa luontoon, vaan esim. käytetty ydinpolttoaine varastoidaan jonnekkin/jotenkin)

Mutta alkuperäiseen asiaan: diesli alkaa olla aika kallista, viimmeksi kun tankkasin, oli reilusti yli 1,5e/litra.
Muistan ajan, kun dieseli maksoi alle 2 markkaa litra, bensa tuplasti sen...

Silloin mietittiin, että joskus bensa maksaa kohta 5 markkaa litra, ja vielä siitäkin voi nousta....
Silloin heitettiin vitsinä, että olis 10 mk/litra, niin ei tulisi kuin tuttuja vastaan, eikä tarvis odottaa risteyksessä/ruuhkassa.....
Vastaa lainaten