….ennen kuin jatketaan aikamatkaa kevääseen –17, niin venytetään Kuuban välilaskua ja loikoillaan paikallisen kuningaspalmun alla vielä hetki ennen karua paluuta PohjolanLiikenteen kylmään talliin…
en tiedä miten vakavasta
mielialahäiriöstä se kertonee, mutta monen monta kertaa olen miettinyt että: ”
mikä auto haluaisin olla…ja missä haluaisin ajella???"…
...vastaus tuohonkin himmeään kysymykseen kirkastui Kuuban reissun yhteydessä…
vuosikymmenet kauppasaarrossa viettänyt kommunistinen saarivaltio on maailman autokannassa ajateltuna kaikista muista maista kirkkaasti poikkeava…missään muualla et voi nähdä yhtä mielikuvituksekasta autokantaa tien päällä, koko maa on pelkkää ulkoilma-automuseota… maailmanmittaluokan harvinaisuuksia kurvaa vastaan joka kadunkulmasta… …kaikesta paistaa päälle, että autot (muutkin kuin Cadillacit…) ovat Kuubassa kansallisaarteita, joista pidetään hyvää huolta sukupolvelta toiselle… romuina hyljättyjä raatoja et näe missään, autojen kunnossapidon/kunnostamisen eteen tehdään kaikki mahdollinen&mahdoton… automekaaniset ristisiitokset ovat arkipäivää, eräänä mielenkiintoisimpana sekasikiönä allaolevan kuvan (pimeä
)taksi Havannassa:
1940-luvun gansteri-Fordin koppaan oli istutettu Huyndain dieselikone, kokonaisuus kruunattuna Volvon rattiakselilla (se olikin muuten ainoa näkemäni Volvo(n osa
) koko saarella…)… sen voin sanoa, että kyyti oli piirun verran persoonallista…
lisäksi reissussa mieltä lämmitti kuubalaisista kuljettajista huokuva ylpeys menopeliänsä kohtaan… mikäli omistat Kuubassa auton, olet kuin kuningas… tarkemmin sanottuna rasvanäppien
kuningas, sillä olosuhteisiin suhteutettuna kuubalaiset autoasentajat ovat arkipäiväisen selviytymisen maailmanluokan mestareita… siellä ei nimittäin ole Motonettiä mihin mennä, mikäli varaosia tekee mieli? …varaosien ja muun kunnossapidon eteen täytyy tehdä töitä ja käyttää mielikuvitusta… toisaalta luovuutta rajaavana esteenä ei olekaan härmäläistä
katsastuskäytäntöä, jossa kaikki pitää mennä kirjojen&kansien mukaisesti pilkulleen…
joten, kysymykseen
”mikä auto haluaisin olla?" itse itselleni vastaten: ”
jokin auto Kuubassa…vaikkapa allaolevan kuvan pitkäkoppainen 40-mallisarjalainen Santiago de Cubaan johtavan tien varrella…”…oli muuten aika huolella
pimpattu peli, as you can see!
…mikäli jatkamme ajatusleikkiämme pidemmälle ”
mikä auto haluaisit olla Suomessa?” –kysymyksen muodossa, niin siihenkin minulla on selkeä vastaus:
”tietenkin 40-mallisarjalainen LandCruiser"…niistä pidetään härmässä hyvää huolta mutakylpyjen kera, kuten offipalstan sankaritarinoista voi todeta
…
…pahin mahdollinen
”mikä auto haluaisit olla?” -kauhuskenaario olisi syntyä minnetahansa KIA:na… silloin olisi toimittava nopeasti ja kytkettävä välittömästi päälle omatoiminen ihmeauto-K.I.T.T -autopilot/navigointi… osoitteena lähin Kuusakosken autopaalaamo
!
----
post scriptum... luiskahtaa off-topiciksi, mutta aivan pakko heittää kuvat havannalaisesta Impalasta...noihin muotoihin verrattuna nykyautojen suunnittelijat vaikuttavat kuin lobotomia
leikkauksen läpikäyneiltä...WAU!