Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 05.08.2016, 15:24
mazajns mazajns ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Offiautoon moisen sähköohjatun suoraruisku koneen laitto voisi olla helpompaa kun vaihtaa sähköohjattuun pumppuun mekaanisen pumpun kannen.
"mTDI" haulla löytyy guuggelista vaikka mitä.

Pumppusuutinkoneisiin tämä ei tietysti sovellu.
Tämä on totta. Mekaanisella kannella pääsee helpommalla, mutta ei aina tarttee olla helppoa. Lähinnä ajattelin jos halua löytyy niin tuollaisen 2000-> jakajapumpun ja pumppusuutin moottorin saa kohtuullisen helposti yksinkertaistettua.

Tekniikka kannattaa siis ottaa 2000-> Tämän ikäisissä on moottorin ohjausyksikkönä joko edc15v (jakajapumppu) tai edc15p (pumppusuutin) Nämä ovat ohjelmoitavissa kokonaan obd-portin kautta. Vanhemmat msa15 ecut vaatii prommerin ja ainakaan minulta ei kiinnostus riitä niihin. (muistipiirien irroitusta ja tinailua)

Ajonestohan näissä toimii minun ymmärryksen mukaan näin: Avaimessa on siru jonka tunnistaa kehä/mittaristossa oleva ajoneston yksikkö. Moottorin käynnistyttyä ecu "kysyy" mittaristolta onko lupa käynnistyä vai ei. Jos kyllä moottori jatkaa pyörimistään, Jos ei niin moottori sammutetaan. Tämä suoritetaan tiedonsiirtoväylää pitkin joten homma vaatii vähän muutakin kuin piuhat toisiinsa.

Ajoneston poistoon tarvitaan Vag-commander johto. Löytyy kiinasta tai e-ville verkkokaupasta: Esim:
http://www.e-ville.com/fi/3045312-me...aapeli-36.html Tai aliexpress vag commander

Ohjelma tietokoneelle ja obd portti kiinni autoon / tai irto johdoilla pelkkään ecuun. Muokkaan kuvat myöhemmin tähän. Ohjelma käyntiin ja valitaan K-line ja engine management. Ylhäältä pudotusvalikosta edc15** ja read eeprom.
Ajonesto sijaitsee eeprom piirillä ja sitä ei pääse lukemaan normaali chip tuning flashereillä. Hetken päästä ruudulle pitäisi tulla koodia näkyviin pitkä litania. Oikealla koodi rimpsun vieressä on Immo on Ja Immo Off napit. Nyt painetaan immo off ja odotellaan hetki. Jos homma onnistui niin nyt autosta saa poistaa mittariston ja auto käynnistyy normaalisti. Helppoa ja nopeaa. Kannattaa tallentaa varalta eeprommin sisältö tietokoneelle talteen vahingon varalta. Ennen muutoksia.

Nyt kun moottori saadaan käyntiin ilman mittaristoa pitäisi keskittyä siihen että saadaan siitä voimaakin ulos ja voidaan jättää ylimääräiset anturit ja saastelaitteet pois. Tässä hommassa meitä auttaa aliexpressistä mpps13.02 chip tuning flashing tool. Tällä saadaan luettua ecusta kartat ulos ja kirjoitettua sisään muokatut. Taas kerran, ensimmäisenä kun tiedosto luettu niin varmuuskopio talteen. Tuo kaapeli on aika paska suoraan sanottuna ja kiina laatua mutta sillä uskaltaa näitä edc15 volkkarin ecuja kirjoittaa ja lukea ongelmitta. Lähes mahdoton saada tämä ecu tilttiin. Muihin autoihin en suosittele kokeilemaan vaikka listassa niitä onkin. Kunhan akku ei lopu kesken kirjoituksen tai luvun ja piuhat pysyy kiinni.


Vakio ohjelma kun saadaan ulos purkista niin tarvitaan ohjelma jolla karttoja ja arvoja voidaan muuttaa. edc15 ecuihin löytyy ilmainen vagedcsuite netistä jolla pääsee muuttamaan syöttömääriä yms. Ja minäkin voin tehdä tiedostoja tarvittaessa, Helppo käyttöinen softa tuokin, valmiit "katkaisimet" ahtopaine/ilmamassa mittarille ja tuossa on lisä ohjeita.
http://www.freetuningfiles.com/files/EDC15_rev1.3.pdf

Lisäilen juttua myöhemmin ja kuvia toimenpiteistä.
Vastaa lainaten