Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes
Jos laittaa akut lavalle ohjaamon taakse niin painoa poistuisi mukavasti keulalta.
Mitenkäs johtojen veto kannattais tehdä?
Taka vinssille suoraan akuista paksut + ja -johto.
Koneelle eteen paksut + ja - johto joista haaroitus etuvinsiille vai omat paksut karvat akulta asti etu vinssille?
Pää virta kytkin mihinkä? Entäpä sulakkeiden tarve?
Jotta vaan tollasta tuli nyt mieleen. Kyselen kun en ole moista ennen tehnyt.
|
Oleko punninnut Jegoneerin painosuhdetta nykyisellään? En usko että painosuhde on pahasti vinossa, enkä itse lähtisi akkuja siirtämään taakse. Se helpottaa vähän johtojen vetämistä ja etupainoisuus on muutenkin hyvästä ylämäkinousuissa.
Itse tein näin ja suosittelisin sinullekin: Jos hankit kaksi akkua niin kummastakin miinus-johdot runkoon, ja siitä rungon pisteestä haaroitusjohdot koneeseen ja koriin niin että kaikki ovat samassa maapotentiaalissa. Plussa-johdolle suositan mallia joka ei ole hyväksytty esim. ralliin, mutta mahdollistaa isompien ja halvempien päävirtakatkaisijoiden käyttämisen. Esim. Puuilosta löytyy "hyvä ja halpa" malli.
laturi ---- akun napa ---- päävirtakatkaisija ---- startti, vinssit, käyttösähköt
Tässä mallissa siis päävirtakatkaisija toimii haaroituspisteenä, mutta tarvittaessa haaroituksen voi tehdä vaikka startillakin, kunhan se tehdään päävirtakatkaisijan jälkeen. Laturi on siis kytketty kiinteästi akkuun, joten jos käynnissä olevasta autosta vedetään päävirrat pois, niin pyörivän laturin viimeiset Watit siirtyvät akkuun, mutta eivät sitä pidemmälle. Sulaketta en laittaisi väliin, sillä päävirtakatkaisjan tehtävänä on toimia manuaalisena sähkövirtojen katkaisijana katastrofin kohdatessa.
Hanki riittävästi paksua johtoa ja isoja puristettavia kaapelikenkiä ja vedä koko setti vähintään 35 neliöisellä johdolla. Itse käytän 70 neliöistä, ja LJ:ssä kun akku oli takana vedin välin 95 neliöisellä. Aditan sivuilla on hyvä kaapelilaskuri ->
http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html . Aikaisempaa keskustelua ja minun saarnaamista löytyy esim. ->
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93735 .