Akselivälin muuttaminen
Trafin sivulla kerrotaan seuraavasti:
Lainaus:
Tuon viiston liitoksen tilalla voisi olla myös ns. kalanpyrstö-liitos. |
Siitä vaan.
Mullakin on lyhennetty hiluks,runko sahalla poikki ja ihan suoraan siitä vaan. Sitte ulko ja sisä puolelle 3 ja 4mm vahvikelaput ja saumaa n.3/4 osaa. Vahvikkeet olivat melkein suunnikkaan(salmiakin)muotoiset. Toitsun runkoihinhan ei ole mitään tehtaan ohjeita joten maalais järjellä ku tekee,katastus inssi sen sitte kynäilee omiin papereihinsa näyttämään viralliseslta.
|
Tota eiks tuon akselivälin muutoksen saa tehdä vain sellainen paja, jolla on siihen (jotkut sopivat) paperit...ainakin näin raskaassa kalustossa. Luulisi, että ei tämä nyt ihan näinkään helpolla maallikkotyönä pienempiinkään autoihin onnistu.
Jos tuo on ihan mahdollista, niin johan alkaa tulla pientä ruuhkaa konttoreilla... TT |
Kyllä.
Lainaus:
|
Lainaus:
Mulle ei oikein ole auennut syy siihen, että miksi vain rungollisen auton akseliväliä saa muuttaa - ja sekin runkoa pätkimällä tai jatkamalla :confused: Onhan se nyt helvetti soikoon paljon turvallisempaa ja kestävämpää että pidetään se kori/ runko muuten alkuperäisenä, muutetaan vain joko akselin kiinnikkeiden paikkaa ja/ tai tukivarsien pituutta. Mikä ihme siinä on että Trafin pitää tehdä kaikki mahdolliset auton muutokset niin vaikeaksi tai mahdottomaksi :mad: |
Mulle ei aivan selvinnyt, minkä auton akseliväliä ollaan muuttamassa.
Ei noissa ohjeissa kuitenkaan sanota, että muutos olis tehtävä nimenomaan runko pidentämällä/lyhentämällä, vaan käsittääkseni se voidaan toteuttaa myös jousien tai tukivarsien kiinnityspisteiden muutoksella. |
Saahan noita kiinnityspisteitä kyllä muuttaa jäykkäakselisessa, tällöinhän tukivarret pysyy samana mutta akseliväli vaihtuu tarvittaessa. Ohjeistuksessa vain pistää silmään se, että akseliväli saa vaihtua vain mallisarjan sisällä oleviin mittoihin. Jos mallisarjassa on vain yhdellä akselivälillä autoa niin eihän sitä silloin voi muuttaa.. :confused:
|
Dodgesta meinasin napata puol metriä pois akselien välistä :D:D:D
Siinä on akseliväli vajaan neljä metriä ja 2,5 metrinen lava. Suunnittelin siihen flat-bedin kun meinaa ottaa tuo peltilava turhan helposti osumia. Mutta onpa vaan ruma sinkkupyöräisessä pitkä flat-bed, joten tartee lyhentää runkoa. Se ei kuitenkaan ole mikään vaikea homma tehdä sitten kun lavan nostaa pois. Kartaanista pätkä pois ja ruostuneen jarruputken tilalle uusi, sekä seisontajarrun vaijeri lyhyemmäksi. Löyty googlella yks ohjeistus rungon pätkimiseen, ja muistinpa siitä että se taisikin olla 4-sarjan Scanian ohjeistus mitä olin lukenut. Pitää käydä duunissa ettimässä k.o ohjeistus ja ottaa mukaan katsastukseen jos tulee ryhdyttyä kyseiseen operaatioon. http://prodsupport.scania.com/groups...0000273_07.pdf No, pitää käydä konttorilla varmistamassa jutut ennen kuin aloittaa mitään. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Saako?
Lainaus:
|
Sivu luotu: 18:04 (GMT +2). |