neliveto ääntää
Terve ostimpa ensimmäiaen nelivedon metsästyskäyttöön. Kyseessä siis suzuki vitara vm1992 automaattivaihteistolla. Kun kytkee nelivedon päälle huomasin että kuuluu ihme(sähkömäinen) ääni kun vauhti nousee yli 40km/h? Onkohan ihan normaalia vai missä vika..
|
Mitä se "sähkömäinen" ääni tarkoittaa? Releiden raksutusta, valokaaren rätinää/sähinää, vaihtovirran hurinaa vai jotakin muuta?
|
No siis ihan samanlainen ääni muistuu lapsuudesta mieleen.. eli siis radio ohjattavan nikko auton ääni rupeaa kuulumaan ku kytkee nelivedon päälle.. ja ääni kuuluu takaa😁
|
Mulla alkanut Jimpassa kuulua ajoittain samanlainen jännä sähkölelun ääni, kuuluu ihan takavedolla, nelivedolla en ole vielä kokeillut. Voimansiirtoa epäilisin, mutta en toivoisi, jospa vaan joku pelti räpättää? Perä kaput, pyöränlaakeri?
|
Jeps.. ihan sähkölelun kuulonen tuokin ääni.. ei kylläkään kuulu vastakun vauhti nousee yli50km/h, ja tosiaan ilman nelivetoa ei mitään. Täytyy tutkia asiaa kun joutaa. Käyttää nelivetoa vastakun tarve vaatii niin eiköhän tuolla sen verta tohdi ajaa, pyhällä vedellä ja suitsukkeilla siunaus ennen nelivedon kytkentää🙏
|
Suorien hampaiden juttelua?
|
Voitko wikke selventää? Tyhmä ei ymmärtänyt 😁
|
Tänään ajelin 50km eikä kuulunut kertaakaan, lievästi mystinen.
|
Onko edessä ja takana saman kokoiset renkaat tai suht saman verran kuluneet? Vähän mystistä jos vain neliveto päällä kuuluu selvästi takaapäin ylimääräistä ääntä.
|
Noniin eli asiaa tarkemmin tutkittuna ääni kuuluu edestä vänkärin puolelta. Autossa aitomaattiset napalukot ja kun nelivedon ottaa pois päältä ja jättää peruuttamatta(napalukot jää päälle) ääni kuuluu myös silloin. Täytyy ensiviikolla pyhien aikaa nostella ylös ja ruveta purku hommiin. Kellään vinkkejä missä vika? Napalukko vai vetari?
|
Pura, putsaa ja tarkista napalukkojen osat. Jos kaikki ehjää niin kasaa notkeaa rasvaa kohtuudella käyttäen, eli ei napalukon täydeltä sitä tallista löytyvää jäykintä vaseliinia.
Jos kytkeytyy huonosti päälle tai pois päältä niin syö hampaat piloille, eli kauheesti en ite ainakaan ajelis mikäli ääni johtuu siitä. |
1 Liiteet
Elämäni ensimmöinen napalukko purettuna, jonkin näköstä kulumaa"kynnessä" mikälie onkaan. En tiiä onko normaalia mutta ei minusta siltä näytä🤔😁
|
Lainaus:
|
Samaa mieltä Matin kans. Tarkenna toki missä kulumaa mielestäsi näkyy.
|
Tarkoittaisikohan Kryyvari "kynnellä" tuota toista suojakorvaa, joka saattanut ottaa osumaa vain rengasta vaihtaessa? Vanteen keskireikä harmittomasti hälpännyt...
|
https://m.youtube.com/watch?v=Bp3BSikDzwA siinä tarkempi video napalukon purkamisesta. Ei pitäs rengasta vaihtaessa tuo osa kulua.
|
1 Liiteet
Koitin muokata vähän parempi laatuseks kuvaa.. joku tuosta on jyrsiny mutta en tiiä mikä koska muissa osissa ei mitään jälkeä. No tänään näkee kunhan saan ilmattua käähdytysjärjesyetelmän.(vaihdoin siis termostaatin samalla reissulla koska vanha ei mennyt kunnolla kiinni ja huuhtelin koko järjestelmän) meneekö siis ihan letkuja puristellen ja nestettä hitaasti lisäten syylärin korkki auki, sitte käyntiin ja kovaa lypsämistä? Niinja auto oli siis 92vm vitara 1.6 8v g16a
|
Noniin, koelenkki tehty ja sama ääni jatkuu. Eli napalukko päällä = nikkoauto, ihan sama ajaako nelivedolla vai takavedolla. Napalukko pois päältä ei takavedolla kuulu mitään. Täytyy tutkia lisää kunhan kerkeää.
|
Voisko etuperän joku/jotkut laakerit ääntää?
Tai vetopyörästö? Onko siellä öljyä? Tai joskus ollut vähissä? |
Täytyy tutkailla kun joutaa ja ilmoitela jos vika löytyy, toki jos jollain ollut sama oire ja vika tiedossa niin apuja otetaan vastaan.
|
Lainaus:
Nelivedolla napalukot auki? |
Ei kai tuossa muuta kun alkaa selvittelemään.
Etu kardaanin ristikot, liuku, ja perän ja laatikon yoken laakerit. Tuskin dramaattista. |
Lainaus:
|
|
Noh, jos kerran takavedolla ei kuulu mitään silloin kun napalukot on pois, niin aika selkeästi vika on oltava etupään vetopuoleen liittyvää.
Silloin siellä on pääasiassa vaihtoehtoina jakiksen etuvedon osat & niiden laakerointi, kardaanin nivelet, etuperän pinionin laakerit, etuperän välitys, tasauspyörästön rattaat, poskilaakerit, vetarin nivelet, ja navan laakerit. Jos kuuluu korkeaa ininää, niin se yleensä merkkaa nopeasti pyöriviä osia = jakiksen laakerointi, kardaanin nivelet, pinionin laakerit. Poskilaakerit, tasauspyörästö, välitys, vetarin nivelet ja pyörän-/ navan laakerit pyörii selvästi hitaammin kuin pinioni/ kardaani, joten ne pitää matalampaa jyrinää/ murinaa/ jollotusta. |
Sivu luotu: 08:57 (GMT +2). |