Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kaivataan apua laturin sähkökytkennöissä! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=113051)

farmforest 24.07.2013 15:41

Kaivataan apua laturin sähkökytkennöissä!
 
Moro! Täältä varmaan löytyy kaveri joka vois auttaa yhdessä sähköhommassa.

Mulla on vanha 565 valmetti jonka akkua sai pitää laturissa yöt ja päivät. Mittailin akkua traktorin käydessä ja eipä lataillut yhtään mitään. Akku on uusi.

Tässä on tasavirtaa tuottava laturi. Löysin nurkista uuden daihatsun vaihtovirtalaturin jostain 80-luvun puolivälistä. Oli kiinnityksiltään äärimmäisen samannäköinen ja päätinpä laittaa sen tuon tasavirtalaturin tilalle.

Tasavirta laturin taakse tuli kaksi johtoa. Paksumpi ja ohuempi, molemmat lattapääliittimillä. Uuden laturin takana on mutteriliitin jonka viereen on kaiverrettu merkki B. Laturin toisella sivulla on kolme uros lattaliitintä, joiden vieressä on merkit E, P ja F.

Pistin sen paksumman johdon tuohon B liittimeen kiinni, tuota toista koitin jokaikiseen noista E-P-F napoihin mutta laturi ei silti ladannut mittarin mukaan mitään. Laturi on tosiaan uusi ja pyörii oikeaan suuntaan.

No traktorin yhä käydessä pistin yleismittarin + piikin tuohon laturin B-liittimeen ja miinuksen laturin runkoon eikä vieläkään mittari näytä yhtään mitään!

Teinkö mittauksen nyt varmasti oikein vai mistä saan tietää nyt että laturi yleensäkin toimii vaikka uusi onkin??

Lisäksi konepellin alta löytyi melkoinen johtohelvetti katkonaisine johtoineen ym. teippi/hyppysähkö/mitälie virityksineen. Jos alan tuosta laturista uusia johtoja pistämään niin miten liitän niitä akkuun?

BJ-40/76 24.07.2013 16:00

Taikahatun laturista ei mitään tietoa....
 
Mutta tuossa vanhassa johdotuksessa on paljon ylimääräistä, mm. lataussäädin...

Siis tuosta b+ liitin pultista suora, paksu johto akun + napaan.

Onko k.o laturissa sisäinen säädin? (ja vaihtovitralaturihan voi palaa jo siitä, että b+ napa ei ole käynnissä ollessa akun + navassa, toki jos 20v käyttämättä, niin voi säilyä pienillä kierroksilla ehyenäkin)

Ja noista muista liittimistä ei tietoa, onkohan samat koodit mitä eurooppalaisissa?

farmforest 24.07.2013 16:33

Vanhan säätimen löysinkin jo. Ittekkin kuulin että jos ei ole akkua kuormittamassa laturia niin puskee aika kovat voltit. Eipä ainakaan vielä savua missään näkynyt.

Sisäisestä säätimestä ei mitään tietoja. Mahtaako olla jollain daihatsu miehellä tietoa asiasta?

Laturi on YUKI -merkkinen ja Japanissa tehty. Paketin päällä luki Daihatsu -84

Edittinä vielä että muut nastat olivat näin: vas.pysty-> P, poikittain keskellä-> E, oik.pysty -> F.

farmforest 24.07.2013 17:22

Nyt pistin kunnon piuhan B:stä +napaan. Mittariin ei tule lukemia. Tartteeko tommonen laturi jonkun herätejohdon toimiakseen johonkin noista kolmesta navasta?

nalle00 24.07.2013 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja farmforest (Viesti 1026525)
Nyt pistin kunnon piuhan B:stä +napaan. Mittariin ei tule lukemia. Tartteeko tommonen laturi jonkun herätejohdon toimiakseen johonkin noista kolmesta navasta?

Juu tarvii herätteen, mutta jotkut laturit herää ilman heräte johtoakin kun antaa kunnolla kierroksia.

farmforest 24.07.2013 19:03

Kattelin tossa muita latureita niin sain sellaisen käsityksen että merkintä E olisi maajohto.

No pistin siitä johdon maihin. Lisäksi pistin paikalle P toisen johdon ja painoin traktorin käydessä sen johdon pään + napaan, yleismittaria samalla akun navoissa pitäen.

Johan alkoi ladata. Volttien ollessa 15 (ja jatkoi yhä nousua) paikkeilla nyppäsin johdon irti ja jännite akussa alkoi pikkuhiljaa laskeutua.

Uusi kysymys: tarvitsenko tuohon nyt jonkunlaisen jännitteen säätäjän kuitenkin?

Sten 24.07.2013 19:08

Tässä!
http://images.ask.com/fr?q=alternato...tart%253D0&qt=

katso toi Nippondenso laturi, siinä on juuri nuo merkinnät!

farmforest 24.07.2013 19:18

Hei kiitos tästä, tuo auttaa jo varmasti! Nyt kun olisi vielä joku ketä selvällä suomenkielellä selostaisi tosta kuvasta/tekstistä että mitä siinä tarvii tehdä...

EDIT: no joo nyt kun tarkemmin kattoo niin ton numeroisia releitä mulla taitaapi jo olla, mutta mitä nuo muut merkinnät ovat?

niinkuin 3AW , 4TR , 6RA ja c1 ja w1 ja niineespäin?

Tarviiko se nuo kaikki systeemit välttämättä? Kas kun tuossa ko. valmetissa ei toimi mikään, siis MIKÄÄN, "sähkövaruste" lukuunottamatta starttia kun avaimesta kääntää. Eikä oo kyllä muita tarvinnutkaan.. :D

2x4WD 24.07.2013 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja farmforest (Viesti 1026558)
Kattelin tossa muita latureita niin sain sellaisen käsityksen että merkintä E olisi maajohto.

No pistin siitä johdon maihin. Lisäksi pistin paikalle P toisen johdon ja painoin traktorin käydessä sen johdon pään + napaan, yleismittaria samalla akun navoissa pitäen.

Johan alkoi ladata. Volttien ollessa 15 (ja jatkoi yhä nousua) paikkeilla nyppäsin johdon irti ja jännite akussa alkoi pikkuhiljaa laskeutua.

Uusi kysymys: tarvitsenko tuohon nyt jonkunlaisen jännitteen säätäjän kuitenkin?

Jos jännite pysyy aisoissa niin siellä lienee säätäjä mutta jos jännite nousee liikaa mitä 15V jo on niin ilmeisesti kyllä. 14,7V jossain -30C asteessa ja kesällä vähempi riittää.

Se E on yleensä maa, iso B monesti mutterilla menee akulle/käynnistys solenoidille ja joku virta tarvitaan magnetointiin jotta alkaa tehdä sähköä ilmeisesti siten tuo P. Nippondensoja en tunne vaikka itsellä sellainen onkin niin en varman päälle lupaa kirjain koodeja.

2x4WD 24.07.2013 20:05

Mitäs kirjaimia alkuperäisestä releestä löytyy jos sitä vois hyödyntää?

farmforest 24.07.2013 21:25

Vanha rele on aikamoinen mötikkä johon meni aika monta johtoa, mitä tuollainen tasavirtalaturi sitten lienee lataustehoa antanut.

Tuossahan on alunperin ollut 2 kpl 6V akkuja jotka oli kytketty ristiin.
Mutta niin olen ymmärtänyt että tuo ei ole enää niin vanha peli että + johto menisi maihin ja miinus startin päähän, jos se tähän kytkemishommaan edes vaikuttaa.

Huomenna voisin illalla kattella tuosta releestä josko siitä jotain numeroita löytyy.

Kattelin tuossa noita jännitteensäätäjiä netistä niin sellainen yleismalli maksaa n. 25e, musta mötikkä missä on 1 keltainen johto. Pitäisi sopia kaikkiin ajoneuvoihin mutta mihin tuo 1 johto sitten tulee kiinni vai sopiiko lainkaan ko. laitteeseen? Vai onko tarkoitettu pelkästään kärjellisiin vehkeisiin?

BJ-40/76 24.07.2013 21:31

Se alkuperäinen 565 valmetin latausrele ei sovellu vaihtovirtalaturille.

-> joko museoon taikka romuksi!

p.s ne 6v akut on kytketty sarjaan (siis siten saa 12v) "ristiinkytkentä" voi hämätä jotain harrastajaa, sillä ristiin kytketty tarkoitaan että nolemmat + navat menee toisen akun - napaan: siis suorassa oikosulussa-> räjähtää!

farmforest 24.07.2013 22:12

Joo ton ristiinkytkennän tiesinkin. On edellinen omistaja tehnyt moottorin viereen sivulle uuden akkutelineen jossa nyt yks 12V akku. Tosiaan tuo johtohelvetti pellin alla voi olla todellakin osasyyllinen siihenkin miksei vanha laturi tehnyt virtaa.

Mutta laitetaan tämä homma kuntoon kun kerran ruvettiin!

juu rele museoidaan, ei valmettia :D. Perunannosto tässä taas kohta alkaa ja täytyy saada batteryyn virtaa ja sitten voimasauhua putkesta yötäpäivää kolmen pytyn voimin perkele!

BJ-40/76 25.07.2013 00:32

Sorry, sotken topiikkia pikkasen:
 
Siis: Olen muutamaan traktoriin yms. päivittänyt laturin, siis 10-20 Amppeerisen! DC Dasasähkö (tasasähkö) laturin vaihtovirta laturiiin.

Hyvä,halpa,helppo, Kestävä ja huoltoystävällinen laturi on ollut BOSCH:in puhallin jäähdytteiset, sisäisellä säätimellä olevat. siis noita on "kaikissa" saksalaisissa autoissa -70 luvun lopulta? pari-kolme vuosikymmentä. siis olen kangistunut 1900 luvulle:confused: kun noihin latureihin vaihtaa merkkilaakeri, alkuperäiset liukurenkaat ja hiilet, niin kestää niin pitkään että! (pitempään, kuin uudet mustahiuksisten kopiot)

Ja kytkentä on helppoa: siitä b+ mutterin alta suoraan akun + napaan paksu kaapeli. (jos + maadoitettu, kuten esim. saaressa rakennetut Fordson:it, niin vaihdetaan vaan akun kengät kaapelista toiseen: -> nyt miinusmaadoitettu!, jos on jotain elektoniikkaa, esim. radio, led- tai zenon valoja, niin ne täytyy muuttaa myös miinus maadoitetuksi)
Ja sitten siihen latta- Abiko liittimeen tuodaan virtalukolta Latauksen Merkkivalon (noin 2-3 wattia) kautta sähköä akun + navalta.

Tietysti laturi pitää saada mekaanisesti kiinni moottorin kylkeen, ja vielä siten, että se pyörii... traktoreissa mahdollisimman lujasti: täysillä kierroksilla mieluusti (vähintään?) 6000 r/min, mutta ei juurikaan yli 15 000 r/min, koska traktorit voi periaatteessa "huutaa-" tunnista toiseen?
Siis miksi? bosch:n puhallin jäähdytteisissä latureissa (siis niissä, missä pyörii hihnapyörän mukana iso keskipako tuulettajan siipi) ilmoitetaan latausvirta esim. seuraavasti: 90/34 Amppeeria. tuo 90 amppeeria on latausvirta 6000 r/min laturin pyörimisnopeudella, ja tuo 34 amppeeria on 1500 r/min laturin pyörimisnopeudella, joka on kokemukseni mukaan "turvallisella" alueella, siis laturi toimii niin kuin on suunniteltu. -> siis tuo kierrosluku, siis laturin pyörintänopeus, on vähintään yhtä tärkeä, kuin se, että pistetäänkö 55 A Ford Fiestan laturi, vai yli 100 A Audin laturi!
-> Siis: jos esim 90 A bosch:ia yritetään herättää pienellä merkkivalo polttimolla, niin tuo 11A tasavirta "Luukas" lataa enemmän 700 r/min nopeudella:eek::eek::eek: (mm. erään saksalaisen maastopakettiauton voi käynnistää, peruuttaa sähkölaitoksen hallista ulos, ja latauksen merkkivalo ei sammunut.(siis ei latannut ollenkaan, liekkö yksittäinen vika?) toki auto oli 1980 luvun alkupuolelta, mutta vain alle 10v ikäinen silloin)

Mutta kun on yritetty pistää 2-3 wattia merkkivaloksi, ja pyörimään niin nopeaa, kuin laturin/vesipumpun hihna antaa myöten (siis n. 13mm levyistä hihnaa ei viitsi taittaa 5cm halkaisijaiselle hihnapyörälle, 7,5 cm vaatii jo hammastetun ?)
-> Fordson Major: n. 70 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä yli 20A, max kierroksilla noin "70"A (orkkis laturi noin 2-3?A, ja täyskaasulla 11?A
-> Belarus 821(?) 90 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä n.40 A, max kierroksilla noin 100 A 13,5 volttiin.
Toki jo vakiona vaihtovirtalaturilla, ja säädettävällä lataussäätimellä, siis -80 luvun käyttöohjekirjassa oli MUISTAAKSENI ohjeet k.o meisselisäätöön, meisseli luonnollisesti kuului vakiovarustukseen...

baxxter 25.07.2013 06:42

Jos ja kun daihatsun laturi vaatii ulkoisen säätimen, niin itse heittäisin menemään kyseisen kapistuksen :)
Biltemasta saa sisäisellä säätimellä olevan laturin satasella, tai kaivaa jostain vanhasta ooppelista tai muusta saksalaisesta käytetyn.
Ja kytkentä olikin tuossa edellä jos tekstin seasta löytää, eli akun plus-navasta kaapeli laturin suurimpaan napaan. Virtalukon tai muun katkaisijan kautta 2-3w merkkivalon toiseen napaan ja toisesta merkkivalon navasta laturille herätteen nastaan.
"+ maadoitus" selviää kun katsoo kumpi akun johto menee trattorin runkoon.

farmforest 26.07.2013 08:42

Vooi perse, olenko tehny turhaa hommaa nyt, tai ainakin liian vaikeasti. Mulla on uusia latureita eri automerkkeihin varastossa noin parikymmentä kappaletta, eipä vaan yhtään saksalaista. Jotain Valeota löytyi ja sitten noita yuki-merkkisiä.. pääasiassa jaappanialaisiin autoihin.

Jos tuon laturin nyt otan vielä irti niin mistä noista muista sen tunnistaa että siinä se säädin on omasta takaa? Kun ei mitään papereita ole missään mukana.

Olin ihan siinä uskossa että se säätäjä olisi tuossakin jo ollut mutta pitäisi tänne kai kirjoitella jo ennen ku ottaa työkalut käteen.. Kaiken puolin ulkomitoiltaan sopivankokoinen olisi tuo laturi tuohon, osa noista muista on isompia klönttejä..

Vai voiko nyt tätä hommaa vielä soveltaa jotenkin helposti?

farmforest 26.07.2013 09:23

5 Liiteet
Tässä vielä kuvia hommasta. Sekä yks valeon laturi missä luulen säätäjän olevan? Sekä myös kuva direktiivien mukaisista sähkökytkennöistä :D.


Sivu luotu: 19:15 (GMT +2).