Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Mitä kaikkea muutostöitä joutuu tekemään jos HJ61;stä korottaa lehtijousilla 100mm? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65498)

VonLeka 10.11.2009 20:30

Mitä kaikkea muutostöitä joutuu tekemään jos HJ61;stä korottaa lehtijousilla 100mm?
 
Jos taon 100mm alkuperästä korkeemmat jouset niin mitä muutostöitä muuta joutuu tekemään jotta auto pysyy tieliikenne kelpoisena? Ja mistä näitä kyseisiä osia saa jos ei itse pysty/kannata tehdä? Tarvitsen tarkahkoja tietoja aikatauluja ja osahankintoja varten. Koria on nyt nostettu rungolta 70mm, ottakaa tämäkin huomioon neuvoissanne

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne

Blis 10.11.2009 20:39

jarruletkut varmaan loppuu, alipaine letkut ? rattiakseli? nuo nuin ensimmäisenä tulee mieleen...

dodge 3500 10.11.2009 20:48

mun mielestä ohjattavuus huononee ja iskarit ei riitä(vakiot). rattiakselia ei tarvi muuttaa jos nyt kerran pelaa hyvin, koska simpukka on rungossa kiinni

Yölento 10.11.2009 21:00

Joutuu laittamaan 25mm:n laskusarjan koska alustaahan saa korottaa sen 75mm, jos meinaa pitää tieliikennekelpoisena ja laillisena. :rolleyes:

Rohmo 10.11.2009 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodge 3500 (Viesti 612180)
mun mielestä ohjattavuus huononee ja iskarit ei riitä(vakiot). rattiakselia ei tarvi muuttaa jos nyt kerran pelaa hyvin, koska simpukka on rungossa kiinni

Mulla oli hojssa 70mm korikorotus ja rattiakseli irtosi kaksi kertaa simpukasta kun mettässä peruuttaessa tuli äkkipysähdys (taka-akseli kolahti kantoon) irrotin rattiakselin kori puolen pooreista ja laskin sen verran simpukkaan päin että sai viellä lukittua, lukitus pultti piti vaihtaa ohkasempaan kun akselissa on ura jonka kohdalta lukituspultti pitäisi mennä.

VonLeka 10.11.2009 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodge 3500 (Viesti 612180)
mun mielestä ohjattavuus huononee ja iskarit ei riitä(vakiot). rattiakselia ei tarvi muuttaa jos nyt kerran pelaa hyvin, koska simpukka on rungossa kiinni

käykö siihen jotkut muut ku dopinssonin iskarit suoraan? ratti pelaa nyt ihan kohtuu ok

VonLeka 10.11.2009 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 612183)
Joutuu laittamaan 25mm:n laskusarjan koska alustaahan saa korottaa sen 75mm, jos meinaa pitää tieliikennekelpoisena ja laillisena. :rolleyes:

:rolleyes:

Viipo 10.11.2009 22:22

vanhat latit taottuna tuppaa vaan aika herkkään kuoleutumaan takasin tai katkeilemaan herkempään.
Sinällään HJ:ssa ei kukaan tiedä, minkä korkuset niiden pitäisi orikinaalina olla, ellei oo muutoskatsastamassa jotain alustan muutoksia. Yleensä tuppaa olemaan aika kuolleita vanhat HJ:n latit, mutta kun ne säilyvät orikinaalikiinnikkeissään, niin ei kukaan jaksa varmasti puuttua pikkusiin korotuksiin. HJ:n kokosessa autossa joku 17cm korotus ja 37" renkaat näyttävät vasta sopusuhtaisilta, toisin, ku jossakin pikkususukissa...

VonLeka 10.11.2009 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 612237)
vanhat latit taottuna tuppaa vaan aika herkkään kuoleutumaan takasin tai katkeilemaan herkempään.
Sinällään HJ:ssa ei kukaan tiedä, minkä korkuset niiden pitäisi orikinaalina olla, ellei oo muutoskatsastamassa jotain alustan muutoksia. Yleensä tuppaa olemaan aika kuolleita vanhat HJ:n latit, mutta kun ne säilyvät orikinaalikiinnikkeissään, niin ei kukaan jaksa varmasti puuttua pikkusiin korotuksiin. HJ:n kokosessa autossa joku 17cm korotus ja 37" renkaat näyttävät vasta sopusuhtaisilta, toisin, ku jossakin pikkususukissa...

Teen ne uusista jousista. en oo vielä varma korotanko 75mm vai 100mm, ei oo sisänsä merkitystä tuolla parilla sentillä, muut muutostyöt ratkaisee, mutta jos ei vaikuta muihin hommiin niin sitten 100mm. En oo muutoskatsastamassa alustanmuutoksia, sanonko katsastusmiehelle että siinä on uudet jouset vaan alla?

Kyllä tuo on vakiona aika käpelön näkönen kokoonsa verrattuna mitä se on nyt (33" kumit, koria nostettu 70mm)

edit. joutuuko kallistuksen vakaajille tekemään jotain vai otanko ne kokonaan pois?

Kartse1 10.11.2009 23:13

Hj:n lehtijousethan eivät ole kovinkaan paljon kippurassa uutenakaan.
Jos sinne meinaa takoa 100mm korotusta jousien kanssa, niin silloin pitää riipukkeen paikkaa muuttaa rungon puoleisessa päässä.

Jousen korvien silmukat kun tulevat lähemmäksi toisiaan lehtiä taottaessa, niin silloin ne alkuperäiset riipukkeen paikat
jäävät liian etäälle toisistaan ja aiheuttaa riipukkeen nurjahtamisen väärälle puolelle liikerataa
=> Norra mutkalla kunnon joustatuksessa.

Jos löytää vakiota pidemmät lehdet, niin silloin pääsee vähemmällä oheistyöllä.

Urbancityboy 13.11.2009 16:22

Joko se Leka on antanut jousille lekaa?

Tavallaan menee hieman offtopic, koska aihe käsittelee vain pelkästään jousien takomista korottavammiksi, mutta suosittelisin lämpimästi tutustumista esim. OngelmajäteHJ:n http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1146 alustaan ennen suurempien ratkaisujen tekemistä. Erityisesti korostan että tällä ajetaan säännöllisesti kynnöksellä, kivilouhikoissa ja umpijorpakoissa joihin eivät kuulemma lisäkierrejouset jostain tarkemmin perustelemattomasta syystä sovellu. No, makuja on varmaan sitten monia, itse kuten n. kymmenkunta muutakin samalla mallilla korotuksen toteuttanutta kaveria tykkään siitä että alusta on ennemmin sopivan pehmeä kuin jäykkä kiikkulauta ylitaotuilla jousilla.



Täysi varvi noita e 30 vietereitä maksaa about 110e ja n. 20 e menee putkenpätkiin, paikalleen laittoon aikaa puolestaan tärväytyy 4-5 tuntia. Niin ja onhan se tietty hienoa jos on varaa ja rahaa heitellä uusia dopinsoneita paikalleen, niitäkin on joskus joillekin tutuille tullut asennettua ja ovathan ne tottakai aina paremmat kuin omat turvonneet ja alaspäin painuneet pakkansa mutta fyrkkaa taitaa tuolloin mennä yli tonni.

Voin tuoda laitteen testiajoon kunhan tuo kuume hieman hellittää ja tartunnan vaaraa ei enää ole, päätä sitten itse että toimiiko vai ei.

Viipo 13.11.2009 17:18

on niissä apuvietereissä omat ongelmansakkin:

http://static.petrisimolin.com/galle...stai08_003.JPG

Hieman joustot tuppaa hukkumaan, mutta lukoilla voipi tilannetta kompensoida.

VonLeka 13.11.2009 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Urbancityboy (Viesti 613130)
Joko se Leka on antanut jousille lekaa?

Tavallaan menee hieman offtopic, koska aihe käsittelee vain pelkästään jousien takomista korottavammiksi, mutta suosittelisin lämpimästi tutustumista esim. OngelmajäteHJ:n http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1146 alustaan ennen suurempien ratkaisujen tekemistä. Erityisesti korostan että tällä ajetaan säännöllisesti kynnöksellä, kivilouhikoissa ja umpijorpakoissa joihin eivät kuulemma lisäkierrejouset jostain tarkemmin perustelemattomasta syystä sovellu. No, makuja on varmaan sitten monia, itse kuten n. kymmenkunta muutakin samalla mallilla korotuksen toteuttanutta kaveria tykkään siitä että alusta on ennemmin sopivan pehmeä kuin jäykkä kiikkulauta ylitaotuilla jousilla.



Täysi varvi noita e 30 vietereitä maksaa about 110e ja n. 20 e menee putkenpätkiin, paikalleen laittoon aikaa puolestaan tärväytyy 4-5 tuntia. Niin ja onhan se tietty hienoa jos on varaa ja rahaa heitellä uusia dopinsoneita paikalleen, niitäkin on joskus joillekin tutuille tullut asennettua ja ovathan ne tottakai aina paremmat kuin omat turvonneet ja alaspäin painuneet pakkansa mutta fyrkkaa taitaa tuolloin mennä yli tonni.

Voin tuoda laitteen testiajoon kunhan tuo kuume hieman hellittää ja tartunnan vaaraa ei enää ole, päätä sitten itse että toimiiko vai ei.

Lähetin yksityisviestiä.
Makeen näkönen.

tässä kuva mun HJ;stä tällä hetkellä

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37734

Urbancityboy 13.11.2009 22:50

On tuo kyllä ihan makean näköinen. Hetkinen, onkos tuo ollut Karjalassa päin aiemmin?

Tuliko se priva perille eipä tietenkään?

Urbancityboy 13.11.2009 22:57

Hehe, hyvä foto
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 613143)
on niissä apuvietereissä omat ongelmansakkin:

http://static.petrisimolin.com/galle...stai08_003.JPG

Hieman joustot tuppaa hukkumaan, mutta lukoilla voipi tilannetta kompensoida.


Tätä kuvaa olen tässä myhäillyt jonkun aikaa, eihän sille minkään voi mutta tämä meidän touhu on kyllä välillä kuin suoraan elokuvista mutta toisaalta esiinnytäänhän me elokuvissakin aina välillä:-)

Hyvinhän tuo kiipeää vaikka onkin joustot niin kovin huonot..tuon tyyppisten pikku esteiden selvittämisen vuoksi kai niitä berttojakin kierrejousille juuri muutellaan mutta tilanne ei ole täysin toivoton todellakaan noinkaan

VonLeka 14.11.2009 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Urbancityboy (Viesti 613263)
On tuo kyllä ihan makean näköinen. Hetkinen, onkos tuo ollut Karjalassa päin aiemmin?

Tuliko se priva perille eipä tietenkään?

Mä en tiedä onko tuo ollu karjalassa aikasemmin, mä hain tuon muutama kuukaus sitten vaasasta ja siellä oli ainaski vuoden...
tuli privat perille!


Sivu luotu: 23:50 (GMT +2).