Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Iso Gee - UnimoG U1700L: VAIHE VI - kopin hinkkaamista (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99129)

pee 11.07.2012 21:42

Iso Gee - UnimoG U1700L: VAIHE VI - kopin hinkkaamista
 
Viritellääs tuosta meidän MoGista nyt sitten tänne jonkinlainen topic, ja päivitellään hissuksiin aina kun jotain mainittavaa saadaan aikaiseks.
Aloitetaan kuitenkin ihan alusta...


JOHDANTO...

Kuten joku ehkä on jo huomannut, olen katsellut Moggeja “sillä silmällä” jo reilun pari vuotta, ja muutamaa Saksan kaunotarta oltiin välillä jo
ihan vakavissaan lähdössä katsomaankin. Helmikuussa kuluvan vuoden 2012 13. päivä, bongasin ruåttalaisten blocket sivustolta ujohkon
ilmoituksen, jossa ei ollut kuvaa, ei hintaa, ja muutenkin melko puutteellinen tiedoiltaan.
Ilmoituksen perusteella myynnissä oli -86 mallinen U1700L. Laitoin myyjälle englanninkielisen mailin, vaikka ilmoituksessa lukikin että
mieluiten vain soitot. Ilmoitus pyöri kuitenkin sen verran vahvasti mielessäni, että seuraavana iltana pähkäilin, keräsin rohkeutta,
muistelin ruåttin kielisiä “hejssan häär taalar Pekka” pohjaisia avausrepliikkejä, ja hiippailin talliin soittamaan. (mun ruåttia ei kuuntele nauramatta kukaan)
Myyjä vastasi melkein heti, ja änkytin hetken jotain bulvaaniansuomenruotsin sekaista, ja kysyin josko vastapuoli puhuis englantia…
Tuntui puhuvan varsin selkeää sellaista joten päästiin alkuun. Myyjä kertoi ostaneensa härvelin työpaikkansa huutokaupasta noin vuotta
aiemmin, ja suunnitelleensa varustaa se nostolavalla, kun autossa oli hydrauliikka valmiina. Nyttemmin oli tullut siihen ajatukseen, että pääsee
helpommalla kun ostaa valmiin nostolava-auton. Kertoi vehkeen olevan melko siisti, katossa (!!!) muutamaa ruostepaikkaa lukuun ottamatta
ruosteeton, käyvän nätisti ja olevan ajokuntoinen. Ymmärsin myyjän jutuista, että auto on noin 170 000 ajettu, ja eikä ruåtsin rekisterissä.
Turbokone kuulemma, 8 vaihdetta, hydrauliikka, eikä juuri muita varusteita. Kiitin tiedoista, pyysin lähettämään kuvia ja valmistenumeron mailiin,
ja kerroin palaavani asiaan.

TIETOA SAADAAN ALKUUN VARSIN NIHKEÄSTI...

Ei ihan mahdottomalta kuulosta, ajattelin ja jäin odottelemaan sähköpostia… Seuraavana iltana tuli maili, jossa oli auton valmistenumero,
ja myyjä kertoi ottavansa kuvia kunhan käy mökillä jossa vehje oli talvisäilössä. Kuvia odotellessani googlailin myyjän nimeä (varuiks - on tullut tavaks),
kaivelin valmistenumerolla omien tietolähteideni kautta, ja odottelin kuvia. Aika tuntui pitkältä. Loppuviikosta tuli muutama kuva, ei oikeastaan mitään
ihmeellistä, väri joku vihreä, jonkinlainen lavettilava ilman laitoja, hiukan surullisen näköinen mattaantunut ja likainen pinta.

Eka kuva, ruåtsissa, omistajan mökin pihalla:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108812

 
Maanantaina vastasin mailiin, kysyin auton tarkempaa sijaintia ja historiaa, myyjästä ei kuulunut pariin päivään mitään. Ryssän VIN dekooderi
ei tunnistanut autoa, käytin toista, ja sain hirmuisen listan tehdasvarusteista, joiden koodeista en ymmärtänyt vähääkään. Lähetin valmistenumeron
yhdelle tutulle täällä Suomessa, ja Jenkkeihin yhdelle unimoG spesialistille, saadakseni hiukan lisää tietoa. Torstai-iltana, aika myöhään tuli Jenkeistä
maili, jossa osattiin kääntää varustekoodit selkokielelle, ja tästä hetkestä alkoikin pitkä uneton kausi…

HISTORIAN SELVITYSTÄ...

Varusteluettelo sisälsi sen verran “eksoottisia” tehdasoptioita, että ajoneuvon historia alkoi kiinnostaa entistä enemmän. Laitoin myyjälle
uudestaan mailia, kysyin auton historiasta, ajattelin kokeilla josko sieltä selviäis jotain uutta. Samaan aikaan laitoin ystävälleni Vehossa
kyselyä josko kertoisivat auton ensimmäisen omistajan / tilaajan. Myyjä vastasi piakkoin, kertoi että auto on ollut hänen työpaikkansa
omistuksessa kauan, ja sitä on käytetty jonkinlaisena testiautona jossain projektissa, kunnes viimeiset vuodet se on seissyt hallissa ajamatta.
Firma oli huutokaupannut poistokalustoa ja myyjä oli sen sieltä sitten ostanut. Tässä yhteydessä selvisi myös, ettei autoa oltu edes rekisteröity
ruåttiin, vaan sillä oli tarpeen vaatiessa ajeltu paikallisilla liimakilvillä, tai näin ainakin luulin ymmärtäväni. Vehosta sain vastauksen, että
ensimmäistä omistajaa eivät kerro, asiakastietosuoja syistä. Tässä vaiheessa kyselin jo mahdollisuutta tällaisen vehkeen rekisteröinnistä
Suomeen, ja sain aika selkeät ohjeet…

a) aikaisempi rekisteröintitieto jostain maasta

Tai

b) omistajahistoriaselvitys myyjältä ja 10 vuotta taaksepäin
c) käyttöönottoajankohtainen varustus ja vaatimuksenmukaisuus

Kuten aiemmin vihjaisin, auton varustus viittasi jotenkin raskaaseen käyttötarkoitukseen. On tehtaan vahvistettua alustaa, kallistuksen
vakaajia eestaas, vahvistettu taka-akseli, ohjaamon suojaus, workingears alennusvaihteisto (tästä myyjä ei edes tiennyt, tällähän
pikkuykkönen on kokonaisvälitys 500:1), kylmäkäynnistysvarustus, NATO väri (!!!) ym. ym. Laittelin lisää maileja sinne tänne ja tuonne
selvittääkseni ensimmäisen omistajan, tarkoituksenani siis löytää ensimmäinen käyttöönottopäivä, ja paikka, jotta rekisteröinti Suomeen
olisi edes mahdollinen. Näihin aikoihin myyjäkin taas ilmestyi, eli vastasi maileihin, oli ollut jossain reissussa. Kyselin historiaa lisää, ja kysyin
myös hintapyyntöä. Vastaus tuli aika pian, pyyntö oli kohtuullinen ja nyt kertoi yrittäneensä aiemmin rekisteröidä autoa ruåttiin, mutta ilmeni
ongelma. Ruåttalaiset olis myös halunneet tietää käyttöönottoajankohdan, ja kun sitä ei ollut luotettavasti esittää, olivat ilmoittaneet
kannakseen, että auto rekisteröidään jos tämän päivän vaatimukset täyttyvät !!! Eli, syy myyntiin olikin se, ettei sitä ruåttiin onnistuta
kilvittämään, tai onnistuta ja onnistuta, mutta myyjä ei ainakaan onnistu…
 
TIETOA JA ARVAUKSIA...

Sain hirmuisella väännöllä ja osin hyvällä tuurilla selville, ehkä jopa hiukan kyseenalaisten toimien jälkeen, että auto oli toimitettu tehtaalta
elokuussa 1986 Itävaltaan. Sinne sitä ei kuitenkaan koskaan oltu rekisteröity. Ei myöskään Saksassa, eikä Ruotsissa ! Auto oli alustaltaan
huomattavasti tukevampi kuin tavalliset kuorma-auto moGit, ja ilman “lavaa”. Värinä NATO vihreä. Myyjä töissä ruåttin armeijalle tuotteita
tekevässä firmassa. 1+1+1+1+1 = 6 … eipäs vaan 5 ! Jotain puuttuu… Lisää painetta myyjälle, varusteluettelo liitteeksi, kysymyksiä, jne.
Samalla armotonta agentointia, ja lisätietona näihin aikoihin putkahti Mersun tehtaan Saksalaiselta historia osastolta, että tehtaalta
lähtiessään auto on mennyt “siviiliorganisaatiolle”, mutta enempiä tietoja eivät voi antaa. Kiitos ja Danke - täähän alkaa ratketa.

ARVAUS OSUU OIKEAAN:
 
Taas hiukan hyvää tuuria, pirusti googlausta, myyjän työpaikan historian selvittelyä, tuhansien kuvahakujen jälkeen kuvio alkoi olla selvillä.
Myyjä vastaili mun esittämiin pohdiskeluihin ikään kuin kautta rantain, vastasi maileihin aina niiltä osin kuin osuin oikeaan, ja jätti muihin
vastaamatta. Sain lisää kuvia ja oltiin jossain maaliskuun loppupuolella kun vahvistui autolle “uskottava” historia. Osan myyjä oli kertonut,
osan pystyi vahvistamaan, vaan ei kertonut itse ennen kuin kysyin. Tämä historian selvitys siis johtui edelleenkin siitä, että ilman älykästä
ja perusteltua historiaa ei autoa saatais Suomessakaan kilpiin. Vehje on siis tilattu ja toimitettu tehtaalta 1986, mennyt Itävaltaan varusteltavaks,
tullut sieltä ruåtsiin silloisen ab Boforsin haltuun ja omistukseen, ja ollut “yhteinen” testialusta boforsin ja swedarmyn projekteissa.
Lavalla on ollut jämerä hydrauliikka ilmatorjunta / kranaatin heitintä varten, ja sittemmin tästä on kehittynyt ASRAD ilmapuolustusjärjestelmä,
jota Suomenkin armeija nyttemmin käyttää UnimoG 5000 alustalla.

ASRAD U5000 - Karjalan Prikaati:

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...5,_ASRAD-R.JPG

BINGO !:

Enpä sano kuka, ja miks ja miten sai yhteyden ruåttin armeijan materiaalilaitoksen arkistoon, mutta sieltä löytyi ratkaiseva vinkki. Tai ei oikeastaan
vinkki, vaan fakta, eli totuus, eli todiste: kyseinen auto oli maahantulokatsastettu ruåttiin vuonna 1988, mutta hylätty. Puutteet oli olleet aika
mitättömiä, jotain heijastimia, valonpesureita, e1 hyväksyntien puuttumisia (ei todistusta) jne. Autolle oli kuitenkin tällöin varattu ruåttin armeijan
rekisteritunnus, joka ei sittemmin toteutunut kilpiin saakka, kun autoa ei uudelleen siellä katsastettu. Tunnus kuitenkin näkyi arkistossa, ja
ajoneuvo kulki armyhistoriassa omalla sille varustetulla tunnuksellaan, vaikkei kilpiä koskaan saanutkaan.


RUÅTTIIN NYT JA HETI...

Tässä kohtaa alkoi tulla hiki, nyt sinne ja äkkiä. Pääsiäisen pyhinä sitten suunnattiin Turun kautta laivalla ja omalla autolla länsinaapuriin, ja aamulla
Tukholmasta kohti keskiRuåttia.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108821

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108820

Myyjän kodin kautta mökilleen jossa moGGi nukkui talvi-untaan. Käyntiin, antaa lämmetä ja jutellaan mukavia. Myyjä oli kuin eri ihminen,
kertoi oikeastaan kaiken auton historiasta. Eli nyt oli kielenkannat auki, kun olin paikanpäällä, täältä etänä selvittäneenä auton historian.
Juotiin kaffetta ja syötiin pullaa, kevätaurinko paistoi, ajeltiin moGilla. Kaikki vaikutti hyvältä, toimi ja oli just kuten piti. Mittarilukema yllätti,
ei ollutkaan 170 000 vaan 17 000 km !!!

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108813

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108828

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108829

Oli siis mulla mennyt miilit ja kilometrit mulla sekasin. Kunto oli "kuin uusi".
Tuli kuitenkin pikkuhiljaa aika lähteä kotiin, tällä reissulla ei siis vielä pitänytkään tuoda autoa tullessaan,
vaan katsoa peli. Lisäks ruåttissa on aika nihkeä liimakilpikäytäntö, ja auto oli seissyt pitkään joten lähdettiin kohti satamaa, ja luvattiin
tehdä tarjous. Myyjä oli lähdössä kahden viikon työmatkalle, joten tämä sopi hänellekin.

KOTIIN JA TAKAS RUOTSIIN...

Matkalla kotiin, otettiin palaveria vaimokkeen kanssa, syötiin ja pohdittiin...
Kotiuduttiin, mietittiin autoa, kuntoa, speksejä ja varusteita. Googlailtiin Saksan tarjontaa...
Jotenkin alkoi tuntua että tässä se kyllä nyt olis, on turbokone, “nopeat” akselit, vahva alusta, pienet kilometrit, asiallisen oloinen myyjä.
Kaikki kohdillaan…
Päätettiin koittaa tarjouksella, joka oli melko lailla myyjän pyyntö, mutta niin että myyjä taikoo auton konstilla haluamallaan Tukholmaan
satamaan ja me siitä eteenpäin… Mailia myyjälle, ja odotusta. Odotusta ja odotusta. Plim, olet saanut sähköpostia: Myyjä hyväksyi
tekemämme tarjouksen sellaisenaan, eli toimittaa auton satamaan. Eli, eikun sovittin päivä, oli jotain toukokuun puoliväliä ja taas mentiin…
Tällä kertaa Helsingistä yli, liimakilvet mukana jotta päästään sitten takaisin kotiinkin. Homma meni aika sukkelasti rannassa, moGGi oli tullut
rekan kyydissä lavetilla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108814

Tehtiin paperit, ja kaupat ja ajettin moGGi rahtipuolen jonoon.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108815

Päivä tepasteltiin Tukholmassa, ja illalla yli takaisin. La aamuna Katajanokalta ajamalla kotiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108816

140 tiellä 80 kmh / 2650 rpm

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108818

kotona we(l)homäellä

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108819


PIENTÄ PERUSHUOLTOA...

Kotona moGGi on saanut nyt perusteellista tutkiskelua, uteliaita katseita, pohdiskelua ja mittailua osakseen. Pientä katsastusvaatimuspäivitystä,
nestehuoltoa ja siivousta. Eilenn aamusella ajelin rekisteröintikatsastukseen, ja ilman huomautuksia tuli kilvet. On muuten seitsemäs U1700L
Suomen kilpien välissä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108830

Tästä on hyvä jatkaa Uni Mökin rakentelua…

:cool:=====*=====:cool:


EDIT: skaalautuupa oudosti... koitetaan korjata...

 

_Metal_ 11.07.2012 21:54

On kyllä upea peli! Ja tuo historia kuvio vielä täydentää koko homman.

ssuvik 11.07.2012 22:46

Mahtava aloitus ja mahtava auto! Minkälaiset suunnitelmat auton varalle on?

Mika.U 12.07.2012 06:42

No onse perkele aarteen löytänny :D

tatsga 12.07.2012 12:33

Olet sä kyl sitkee sissi kun tollasella historialla sait mogin kerrasta kilpien väliin... =) Vaan onpahan ainakin auton historia nyt kunnolla tiedossa kun oot joutunut (vieläpä meren takaa) kaivelemaan auton historian tietoos. Iso peukku pers... eiku siis! =)

sisua45 12.07.2012 20:07

Mitä tuossa puskurin keskellä on/on ollut? Puuttuu pätkä välistä.

Ja ethän vaan vaihda väriä? :)

mettäsika 12.07.2012 20:18

on se vaan niin hyvän näköinen tommonen moggi ... meikäläisen märkä päiväuni :D

pee 13.07.2012 20:53

Kiitoksia palautteista !

Iso Gee saa niskaansa (ajan saatossa) irroitettavan matkailukorin, varustettuna sopivasti kahden aikuisen reissailuun camping alueita vältellen ;)

Nokassa, puskurin puuttuvan pätkän kohdilla, on ollut original vinssin kiinnitysoptio, eli periaatteessa käytä ja nosta pois mallisen kelaimen asennusraudat. Pulttasin ne pois, ja mallasin ihan peruspetiä, "mahtuu" ihan kivasti ja istuu varsin ylhäällä. Tallissa olis järeähköt hytikka ja sähkövinssit, katellaan kumpi vai molemmat tulee - ja mihin sijoittuvat, jonkinlaista varautumista vinssillä auttamiseen tulee, jotenkin vaan "mutu" ja kokemus sanoo, että tän kokoisessa, valmiina liki 10 tonnia painavassa härvelissä se isoin tarve vinssauksiin on taaksepäin... Eli katumus sellaiseks

Nyt tarvis keksiä ekaks:

a) konttilukot + vastakappaleet
b) neliö tai L - profiilia, luokkaa 50x50x3
c) pieni 12 V perälautanostin
d) hiukan aikaa ...


Saa vinkkailla...

tepa250d 13.07.2012 22:42

eipä oma kuume ainankaan vähentynyt:eek:

lantikka 15.07.2012 16:34

Onnea! Mitä perälautanostimella? Yhteys korifirmoihin jatarjous raakakorista vai valmis asvaunu kyytiin ?

lantikka 28.07.2012 06:38

Kesä on tainnut vaimentaa tän frojektin joksikin aikaa??

pee 28.07.2012 20:38

.... juu - hiukka sellast pohtimisvaihetta elellään ja koitetaan saada wanhoja welkoja perityks ja turhempaa roinaa myydyks / talliin tilaa ...

kyllä tää etenee ihan aikataulussa, valmista pitäis olla 2020 :D


- kopin rankamateriaalit hommattu
- kuorimateriaali tiedossa
- pikkunen perälauta tiedossa

pee 10.08.2012 21:32

Pari päivää pulttaillu hydraulisylinterejä irti, aikamoinen urakka, kun pulttikoko on ihan reilu, määrä on iso ja momentit riittäviä. Pultteja tais hydesylkyn rungolla olla 32 kpl. Lisäks oli tuplana asennettuja putkisokkia kymmenkunta, ja melko ahtaissa paikoissa... Noh, sylinteripari on lattialla laakerointeineen, tarvinnee lykätä myyntiin...

-Mxä- poikkes sopivasti iltapäivällä, ja riuskana kaverina auttoi painavimmat hilppeet pois ;) - tänx !!!

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111167

Happisahaa ja plasmaa jo haaveilin jostain hakevani, vaan tempasin ISOlla lentävällä lautasella - eli kirurgiset operaatiot on saatu alkuun... Joka paikassa leijuu metallityön haisu :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111166

Jatkuu jonain päivänä...

santikko 11.08.2012 20:18

todellinen helmi kyllä. mahtava laite ja vielä hyvästä perheestä :D

pee 11.08.2012 20:57

...ja lisää laikkakirurGiaa ;)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111218

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111229

Nyt alkaa olla kohta käännöskohta siinä mielessä, että kovin paljoa ei tarvii enää purkaa. Hiukan uudelleenjärjestelyjä tulevan kopin takia, osa roippeista pitää jäädä / pysyä apurungossa, ja osa saa irrota kopin mukana. Kuvassa näkyy "tehdastekoinen" apurunko, jonka kiinnitys auton runkoon on melko nerokas, sallii rungon kiertyä, ja on vielä iskunvaimennettu eteenpäin - kiitos ajoneuvon historian.

Eli seuraavaks apurungon selkään tulee profiili, jonka päältä alkaa rakentua poikittainen pohjan / lattian rakenne.

mettäsika 12.08.2012 12:14

pistäppä muutama kuva siitä apurungosta millälailla se on siihen runkoon kiinnitetty,
kiinnostaa :)

pee 13.08.2012 21:14

tarvii kuvailla, jahka joku taas ensin nostelee tuota roinaa taas vähemmäks ... ;)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111533


...on siinä viel pari pohdiskelua ennenkuin entrancefloor on valmis :eek:

tepa250d 14.08.2012 08:55

mikäs pekka tossa on raideleveys?

pee 14.08.2012 09:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 906345)
mikäs pekka tossa on raideleveys?


ohjekirjanen kertoo 1840 tai 1860 mm

Jouni_S 14.08.2012 19:08

Olikos sulla vielä tarvetta niille konttilukoille? työpaikan pihassa olis yhdet käytetyt, jotka vissiin olis myytävänä.Voin johtajalta kysellä, jos sulla on tarvetta.

pee 14.08.2012 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jouni_S (Viesti 906528)
Olikos sulla vielä tarvetta niille konttilukoille? työpaikan pihassa olis yhdet käytetyt, jotka vissiin olis myytävänä.Voin johtajalta kysellä, jos sulla on tarvetta.

juu ja ei - mut kysypä hinta niille...

mxä 15.08.2012 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 906258)
tarvii kuvailla, jahka joku taas ensin nostelee tuota roinaa taas vähemmäks ... ;)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111533


...on siinä viel pari pohdiskelua ennenkuin entrancefloor on valmis :eek:

hiano kuva-ihan ku tulis lieGit noista profiilien päistä :D

0ltzi 15.08.2012 19:25

komiaa rautaaa!! :D

pee 15.08.2012 20:48

rauta on komiaa ja tulta syöksee !!!

kohta pitäis keksiä ja päättää tuon perän toiminnot,eli:

osastoa underfloor of sleepingarea pähkäillessä, vailla viimeistä metriä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111663

ISOlta näyttää, mutta "mitä isompi sitä parempi" tupataan sanomaan ;)

mokkero 15.08.2012 21:02

Aika korkeelta näyttää, tulee vissiin seisomakorkeus tohon takaosaan? Jos siintä apurungosta ja sen kiinnityksestä saisit kuvia niin kiinnostusta ois täälläkin suunnalla.

-MaTTi- 15.08.2012 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mokkero (Viesti 906910)
Aika korkeelta näyttää, tulee vissiin seisomakorkeus tohon takaosaan?

Syytä tullakkin jos matkailuautopapereita haluaa, lakisääteinen minimi 190 cm. Mutta miten lie, onko tähän nyt "vaihtolava" tulossa vai mikä...

Edit: Joo, ei muuta ku tämmösestä sivuprofiili:
http://www.globalxvehicles.com/wp-co...ition-RV-8.jpg

pee 15.08.2012 21:21

Täytyyhän se 190 cm olla, vaikkei omaa vartta oo kuin 177 cm. Suihkussa kun ei meinattu kyykkiä ;)

Kokonais korkeus tulnee olemaan noin 3500 mm

Tuon perän osalta pohdintaa aiheuttaa aukeavan tavaratilan rakentaminen makuukammarin alle, eli sänky ihan perälle, ja sen alle tavaratila jonka pohja putoo alas, ja kokoa ois kiva olla sen verran että mahtuu tarvittavaa rekvisiittaa, vaikkapa enduro tai mönkkäri, melkolailla tuon -MaTTi- kuvan mukaisesti...

Vaan putoaako se hydraulisesti, vaiko jotenkin muuten :confused:

EDIT: siis tuohon tyyliin:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111665

-MaTTi- 15.08.2012 21:35

Eiköhän se jo itsekin tuumailemasi takalaitanostin olis paras ratkaisu. Nostaa vaan sit tasaltaan ylös + laitalukot kiinni. Tai toisaalta ei kai se mönkkäri kovin kyttyrää tykkäis jos sitä vaikka kuskais 45° kulmassa sivuttain. Vai tuleeko tilanahtaus eteen?

http://img24.imageshack.us/img24/165...editionrv8.jpg

mokkero 15.08.2012 21:40

Tossa pee:n kuvassa näyttäs niinku ois rullaketjuilla tehty. Sillä sais kyllä melko helposti, pysyy joka kulma samassa tahdissa ja jollain vaikka vinssistä pöllityllä sähkömoottorilla vois pyörittää.

pee 15.08.2012 21:42

-MaTTi- on jyvällä,

mönksy kulkis kallellaankin, mutta mopedit ei... ja kyllä mukava olis jos ja kun mitä ikinä kyytiin tuliskaan, olis lattia ainakin lähtökohtaisesti vaaterissa - tää on just nyt se dilemma, ratkaisu pituuden, peräylityksen ja jättökulman suhteen...

hassua, kun mittoilin isohkoa mönksyä (660Grizzly), vjenäjän mopedia K-750 sivuvaunulla, ja pienehköä enskaa x 2, niin tilan puolesta tuntuis mahtuvan, siis yks kerrallaan tai kaks enskaa

-MaTTi- 15.08.2012 21:57

No mutta kaikessa tässä pähkäilyssä on se hyvä puoli että ei tartte miettiä kestääkö auto ja riittääkö painot, saa tehä just sellasen ku tuntuu hyvältä. Ducato-alustaisen nykyhöttöauton takatalliin on 100 kilonen skootteriki jo kantavuuden ylärajoilla, B-kortilliset siedä sitäkään ku menee kantavuus yli.

Pete 16.08.2012 11:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 906922)
Eiköhän se jo itsekin tuumailemasi takalaitanostin olis paras ratkaisu. Nostaa vaan sit tasaltaan ylös + laitalukot kiinni. Tai toisaalta ei kai se mönkkäri kovin kyttyrää tykkäis jos sitä vaikka kuskais 45° kulmassa sivuttain. Vai tuleeko tilanahtaus eteen?

http://img24.imageshack.us/img24/165...editionrv8.jpg

Kuvassa on selkeästi Kawasaki. Ne ei kestä kyljellään kuljetusta:D

BJ-40/76 16.08.2012 22:35

Tee teleskooppitalli Nopolle tms. "vararenkaalle"?
 
Siis semmoinen, että voi kuljettaa tiekäytössä vaikkapa enduroja pystyssä, ja kun
siirrytään tosi off road uralle, kanavien ylityksiin yms niin "vararenkaalla" käydään tiedustelukeikalla, ja jätetään se sitten kanavan vastarannalle,
Ja teleskooppitalli nostetaan yläasentoon jättökulman parantamiseksi.

-> talli liukuu vaikkapa sisäkkäisten neliörofiilien varassa, ja lukittuu hiljaiseksi myös
väliasentoon, ja tallissa omat matalat seinät, että asfalttiasennossa kukaan ei käpälöi "vararengasta"

Ja olisko syytä miettiä vetokoukkua? olis nimittäin soppeli veturi esim. jollekkin pienelle veneelle, vois käydä kaikuluotaamassa oikean reitin isompiin vesistön ylityksiin tms.

Toki tuo talli-vetokuoukku yhdistelmä aika haastava, mutta eihän tuota tallia katsasteta, sillä sehän on tuon asuntokorin kanssa samaa vaihtokoria, siis kuormaa?
siis Vetokoukku pulttikiinnitteinen tms, ja suht`helposti irroitettava/kiinnitettävä.
Ja maastossa voisi olla jopa korkeussäädettävä hydraulisesti tms.

Bj Andy 17.08.2012 12:21

Paljonkos tuo on korkea ohjaamon kohalta?? Meinaan jos ne enskat ja mönkkärit nostaisi sinne katolle??

pee 17.08.2012 16:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 907261)
Paljonkos tuo on korkea ohjaamon kohalta?? Meinaan jos ne enskat ja mönkkärit nostaisi sinne katolle??


...ööö - ei ! sinne on tarkoitus tulla muuta...

ssuvik 17.08.2012 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 907306)
...ööö - ei ! sinne on tarkoitus tulla muuta...

Itko? :D

pee 17.08.2012 20:40

....kuvia:

apurungon kiinnitys runkoon, varsinainen kuormakannake, sallii rungon kiertymisen:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111809

keskilinjan kannatusta / "laakerointia", edessä ja takana sama rakenne, eteenpäin vielä iskunvaimennus:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111810

takimmainen, turvakenkä rungolla, apurunko laakerointeineen tuossa palkkien välissä, hiukan vihertävämpänä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111813

ja siskokset:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111812

sisua45 17.08.2012 21:29

Montako noita apurungon kiinnikkeitä on, en oikein päässyt jyvälle?

Proto-sisussa on lava kiinni neljästä kohtaa. Jokaisella sivulla on kiinnike keskellä.

JiiPee 17.08.2012 22:02

Eikös nämä ole yleensä niin, että lyhyessä kolmio ja pidemmässä salmiakki?

pee 17.08.2012 22:03

apurunko on neljästä kohti kiinni - ihan takaa keskellä, akselin kohdalla sivuista, ja hiukan yli puolvälin kohilta edessä keskeltä, lisäks tuo iskari

eli JiiPeen sanoin salmiakki

Swoop 14.10.2012 11:10

Perkele tämmösen mäkin vielä joskus hankin. Kun olen iso ja rikas... tai edes iso.:D
Tosta tavaratila systeemistä tuli mieleen että täällä näyttäis olevan suht järki hintasia sähkömoottoreita jos sellaista sinne suunnittelit.

http://www.kentso.fi/prebeo/category...ttorit/0300/19

pee 14.10.2012 11:14

:) niinpä!

tällainen on RAMpen jälkeen ihan luonnollinen valinta ....


hitto kun ei vaan meinaa keretä tekemään mitään, rojektit jonoutuu

tuomash 08.01.2013 21:21

Wow, hieno Moggi mutta asperger-silmiini särähti tuo kuva nopeusmittarin ja kierroslukumittarin näyttämästä: onko siinä varmasti nopeat akselit jos kierroksia on 2650 8. vaihteella ja mittarissa on vain 80km/h? Unimogcenteri sanoo:

Top Speed 12.5x20 tires 85 kph 53 mph
Top Speed 14.5x20 tires 90 kph 56 mph
Top Speed 14.5x20 +fast axles 110 kph 68 mph

Mulla itellä oli viimekeväänä tuommonen Ambulanssi-mogi katsottuna ja sitten yks kaks myyjä ei palannutkaan asiasta puoleentoista kuukauteen. No tietenkin ehdin päivittää prätkän sillä välin ja budjetti oli käytetty, prkl!

Nyt taas kuume nostaa päätään (KEVÄT TULEE!!!) ja mietyttää juurikin tuo että jos sinne Mongolian ja Himalajan aroille ja vuoristoille halajaapi niin pakko olla nopeat akselit, 80kmh surruuttamisesta ei tule mitään jos ei ole yhtään reserviä käytössä. Nimimerkillä Mongoliassa pärrällä käyty ja nähty miten nopea-akselinen Mogi liikkuu "hv"-asenteella uria ja kurapaikkoja kohtaan. On se uskomaton vekotin.

Noh, eipä vaan ole löytynyt paikkaa mistä näkisi mitä paloauto-unimogien akselit ovat, nopeita vai hitaita. Kas kun ambulanssi-mog maksaa Güntherien maassa 18500-24000 euroa mutta paloauto-mogin saa yhtä vähän ajettuna (<30 000km) 15000 euroa ja joskus allekkin. Käsittääkseni kumpikin ovat kuorma-autoiksi rekisteröitävissä jolloin veroa ei peritä? Oma tavoite ei siis asunto-auto Unimog vaan ihan katettu lava-mog millä voi roudata prätkiä, puolijoukkuetelttaa yms. tavaraa. Semmoinen siis missä ei tarvitse omaa pajaa heti alkuunsa että saa edes jotain käytettävää aikaiseksi.

Onnea kuitenkin Mogille, hienolta näyttää.

Tumi 09.01.2013 11:11

Minäkin epäilen niitä nopeita akseleita, kun mulla kulkee samoilla kierroksilla 83km/h.

Oliko tässä autossa suunnanvaihtaja? Testattu huippunopeutta takaperin käytännössä?

pee 09.01.2013 14:02

No jaa. Noilla spekseillä näyttäs ettei oliskaan nopiat aksilat... Vaan kaivellaanpa faktaa....

Suunnanvaihtaja on kyl vaan eipä oo kovaa peräytelty !

Mikko_L 09.01.2013 14:18

Tohon "peräluukun" laskuun ja nostoon ehkä kehittelisin itse taakse hydraulivinssin jolla voi nostaa ja laskea tuon lisävaijereiden kanssa ja sit jos tarviii vetää taakse päin autoa niin sakkeli irti ja samalla vinssillä vaan :D tai sit tekee erikseen yhdellä hydraulisylinterillä ja vaijereilla ton peräluukun toiminnon.

pee 09.01.2013 19:13

Let the GooGle sinG !!!

Etuaksila (737202 19 034349 ):

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121658

Taka-aksila (747204 19 524707 ):

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121659

pee 09.01.2013 19:22

ja välityksistä:


Axle Ratios:

Standard ratio:

Ring and Pinion 3.14:1
Hub reduction 2.07:1
Final Axle Ratio 6.52:1




High Speed:


Ring and Pinion 2.55:1
Hub reduction 2.07:1
Final Axle Ratio 5.31:1


Transmission:
8 speed synchromesh transmission with 8 speed reverse. Internal transfer case providing rear wheel drive or 4x4. 4x4 “shift on the fly.”
Ratios:
Gear
Gearbox ratio
Final Drive Gearbox+Axle
w/ Fast Axles
1 st
13.01:1
84.8:1
69.1:1
2 nd
9.02:1
58.8:1
47.9:1
3 rd
5.96:1
38.9:1
31.6:1
4 th
4.38:1
28.6:1
23.3:1
5 th
2.97:1
19.4:1
15.8:1
6 th
2.06:1
13.4:1
10.9:1
7 th
1.36:1
8.9:1
7.2:1
8 th
1.00:1
6.52:1
5.31:1
Reverse = Forward x 1.03




Auxiliary Transmissions:
Working Group:
5.76:1 reduction for all 8 forward and reverse gears providing from: 488:1 in 1st, to 37.6:1 in 8th
Crawler group: (Working group needed for Crawler group)
55.87 reduction for all 8 forward and reverse gears providing from: 4737:1 in 1st, to 364:1 in 8th

pee 09.01.2013 19:59

Mielenkiintoista...

Nuo mun aksiloiden välitykset ei osu ollenkaan noihin spekseihin, ja olettama 5.3 teksti tuossa lätkässä on mysteeri :confused:

jos lasken oikein nuo omat, niin 24/11 = 2.18 ja 38/13 = 2.92 eli 2.18 18181x 2.9230769= 6.38

oiskohan nyt sitten vielä niin, että näissä 10 pulttisissa "vahvoissa" on ihan omat välityksensä


EDIT:

KYLLÄ:

ohjekirjahan tuntee välityksen 6.38 jolla max nopeudet 14,5R20 renkain on 90 kmh, ja 95 kmh 14,5R24 renkain,

tilapäisesti 14,5R20 renkain 100 kmh

siis näitähän näköjään on taas vaikka ja mitä ...

Yhtäkaikki, 14R20 mikä lienee ihan ok, voipi pistellä ihan tarpeeks ...


EDIT 2:


-Tumi- n kysymykseen pakista, välitys on hiukan eri suunnanvaihtajalla, ja jos oikein ruotsinkieltä tulkitsen, vaihteet 5 - 8 on "spärrad" pakilla, eli ei liene käytettävissä kun suunnanvaihdin on takana ??? jotenkin muistelisin kuitenkin toisin...

HMy 11.01.2013 14:50

Miten tullainen k-auto alustainen jos rekisteröidään matkailu-autoksi
tuleeko tuohon lisäksi tuo päästövero, vai meneekö pelkällä
K-auton dieselverolla ? vaikuttaako tuo alustan paino mitään.?

pee 11.01.2013 21:22

ei tainnu mennä kuorkin veroilla, kun muuttuu oliko peräti "henkilöautoks", jonka kok.massa on kuitenkin alkup. - eli ei riitä B kortti ja on kallista (vaikkakin tais olla niin, että kok.massan mukainen vero on sama välillä 3401->18000kg)

mun tapauksessa tää tulee pysymään ihan kuorma-autona, vaihtokorilaittein

Koskimies 23.01.2013 19:50

1 Liiteet
Mulla on hyvin samanlainen projekti menossa. Alustana tosin U1250.

Liitteenä kuva kesältä, näyttää edelleen kokolailla samalta...

Helmikuussa saanee kuoret ympärilleen jos on aikaa laitella.

JiiPee 23.01.2013 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 958005)
oiskohan nyt sitten vielä niin, että näissä 10 pulttisissa "vahvoissa" on ihan omat välityksensä


EDIT:

KYLLÄ:

ohjekirjahan tuntee välityksen 6.38 jolla max nopeudet 14,5R20 renkain on 90 kmh, ja 95 kmh 14,5R24 renkain,

tilapäisesti 14,5R20 renkain 100 kmh

siis näitähän näköjään on taas vaikka ja mitä ...

Standard with Unimogs is that there's no standard... ;)

pee 23.01.2013 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Koskimies (Viesti 963668)
Mulla on hyvin samanlainen projekti menossa. Alustana tosin U1250.

Liitteenä kuva kesältä, näyttää edelleen kokolailla samalta...

Helmikuussa saanee kuoret ympärilleen jos on aikaa laitella.


tätä oon lukenu monasti - ja pitäny ottaa yhteyksiäkin, vaan onpa jääny

vois olla monia ideoita vaihdeltaviks... ;)

Koskimies 24.01.2013 19:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 963749)
tätä oon lukenu monasti - ja pitäny ottaa yhteyksiäkin, vaan onpa jääny

vois olla monia ideoita vaihdeltaviks... ;)

Juu voi hyvinkin olla. Etkä edes kovin kaukana asustelekaan näemmä.

Pitäisikö perustaa Suomen Unimog karavaanarit ry? :D

pee 25.01.2013 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Koskimies (Viesti 964001)
Juu voi hyvinkin olla. Etkä edes kovin kaukana asustelekaan näemmä.

Pitäisikö perustaa Suomen Unimog karavaanarit ry? :D


Jep, tulee mieleen Kummelin Lada kokoontumisajot ! 2 ajoneuvoa :D

Laittelin privaa ...

tare 04.02.2013 09:15

tossa mallia :D
http://www.flickr.com/photos/trigger...ream/lightbox/

pee 04.02.2013 09:32

^^^^

snadisti kubistinen mun makuun ;)


...toisaalta yksinkertainen on kaunista ! (voiko olla aina)

pee 02.09.2013 19:50

piiiitkästä aikaa jotain "uutta" ja kivaa moGGiinkin, löyty palstalaisen vinkin perusteella alkup. snorkkeli

eipä vois asennus helpompi olla, loksusta ritilä pois, ja samoilla ruuveilla torninenä paikalleen, A-pilarissakin oli pultti valmiina jonka alle ylätuen klemmari nipistyi

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137400

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137401

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137402

real PluG n play !!!

-MaTTi- 02.09.2013 20:50

Sehän sopii kuin nenä päähän, antaa katu-uskottavuutta taas pojon lisää asuntoautolle. :D

vmt 02.09.2013 22:48

Alkuperäisellä ilmanotolla olisikin näköjään pitänyt olla heti huolissaan, kun kuskilta housut kastuu, nyt vasta kun meinaa hukkua..! :) Vaan kyllä se saksalainen osaa, kun osat käy noin helposti!

pee 03.09.2013 06:25

joo, noin kolmessa metrissä huojuu tuo ilmanoton kuuppa ;)

... vaan yllättävän pienestä raosta ilmansa imee, luulis ahdistavan

Marko 03.09.2013 07:23

Ootko katsonut konehuoneen puolelta sen kylkipellin ja ilmansuodatinkotelon tiivisteen kunnon? Omassa oli jo hapertunut ja hävinnyt kokonaan.. Ei paljon iloa snorkkelista.

pee 13.11.2013 22:17

tuli moGGia hiukan heräteltyä alkuviikosta, ja kipattua kopinranka kyydistä ...

meinas ihmetyttää kun joutu sahaamaan käyntiin, eikä oikein sittenkään tuntunut heräävän, kunnes juolahti mieleen tuo pressu katolla / snorkkelin ympärillä, meinas vissiin olla nenukki tukossa :p

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137402

nyt on pienenpieni mahdollisuus saada kumpikin mahtumaan talliin - erikseen ...

pee 21.12.2013 19:37

... kipastiinpa tänään Ruokolahdelta GAZ koppi -Jarkko- n tallin kulmilta parempaan talteen ...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144659

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144660

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144662

ja snadi mainos, ei oo ollenkaan hullumpi vetopeli tuommonen uudenkarhea M sarjalainen, kiitos lainasta ujolle sponsorille !

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144661

kattotaas mitä tästä keksitään, koesovitellaan moGin niskaan ainakin ;)

-Jarkko- 21.12.2013 19:48

Harmittavasti näkyy kuvissa nuo tunkit ja muut patentit, nyt kukaan ei usko että käsipelissä kannettiin kontti kärrin kyytiin...:p

Hyvä että pääsitte ehjänä takaisin kotikulmille.

-MaTTi- 21.12.2013 19:49

Onhan tuo ainaki eri nopee sovellettava 6 m pitkään putkikasaan verrattuna. :)
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1081367)
ja snadi mainos, ei oo ollenkaan hullumpi vetopeli tuommonen uudenkarhea M sarjalainen, kiitos lainasta ujolle sponsorille !

Aika kauas maasturista ajautunu tuokii nykyään, vieressä oleva syslerikin taitaa olla korkeempi. :rolleyes:

vmt 21.12.2013 20:52

No niin, siitä se edistyy! :) Mitäs tuon kopin mitat on?

pee 21.12.2013 20:56

about:

p: 3500
l: 2100
k: 1700


... ennen puukotusta :D


ei vaan, tarvi hiukka perata ja fileroida sitä sisältä, "äkkiäpä" tuohon tuoreet eristeet ja sisävanerit laittelis ... korkeus on vajaa, mutta lattiaa saa alemmas tai kattoa ylemmäs

vmt 21.12.2013 21:07

Sehän on sitten oikeen ruhtinaallisen kokoinen, ainakin meikäläisen kopperoon verrattuna. Äkkiä laskien lattia-alaa on n. 1,8 m2 enemmän. Joten varmasti siihen hyvin mahtuu rakentelemaan.

Milloin kannattaa tulla kattomaan, että millainen yksiöstä tuli? :)

pt. 21.12.2013 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1081367)
ja snadi mainos, ei oo ollenkaan hullumpi vetopeli tuommonen uudenkarhea M sarjalainen, kiitos lainasta ujolle sponsorille !

Tänään tuollaisen näin ja ensi vaikutelmana ei kyllä omistushalua herättänyt, jotenkin mittasuhteiltaan tai ulkonäöltään hieman kiinalainen(?)

sisua45 21.12.2013 21:47

http://www.the-blueprints.com/bluepr..._731-24990.jpg

http://www.the-blueprints.com/bluepr...zsa-731-02.gif

http://www.the-blueprints.com/bluepr..._947-24991.jpg


http://www.the-blueprints.com/bluepr...zsa-947-02.gif

Onko tuo aito Neuvostoliittolainen koppi? Jos on, niin lienee toinen noista kahdesta.

pee 21.12.2013 21:58

kyllä se taitaa aito Russki kotilo olla, mutta jotenkin nuo mittakuvat ei kyllä meinaa ihan osua tai sitten mä en osaa niitä tjuulkjita ...

mäpä mittoan sen hiukka tarkemmin päivän valossa

kivinen 22.12.2013 10:41

Yäk, haisee punakaalilta tänne asti. Tiedätkö muuten miten sen ryssän hajun saa lähtemään? Pyyhkäset vaan kaikki pinnat läpi suojeluskuntamanttelilla.;)

Paljos tuo koppi niinkun suurinpiirtein painaa, jos käsipelissä nostitte lavalle? Kaksi ukkoa eli noin 380 kg? Siksi kyselen, kun tämä vaikuttaa vaan niin kovasti saunamoduulilta.

pee 22.12.2013 11:23

oi, jos joulupuurosta löytyiskin mantteli :eek:

pee 28.12.2013 19:48

nyt kun mantteli on sulatettu ja kinkustakaan ei oo paljoa hyviä muistoja enempiä jäljellä niin puuhattiin hiukan...

superpurkaja pääs töihin:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145241

aika fiksun näkönen rakenne, peltikehikko jossa alumiinipellit niitattu ulkopintaan, sisällä pääosin styroxi eriste ja jokunen ruostumaton puupalikka,varustekiinnityksiä varten, pintavanerit ruuvattu noin tuhannella kupukantaisella ruuvilla peltikehään, jotka on muuten melko työläitä irroitella ...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145242

tarkoitus purkaa vanerit ja eristeet kokonaan pois, ja hiukan päivitettyinä tuotteina ja muotoina takaisin

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145243

katto ja seinät oli vailla ylläreitä, lattia on märkä, pehmeä ja mätä, puurakenteinen kun on

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=145244

isoja murheita tää ei tuota, kopin lattia ois mennyt kuitenkin uusiks muotoilullisista ja käytännön syistä ...

Jari 28.12.2013 21:46

aktiivista päivitystä jatkossakin, kiitos.

vmt 28.12.2013 22:52

Minkälainen uudesta lattiasta suunnitteilla, noin niin kuin rakenteeltaan? Entäs kun noi edellisen sivun mittakuvat antaa 2500 mm leveyden, niin onko tuo ulkoa tosiaan sen?

pee 28.12.2013 23:07

ei pidä nuo mittakuvat paikkaansa tähän koppiin, tää on noin 2100 sisäleveys, eristettynä ehkä 2000 mm


lattian suhteen pari visiota, hiukka pitäs saada sisäkorkeutta, eli lattiaa vois pudotella, tarvii pohtia moGin runGon ja tän kopin väliin jonkinlainen hässäkkä, jossa toteutus muutama muukin tarve

EDIT: hiukan tuon tapaista (lainattu viisaampien ja rikkaampien topiccista), säiliöt rakenteeseen, ois nam !

http://www.truckcampermagazine.com/i...nk-diagram.jpg

perin yksilöllistä kuormakoria siis synnytetään ;)

lattialämpö ois kiva, vesikierrolla helppo ja halpa, ja lämpölevyjä ois tuolla O/M/V puolella kaupan, webastolla ja lämmönvaihtimella tulis kiva :rolleyes:

Rompe1 28.12.2013 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1084464)
ei pidä nuo mittakuvat paikkaansa tähän koppiin, tää on noin 2100 sisäleveys, eristettynä ehkä 2000 mm


lattian suhteen pari visiota, hiukka pitäs saada sisäkorkeutta, eli lattiaa vois pudotella, tarvii pohtia moGin runGon ja tän kopin väliin jonkinlainen hässäkkä, jossa toteutus muutama muukin tarve

yksilöllistä kuormakoria synnytetään ;)

lattialämpö ois kiva, vesikierrolla helppo ja halpa, ja lämpölevyjä ois tuolla O/M/V puolella kaupan, webastolla ja lämmönvaihtimella tulis kiva :rolleyes:

Mulla olis lattialämmityskaapelia joutilaana, 240v, laitat invertterin väliin... ;)

pee 28.12.2013 23:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 1084467)
Mulla olis lattialämmityskaapelia joutilaana, 240v, laitat invertterin väliin... ;)


kelpaa sekin, SPA osaston kahteen seinään on semmonen mielessä, pysyy kuivempana ruiskuttelun jälkeen ;)

sponssina tai halvalla - saat päättää ite !

Rompe1 28.12.2013 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1084481)
kelpaa sekin, SPA osaston kahteen seinään on semmonen mielessä, pysyy kuivempana ruiskuttelun jälkeen ;)

sponssina tai halvalla - saat päättää ite !

Toi halvalla kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta. Tarttee kattoo mitä pituuksia niitä on. Niitä on tua kassillinen.

-Jarkko- 28.12.2013 23:35

Hyvä ettei ollut ihan mätä ylläri koko keksintö :)

Lattian runkoon jos koskettelee leikkaavilla työkaluilla niin kannattaa varmaan tukea jotenkin ettei nyrjähdä ihan kieroksi se peltiprofiilirunko, voi olla melko "mahdoton" oikoa :p

Mase 29.12.2013 00:12

Saattaa lattialämpökaapeli ja invertteri viedä aika hurjasti sähköä, 100a akku ei välttämättä kauaa lämmitä. Vesikierto olis järkevä, kun sais ajon aikana lämmitettyä lattian moottorilla valmiiksi ja parkeissa weballa, voihan siihen laittaa pienen välivaraajan jota lämmittää karavaanaritolpalla verkkovirralla.

-MaTTi- 29.12.2013 00:22

Marinepuolelta löytyy myös tuplakierukalla varustettuja varaajia, sais moottoripuolen ja lattian vedet pidettyä erillään, ja samalla myös käyttöveden lämmitettyä. Sähköpatruuna tietty lisänä vielä varaajassa. Selviäis yhellä Webastolla koko mögissä.

Jari 29.12.2013 00:31

tarviiko span? jos tarvii tarviiko sen olla sisällä? jos tarvii niin voisiko seinä rakenne olla vaikka vaneri, tuuletusrako ja sitten vaikka 1mm polycarbonaaraa, näkis jos vuotaa, mutta kuivais ja pysys kuivana?

sisua45 29.12.2013 00:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1084464)
ei pidä nuo mittakuvat paikkaansa tähän koppiin, tää on noin 2100 sisäleveys, eristettynä ehkä 2000 mm

ГЗСА (GZSA, Gorkin erikoisajoneuvo tehdas) teki kapeampiakin koppeja GAZ-66 alustalle laitettavaksi:

http://aralex.ru/images/gaz_66_furgon_gzsa_3714.jpg

http://img-fotki.yandex.ru/get/4101/...746c6f80_L.jpg

ГЗСА-3714.

Mutta, ei tuokaan näytä samalta kuin se sun koppisi? Ei oo yhtään pyöree yläosasta.

Tilasin Ukrainasta kirjan, jossa on kaikki mahdolliset ajoneuvot (poislukien moottoripyörät), ja niihin liittyvät laitteet Neuvostoliitossa, armon vuonna 1982. Kirja todennäköisesti säteilee vieläkin sielläpäin sattuneen pikku vahingon seurauksena, mutta siinä ei ole tuommoista koppia missään kuvassa. :confused:

sisua45 29.12.2013 01:23

http://28reap-ru.1gb.ru/wp-content/u...0%BB%D1%8C.jpg

Isä Aurinkoinen soitti, ja kertoi minun olevan hakoteillä. Kyseessä on siis Р-118БМ3 radio-koppi. Mittoja en tähän hätään löytänyt, mutta se on kuitenkin valmistettu suuressa ja mahtavassa Neuvostoliitossa.

Rompe1 29.12.2013 10:26

Tai sitten valitsee noita 12v lattialämmityselementtejä.
Esim: http://www.vapaa-aika.com/lammitys-i...alammitys.html

Täältä löytyis 24v: http://www.monitampere.fi/lampomatto.php

pee 29.12.2013 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1084507)
Marinepuolelta löytyy myös tuplakierukalla varustettuja varaajia, sais moottoripuolen ja lattian vedet pidettyä erillään, ja samalla myös käyttöveden lämmitettyä. Sähköpatruuna tietty lisänä vielä varaajassa. Selviäis yhellä Webastolla koko mögissä.


-MaTTi- on alueella - miten tuo marine kuulostaa aina tuplahintaselta ;)


ja tosiaan, nyt on oikean kopin kuva esillä ... on SerGeillä varmaan vieläkin rakko käsissäkin noiden kupukantaruuvien jäljiltä :eek:

Rompe1 29.12.2013 10:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1084523)
http://28reap-ru.1gb.ru/wp-content/u...0%BB%D1%8C.jpg

Isä Aurinkoinen soitti, ja kertoi minun olevan hakoteillä. Kyseessä on siis Р-118БМ3 radio-koppi. Mittoja en tähän hätään löytänyt, mutta se on kuitenkin valmistettu suuressa ja mahtavassa Neuvostoliitossa.

Tässähän on kattoterassikin valmiina :) Noitten putkikannakkeitten väliin vaan riippukeinut kiinni, niin sais ottaa aurinkoo rannalla :)

Topi1982 29.12.2013 11:09

Saattaa alkaa Mogista maalit hilseilemaan ja kone nikottelemaan, jos siihen tuommoinen tuote istutetaan.:)

-MaTTi- 29.12.2013 11:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1084577)
-MaTTi- on alueella - miten tuo marine kuulostaa aina tuplahintaselta ;)

No, onhan se vähän niinkin, mut nää on rosteria ja vaikuttaa laadukkailta, tuossa yks versio: http://www.marinea.fi/isotemp_basic_...uplakierukalla

Nikuzai 29.12.2013 17:32

Mites oisko tollanne kaksois-varaaja ny kovin vaikee itekkään väkertää?
Eikä järjestelmä painekkaan pelota jos mogissa on vaikka 1bar jäähdyttimen ylipaine


Sopiva rosteri pönttö mihin laippaan läpiviennit ja sisälle kupariputkea kierukaksi ja jos oikeen hiposteleen niin kiinni toisiinsa ne vaikka nippareilla niin lämpö siirtyy mieluummin ja sit vaan käyttövedelle liittimet vaikka samaan päätyyn niin saa nurkkaan lattialle koko laitoksen säilöttyä nurin tai pystyyn

Ja jos tunnostaa et käyttövesi tilavuus jää liian pieneksi niin pikkuinen varaaja johon käyttövesi kiertämään pumpulla tai vaikka lämpövirtauksella ja samalla siihen vois sen sähkövastuksen asentaa et saa camping tolpasta kuumaa vettä suihkuun

Ja jos ite askartelee niin saa vaikka koko jäähdytys tehon menemään sinne kopin lämpöön, on se vaan niin paljon mukavempi kuivaa koppia viilentää kun kosteaa webastolla lämmittää/kuivattaa


J.K
Tosin jos ite askartelisin niin varmaankin webaston pakoputken vetäisin lämminvesivaraajan läpi jotta siitäkin hukkalämmön sais käyttöön

pee 29.12.2013 20:07

väliin muistutuksena, ajatushan on, että jos tän vehikkelin läheisyydessä lukee camping, se liittyy makkaraan ...

perusidea ois mennä sinne, missä ei iloisia peruskaravaanareita käy eikä näy ...

mutta hyviä ideoita ja ajatuksia saa aina heitellä, kopataan parhaat käyttöön

slipoveri 29.12.2013 20:28

Tohon sisustus suunitteluun kannattaa kyllä käyttää aikaa,erityisesti tavaran säilytykseen.Noinki korkee auto tekee aika laajoja liikkeitä ja tuppaa meneen järjestys uusiksi.
Miten meinasit majoteen korottaa.Lattiaan syvennys joka menee runkopalkkien väliin vai kuinka.

vmt 29.12.2013 20:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1084808)
väliin muistutuksena, ajatushan on, että jos tän vehikkelin läheisyydessä lukee camping, se liittyy makkaraan ...

perusidea ois mennä sinne, missä ei iloisia peruskaravaanareita käy eikä näy ...

mutta hyviä ideoita ja ajatuksia saa aina heitellä, kopataan parhaat käyttöön

Tiedä sitten hyvästä ideasta, mutta itse tuota silmälläpitäen ostin Verkkokaupasta edullisen 2 kW 4-tahti aggrikaatin, että ei ole pakko käyttää autoa koko aikaa sähkön saamiseksi (vaikka akutkin on kyllä). Sille meinasin tehdä kopperon takaseinään telineen ja lisäillä vähän pakoputkea ja vaimenninta.

Tuleeko sulle muuten tuohon omat akut?

Tuon kopin korkeuden kanssakin pärjää ihan hyvin. Jo rakennellessa totut sen verran kumarassa kulkemaan. :) Ja tämä on omakohtaisesti todettua! :D

pee 29.12.2013 21:09

joo, kyllä pikku nöyrtyminen tärkeiden asioiden edessä on aina hyvästä, jollei niin kipu opettaa ...

akkujen kanssa varmaan niin, että auto irti kopin sähköistä, latausta tietty lukuunottamatta, moGGihan on onneks 12V eli sen puolest päästään helpolla ja jokainen ampeeri kapasiteettiin ...

aGGre onkin jo, ja ehkä jotain aurinkopaneeliakin vois ajatella, sitten joskus kun niiden aika on ...

vmt 29.12.2013 21:36

Mulla omassa kopperossa sähköt värkkäilin niin, että voi valita, syöttääkö sähköjä 230 AC:llä, vai akuilta. Akkujen perässä sitten invertteri, joten laitteet saa olla kaikki tavallisia verkkojännitteen vehkeitä. Toki latureille jne. on jännitteenalentimen kautta 12 V tarjolla myös.

Tuossa kun oli aktiivipalveluksen ajoilta jo valmiina tuplasähköt ja 50A virtalähde / laturi 24 V järjestelmään, joten akkuja voi ladata autosta tai verkosta tai aggrikaatista. Tosin mulla vielä autosta lataus tekemättä, mutta se tulee olemaan sellaisella automaattisella erotuskytkimellä, joka jo hommattunakin.

Ainoastaan jäähdytys toimii vain 230V jännitteellä. Kaikki muut vehkeet saakin pelaamaan ilman piuhaa. Ja saisihan jäähdytyksenkin, jos viitsisi niin isoon invertteriin satsata.

Mutta siis noin on toiminut hyvin.

sos 30.12.2013 10:26

mites lämmitykseen ihan normi ilmalämpö pumppu saa sit kesällä viilennettyäki, eikä vie sähköä ihan älyttömiä,2kw agrilla toimii jääkaappi kahvinkeitin ja lämpöpumppu,2kw salkku agri pöpöttää noihin virtaa eikä pidä pahaa meteliä


Sivu luotu: 03:43 (GMT +2).