View Full Version : Pc:n hdmi- ääni ei kuulu vahvistimesta..??
Super_Select
06.12.2011, 09:51
Liekkö täällä tietoa....mutta kysytään kuitenkin:eek:
Apua kaivataan, eli tuli hommattua uusi kone, ja siitä löytyy hdmi-liitäntä, joten kytkin sen siis ensin vahvistimeen, ja vahvistimelta menee toinen hdmi-johto plasma-töllöön.
Ongelma siis, että ääni kuuluu kyllä television omista kaiuttimista, mutta ei vahvistimen kautta...?
Tietokoneessa (kun hdmi-johto kytkettynä) lukee että käytössä hdmi-ääni, ja siis kun kuuluu ääni töllöstä, niin tietokoneen asetukset ilmeisesti oikein?
Vahvistin on Sonyn Str-dg520=halpa paska
tod näk vahvarissa ei ole asetuksena hdmi äänen sisääntulona vaan, pass thru tms. Joku vastaava se kuitenkin varmaan on. Kuitenkin hakisin "vikaa" vahvarin asetuksista.
-sami-
Super_Select
06.12.2011, 10:24
pakko kai se on kaivella jostain tuon vahvistimen käyttö-ohjeet..., vaikka luonto ei anna periksi...:D
jukjamse
06.12.2011, 11:53
Pikainen googletus antoi tälläisen keskustelun aiheesta, valitan.
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?69836-Sony-STR-DG520-ja-XBOX360
Miksiköhän tohon on hdmi laitettu, jos ei vahvari osaa ottaa ääntä välistä?
Miksiköhän tohon on hdmi laitettu, jos ei vahvari osaa ottaa ääntä välistä?
Se on vain sen takia, että voi monta laitetta liittää vahvistimeen, ja sieltä vain sitten yksi piuha telkkariin.
Mutta onhan kyllä omituinen tapaus tuokin vahvari. Itselläni on Sonyn STR-DG820, ja se osaa kyllä ottaa hdmi:n kautta äänen ja kuvan, mutta jos kuvan laittaa menemään hdmi:llä, ja haluaisi äänet vaikka optisella, niin ei onnistukaan yhtä aikaa. Pelkästään niin että hdmi puskee sekä kuvan että äänen. Tietokonetta en saa siitä syystä hdmi piuhalla vahvariin ollenkaan, koska näyttökortin kautta ei saa pukattua ääntä mukaan hdmi:n kautta.
Joten taitaa olla niin, että tuossa tapauksessa joutuu vetämään hdmi piuhan suoraan tietokoneelta telkkariin, ja sitten jollain muulla keinolla ääni vahvarille.
Taitaa kyllä itsellä olla viimeinen sonyn vahvari tämä, ja kohta pitäisikin päivittää 3D-yhteensopivaan malliin...:rolleyes:
Super_Select
06.12.2011, 13:42
Joo, kaikenlaisia romuja:mad:, taitaa olla viimeinen Sony.
Olis vaan NIIN paljon helpompaa, kun ei tietokoneeseen tarviis kun yhden piuhan...
Kiitos kuitenkin avusta!
Onko telkkarissa äänen ulostulolle liittimiä ?
BillyJoe
06.12.2011, 14:02
Mulla on kans Harman Kardonin AVR-245 viritinvahvistin ja siinä HDMI-liittimet on vaan johtosotkua helpottamaan tehty jakotukki. Eli vahvistimessa ei käsitellä Ääntä eikä kuvaa ollenkaan. Lisäksi ääni ei siirry HDMI-kaapelia pitkin ollenkaan tässä minun tapauksessani, vaan se pitää siirtää erikseen optisella piuhalla :) Että se siitä johtoviidakosta pääsemisestä... Nämä "ominaisuudet" paljastuivat kuitenkin vasta paljon laitteen ostamisen jälkeen. Nykyään vahvistimissa on jo kuvankäsittelypiirejäkin.
Mulla sony DH-500 Läppäriltä hdmi BD in ja OUT töllölle. Av valitsin vahvarilla luonnollisesti BD.
Mulla on kans Harman Kardonin AVR-245 viritinvahvistin ja siinä HDMI-liittimet on vaan johtosotkua helpottamaan tehty jakotukki. Eli vahvistimessa ei käsitellä Ääntä eikä kuvaa ollenkaan. Lisäksi ääni ei siirry HDMI-kaapelia pitkin ollenkaan tässä minun tapauksessani, vaan se pitää siirtää erikseen optisella piuhalla :) Että se siitä johtoviidakosta pääsemisestä... Nämä "ominaisuudet" paljastuivat kuitenkin vasta paljon laitteen ostamisen jälkeen. Nykyään vahvistimissa on jo kuvankäsittelypiirejäkin.
Koskas noi harman-kardonit on noin paskoiksi menneet? Sonyn urpouteen ja laaduttomuuteen muutenkin olen kyllästynyt jo vuosia sitten. meille ei ihan äkkiä ole tulossa sonyn tuotteita, enkä niitä kenellekkään voi suositella. Poikkeuksen tekee ps3, sellanen meiltä löytyy. Heti kun joku muu kuin sony tekee niitä niin vaihtuu sekin. :D
Mitäköhän noilla vahvistimilla sitten tehdään jos ei niillä ääntä käsitellä ja vahvisteta? Kyllä sen nyt niin pitää olla että on mahdollisimman lyhyt signaalitie.
Mulla on silleen paska tilanne että ei telkku näy kuin satelliitista ja sateliittiboxi on vain hdmi 1.1 eikä siis cec yhteensopiva. Siksi joutuu kikkailee et asetuksista on sille laitettu ääni ja kuva kulkee eri reittiä. BD-soitin kyllä tulee yhdelle digitaalisella kaapelilla vahvariin.
-sami-
offroadjouni
06.12.2011, 20:09
Mulla on kans Harman Kardonin AVR-245 viritinvahvistin ja siinä HDMI-liittimet on vaan johtosotkua helpottamaan tehty jakotukki. Eli vahvistimessa ei käsitellä Ääntä eikä kuvaa ollenkaan. Lisäksi ääni ei siirry HDMI-kaapelia pitkin ollenkaan tässä minun tapauksessani, vaan se pitää siirtää erikseen optisella piuhalla :) Että se siitä johtoviidakosta pääsemisestä... Nämä "ominaisuudet" paljastuivat kuitenkin vasta paljon laitteen ostamisen jälkeen. Nykyään vahvistimissa on jo kuvankäsittelypiirejäkin.Sen enempää googlettamatta vahvistimesi speksejä, syy HDMI-äänen puuttumiseen on todennäköisemmin tietokoneessa. Itse pävitin joskus vuosi sitten HTPC:n ja vahvistimen HDMI-aikakauteen, eikä HDMI-äänen välittäminen ei ollut ainakaan silloin ihan läpihuutojuttu. Esim. emolevylle integroidun HDMI:n kautta ei kulje kuin pelkkä kuva vaikka vahvistin kyllä sitä tukee. Optisesti siirtyy kyllä kaikki muut formaatit paits iDolby TrueHD ja DTS HD MA, joten HDMI:n puuttuminen on lähinnä periaatteellinen puutos.
BillyJoe
06.12.2011, 20:42
Sen enempää googlettamatta vahvistimesi speksejä, syy HDMI-äänen puuttumiseen on todennäköisemmin tietokoneessa. Itse pävitin joskus vuosi sitten HTPC:n ja vahvistimen HDMI-aikakauteen, eikä HDMI-äänen välittäminen ei ollut ainakaan silloin ihan läpihuutojuttu. Esim. emolevylle integroidun HDMI:n kautta ei kulje kuin pelkkä kuva vaikka vahvistin kyllä sitä tukee. Optisesti siirtyy kyllä kaikki muut formaatit paits iDolby TrueHD ja DTS HD MA, joten HDMI:n puuttuminen on lähinnä periaatteellinen puutos.
Joo täsmennetään vielä, että tietokonetta ei ole ollut minun vahvistimessa kiinni, vaan Xbox 360 -pelikonsoli ja DVD-soitin. Vahvistin on vuodelta 2006. Pelikonsoli vaihtui jossain vaiheessa HDMI-liittimelliseen, ja ihme oli suuri kun ei ääniä siirtynyt. Luulin ensin vahvistimessani olevan jotain vikaa, mutta soitto alan erikoisliikkeeseen selvitti, että kyseisen vahvistimen HDMI-liitäntä ei tue äänen siirtoa. Joten Xboxista kuva komponentilla ja ääni optisella :)
Sen enempää googlettamatta vahvistimesi speksejä, syy HDMI-äänen puuttumiseen on todennäköisemmin tietokoneessa. Itse pävitin joskus vuosi sitten HTPC:n ja vahvistimen HDMI-aikakauteen, eikä HDMI-äänen välittäminen ei ollut ainakaan silloin ihan läpihuutojuttu. Esim. emolevylle integroidun HDMI:n kautta ei kulje kuin pelkkä kuva vaikka vahvistin kyllä sitä tukee. Optisesti siirtyy kyllä kaikki muut formaatit paits iDolby TrueHD ja DTS HD MA, joten HDMI:n puuttuminen on lähinnä periaatteellinen puutos.
Tuo että optisesti ei siirry nuo formaatit johtunee äänikortista joka ei osaa pakata niitä tai muuten käsitellä edes suoraan läpi. Monessa laitteessa voi toimia monilinjalähdöissä, eli sais laittaa vähintää 3 piuhaa koneen ja vahvarin väliin :D
Se ettei HDMI lähetä ääntä yleensä johtuu ettei äänikorttia ole kytketty näytönohjaimeen kiinni. Se että näytönohjain osaa lähettää ääntä ei tarkoita että se otettaisiin emolevyn kautta äänikortilta, yleensä tähän tarvitaan erillinen johto koneen sisälle.
offroadjouni
06.12.2011, 21:22
Tuo että optisesti ei siirry nuo formaatit johtunee äänikortista joka ei osaa pakata niitä tai muuten käsitellä edes suoraan läpi. Monessa laitteessa voi toimia monilinjalähdöissä, eli sais laittaa vähintää 3 piuhaa koneen ja vahvarin väliin :D
Se ettei HDMI lähetä ääntä yleensä johtuu ettei äänikorttia ole kytketty näytönohjaimeen kiinni. Se että näytönohjain osaa lähettää ääntä ei tarkoita että se otettaisiin emolevyn kautta äänikortilta, yleensä tähän tarvitaan erillinen johto koneen sisälle.Ei johdu äänikortista vaan siitä että noiden HD-formaattien bitrate ylittää S/PDIF:in kyvyn - niitä pystyy siirtämään vain HDMI-kaapelilla. Formaatit voi toki muuttaa jo tietokoneella kevyempään digitaaliseen formaattiin tai ihan analogiseksi, mutta silloin ei puhuta enää HD-laadusta.
Reisrdok
07.12.2011, 08:49
Ei johdu äänikortista vaan siitä että noiden HD-formaattien bitrate ylittää S/PDIF:in kyvyn - niitä pystyy siirtämään vain HDMI-kaapelilla. Formaatit voi toki muuttaa jo tietokoneella kevyempään digitaaliseen formaattiin tai ihan analogiseksi, mutta silloin ei puhuta enää HD-laadusta.
Samaa ongelmaa oli ja vahvistin sen verran vanha ettei ymmärrä HD laadusta mitään. Jouduin pöytäkoneeseen ostamaan äänikortin mistä löytyy DTS interactive / DD live. Sai samalla pelien äänet valokaapelin yli :) Liinuksilla tääkin ois onnistunut pelkällä softalla :(