Arppa
24.05.2011, 22:08
Auto on volvo c303. Kone on vwD24TIC kevysesti viritetty. Vauhtipyörä on D24koneen oma, paineasetelma on 740turbodieselvollen ja levy on 300tdt mersun. Vaihdelaatikot on c306volvon kuoriin tehdyt spesiaalit,mutta niillä ei tässä tapauksessa ole merkitystä. 1000km sekalaista ajoa, pääasiassa maastoa ja kytkin luistaa ison puolen vaihteilla 3-5 kun tyhjäkäynniltä polkasee kaasun kerralla pohjaan. Sen tiiän että kytkimet shimmataan silloin kun ne ei ole tehtaan bolt on paketteja. Kytkin on shimmattu 1.5mm paineasetelmaa ulos päin ja tosiaan alussa piti, nyt luistaa. 1,5mm shimmauksen sain 740TD volvon ja 300tdt mersun levyjen paksuuden erotuksesta.
Joten Stetson-Harrison metodilla mittailemaan sitten. Eli vauhtipyörä pöydälle ja sinne levy paikalleen ja asetelma päälle. Sopiva renkula sitten asetelmaa reunoilta painamaan ja pitkä pultti läpi vauhtipyörän, levyn ja asetelman(vauhtipyörän vastapuolella tietenkin toinen rinkula vastakappaleena). Sitten pulttia kirimään momenttiavaimella ja yllätys. Kovin kiristys momentti tulee kun asetelman ja vauhtipyörän välissä 2,4mm rako. Ero momentissa verrattuna siihen että asetelman ja vauhtipyörän rako on tuon 1,5mm on yli 20%.
Kysymys1: Onko lautasjousi paineasetelmat oikeasti näin nuukia tuon kiristyksen eli shimmauksen kanssa että 0,9mm voisi hukata rapiat 20% paineasetelman maksimipuristusvoimasta? Vai onko mittaustapa niin huikean epätieteellinen, että se ei kerro yhtään mitään!
Kysymys2: Onko massatuotantopaineastelmissa kuinka suuria heittoja keskenään, vai voisiko luottaa siihen että ne on tehtaan jäljiltä samoissa säädöissä. Sen tiiän että ne hiporalli kytkimet mitataan jokainen tehtaalla erikseen ja niissä on säätökortit matkassa. Tosin hipokytkin mun volvoon maksaa 4,2 kertaa enemmän kuin massatuotantoversio, joten ei haluaisi heti sitä olla tilaamassa jos sittenkin pärjää normaaliasetelmalla.
Joten Stetson-Harrison metodilla mittailemaan sitten. Eli vauhtipyörä pöydälle ja sinne levy paikalleen ja asetelma päälle. Sopiva renkula sitten asetelmaa reunoilta painamaan ja pitkä pultti läpi vauhtipyörän, levyn ja asetelman(vauhtipyörän vastapuolella tietenkin toinen rinkula vastakappaleena). Sitten pulttia kirimään momenttiavaimella ja yllätys. Kovin kiristys momentti tulee kun asetelman ja vauhtipyörän välissä 2,4mm rako. Ero momentissa verrattuna siihen että asetelman ja vauhtipyörän rako on tuon 1,5mm on yli 20%.
Kysymys1: Onko lautasjousi paineasetelmat oikeasti näin nuukia tuon kiristyksen eli shimmauksen kanssa että 0,9mm voisi hukata rapiat 20% paineasetelman maksimipuristusvoimasta? Vai onko mittaustapa niin huikean epätieteellinen, että se ei kerro yhtään mitään!
Kysymys2: Onko massatuotantopaineastelmissa kuinka suuria heittoja keskenään, vai voisiko luottaa siihen että ne on tehtaan jäljiltä samoissa säädöissä. Sen tiiän että ne hiporalli kytkimet mitataan jokainen tehtaalla erikseen ja niissä on säätökortit matkassa. Tosin hipokytkin mun volvoon maksaa 4,2 kertaa enemmän kuin massatuotantoversio, joten ei haluaisi heti sitä olla tilaamassa jos sittenkin pärjää normaaliasetelmalla.