View Full Version : mistä vetolevy
Mistähän sais tilattua tuommoseen vanhaan automaattibiiliin vetolevyn..Auto on vauxhall victor 3.3l koneella.Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan..
mechanic-71
25.04.2011, 15:09
Kokeileppa vauxhall bedford club finlandista kysyä...
Kokeileppa vauxhall bedford club finlandista kysyä...
juu.on siellä ostoilmo mulla.Vaan tuntuuvat olevan kivenalla,ei kai noita oo montaa ees suomeen tuotu automaatilla..
mittailin tuossa minkäkokoinen vetolevy menee noin suurin piirtein..
-halkaisija 31-32cm(vidumainen mitata kun kone pukissa).
-kampurankeskireikä 64mm.
-kampuran kiinnityspulttienjako 32mm..
Kenellekkään tullu noin suunnilleen tään kokosta levyä vastaan?..
Eikös tommosen vetolevyn vois teettää viime kädes jos maailma on vastaan muuten.Mut britit ei tee pahemmin mitään uniikkia, jossakin yleisemmässä autossa on taatusti sen osan esi-isä.
Onkohan Opelin cih moottoreissa yhtään samantyyppistä?
Eikös tommosen vetolevyn vois teettää viime kädes jos maailma on vastaan muuten.Mut britit ei tee pahemmin mitään uniikkia, jossakin yleisemmässä autossa on taatusti sen osan esi-isä.
luulenpa jotta jossain pikkujenkissä vois ollakin käypänen...tietäs vaan missä.
Auto tuli mulle pieninä palasina ja tietenkään vetolevyä ei ollut.
Liekkö palstalla käteviä kavereita joilta onnistus tuommosen tekeminen?.
mikko.o.s
30.04.2011, 14:59
vetolevyn pystyy kyllä tekeen helposti mutta hammaskehä tarttis olla!
ja minä onneton en edes tiedä montako hammasta,tuossa pitäs vetolevyssä olla...prkle
BJ-40/76
04.05.2011, 21:28
Jos mistään ei löydy valmista, tai edes hammasvammasta vetolevyä,
niin minä kokeilisin etsiä kampuran päähän sopivan vetolevyaihion, mielellään
hivenen liian isolla starttikehällä.
sitten manuaalilaatikon edestä vauhtipyörän hammaskehä, yleensä lämpökrympillä kiinni.
Sitten sorvilla vetolevy-aihio ulkohalkaisijaltaan sopivaksi, ja hitsillä kiinni.
tuon vetolevyn sorvaaminen voi vaatia aikamoiset järjestelyt, esim pult-taamista johonkin massiivisempaan teräslaippaan kiinni, jotta ei lähde
värisemään sorvatessa kohtuuttoman herkästi.
toki tuosta manuaalin vauhtipyörästäkin vois (ehkä?) sorvata "vetolevyn".
Pitää vaan muistaa mitoittaa kunnolla, ettei turbaani mene liikaa laatikkoon.
Minun mielestä tuossa vetolevyssä oleva ylimääräinen massa, esim 2 kg,
ei kohtuuttomasti hidasta kiihtyvyyttä, eikä edes rasita kovinkaan paljon
laatikkoa verrattuna manuaaliin. (automaatilla kiihdytetään kokoajan nilkka
suorana)
Jos mistään ei löydy valmista, tai edes hammasvammasta vetolevyä,
niin minä kokeilisin etsiä kampuran päähän sopivan vetolevyaihion, mielellään
hivenen liian isolla starttikehällä.
sitten manuaalilaatikon edestä vauhtipyörän hammaskehä, yleensä lämpökrympillä kiinni.
Sitten sorvilla vetolevy-aihio ulkohalkaisijaltaan sopivaksi, ja hitsillä kiinni.
tuon vetolevyn sorvaaminen voi vaatia aikamoiset järjestelyt, esim pult-taamista johonkin massiivisempaan teräslaippaan kiinni, jotta ei lähde
värisemään sorvatessa kohtuuttoman herkästi.
suorana)
Noinhan se vois käydä,vaan kun manuaalissa ja automaatissa vissiin erikokoset vauhti/vetopyörä.Ainakin startti on erilainen..
Perkele kun täällä itäsuomessa ei taida olla semmosta liikettä jossa ois vetolevyjä varastot pullollaan,sovittelemalla varmaan löytäs käypäsen helposti.
suorana)
Ei kannata kokeilla jos varaosien saanti on vaikeaa...Ainakin yksi tällainen sovellus on päättynyt kampiakselin katkeamiseen.
Vetolevyn tarkoitus on olla värinänvaimennin muuntimen ja kampiakselin välissä, käsittääkseni muunnin on harvemmin ihan täydellisen tasapainossa.Ja päätellen siitä miten vetolevyt halkeilevat kiinnityspulttien kohdilta niin jotain elämistä siellä tosiaankin tapahtuu.
BJ-40/76
05.05.2011, 22:07
Ei kannata kokeilla jos varaosien saanti on vaikeaa...Ainakin yksi tällainen sovellus on päättynyt kampiakselin katkeamiseen.
Vetolevyn tarkoitus on olla värinänvaimennin muuntimen ja kampiakselin välissä, käsittääkseni muunnin on harvemmin ihan täydellisen tasapainossa.Ja päätellen siitä miten vetolevyt halkeilevat kiinnityspulttien kohdilta niin jotain elämistä siellä tosiaankin tapahtuu.
Tuo vetolevy pitää tietenkin tasapainottaa! unohtu korostaa:o
Ihan tulevaisuutta varten; onko sulla tarkempaa tietoa tuosta kampuran katkeamisesta?
Itselläni aiheeseen liittyvä "viritys" suunnitteilla.
Oliko siinä jokin adabderilevy automaatin ja koneen välissä?(voimalinja taatusti suora?)
ja oliko tuota "vetolevyä" tasapainoitettu?
Ja keskittyikö tuo turbiini kampiakselin päähän? (ja kuuluko keskittyä?)
Noita vetolevyn halkeamia olen nähnyt joskus, mutta oletin niiden syntyneen
turbiinin eteen-taakse liikkeestä (ajattelin että turbiinin staattori saa
aikaan pientä elämistä, kun turbiinin kaulakin näytti siltä, että stefa ei
ole kokoajan jauhanut samaa kohtaa)
esim. chevyn sb vetolevy niin vetelä, että joustaa silmin nähden peukalolla painamalla,
siis ilman turbiiniä
Saiskohan tuolta apua.
http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/
Tuo vetolevy pitää tietenkin tasapainottaa! unohtu korostaa:o
Ihan tulevaisuutta varten; onko sulla tarkempaa tietoa tuosta kampuran katkeamisesta?
Itselläni aiheeseen liittyvä "viritys" suunnitteilla.
Oliko siinä jokin adabderilevy automaatin ja koneen välissä?(voimalinja taatusti suora?)
ja oliko tuota "vetolevyä" tasapainoitettu?
Ja keskittyikö tuo turbiini kampiakselin päähän? (ja kuuluko keskittyä?)
En tiedä ihan tarkkaan kaikkia yksityiskohtia mutta kone oli nissanin 2,8 kuutosD. Jenkkilaatikko, olikohan TH-350 jatkona.Moottorin ja laatikon välissä oli sovitelevy joka oli ajatuksen kanssa linjattu ja ei jatkossa aiheuttanut murheita. Ensimmäinen paketti oli vauhtipyörään läpi pultattu turbiini ja sillä katkesi akseli. Toiseen yritykseen tuli automaatin vetolevy ja sovite/jatkopala kammen pään ja levyn väliin, tällä kokoonpanolla liikkui niin kauan kuin tiedän olleen käytössä.