PDA

View Full Version : tuning old school


boozer
19.03.2011, 08:33
jengi duunaa v..tu siistej fiudeja tänä päivänä
muistaaks joku viel miten kärry tuunattiin -80 luvulla
otettiin aihioks joku corolla ke20 tai välikoppa esko tai jopa toyo carina
sit perä ylös,finlandia kattoluukku,modular vanteet jne.
saa jatkaa muisteloita................:)

Yölento
19.03.2011, 08:37
Ihan must oli yleiserikoistarvikekolmioreikäteinikromimangelssit , myös valkoisena versiona. :D

Tollukka
19.03.2011, 08:45
Joku virittäjävelho aikoinaan kehui romimangelseja lujemmiksi kuin valkoisia...

Heguli
19.03.2011, 08:49
Ihan must oli yleiserikoistarvikekolmioreikäteinikromimangelssit , myös valkoisena versiona. :D

Noita valkoisia kuolasin kanssa mutta ei ollut silloin nuorena rahaa niihin :(

Marinan ruosteet "korjattiin", helmat massattiin mustiksi (sikamageet vauhtiraidat), koko komeus pestiin ja vahattiin, sisällä oli epämäärinen kasettisoitin ja siinä 4 (siis neljä !!!) surkeaa kaiutinta, penkkien päällä oli jotkut karvapäälliset, takalokarissa oli kylän pisin radioantenni, pakoputken päässä oli ISO krominen jatke (lisäsi tehoa ainakin 15 hevosvoimaa), keulalla oli Marshallin ultraseksikkäät lisävalot, legendaarisen SU-kaasarin hidastimesta otettiin kaikki öljyt pois (teho lisääntyi toiset 15 hp), etupään jousia oli laskettu alaspäin, vanteissa oli alkuperäiset kromiset "kapselit" jne jne.

Voi niitä aikoja......

Offipiru
19.03.2011, 08:52
TV:n kokoset karva-arpakuutiot piti roikkuu peilissä ja n.100wunderbaumia ja se takalasiritilä(huoranportaat) takarrontin välii kun laitto viel sellasset irtosormet ni oli heti misuja takapenkillä. C-kasetti soitin ja ehkä cd-poksi, muuten ei äänentoistolla ollu nuii väliä kunhan se vitun iso Jensseeni potkutti silleen että koppa rämisee.

Lahden kylillä oli joku villitys pistää Tercelien katot täytee jotai radiomaston mittasia länkkyantenneja.

Viipo
19.03.2011, 08:59
Takalasin tummennukset oli must, 6x9:sit hattuhyllyllä ja iso/useita subbareita takakontissa. Sitten hattuhyllylle vielä joku hieno UV-katodi tai muita tuuning-sisävaloja. Karvanopat, wunderbaumit jne...
Kyllä kelpas Frederikiä kuunnella ja Movetron jyrähti.

1NfsotaxcPQ

Heguli
19.03.2011, 09:17
Amis 5000 oli kyllä ihan PRO materiaalia :):):):):)

Reetu
19.03.2011, 09:47
jengi duunaa v..tu siistej fiudeja tänä päivänä
muistaaks joku viel miten kärry tuunattiin -80 luvulla
otettiin aihioks joku corolla ke20 tai välikoppa esko tai jopa toyo carina
sit perä ylös,finlandia kattoluukku,modular vanteet jne.
saa jatkaa muisteloita................:)

Mei kylil toi oli arkipäivää viel -90 luvullakin perän korottamista lukuunottamatta.:D

Rompe1
19.03.2011, 10:40
Huomiovalot, sumarit, lisäpitkät, laa-antenni + laa-puhelin, kattoluukku, aluvanteet, wunderbaumit, niitä alastomia nais-hajustimia, lepardipääliset (kovilla pojilla oli mustavalkoset), huoraportaat, tummat lasit, 6x9 kajarit, Pioneerin mankka, ja 6-cd:n vaihtaja, sekä näille ulkokaiutin, että pysty soittaan musaa ulos... Niistä oli teiniautot tehty...:D:D:D

sumpe
19.03.2011, 10:56
Vuonna 93 Avengerissa 2väri maalaus,hillitty takaspoikka,lisävaloja,leveeeet vanteet ja matalat kumit ja lähes ilman jousia eli sairaan matala.Oi niitä aikoja

baxxter
19.03.2011, 13:36
90-luvun lopussa / 2000-alussa ei enää takalasinritilöitä juuri ollut, mutta silloin oppisin niitä kuitenkin kutsumaan hintti-ritilöiksi, huoranportaista en oo koskaan kuullutkaan.
Onko lokasuojien kaarien ruosteita peittemään asennetut kromikaaret aina olleet mannekaaret? Onko niitä joku joskus tosissaan autoon ruuvannut? :)
Peltivanteet ei ollu enää mitään, mutta 15" oli jo aivan riittävä ja 17" ihan mahottoman suuri.
Vanilja-wunderbaum palauttaa muistot ;)

Jeeper
19.03.2011, 14:08
Laitetaas kuva mun ekasta "turauksesta"
Eli joku Abarth-visio oli 1994-95 päällä........ tollanen siitä sitten tuli kun itse maalaili :D
Hauska kesäauto tuo kyllä oli, Oli 903cm² moottoria ym..... Poppikoneita tuossa muistaakseni ei ollut. Eipä niitä siltä melulta muutenkaan olisi kuullut :D
Missälie nykyään tuokin kulkine on?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=855&pictureid=77000

Rompe1
19.03.2011, 14:21
90-luvun lopussa / 2000-alussa ei enää takalasinritilöitä juuri ollut, mutta silloin oppisin niitä kuitenkin kutsumaan hintti-ritilöiksi, huoranportaista en oo koskaan kuullutkaan.
Onko lokasuojien kaarien ruosteita peittemään asennetut kromikaaret aina olleet mannekaaret? Onko niitä joku joskus tosissaan autoon ruuvannut? :)
Peltivanteet ei ollu enää mitään, mutta 15" oli jo aivan riittävä ja 17" ihan mahottoman suuri.
Vanilja-wunderbaum palauttaa muistot ;)

Hinttiritilää en mää ookkaan ennen kuullu.. :D Joo, 13" vanteet oli perus, 14" pro, ja 15" oli HYPERTUNING... :D :D :D Mannekaaret, niitä ei ollu kun manneautoissa, ja takseissa. Ruosteet hinkattiin pois VIM:illä, ja silikoniaineita kojelautaan rutkasti... :D

wikke
19.03.2011, 19:13
Ei pidä unohtaa elämää pienempiä ralliratteja...

Taisto
19.03.2011, 19:36
Peltivanteistakin sai ihan hienot talvivanteet kun maalasi ne mustaksi ja etti jostain rosteriset kehät niihin. Tuurilla jostain löytyi takaveto galantin vanteet jotka viis puolaisina oli melkein kuin aluvanteet... Ja tietenkin peltivanteita myös käännettiin... ja venttiilille ei jaksettu porata uutta reikää vaan se jätettiin navanpuolelle...

AtteL
19.03.2011, 19:49
Peltivanteistakin sai ihan hienot talvivanteet kun maalasi ne mustaksi ja etti jostain rosteriset kehät niihin. Tuurilla jostain löytyi takaveto galantin vanteet jotka viis puolaisina oli melkein kuin aluvanteet... Ja tietenkin peltivanteita myös käännettiin... ja venttiilille ei jaksettu porata uutta reikää vaan se jätettiin navanpuolelle...

...ja sitten se venttiili osui raidetangon päähän ja ilmat pääs pihalle. Ja tietysti JP-alustasarja.(jousista rälläkällä 2-3 kierrosta pois.)

Kankku
19.03.2011, 19:53
siitä lähettiin että renkaat oli takana 205/60R13 ja edessä min. 185/65R14 voorttimiehet käytti käännettyjä rs:sän vanteita ja ooppeli miehet festivalin käännettyjä vanteita jos oli ihan pro niin mangels :cool:

etuvetoisiin kun laittoi takavetoisen vanteet niin saatiin ET katu-uskottavammax

musikiista huolehti alpine tai pioneer erillisellä eqvalisaattorilla mistä oli keskiäänet liimattu alas ja bassotoisto ylivahvistettuna

ja kaikki itseänsä kunnioittavat kuskit pitivät ainoastaan rayban pilot (niitä vihreitä) laseja.

ImacInnes
19.03.2011, 19:56
Ensi muistot rakennetuista autoista on joskus nuoruusvuosilta kun näki jossain Eskossa siniset isot roikeläpät, lisäväloja tuplaten ja RALLIRATTI. Se oli hieano.
t. Ismo Ämmä

pee
19.03.2011, 20:14
ja sit se kuljettajakohtainen 80 lätkä :eek:

johonkinhan se "aina kaatui" - ja olo oli kuin suuremmallakin rikollisella... voivoi - kyllä maailma on hiukan muuttunut...

L-200
20.03.2011, 01:49
Ke-70 rolla johon tummat lasit ja valtavirrasta poiketen vähän napakammat iskarit vja jouset ja jarrut kondikseen.
Eihä siitä 4k koneesta saanu tehoja ulos vaikka kuinka houkutteli mutta kyllä sillä oli kiva vetää pitkää luisua kun laittoi talvella pikkuisen lisäpainoa hiekkapussien muodossa takaloksujen poskiin tasapainottamaan menoa. Talvirenkaisiin tuli satsattua ja paljon.. oli mukavampaa ajaa kun tiesi että uskalsi luottaa siihen että renkaat ihan oikeasti otti pitoa.

Eräät Pro-tuunarit teki viritelmiä joilla sai pissapojasta öljyä takarenkaille ja kyllä muuten kumi savusi... ja paljon... siihen saakka kunnes öljy loppui ja rengas otti pitoa enempi mitä taka-akseli kesti. Ei, en ollut minä :D
Juu sit' bassoa... lähinnä huvitti kun tiesi että tulossa että tulossa on tuuninki-auto kun kuului jo kaukaa rytmikäs rämp-rämp-rämp-rämp ääni joka ei lähtenyt mistään ratakireätä koneesta vaan rekisterikilvestä joka rämisi takaluukussa basson voimasta :D

Niitä joilla auto sitten ihan oikeasti poistui kun kaasua polkaisi ja joiden takakontista kuului tump-tump-tump basson jytkeestä.. niin niitä pidettiin heppuina joiden isit rahoitti poikien pillun jahtausta....

Tuossa pihassa olisi Ke-70 rolla joka ei ole liikkunut paikoiltaan 2v aikana metriäkään....
Olisikohan tuossa pilleri jolla saisi nuoruuden intoa takaisin..... :p

boozer
20.03.2011, 07:08
meillä päin oli viininpunainen plyyssisisustus kova sana
semmonen onks se nyt murskattu plyyssi tai jotain
sit sisälle punaiset p...u valot ja tosiaan 100+ wunderbaumia et tuli jo pää
kipeeks ku käveli auto ohi

Jouni_S
20.03.2011, 09:18
...ja sitten se venttiili osui raidetangon päähän ja ilmat pääs pihalle. Ja tietysti JP-alustasarja.(jousista rälläkällä 2-3 kierrosta pois.)

Ja ne piti viä rälläköidä paikoillaan poikki.

Ranee
20.03.2011, 10:14
Eräät Pro-tuunarit teki viritelmiä joilla sai pissapojasta öljyä takarenkaille ja kyllä muuten kumi savusi... ja paljon... siihen saakka kunnes öljy loppui ja rengas otti pitoa enempi mitä taka-akseli kesti. Ei, en ollut minä :D


Me oltiin serkkupojan kanssa polkupyörillä,vois varmaan sanoa että silloin nassikoina, ihmettelemässä vierestä nuita pissapoikaviritelmiä, hattua on pakko vieläkin nostaa moisesta kekseliäisyydestä.

Harmittaa näitä lukiessa miten omasta autoilusta on jäänyt tämä perinetinen nopparolla tuuninki kokonaan pois ja aloitin suoraan jeepillä.

Juh@H
20.03.2011, 10:17
Ja ne piti viä rälläköidä paikoillaan poikki.

Pro-miehet pudotti pillillä kierroksia.
Elegantimpaa:)

pahapaimen
20.03.2011, 10:48
Eräät Pro-tuunarit teki viritelmiä joilla sai pissapojasta öljyä takarenkaille ja kyllä muuten kumi savusi... ja paljon... siihen saakka kunnes öljy loppui ja rengas otti pitoa enempi mitä taka-akseli kesti.

Mul oli aikooinaan tollanen viritys mkI koppasessa 1.1 escortissa:D Sittemmin sitä ei tarvinnut kun aloitettiin erillaisten koneiden tekeminen ja kokeilu, kokeiltiin bda;ta vm.-69 GT escorttiin, oli aika huima laitos:D

L-200
21.03.2011, 11:31
Mul oli aikooinaan tollanen viritys mkI koppasessa 1.1 escortissa:D Sittemmin sitä ei tarvinnut kun aloitettiin erillaisten koneiden tekeminen ja kokeilu, kokeiltiin bda;ta vm.-69 GT escorttiin, oli aika huima laitos:D

Tulikin tuossa mieleen että hitto tuo kytkinhän pitäis virittää mikrokytkimellä käsijarrun vapautusnuppiin ja siihen perään oma pumppu ja säiliö vaikka takakonttiin ja letkut takapyörien eteen. Pysyis pissapojan säiliö puhtaana :D.
Tosin katsastukseen tuo pitäis muistaa ottaa pois ettei ole rullat öljyssä kun lähtee, jää pian kiinni jarrudynon rullille.. ois se nolo paikka kärytä.... :D :D