PDA

View Full Version : Alleajosuoja


t.haapala
15.09.2010, 20:53
Eli kävin tänään katsastamassa hiluxia, vaan eipä menny läpi kun katsuri rupes jotain vaahtoamaan takapään alleajosuojasta. Hiluxin lavasta maahan on 80cm ja lain mukaan sais olla vaan 55cm, käski tekemään jonku tapasen puskurin mikä täyttäis noi korkeus vaatimukset :mad:.
Onkos jollain muulla samanmoisia kokemuksia ko.asiasta?

Aken sivuilta löysin tommosen tekstin pätkän..

44 § (22.3.2001/280)
Alleajosuoja takana
1. M- ja N-luokan ajoneuvossa tulee olla takapuskuri tai vastaava laite erityisesti M1- ja N1-luokan ajoneuvojen suojaamiseksi takaa tapahtuvassa törmäyksessä alleajolta. Alleajosuojan tulee vastata moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen polttonestesäiliöitä ja alleajosuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 70/221/ETY vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina komission direktiiveillä 79/490/ETY, 81/333/ETY ja 97/19/EY, tai E-säännön n:o 58 sellaisen version vaatimuksia, joka vastaa mainittuja direktiivejä.

2. Alleajosuojaa takana ei kuitenkaan vaadita:

a) ajoneuvossa, jossa korin, alustan tai autoon kiinteästi kuuluvan osan tai laitteen rakenne ja sijainti täyttävät alleajosuojalle asetetut vaatimukset;

b) M1-, M2-, M3- ja N1-luokan ajoneuvossa, jonka korirakenteen takaosan korkeus kuormittamattomana tien pinnasta on enintään 0,55 metriä enintään 0,20 metriä auton leveyttä pienemmältä leveydeltä ja enintään 0,45 metrin etäisyydellä ajoneuvon takapäästä;

c) puoliperävaunun vetoautossa;

d) sellaisessa erityiseen tehtävään tarkoitetussa N-luokan ajoneuvossa, jota saa tiellä käyttää vain sen siirtämiseksi työmaalta toiselle;

e) sellaisessa puutavaran tai pitkän tavaran kuljetukseen tarkoitetussa autossa, jossa ei ole korirakennetta;

f) N2- ja N3-luokan maastoajoneuvossa;

g) muilla vaihtokorilaitteilla kuin jalkalavalaitteilla varustetussa autossa; eikä

h) muussa autossa, jossa alleajosuoja olennaisesti vaikeuttaa auton tai sen laitteiden käyttöä.


Eikös tossa vois vedota tohon kohtaan h, vaikeuttaa maastossa ajamista houmattavasti jos maavara tippuu sen vajaa 30cm takana :rolleyes:.

t.haapala
15.09.2010, 21:00
No perskele. Janijaaskelaine (kiitoksia vaivannäöstä) löysi vanhan topicin missä selvällä suomen kielellä todetaan et 1.1.1993 ja uudemmat ni tarvii olla tuo alleajosuojan.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=15296&highlight=alleajosuoja

Täytyy vissiin alkaa väkertämään sit vaan :mad:

Daddy's Toy
15.09.2010, 21:02
No perskele. Janijaaskelaine (kiitoksia vaivannäöstä) löysi vanhan topicin missä selvällä suomen kielellä todetaan et 1.1.1993 ja uudemmat ni tarvii olla tuo alleajosuojan.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=15296&highlight=alleajosuoja

Täytyy vissiin alkaa väkertämään sit vaan :mad:

Eipä kestä kiittää.

Koskee ihan samalla tavalla tuota mun autoa:mad:

Pitää viritellä varmaan joku putki ja kiinnitys jollain sokilla;)

mosku
15.09.2010, 21:26
Pitää viritellä varmaan joku putki ja kiinnitys jollain sokilla;)

Joo, ei oo kummoisia keksintöjä noissa kuorma-autoissa nuo alleajosuojat. Aina naurattanut ne profiili alumiinit mitkä ei oikeesti auta mitään missään tilanteessa.

Daddy's Toy
15.09.2010, 21:30
Joo, ei oo kummoisia keksintöjä noissa kuorma-autoissa nuo alleajosuojat. Aina naurattanut ne profiili alumiinit mitkä ei oikeesti auta mitään missään tilanteessa.

Kyllähän ne estää jalankulkijan tai jopa polkupyöräilijän alle menon:D

NewJuhani
15.09.2010, 21:34
No perskele. Janijaaskelaine (kiitoksia vaivannäöstä) löysi vanhan topicin missä selvällä suomen kielellä todetaan et 1.1.1993 ja uudemmat ni tarvii olla tuo alleajosuojan.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=15296&highlight=alleajosuoja

Täytyy vissiin alkaa väkertämään sit vaan :mad:

1.1.1980 jälkeen 55cm, jos oikein luin.

Mattia lainatakseni:

"

http://forums.offipalsta.com/morbid_cocoa/statusicon/post_old.gif 01.08.2008, 20:13
http://forums.offipalsta.com/image.php?u=3333&dateline=1212331233 (http://forums.offipalsta.com/member.php?u=3333)-MaTTi- (http://forums.offipalsta.com/member.php?u=3333) http://forums.offipalsta.com/morbid_cocoa/statusicon/user_offline.gif
Arvostettu jäsen


http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...0L0221:FI:HTML (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31970L0221:FI:HTML)

Tuo 70 cm on siis peräisin tuosta perusdirektiivistä 70/221, sitä on muutettu sittemmin muutosdirektiivillä 79/490 (ja myöhemmin vielä muutettu lisää muutosdirektiiveillä 81/333 ja 2006/20). Tässä tämä 79/490:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...9L0490:FI:HTML (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31979L0490:FI:HTML)
...jossa on tullut vaatimuksena tuo 55 cm sääntö jo 1.1.1980.http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon4.gif

Mun koulutusmapissa on siten väärä päivä, siellä kun on yhdessä kuvatuksessa piirretty että ennen 1.1.1993 ja siinä on tuo 70 cm. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon11.gif

Mutta hommaahan voi tulkita monella tapaa, edelleenkin on voimassa:
"Poiketen edellä tarkoitetuista määräyksistä, seuraaviin luokkiin kuuluvien ajoneuvojen ei tarvitse olla tämän liitteen vaatimusten mukaisia alleajosuojien osalta:

- puoliperävaunujen vetoautot;

- puutavaran tai pitkän tavaran kuljetuksiin tarkoitettuihin perävaunuihin, joissa ei ole korirakennetta, ja

- ajoneuvot, joissa alleajosuoja vaikeuttaa ajoneuvon käyttöä. "

Daddy's Toy
15.09.2010, 21:45
Tuo viimeinen lause on paras:

"ajoneuvot, joissa alleajosuoja vaikeuttaa ajoneuvon käyttöä."

No sit mullakin se vaikeuttaa käyttöä.

jupe69
15.09.2010, 22:24
kaverilla on ollu aina katsastuksella ns.pudotettu takapuskurin tekele hiluksissa.on aina leiman jälkeen repiny sen pois.ny on liikkuvat antanu parikertaa muistutuksen ku sitä ei oo,kehu et seuraavaks tulee sakot.ne jopa vaivautu kirjoittaan sen otteeseen.

suzuki81
16.09.2010, 03:37
Siellähän meitin "varastossa" on niitä hoojiin puskureita kasapäin. Ei muutaku kaventaa sopivan kokoseks vaa ja tekee jonkunnäköset kiinnitykset.

Mika R
16.09.2010, 03:46
itselläni oli joskus sama juttu yhessä jenkkipikapissa ja sillon leimasetä sano että muutetaan tää maastopakettiautoksi niin ei tarvii mitään suojii. meni kuitenkin sillon läpi ja sit myin pois eli ei tuota tullu tehtyy...

khonkonen
16.09.2010, 16:26
Lueskelin vanhaa lehteä ja sattu silmään juttu ivecosta daily 4x4, jossa oli perässä alaskäännettävä alleajosuoja. Eli maastossa suojapuskuri nostetaan ylös, pois haitolta ja tiellä lasketaan alas.

t.haapala
19.09.2010, 19:13
Tämmösen alleajosuojan väkertelin katsurin mieliks. Hojon etupuskuri liimailtuna hilun vetokoukun kiinnikkeisiin. Korkeus maasta puskurin alareunaan 54cm :). Ja maalattiin viel varotus väreihin vittuilun vuoks :D.

Daddy's Toy
19.09.2010, 19:25
Tämmösen alleajosuojan väkertelin katsurin mieliks. Hojon etupuskuri liimailtuna hilun vetokoukun kiinnikkeisiin. Korkeus maasta puskurin alareunaan 54cm :). Ja maalattiin viel varotus väreihin vittuilun vuoks :D.

Tuo väritys on hyvä,erottuu varmasti:)

-MaTTi-
19.09.2010, 20:03
Ompa komee, pyöristetyt päät ja kaikkee mistä katsastaja tykkää.

Vähän kummallisia noi Hiluxit muutenkin, nyt vasta 2010-mallissa on oikea alleajosuoja. Vanhemmissa ei oo oikein minkäänlaista vaikka perseen korkeus maasta on vakionakin yli 55 cm. Useimmissa tietysti jonkinlainen koukunräyhkä mikä saa yleensä silmää hämättyä sen verran ettei aleta kyselemään mitään varsinaista parrua taakse ja kun ei missään muussakaan vakiossa sellaista ole. Korotetuissa alkaa sitten vaan pykälät muistua mieleen ja vaaditaan palkkia, vaikka mun ymmärryksen mukaan sellainen olisi pitänyt aina vaatia jo maahantuoja asentamaan viimeistään -93 alusta ennen luovutusta uutena. En tiedä mistä syystä on ilman pärjätty tänne asti...

Tuskin t.haapalankaan Hiluxi on 25 senttiä noussu... :rolleyes:

Mutamies
19.09.2010, 20:33
Mulla kun ostin tuon Hiluxin uutena vuonna -01 niin laittoivat taakse alleajosuojan ennen luovutusta kun oli kuulemma pakollinen. Tuohan oli siis vetokoukun vetopalkki ilman koukkua. On muuten järeää tekoa ja kunnolla rungossa kiinni. No toki laitoin siihen sen koukun kun palkki oli valmiina.

-MaTTi-
19.09.2010, 20:46
Mulla kun ostin tuon Hiluxin uutena vuonna -01 niin laittoivat taakse alleajosuojan ennen luovutusta kun oli kuulemma pakollinen. Tuohan oli siis vetokoukun vetopalkki ilman koukkua. On muuten järeää tekoa ja kunnolla rungossa kiinni. No toki laitoin siihen sen koukun kun palkki oli valmiina.

Niinpä muuten joo, 170:ssä se on. Mut näis uusikorisissa taas ei, kun vasta nyt. Mut missään 110:ssä ei ole ollut vakiona, ei ees sitä peltistä puskuria takana korissa (reiät vaan korissa), vai onko joku joskus tavannut alkuperäisasennuksena?

alfred_j_kwak
19.09.2010, 20:50
Tavallaan aika metkaa. Eikös se mennyt niin että puskuria ei saa enää tehdä itse, vaan se pitää olla E-hyväksytty?
Voiko keulaankin tehdä 'alleajosuojan'?

-Jussi-

-MaTTi-
19.09.2010, 20:55
Tavallaan aika metkaa. Eikös se mennyt niin että puskuria ei saa enää tehdä itse, vaan se pitää olla E-hyväksytty?
Voiko keulaankin tehdä 'alleajosuojan'?

-Jussi-

Koskee etusuojajärjestelmiä. Taakse saat väkästellä minkälaisen putkihärdellin tahansa.

Kuorma-autoissahan pitää nykyään olla edessäkin direktiivin mukainen etualleajosuoja (max. 40 cm korkealla).

Mutamies
20.09.2010, 05:52
Vaan eipä ole tarvinnut meillä uusi telivetoinen maansiirto Mersu etualleajosuojaa. Eihän se olisi sitten enää mikään maansiirtoauto kun ei autoa voi käyttää sen alkuperäiseen tarkoitukseen epätasaisessa maastossa. Tais katsastaja vaatia, ja maahantuoja sanoi että ei tarvitse. Se oli sillä selvä. Muistaakseni ratkaisu liittyi jotenkin ajoneuvoluokkaan, en ole varma.

t.haapala
20.09.2010, 16:42
No tykkäshän se katsuriki :D.

Eikä kyl munkaan laskupäällä tuu 25 sentin korotust 75mm korikorotuksest+33 renkaist....ei sit millää :D.
Mut kai se koukku on sit hämänny ennen :rolleyes:...

-MaTTi-
20.09.2010, 17:09
Vaan eipä ole tarvinnut meillä uusi telivetoinen maansiirto Mersu etualleajosuojaa. Eihän se olisi sitten enää mikään maansiirtoauto kun ei autoa voi käyttää sen alkuperäiseen tarkoitukseen epätasaisessa maastossa. Tais katsastaja vaatia, ja maahantuoja sanoi että ei tarvitse. Se oli sillä selvä. Muistaakseni ratkaisu liittyi jotenkin ajoneuvoluokkaan, en ole varma.

Joo, maansiirtoautot ei tartte eikä muutkaan missä se oleellisesti haittaa käyttöä.

ImacInnes
26.05.2013, 15:36
Nostellaan tätä vähän.

Tää on kyllä ihan perseestä tää allajosuoja juttu.

Maantielä ajaa kokoajan paljon kuorma autoja joissa on lavanylitystä metristä puoleentoista ja lavanreuna on viistetty kiljotiinin teränkaltaiseksi jotta saa pelejä paremmin kyytiin ja tämä terä on juuri sopivasti tossa takana tulevan henkilöauton kuljettajan kaulan tai pään korkeudella????

Sitten pitää maastureihen asennella jotain lisäpuskureita ???

Ei jum...ta kuka näitä oikein keksii?????

Pitäis noi päättäjät ajattaa tollasen kuorma auton lavan perää ja kysyy sitten kumpi on vaarallisempi??

t. Ismo Ämmä

0ltzi
26.05.2013, 18:08
Nostellaan tätä vähän.

Tää on kyllä ihan perseestä tää allajosuoja juttu.

Maantielä ajaa kokoajan paljon kuorma autoja joissa on lavanylitystä metristä puoleentoista ja lavanreuna on viistetty kiljotiinin teränkaltaiseksi jotta saa pelejä paremmin kyytiin ja tämä terä on juuri sopivasti tossa takana tulevan henkilöauton kuljettajan kaulan tai pään korkeudella????

Sitten pitää maastureihen asennella jotain lisäpuskureita ???

Ei jum...ta kuka näitä oikein keksii?????

Pitäis noi päättäjät ajattaa tollasen kuorma auton lavan perää ja kysyy sitten kumpi on vaarallisempi??

t. Ismo Ämmä

niinpä. aika hurjalta näyttää myös koukkulava vehe ku ajavat tyhjänä koukku suorana takana.

Nikuzai
26.05.2013, 18:18
niinpä. aika hurjalta näyttää myös koukkulava vehe ku ajavat tyhjänä koukku suorana takana.


Sepä on käsittääkseni laitonta ja poliisin mielestäni pitäisi siihen puuttua :mad: Ei se niin vaikeaa voi olla laskea sitä koukkua alas tai kääntää rungon sisäpuolelle :mad:

Ihme, ettei ole koskaan mitään sattunut tollaisten kanssa tai ainakaan ei ole uutisoitu.

Nikuzai
26.05.2013, 18:20
Maantielä ajaa kokoajan paljon kuorma autoja joissa on lavanylitystä metristä puoleentoista ja lavanreuna on viistetty kiljotiinin teränkaltaiseksi jotta saa pelejä paremmin kyytiin ja tämä terä on juuri sopivasti tossa takana tulevan henkilöauton kuljettajan kaulan tai pään korkeudella????

Sitten pitää maastureihen asennella jotain lisäpuskureita ???

Ei jum...ta kuka näitä oikein keksii?????

Pitäis noi päättäjät ajattaa tollasen kuorma auton lavan perää ja kysyy sitten kumpi on vaarallisempi??

t. Ismo Ämmä

Lavaylitys saa olla 2 metriä rullista ja kukaan ei käske ajamaan siihen lavaan. Itteä ainakin vituttaa kaikki perseessä niistäjät :mad:


Ja lavanylitystä ei saa sotkea missään nimessä takalaita nostimeen minkä käytössä edottomasti pitäisi käyttää järkeä, mutta pitäisi pyöräilijänkin sen verran katsoa, ettei sellaiseen aja.

mp
26.05.2013, 19:29
No tota juu,me kaikki muut maanteitten sankarit pyrimme ottamaan huomioon myös sellaisen mahdollisuuden kuin ihan tavallinen onnettomuus.Sadasosa sekunnin kanssa autoilijan moka,joka voi viedä em.kuskin hengen,tai jotain muuta vähemmän kivaa.Voi jopa viedä automieheltä yöunetkin vain siksi että ei viittiny vetää vivusta koukkua ylös.

Itteä ainakin huimaa ajaa konelavan kanssa ja tulee kääntyessä ja hidastaessa katteltua peileihin vieläkin tarkemmin että takana tulia huomaa aikeeni.

Hollannin sääntöä vaihtolava autoihin en ittekkään kannata kun tulee niin ristuksen pitkä akselinväli,mutta jotain rotia sais olla kuskillakin korvien välissä että hankittu auto olis edes vähän sopivan mittasella raamilla ajettaviin lavoihin nähden.

Silloin kun tartti liftiä käytellä työssä niin laitoin aina jos tartti muutto kuormaa tehä/purkaa jonkut laatikot tms. liftin kulmiin näkyvyyden parantamiseksi varmuuden vuoksi kun ne liput ei näy kuin taaksepäin.

Yleensäkkin alalla tontuu olevan joko niitä jotka miettii etukäteen asioita tai niitä jotka miettii vasta sitten kuin sillä ei ole enää mitään merkitystä tapahtumien kulkuun.

Se suomeksi sanottuna vituttaa että asennevammaa tuntuu löytyvän kokoajan enempi,jota ei saa millään direktiivipäivillä koulutettua pois.

Kiitos ja anteeksi avautumiseni.

Kala92
26.05.2013, 22:02
Lavaylitys saa olla 2 metriä rullista ja kukaan ei käske ajamaan siihen lavaan. Itteä ainakin vituttaa kaikki perseessä niistäjät :mad:


Ja lavanylitystä ei saa sotkea missään nimessä takalaita nostimeen minkä käytössä edottomasti pitäisi käyttää järkeä, mutta pitäisi pyöräilijänkin sen verran katsoa, ettei sellaiseen aja.

Kukaan käske muutenkaan perään ajamaan, mutta näitä sattuu silti. Ei kait siit kauaa ole kun joku semmoiseen ajoi. Tukka ja katto jäi mersusta lavan reunaan, mutta henki säilyi. Jotain hyötyä matalemmista autoistakin. Tuskin mitää autoa suunniteltu semmoiselle iskulle, joka tulee keskelle tuulilasia kiilamaisesti.

ImacInnes
26.05.2013, 22:55
Aivan.
Kumman perään siis ajaisit jos tulisi ketjukolari tilanne ja edessä olisi maasturi ilman alle ajosuojaa ja toisella kaistalla kuorma auto kiljotiini reunaisella lavalla 2 metrin ylityksellä???

Eikä minulla ole mitään kuormuri kuskeja vastaan vaan päättäjiä ja lain laatijoita.
On se hyvä jotta päättäjät vaatii suojat maastureihin??? Niillähän me maantiet turvallisiksi saadaan.

t. Ismo Ämmä

Nikuzai
27.05.2013, 06:45
Itteä ainakin huimaa ajaa konelavan kanssa ja tulee kääntyessä ja hidastaessa katteltua peileihin vieläkin tarkemmin että takana tulia huomaa aikeeni.

Silloin kun tartti liftiä käytellä työssä niin laitoin aina jos tartti muutto kuormaa tehä/purkaa jonkut laatikot tms. liftin kulmiin näkyvyyden parantamiseksi varmuuden vuoksi kun ne liput ei näy kuin taaksepäin.

Yleensäkkin alalla tontuu olevan joko niitä jotka miettii etukäteen asioita tai niitä jotka miettii vasta sitten kuin sillä ei ole enää mitään merkitystä tapahtumien kulkuun.

Se suomeksi sanottuna vituttaa että asennevammaa tuntuu löytyvän kokoajan enempi,jota ei saa millään direktiivipäivillä koulutettua pois.

Kiitos ja anteeksi avautumiseni.


Pakkohan se on kattoa peileihin ennen kääntymistä etenkin takaylityksellisellä autolla ja nykyään vielä tarkemmin kun oikealta ohittaminen on sallittua.
Joku kysyi hassua tapaani risteyksissä ja jyrkemmissä käännöksissä kun katson oikean puolen peiliä vasemmalle kääntyessä, mutta olen tottunut ahtaissa paikoissa pyörimään kuorma-autolla.
Välillä näkee sellaisia vaihtolava kuskeja joilla on ylitystä reilusti yli 2m ja huidellaan mutkista kuin henkilöautoillakin ei "kierretä" eikä etenkään katsota missä lava kulkee :mad: pari kertaa meinannut tulla itelle sivulasiin lavan reuna jollen olisi huomannut että K-A lähtee kääntymään ilman "kiertämistä" ja eikö niitä silloin tällöin satukkin, että sivuikkunoita tippuu tai ihmisiä lakaistaan kumoon?

Muistaakseni liftissä ei saanut olla varoituslamppuja alapuolella koska ne vaarantaa liikennettä, muistuttaessaan liikaa hälytys ajoneuvoa :eek: VI**U että on taas hieno laki suomaliassa.
Tuttu joskus näki sellaisen tapauksen missä ihminen käveili liftin reunaan halkaisten huulensa ja käveli juurikin auton ja reunassa olleen laatikon välistä :D Eli ei ne kuljettajan varotoimetkaan aina pelasta ihmisiä tyhmyydeltään :o


Olen tullut itsekkin huomanneeksi asennevamman lisääntyneen etenkin tukkikuskien keskuudessa, mikä lie siinäkin sitten
Jos ajan 60 alueella navin mukaan 65Kmh niin tukkirekka tunkee puskuriin kiinni, mutta viimeisin tuli kyllä perässä 98 navin mukaan ja auton mittari oli silloin rapiat sata.


Avautuminen sallitaan kun se on asiallista kuten sinulla ja saattaahan joku päättäjäkin lukea tämän ketjun ja asiat voi parantua vaikka se tuskin tapahtuu.

Anteeksi jos jaarittelen :o