PDA

View Full Version : Patrol gr:n 2.8td syyläri tukossa vai kansiko?


Grr
03.02.2010, 19:24
Tällainen ongelma ollut jo pidemmän aikaa.
Epäilen syylärin olevan tukossa kun paisuntasäiliöön pukkaa nesteet.
Epäilin kansivikaa mutta kun ilmasin jäähdytysjärjestelmän niin viikkoon ei pukannut nesteitä paisuntasäiliöön, mutta eräänä päivänä oli pukannut reilusti max merkin yläpuolelle.(tekee tätä silloin tällöin)
Jos kansivikaa niin eikö pukkaa aina nesteet paisuntasäiliöön?
Kun tänään katsoin paisuntasäiliöön niin reilusti yli max merkin, mutta ei korkkia myöten täynnä.
tyhjensin paisuntasäiliön max merkkiin asti ja täytin syylärin, mutta kun otin sen ilmaruuvin ylävesiletkusta täytön ajaksi pois niin ylävesiletku pysyi tyhjänä vaikka täytin syylärin korkkia myöten täyteen. Onko tämä oikein? (auto ei ollut käynnissä)
Minun mielestä ylävesiletkun kuuluisi täyttyä nesteestä.
Otin käynnissä lämpimänä syylärinkorkin pois niin suhahti nestettä hieman lensi.
Monet kertovat että pitäs kestää ottaa lämpimänä pois mutta on taas niitä ihmisiä jotka sanovat että ei missään tapauksessa saa ottaa, niin lukee myös korkissa.
Korkissa lukee 0,9 tarkoittaako tuo painetta että 0,9bar jos tarkoittaa niin eikai tuota korkkia noilla paineilla kestä aukaista käynnissä lämpimällä koneella?
Onko sitten syyläri tukossa kun kerää painetta ja ahistaa siten korkkia vasten kun ei syyläri kierrätä nestettä?
Auto ei savuta, pukkaa sisälle lämmintä, öljyt ja nesteet eivät ole sekaisin ja toimii muutenki oikein.
Syylärinkorkki on vaihdettu uuteen. paisuntasäiliön letkut puhallettu läpi ettei tukossa.
Pari kuukautta sitten katsastettu, eikä mainittavaa päästöissä jos kansi vika niihin edes vaikuttaa.

tiipe
03.02.2010, 19:44
Vaihdas termari mitä sitten tekee .

mikkoimp
03.02.2010, 20:39
etikalla putsaantui minun syyläri, jäähdytys teho parani huomattavasti..

nostaako se lämpöjä siis? jos syylöri olisi tukossa niin nostaisi kun ei vesi virtaisi, jos taas ei nosta lämpöjä niin veden ei tarvitse edes kiertää syylärin läpi niin ei se voi tällöin ahdistaa...

tuo ilmaus tarve kansi vikaan viittaisi, mistä sitä ilmaa suljettuun järjestelmään muuten tulisi jos sitä ei jostain sinne menisi...

vellihousu
03.02.2010, 20:47
Kaverin civic teki aikoinaan samaa, lopulta joutu tekee kansirempan. Ei nyt muistu mieleen oliko kannessa halkeema vai mikäsenytoli mutta oireet täsmää.

Grr
03.02.2010, 20:57
etikalla putsaantui minun syyläri, jäähdytys teho parani huomattavasti..

nostaako se lämpöjä siis? jos syylöri olisi tukossa niin nostaisi kun ei vesi virtaisi, jos taas ei nosta lämpöjä niin veden ei tarvitse edes kiertää syylärin läpi niin ei se voi tällöin ahdistaa...

tuo ilmaus tarve kansi vikaan viittaisi, mistä sitä ilmaa suljettuun järjestelmään muuten tulisi jos sitä ei jostain sinne menisi...

No se, mutta kun ilmataan tuo järjestelmä niin saattaa mennä viikkokin että paisuntasäiliössä normaalisti nestettä mutta sitte yhtäkkiä lähes täynnä.
Lämmöt ovat normaalissa kaikenlaisessa ajosssa eikä muutu vaikka kävis paikallaan kuinka kauan.
Ei kuitenkaan viittis kantta käyttää irti on kuitenki sen verta iso operaatio jos vika mahdollisesti muualla.
On kuitenki talvi että jos syyläri osittain tukossa niin nostaako helposti lämpöja jos kuitenki pikkasen neste kiertää.
Jos kesäkeli niin tilanne voisi olla toinen.

vilhe
03.02.2010, 21:50
Itsellä oli kans yhessä audissa samanlaiset kujeet. Lämpöjä pietteli ylhäällä eikä nesteet tahtonu oikein kiertää. Sitten vaihoin termostaatin sekä vesipumpun eikä vika miksikään muuttunu. Arvelin erään automekaanikon kans että kansivika ja niin tuli kansiki vaihettua eikä prkl vieläkään tullut kuntoon. Lopullinen syy olikin että lohko halki. Mahdollisesti halkeama oli tullut talvella laihan jäähytysnesteen ansiosta.. Tämmöisiäkin sattuu, että kantsii olla varma missä vika ennenkö menee uusia kansia vaihtaan!!:(

RIPAX
03.02.2010, 22:32
Mun nähdäkseni sun autossas ei oo mitään vikaa. Siäl syylarissa on se 0.9 bar paine kun se kone on kuuma,ja paisuntaveden se pukkaa sinne paisariin. Oletkos ottanu huomioon et kun se koko vesimäärä siel järjestelmässä LAAJENEE ni tietenki paine nousee,siks siin korkis lukee et älä avaa kuumana kun se kuuma neste voi tulla silmille. Se yleensä ilmaa itse itsensä ajamalla ilman sinne paisariin myös,jos otat syylarin korkin auki ja sielt kokoajan pulputtaa ilmaa/kaasuja ni sillon vasta on jotain vialla. Joo ja se pitäs vetää myös nestettä sielt paisarista takasin järjestelmään kun kone jäähtyy.

Grr
04.02.2010, 13:34
Mun nähdäkseni sun autossas ei oo mitään vikaa. Siäl syylarissa on se 0.9 bar paine kun se kone on kuuma,ja paisuntaveden se pukkaa sinne paisariin. Oletkos ottanu huomioon et kun se koko vesimäärä siel järjestelmässä LAAJENEE ni tietenki paine nousee,siks siin korkis lukee et älä avaa kuumana kun se kuuma neste voi tulla silmille. Se yleensä ilmaa itse itsensä ajamalla ilman sinne paisariin myös,jos otat syylarin korkin auki ja sielt kokoajan pulputtaa ilmaa/kaasuja ni sillon vasta on jotain vialla. Joo ja se pitäs vetää myös nestettä sielt paisarista takasin järjestelmään kun kone jäähtyy.

Ei pulputa ilmaa eikä kaasuja.
En tuosta patrolin neste elämästä sen kummempaa tiedä joten kiitos selvennyksestä.
Seurailen tilannetta kuitenki.

Grr
04.02.2010, 13:39
Mun nähdäkseni sun autossas ei oo mitään vikaa. Siäl syylarissa on se 0.9 bar paine kun se kone on kuuma,ja paisuntaveden se pukkaa sinne paisariin. Oletkos ottanu huomioon et kun se koko vesimäärä siel järjestelmässä LAAJENEE ni tietenki paine nousee,siks siin korkis lukee et älä avaa kuumana kun se kuuma neste voi tulla silmille. Se yleensä ilmaa itse itsensä ajamalla ilman sinne paisariin myös,jos otat syylarin korkin auki ja sielt kokoajan pulputtaa ilmaa/kaasuja ni sillon vasta on jotain vialla. Joo ja se pitäs vetää myös nestettä sielt paisarista takasin järjestelmään kun kone jäähtyy.

Yksi kyssäri jäi vielä mieleen että kun kone jäähtyy niin jäähdytysjärjestelmä vetää paisarista nestettä takas, toimiiko syylärinkorkki jotenki toisinpäin?

pikku-maukka
04.02.2010, 14:45
kun neste laajenee lämmetessään korkki päästää sen syyläristä paisariin, ja kun se jäähtyy niin se menee taks syylärii. yksikertasta

bluevan
04.02.2010, 14:51
Tarkista myös että se paisuntasäiliöön menevä letku on ehjä ja lähellä pohjaa jotta kykenee imemään takaisin jäähdyttimeen.